Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wim Moerman (MTE) overleden
door
Sven
Vandaag
om 20:58:10
Spoor 1 nem of finescale
door
mitchell2000
Vandaag
om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:50:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Arjan6511
Vandaag
om 20:39:35
Station Roodeschool
door
Nohome
Vandaag
om 20:36:40
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 20:14:32
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
spoorijzer
Vandaag
om 19:44:59
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Remco vM
Vandaag
om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
spoorijzer
Vandaag
om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
Eucalypta
Vandaag
om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:45:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:24:52
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 13:34:58
Frans loodsje et cetera
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:05:32
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 11:17:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
schipcas
Vandaag
om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
jan47
Vandaag
om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 08:46:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Een staaltrein in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Een staaltrein in H0 (gelezen 4108 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3861
Modelleisenbahner mit Volldampf
Een staaltrein in H0
«
Gepost op:
29 December 2007, 23:55:40 »
Bij deze vorm van wagenbelading kan gebruik worden
gemaakt van de zwaartransportwagens type Ssy45 van Roco of de
zesassige Ssym46 van Märklin of Liliput. De wagens worden
geweatherd en beschrift volgens het principe zoals beschreven
in het artikel in het draadje dat ik heb geschreven over de militaire trein.
Dit type wagens rijdt ook in de moderne tijd nog steeds, aangevuld met
modernere zesassers type Samms (in model bij Roco).
Naast huifwagens met rollen bandstaal (coils) zie je ook vaak
zware platen op de platte wagens. De Duitsers noemen deze
platen Brammen. De staalplaten zijn te maken van styreenplaat
van Evergreen. Het staal heeft in H0 een afmeting van 20 x 38
mm, de dikte van een plaat is 2,3 mm.
Om de juiste dikte van de platen te krijgen kunnen eventueel
een aantal kunststof platen op elkaar worden gelijmd (met
‘huisjeslijm’) waarna de randen moeten worden bijgeschuurd.
De platen worden vervolgens gespoten in een metaalkleur
(Revell 90). Na droging wordt er een waas basaltgrijs (Revell
77) overheen gewaasd.
Zijn de platen al wat langer onderweg en is het staal van iets
mindere kwaliteit, dan zijn roestplekken zichtbaar. Deze
vlekken imiteren we met de sterk verdunde kleuren wit, zwart,
roestbruin en leder. Deze kleuren worden deels opgebracht met
de penseel (zwart en wit) en deels met de verfspuit (roestbruin
en leder). Na wat oefening zijn zo fraaie staalplaten te
maken. Op de zijkant van de platen kan met witte inkt een
ladingnummer worden geschreven.
De foto’s verduidelijken de gevolgde procedure.
Per vierassige wagen kunnen 2 of 4 platen worden verladen. Vier
platen worden in twee stapels van 2 platen verladen met
daartussen houten balken (in model 1x2 mm.). Door het hoge
eigengewicht van de lading is een verdere borging door kabels
of kettingen niet nodig.
Een andere vorm van staalbelading betreft staven staal. Zij
zijn een grondproduct voor naadloos getrokken buizen. Deze
staven worden op hetzelfde type wagens beladen als de
staalplaten.
In model maken we de staven uit 2 mm rond styreenstaaf van
Evergreen. Deze staven snijden we af op een lengte van 4,6 mm
en we verlijmen ze tot paketten van 15 staven. De onderste laag
bestaat uit 6, de middelste uit 5 en de bovenste uit 4 staven.
Kleurstelling en vervuiling op dezelfde manier als de
staalplaten al zullen de roestvlekken hier iets minder
opvallend moeten worden. Om de paketten worden transportbanden
gesjord bestaande uit op maat gesneden zwart isolatieband. Deze
banden zijn 0,5 mm breed.
De staven worden verladen op houten onderstellen bestaande uit
33 mm lange stukken hout van 1 x 2 mm. Aan de uiteinden komen
driehoekige keggen om de buizen tegen wegrollen te zekeren.
Op de staalwagens worden tenslotte de zijrongen geplaatst en de
staaltrein is klaar om de reis te beginnen.
groeten,
Wim
«
Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 00:18:06 door sneek
»
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
sneek
Offline
Berichten: 3861
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Een staaltrein in H0
«
Reactie #1 Gepost op:
30 December 2007, 00:35:10 »
Alhoewel hier een DB-trein uit de jaren zestig als voorbeeld is genomen, kun je de techniek natuurlijk ook onverkort toepassen op het hedendaagse vervoer vanaf Corus / Hoogovens. In model straks leuk met een speculaas neus-1100 ervoor...
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Noppie.
Offline
Berichten: 829
Rock and roll is better than music.
Re: Een staaltrein in H0
«
Reactie #2 Gepost op:
30 December 2007, 09:50:41 »
Peppie Wim
Ziet er erg railistisch uit. Vooral de roest vlekken zijn goed weergegeven. Ga zo door m`n jongen.
De 2e kippenwagen is af. Zal het lor volgend jaar wel met de andere mee laten rijden achter de V100 op weg naar zuid- Italie. Ga nu met de dichte versie aan de gang.
Have a good one,
Noppie.
Gelogd
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.
rail4marcel
Offline
Berichten: 5277
Re: Een staaltrein in H0
«
Reactie #3 Gepost op:
30 December 2007, 16:44:14 »
Die wagons heb je wel erg fraai gemaakt hyoor.
Gelogd
Voor grootspoorfoto's zie
site
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Een staaltrein in H0