Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen door Biesje
Vandaag om 00:42:30
19 Toen door NS1220
Vandaag om 00:38:07
Update: baan in de tropen door 72sonett
Vandaag om 00:26:20
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
24 mei 2019, 23:58:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wpinkhof
24 mei 2019, 23:56:09
Werkzaamheden langs het spoor tussen Horst-Sevenum en Blerick door Sander.
24 mei 2019, 23:53:49
25 & 26 mei 2019 - Mat '64 904 naar Venlo door Sander.
24 mei 2019, 23:51:25
NS 8100 in 0 door 1795
24 mei 2019, 23:44:41
Kruising Blauwkapel door Sander.
24 mei 2019, 23:39:36
BNLS Forumbaan Rijdag door nighttrain1
24 mei 2019, 23:37:04
Railterminal Greenport Venlo door Sander.
24 mei 2019, 23:31:55
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door nighttrain1
24 mei 2019, 23:19:45
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door NS8714
24 mei 2019, 22:33:32
Sfeertopic voor toekomstige module door Stedahult
24 mei 2019, 22:23:09
Projekt 083-338 door 44
24 mei 2019, 20:46:46
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Jan-Peter
24 mei 2019, 20:41:57
Roco 62502A, ledverlichting werkt niet naar behoren. door Martijn1974
24 mei 2019, 20:12:58
Servo aansluit bord door NTeering
24 mei 2019, 20:04:57
Piko h0 NS 2200 door De eerste Ivo
24 mei 2019, 19:23:26
Haven modelbaantje door olaf99
24 mei 2019, 19:15:53
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Lambert
24 mei 2019, 18:58:06
BR 03 154 met Gunter ombouw. door puntenglijder
24 mei 2019, 18:46:10
City pendel 4471 door Erik
24 mei 2019, 18:39:04
Pimp mijn DB 628 door Roy van Dijk
24 mei 2019, 18:33:53
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
24 mei 2019, 18:14:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
24 mei 2019, 17:57:29
Verwerking S88 signalen door Ronald Koerts
24 mei 2019, 17:29:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 mei 2019, 16:57:29
BR 23 023 op 25 mei door Roy van Dijk
24 mei 2019, 16:41:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 mei 2019, 16:34:36
  

Auteur Topic: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..  (gelezen 811 keer)

hans oosterbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Gepost op: 10 mei 2018, 14:57:12 »
Hallo

Als gebruiker van koploper wil ik de faciliteit laden en lossen wagons gebruiken. Dat werkt deels goed. maar ik heb de volgende vragen.

De trein loopt in een vaste route
De trein loopt het baanvak binnen en zal normaal stoppen aan het eind van het blok. Daar staat ook de lichtsluis. Dan begint het afhandelen van de trein en bij elke wagon stopt deze de gewenste tijd. De lok heeft dan het blok reeds verlaten en loopt dan een wissel straat in. Pas wanneer alle wagons door de lichtsluis zijn geweest gaat koploper de wissel straat en het volgende blok reserveren. Dat is dan te laat

vraag ; Hoe kan ik koploper de wissel straat en het volgende blok laten reserveren voordat deze het voorgaande blok verlaten heeft?
vraag ; Wat is de beste plaats van de lichtsluis in een baanvak.?
vraag; Heeft een van jullie een voorbeeld in een data base?


groeten hans
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2018, 15:11:10 door NS264 »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
  • ***
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2018, 16:53:53 »
Hans, ik loop zelf ook te klooien met lichtsluisjes in mijn schaduwstations. Zet je vraag uit in het Koploperforum, daar zit de specifieke Koploper kennis voor moeilijke gevallen heb ik zelf ook al ondervonden ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Onze site
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2018, 18:52:11 »
of op de FB pagina
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
  • Metrop-Märklin
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2018, 22:00:26 »
Ik rij analoog, en alles wat analoog ooit is verzonnen, kan ook met Koploper.
Qua logica geldt het zelfde: als het analoog niet klopt, wordt het met Koploper ook nooit wat.
Wat wil je meten? In Koploper is het hoogst ongebruikelijk om bezetmeldingen op wissels en wisselstraten bij te houden, maar het kan wel.

Als ik je beschrijving goed begrijp, dan heb je in dat baanvak een afhandeling per wagon. Per  wagon die opschuift (langs die lichtsluis), schuift de lok 1 wagonlengte op, op de wisselstraat.
Me dunkt dat je dan 1 of meer  meetpunten tekort komt.

Ga ik even uit voor het gemak van 10 wagons, met een lengte van 180 cm (h0, Eaos).
Ik weet niet hoe lang je wisselstraat is, maar in mijn geval is de lok dan allang aan de andere kant van de wisselstraat eraf. Maar de wagons staan er nog op, en dus mag er geen enkele trein de wisselstraat op, tenzij ook de laatste wagon eraf is.
Hoe stel je vast dat de ook laatste wagon de wisselstraat heeft verlaten?
Doet Koploper dat op basis van de lengte van de trein?

vraag: Wat is de beste plaats van de lichtsluis in een baanvak?
Ik begrijp dat je de lichtsluis aan het eind van het baanvak hebt staan.
Na dat baanvak volgt een wisselstraat. Jouw lichtsluis bepaalt dus de toegang tot de wisselstraat

De trein gaat pas de lichtsluis in, als hij vertrekt uit het baanvak.
En hij gaat de lichtsluis pas uit als de laatste wagon de wisselstraat is opgereden.
Dat zegt dus niets over de positie van die trein op de wisselstraat,
tenzij je aan het eind van die wisselstraat nog een lichtsluis hebt.

Hieronder staat een screenshot uit Friedel Weber's lichtschranke.pdf, te vinden op www.noba-tipps.de (een website van een win-digipet gebruiker

(ander programma, maar dat mag de pret niet drukken)
Zijn schaduwstation ligt onder een berg, tamelijk onbereikbaar. Hij wil zeker weten dat een wissel in een wisselstraat vrij is, als van links naar rechts wissel 4 bezet is, dan zijn wissel 1 en 2 nog te benutten (wissel 3 is twijfelachtig).

Als je 1 lichtsluis diagonaal over de hele wisselstraat zet (met een sterke IR-led gaat dat), dan weet je in 1x of de wisselstraat vrij is of bezet, maar niet welke sporen vrij zijn of bezet.

Als je uitgaat van wat Koploper standaard van je verwacht, dan krijg je de situatie die je beschrijft:
Citaat
Pas wanneer alle wagons door de lichtsluis zijn geweest gaat koploper de wissel straat en het volgende blok reserveren.

Pas als de lichtsluis vrij is, reserveert Koploper de rijweg.  Dat wil je dus niet.
Dus of de sluis staat verkeerd in het blok, of hij staat verkeerd gericht (niet over de wisselstraat),
of er moet er ook een aan het eind van de wisselstraat staan, of de ingevoerde lengte van de trein klopt niet.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

hans oosterbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2018, 16:11:41 »
Dank aan allen die gereageerd hebben op mijn vraag.
Normaal is het zo dat te lok in een vaste route rijd stopt aan het einde van een blok. Daar staat ook de lichtsluis. Wanneer de lok gaat rijden om de wagons een voor een te laten stoppen verlaat de lok het blok. Dat zou alleen mogelijk zijn als het volgende blok gereserveerd is incl de tussen liggende wisselstraat. Dat gebeurt niet op mijn baan. De vaste trein route word door het laden en lossen van de wagens genegeerd.
Hopelijk begrijpen jullie wat het probleem is

groet Hans O

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4416
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2018, 16:15:54 »
Misschien dat je kan werken met de opdracht 2 blokken (of meer ) vooruit reserveren/vrij
Zit dacht ik onder aanvullende blokgegevens