Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 22:51:39
Stoomcavalcade 50 jaar NVBS Amersfoort-Woudenberg door Sobat Kras
Vandaag om 22:46:33
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 22:38:06
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 22:24:24
BNLS-Module: Brandland door nighttrain1
Vandaag om 22:23:40
Diorama in Wijnkist door wouter-
Vandaag om 22:22:49
Roco 2418 pimpen (zwaailicht, rangeerlicht, schakelbaar sluitlicht) door dimo1_dimo1
Vandaag om 22:04:08
Modelspoorwinkels in Google Earth door KNed
Vandaag om 21:55:48
CONTRANS; een werkende containerkraan in H0 door NS1220
Vandaag om 21:54:14
Stations op de schop door VAM65
Vandaag om 21:49:26
3D/RM: HTM 215: De Zwitser door Marco D
Vandaag om 21:48:19
tramrails Hof door NS1220
Vandaag om 21:32:52
Ermehuizen anno 1974 door Falcon10
Vandaag om 21:24:43
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 21:21:07
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Daan!
Vandaag om 21:14:09
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door vanderHoek
Vandaag om 21:13:53
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 21:10:17
Spoor 1'ers & 0'ers door FritsT
Vandaag om 20:52:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door bosje77
Vandaag om 20:41:58
Mehano Thalys door Falcon10
Vandaag om 20:29:00
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 20:22:48
Flm 4028 kortsluiting door Mechiel_
Vandaag om 20:04:27
Fleischmann BR 24/4141, hoe digitaliseren met verlichting? door ivanzon
Vandaag om 19:52:41
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door IJsselsteyn
Vandaag om 19:17:39
Havenbaantje door Edgy
Vandaag om 19:16:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Pinkelpa
Vandaag om 19:14:23
Marklin/Trix Rheingold '1928' set , vragen over locs door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:03:31
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
Vandaag om 18:50:23
Vraagje aan de messingbouwers.... hoe buig ik een messing buisje? door Pauldg
Vandaag om 18:30:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Yuri Sloof
Vandaag om 16:45:33
  

Auteur Topic: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..  (gelezen 547 keer)

hans oosterbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Gepost op: 10 mei 2018, 14:57:12 »
Hallo

Als gebruiker van koploper wil ik de faciliteit laden en lossen wagons gebruiken. Dat werkt deels goed. maar ik heb de volgende vragen.

De trein loopt in een vaste route
De trein loopt het baanvak binnen en zal normaal stoppen aan het eind van het blok. Daar staat ook de lichtsluis. Dan begint het afhandelen van de trein en bij elke wagon stopt deze de gewenste tijd. De lok heeft dan het blok reeds verlaten en loopt dan een wissel straat in. Pas wanneer alle wagons door de lichtsluis zijn geweest gaat koploper de wissel straat en het volgende blok reserveren. Dat is dan te laat

vraag ; Hoe kan ik koploper de wissel straat en het volgende blok laten reserveren voordat deze het voorgaande blok verlaten heeft?
vraag ; Wat is de beste plaats van de lichtsluis in een baanvak.?
vraag; Heeft een van jullie een voorbeeld in een data base?


groeten hans
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2018, 15:11:10 door NS264 »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4973
  • ***
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2018, 16:53:53 »
Hans, ik loop zelf ook te klooien met lichtsluisjes in mijn schaduwstations. Zet je vraag uit in het Koploperforum, daar zit de specifieke Koploper kennis voor moeilijke gevallen heb ik zelf ook al ondervonden ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
    • Onze site
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2018, 18:52:11 »
of op de FB pagina
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • Metrop-Märklin
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2018, 22:00:26 »
Ik rij analoog, en alles wat analoog ooit is verzonnen, kan ook met Koploper.
Qua logica geldt het zelfde: als het analoog niet klopt, wordt het met Koploper ook nooit wat.
Wat wil je meten? In Koploper is het hoogst ongebruikelijk om bezetmeldingen op wissels en wisselstraten bij te houden, maar het kan wel.

Als ik je beschrijving goed begrijp, dan heb je in dat baanvak een afhandeling per wagon. Per  wagon die opschuift (langs die lichtsluis), schuift de lok 1 wagonlengte op, op de wisselstraat.
Me dunkt dat je dan 1 of meer  meetpunten tekort komt.

Ga ik even uit voor het gemak van 10 wagons, met een lengte van 180 cm (h0, Eaos).
Ik weet niet hoe lang je wisselstraat is, maar in mijn geval is de lok dan allang aan de andere kant van de wisselstraat eraf. Maar de wagons staan er nog op, en dus mag er geen enkele trein de wisselstraat op, tenzij ook de laatste wagon eraf is.
Hoe stel je vast dat de ook laatste wagon de wisselstraat heeft verlaten?
Doet Koploper dat op basis van de lengte van de trein?

vraag: Wat is de beste plaats van de lichtsluis in een baanvak?
Ik begrijp dat je de lichtsluis aan het eind van het baanvak hebt staan.
Na dat baanvak volgt een wisselstraat. Jouw lichtsluis bepaalt dus de toegang tot de wisselstraat

De trein gaat pas de lichtsluis in, als hij vertrekt uit het baanvak.
En hij gaat de lichtsluis pas uit als de laatste wagon de wisselstraat is opgereden.
Dat zegt dus niets over de positie van die trein op de wisselstraat,
tenzij je aan het eind van die wisselstraat nog een lichtsluis hebt.

Hieronder staat een screenshot uit Friedel Weber's lichtschranke.pdf, te vinden op www.noba-tipps.de (een website van een win-digipet gebruiker

(ander programma, maar dat mag de pret niet drukken)
Zijn schaduwstation ligt onder een berg, tamelijk onbereikbaar. Hij wil zeker weten dat een wissel in een wisselstraat vrij is, als van links naar rechts wissel 4 bezet is, dan zijn wissel 1 en 2 nog te benutten (wissel 3 is twijfelachtig).

Als je 1 lichtsluis diagonaal over de hele wisselstraat zet (met een sterke IR-led gaat dat), dan weet je in 1x of de wisselstraat vrij is of bezet, maar niet welke sporen vrij zijn of bezet.

Als je uitgaat van wat Koploper standaard van je verwacht, dan krijg je de situatie die je beschrijft:
Citaat
Pas wanneer alle wagons door de lichtsluis zijn geweest gaat koploper de wissel straat en het volgende blok reserveren.

Pas als de lichtsluis vrij is, reserveert Koploper de rijweg.  Dat wil je dus niet.
Dus of de sluis staat verkeerd in het blok, of hij staat verkeerd gericht (niet over de wisselstraat),
of er moet er ook een aan het eind van de wisselstraat staan, of de ingevoerde lengte van de trein klopt niet.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

hans oosterbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2018, 16:11:41 »
Dank aan allen die gereageerd hebben op mijn vraag.
Normaal is het zo dat te lok in een vaste route rijd stopt aan het einde van een blok. Daar staat ook de lichtsluis. Wanneer de lok gaat rijden om de wagons een voor een te laten stoppen verlaat de lok het blok. Dat zou alleen mogelijk zijn als het volgende blok gereserveerd is incl de tussen liggende wisselstraat. Dat gebeurt niet op mijn baan. De vaste trein route word door het laden en lossen van de wagens genegeerd.
Hopelijk begrijpen jullie wat het probleem is

groet Hans O

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2018, 16:15:54 »
Misschien dat je kan werken met de opdracht 2 blokken (of meer ) vooruit reserveren/vrij
Zit dacht ik onder aanvullende blokgegevens