Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NMBS - Railtour samenstellingen door Bert van Gelder
Vandaag om 02:59:41
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Thom
Vandaag om 00:31:23
Eerste baanplan spoor N door 72sonett
Vandaag om 00:26:16
UIC "Speciale trein" Amsterdam-Nice door clickmaniac
Vandaag om 00:19:50
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door clickmaniac
Vandaag om 00:08:37
plaatjes kantelen door Menno
Vandaag om 00:07:06
Jaren 80 in woord en beeld door clickmaniac
Vandaag om 00:03:56
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
Vandaag om 00:00:50
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
22 juni 2018, 23:03:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
22 juni 2018, 22:53:28
BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf door Basilicum
22 juni 2018, 22:50:22
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 juni 2018, 22:49:27
Br52 van Trumpeter in 1:35 door bosje77
22 juni 2018, 22:42:52
Inspiratie nieuw baanplan H0 door NS1220
22 juni 2018, 22:21:57
Mijn LEGO modellen. door SimonSt
22 juni 2018, 21:59:05
Plaatsen van DB seinen door MWS
22 juni 2018, 21:58:09
Dapol mag maar 12V op digitale baan door HansQ
22 juni 2018, 21:36:44
Br186 Rurtalbahn, wat hangen we erachter? door Henk Zwoferink
22 juni 2018, 21:30:58
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door 72sonett
22 juni 2018, 20:57:55
Zimo MX630 Motorregeling door Sandopie
22 juni 2018, 20:29:00
Westlandbaan door Zoedelaar
22 juni 2018, 20:13:34
  

Auteur Topic: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..  (gelezen 558 keer)

hans oosterbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Gepost op: 10 mei 2018, 14:57:12 »
Hallo

Als gebruiker van koploper wil ik de faciliteit laden en lossen wagons gebruiken. Dat werkt deels goed. maar ik heb de volgende vragen.

De trein loopt in een vaste route
De trein loopt het baanvak binnen en zal normaal stoppen aan het eind van het blok. Daar staat ook de lichtsluis. Dan begint het afhandelen van de trein en bij elke wagon stopt deze de gewenste tijd. De lok heeft dan het blok reeds verlaten en loopt dan een wissel straat in. Pas wanneer alle wagons door de lichtsluis zijn geweest gaat koploper de wissel straat en het volgende blok reserveren. Dat is dan te laat

vraag ; Hoe kan ik koploper de wissel straat en het volgende blok laten reserveren voordat deze het voorgaande blok verlaten heeft?
vraag ; Wat is de beste plaats van de lichtsluis in een baanvak.?
vraag; Heeft een van jullie een voorbeeld in een data base?


groeten hans
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2018, 15:11:10 door NS264 »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4973
  • ***
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2018, 16:53:53 »
Hans, ik loop zelf ook te klooien met lichtsluisjes in mijn schaduwstations. Zet je vraag uit in het Koploperforum, daar zit de specifieke Koploper kennis voor moeilijke gevallen heb ik zelf ook al ondervonden ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
    • Onze site
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2018, 18:52:11 »
of op de FB pagina
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 525
  • Metrop-Märklin
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2018, 22:00:26 »
Ik rij analoog, en alles wat analoog ooit is verzonnen, kan ook met Koploper.
Qua logica geldt het zelfde: als het analoog niet klopt, wordt het met Koploper ook nooit wat.
Wat wil je meten? In Koploper is het hoogst ongebruikelijk om bezetmeldingen op wissels en wisselstraten bij te houden, maar het kan wel.

Als ik je beschrijving goed begrijp, dan heb je in dat baanvak een afhandeling per wagon. Per  wagon die opschuift (langs die lichtsluis), schuift de lok 1 wagonlengte op, op de wisselstraat.
Me dunkt dat je dan 1 of meer  meetpunten tekort komt.

Ga ik even uit voor het gemak van 10 wagons, met een lengte van 180 cm (h0, Eaos).
Ik weet niet hoe lang je wisselstraat is, maar in mijn geval is de lok dan allang aan de andere kant van de wisselstraat eraf. Maar de wagons staan er nog op, en dus mag er geen enkele trein de wisselstraat op, tenzij ook de laatste wagon eraf is.
Hoe stel je vast dat de ook laatste wagon de wisselstraat heeft verlaten?
Doet Koploper dat op basis van de lengte van de trein?

vraag: Wat is de beste plaats van de lichtsluis in een baanvak?
Ik begrijp dat je de lichtsluis aan het eind van het baanvak hebt staan.
Na dat baanvak volgt een wisselstraat. Jouw lichtsluis bepaalt dus de toegang tot de wisselstraat

De trein gaat pas de lichtsluis in, als hij vertrekt uit het baanvak.
En hij gaat de lichtsluis pas uit als de laatste wagon de wisselstraat is opgereden.
Dat zegt dus niets over de positie van die trein op de wisselstraat,
tenzij je aan het eind van die wisselstraat nog een lichtsluis hebt.

Hieronder staat een screenshot uit Friedel Weber's lichtschranke.pdf, te vinden op www.noba-tipps.de (een website van een win-digipet gebruiker

(ander programma, maar dat mag de pret niet drukken)
Zijn schaduwstation ligt onder een berg, tamelijk onbereikbaar. Hij wil zeker weten dat een wissel in een wisselstraat vrij is, als van links naar rechts wissel 4 bezet is, dan zijn wissel 1 en 2 nog te benutten (wissel 3 is twijfelachtig).

Als je 1 lichtsluis diagonaal over de hele wisselstraat zet (met een sterke IR-led gaat dat), dan weet je in 1x of de wisselstraat vrij is of bezet, maar niet welke sporen vrij zijn of bezet.

Als je uitgaat van wat Koploper standaard van je verwacht, dan krijg je de situatie die je beschrijft:
Citaat
Pas wanneer alle wagons door de lichtsluis zijn geweest gaat koploper de wissel straat en het volgende blok reserveren.

Pas als de lichtsluis vrij is, reserveert Koploper de rijweg.  Dat wil je dus niet.
Dus of de sluis staat verkeerd in het blok, of hij staat verkeerd gericht (niet over de wisselstraat),
of er moet er ook een aan het eind van de wisselstraat staan, of de ingevoerde lengte van de trein klopt niet.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

hans oosterbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2018, 16:11:41 »
Dank aan allen die gereageerd hebben op mijn vraag.
Normaal is het zo dat te lok in een vaste route rijd stopt aan het einde van een blok. Daar staat ook de lichtsluis. Wanneer de lok gaat rijden om de wagons een voor een te laten stoppen verlaat de lok het blok. Dat zou alleen mogelijk zijn als het volgende blok gereserveerd is incl de tussen liggende wisselstraat. Dat gebeurt niet op mijn baan. De vaste trein route word door het laden en lossen van de wagens genegeerd.
Hopelijk begrijpen jullie wat het probleem is

groet Hans O

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: Hulp bij installatie: lichtsluis versus Koploper..
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2018, 16:15:54 »
Misschien dat je kan werken met de opdracht 2 blokken (of meer ) vooruit reserveren/vrij
Zit dacht ik onder aanvullende blokgegevens