Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit  (gelezen 4851 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #15 Gepost op: 09 May 2018, 11:10:44 »
 Ik dacht dat declassificeren naar 2e klas niet meer dan ca 16 extra plaatsen oplevert. Is dat de moeite waard ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #16 Gepost op: 09 May 2018, 11:11:06 »
Ok,Daan dat maakt het al wat duidelijker.
m.vr.gr.
Harry.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #17 Gepost op: 09 May 2018, 11:14:12 »
Is het niet zo dat voor de deurbediening of het groene-lamp-bij-deuren-dicht-circuit het voorste en laatste rijtuig in de stam afwijkend zijn qua bekabeling?
Daardoor kan er niet zomaar een rijtuig tussen zo'n eindrijtuig en de loc tussengevoegd worden.
Wel kan er een rijtuig ergens tussen de beide eindrijtuigen tussengevoegd worden, maar dat vergt extra rangeren, maar vindt NS moeilijk en lastig en zo....
Wat is het extra rangeerwerk tussen een loc van de stam halen om een extra rijtuig erbij te zetten en de loc met twee rijtuigen van de stam te halen om een extra rijtuig erbij te zetten?

Dan nog, een 1e klas wagon naar 2e klasse classificeren was makkelijker geweest en had meteen meer zitplaatsen opgeleverd.
Dat levert geen extra zitplaatsen op. De NS let ook niet op het verschil tussen 1e en 2e klasse.

Ik dacht dat declassificeren naar 2e klas niet meer dan ca 16 extra plaatsen oplevert. Is dat de moeite waard ?
Peter
Hoe dan? Heeft een rijtuig opeens meer zitplaatsen als je de '1' in een '2'verandert?  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #18 Gepost op: 09 May 2018, 11:15:13 »
Ik dacht dat declassificeren naar 2e klas niet meer dan ca 16 extra plaatsen oplevert. Is dat de moeite waard ?
Peter

zijn er maar 16 plaatsen in een 1e klas wagon?
Laat ik het zo zeggen, er zijn 2x1e klas in de huidige stam, die zitten nooit vol, mss dat een halve 1e klas vol te krijgen is, maar meestal zijn beide nagenoeg leeg. Als je dus 1 1e klas naar 2e klas omzet, zijn er meer 2e klas plaatsen meteen beschikbaar, ipv de moeite om een extra 2e klas bij te plaatsen
« Laatst bewerkt op: 09 May 2018, 11:18:03 door Bad-Aura »
mvg Jan

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #19 Gepost op: 09 May 2018, 12:58:32 »
Wat is het extra rangeerwerk tussen een loc van de stam halen om een extra rijtuig erbij te zetten en de loc met twee rijtuigen van de stam te halen om een extra rijtuig erbij te zetten?
Is ook helemaal het probleem niet hoor. Waar die wijsheid van dh3201 vandaan komt is mij een raadsel.  ???
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #20 Gepost op: 09 May 2018, 13:11:09 »
Doordat de Benelux via de HSL rijdt is er een stam rijtuigen minder nodig. En de rijtuigen uit die stam worden nu gebruikt om andere stammen op de HSL te verlengen.

Dit geldt alleen voor de IC Brussel. Deze stammen zijn al allemaal verlengd naar zeven bakken. De ICD moet ergens anders zijn rijtuigen vandaan halen.

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Nu nog een paard ervoor ...
« Reactie #21 Gepost op: 09 May 2018, 15:36:03 »
... dat harder gaat lopen dan het sukkeldrafje van 160 km/h.

De HSL Zuid is gebouwd voor 300 km/h + 10%.
(Zijn de thans ingezette 'rijtuigen' toegelaten voor die snelheid ?)

Groet, Willem

PS. Bij NS heeft men het altijd nog over rijtuigen. Meer gangbaar is volgens mij om een voertuig in een getrokken trein aan te duiden met wagen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #22 Gepost op: 09 May 2018, 15:38:37 »
De ICD gaat straks niet meer op de Watergraafsmeer, maar al in Amsterdam keren. Daardoor zijn in de omloop minder stammen nodig.
Zodoende komen er dus rijtuigen vrij om de andere stammen te verlengen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #23 Gepost op: 09 May 2018, 15:41:05 »
En als ik het dus goed begrijp komen er dan dus ook locomotieven vrij die men ergens anders kan inzetten.
m.vr.gr.
Harry.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: Nu nog een paard ervoor ...
« Reactie #24 Gepost op: 09 May 2018, 15:43:12 »
De HSL Zuid is gebouwd voor 300 km/h + 10%.
(Zijn de thans ingezette 'rijtuigen' toegelaten voor die snelheid ?)

Groet, Willem

PS. Bij NS heeft men het altijd nog over rijtuigen. Meer gangbaar is volgens mij om een voertuig in een getrokken trein aan te duiden met wagen.
Nee, ICR is geschikt voor 160 km/u. En aangezien de NS zelf spreekt over rijtuigen is het gangbaar om dat te gebruiken en niet wagen. Dat is ook pas sinds 1980 zo...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #25 Gepost op: 09 May 2018, 17:14:34 »
De ICD gaat straks niet meer op de Watergraafsmeer, maar al in Amsterdam keren. Daardoor zijn in de omloop minder stammen nodig.
Zodoende komen er dus rijtuigen vrij om de andere stammen te verlengen.

Dan 2 nachtjes "boos maken" op de Watergraafsmeer met een paar goede rangeerders en alle stammen zijn verlengd (splitsen, wagen er tussen, en weer koppelen).....of is dat te simpel gedacht.... ???

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
« Reactie #26 Gepost op: 09 May 2018, 18:14:12 »
nou, dan kun je geen interessante persberichten meer schrijven waardoor het net lijkt alsof de ns nog een spoorwegmaatschappij is, ipv een soortement metrobedrijf :angel:

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nu nog een paard ervoor ...
« Reactie #27 Gepost op: 09 May 2018, 18:40:39 »
Nee, ICR is geschikt voor 160 km/u. En aangezien de NS zelf spreekt over rijtuigen is het gangbaar om dat te gebruiken en niet wagen. Dat is ook pas sinds 1980 zo...

En dan heeft men het ook nog her en der over 'bakken'...  ;D
Tbinnebarretije…

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #28 Gepost op: 09 May 2018, 18:55:07 »
Dan 2 nachtjes "boos maken" op de Watergraafsmeer met een paar goede rangeerders en alle stammen zijn verlengd (splitsen, wagen er tussen, en weer koppelen).....of is dat te simpel gedacht.... ???

Te simple gedacht. NS moet 17 stammen verlengen. Dat betekent eventueel driehoeken, breken, tusseplaatsen, koppelen, testen.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
« Reactie #29 Gepost op: 09 May 2018, 19:17:21 »
Heb gisterenmiddag al een stam met 7 rijtuigen gezien tussen Schiphol en Hoofddorp.
Weet niet of het een testtrein was?