Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Marklin ICR vs LSM ICR  (gelezen 6452 keer)

Hanzelijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Marklin ICR vs LSM ICR
« Gepost op: 29 December 2007, 17:06:31 »
ik lees een tijdje over verschillende grote maten bv 1/87 enz

welke maat heeft een Marklin ICR, 1/87?
en welke maat LSM ICR?

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2007, 17:25:11 »
De Marklin ICR is qua lengte 1:100. De overige maten zouden 1:87 moeten zijn. Met andere woorden: het rijtuig is verkort, zoals bijna alle oudere rijtuigmodellen. Bovendien mankeert er verder nog wel iets aan het rijtuig: er zitten geen tredes onder de deuren, in de kopwanden zit geen glas, de daken zijn zilver (in plaats van donkergrijs) en de draaistellen zijn van het SIG-type, hetzelfde dat onder de EWIV's van Marklin zit. De "echte" ICR's hebben draaistellen die zijn afgeleid van de Corail-draaistellen. Het typenummer is Y32NS.

De LS-rijtuigen worden qua lengte 1:87 (dus op schaal) en zullen verder wel meer en meer juiste details hebben.

Groeten, Cock Koelewijn.

Hanzelijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2007, 17:46:50 »
ik vraag dit ook ivm dat ik een BDs heb van kleinspoor, verder heb ik nog geen ICRs. Welke kan je dan het beste nemen of maakt dat niet uit.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2007, 17:58:59 »
De BDs van kleinspoor is op basis van een Lima ICR gemaakt dacht ik. dus je kunt Lima ICR's kopen zodat de lengtes overeen komen of wachten tot LSM de BD's en de ICR heeft geproduceerd.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2007, 18:05:30 »
Voor mij zit er nog iets meer achter. De mäklin icr's rijden samen met roco plan W. Bij een LSM ICR zal een roco plan W niet echt staan dus zal ik ook over moeten op de nieuwe plan W's. Aan de andere kant zijn mijn roco D's en bestelde E's wel op lengte. Denk er sterk over om al het 1:100 spul weg te doen en alleen nog 1:87 rijtuigen te kopen. Zit ik nog wel met m'n plan V en sprinter. Iemand zin om 9 treinstellen voor mij om te bouwen?

Behalve het lengte verhaal speelt natuurlijk ook de detaillering een rol.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2007, 18:28:04 »
Hallo,

ik wil ook alleen maar 1:87 lengte schaal rijtuigen hebben, voor mij is dit ook een rede dat ik geen plan V en sprinter heb. Ik hoop dat deze ook ooit nog komen in de correcte lengte maten.

Groeten,

Christoph

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2007, 19:40:59 »
Tja ik denk dat dat nog wel even duurt.
Voor grootspoorfoto's zie site

Lukas de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • althans, nog niet
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2007, 19:55:56 »
Philotrain heeft aangekondigd de Plan V en Plan T in exact 1:87 in 2009 te gaan uitbrengen. De voorintekening is reeds vorig jaar gestart.
Groeten, Lukas

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2007, 19:59:16 »
Lucas,

heb ik gezien, jammer genoeg heb ik ook het prijskaartje gezien.
Wordt toch nog even sparen. ;D

Groeten,

Christoph

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2007, 20:04:56 »
Ik heb ergens vernomen dat Philotrain met een V en een T uit wil komen, maar ja, daar moet je dan ook wel vreselijk veel geld voor neerleggen. Naast de Plasn V en Sprinter, zit ik ook nog met een 1:100 mP (Marklin), een mP Jules (omgebouwd uit Marklin), een IRM (Lima) en DDM-1 (Lima). Voor mij geldt dat dit een beetje teveel typische NS modellen zijn waar geen 1:87 alternatieven voor zijn om weg te doen. Dan hou je meteen geen NS materieel meer over........

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2007, 21:13:10 »
Nieuwe rijtuigen voor de NS zijn vaak wel 1:87.

Treinstellen echter niet.

Tenzij ze met een nieuw treinstel komen oa  buffel / wadloper / railhopper / plan U.

Die komen toch nooit op schaal  :(
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2007, 21:53:05 »
op de site van philotrain staan Plan V en Plan T idd aangekondigd

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #12 Gepost op: 29 December 2007, 21:59:01 »
Voor mij zit er nog iets meer achter. De mäklin icr's rijden samen met roco plan W. Bij een LSM ICR zal een roco plan W niet echt staan dus zal ik ook over moeten op de nieuwe plan W's.

Plan W is door LSM aangekondigt (kan nog wel even duren, ICR wachten we ook al sinds 2006 op), zal dus exact 1:87 worden.

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #13 Gepost op: 29 December 2007, 22:13:57 »
Die aankondiging heb ik ook gezien. Zal toch wel die kant opgaan. Kan ik ook eens aan een beneluxuitvoering komen van de W zonder daar de belachelijk hoge mp prijs voor te moeten dokken.

En wat ik uit de bouwverhalen van Mispoes begrijp kunnen de roco W's mooi gebruikt gaan worden voor het verlengen van m'n V'tjes.

Er zijn overigens wel treinstellen op lengte, hondekop van piko, mat "46 van lima.

Philotrain is leuk voor mensen met een dikke buidel. Dit soort bedragen vind ik niet realistisch meer. Rij tenslotte ook niet in een Ferrari.

Maar weer on-toppic. Voor ongeveer 200 euri heb je straks dus een stam mooie icr's in 1:87, voor een stam märklin's betaal je nu ongeveer evenveel ...


NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: Marklin ICR vs LSM ICR
« Reactie #14 Gepost op: 29 December 2007, 22:23:09 »
Vergeet in het rijtje van de 1:87 treinstellen ook niet de Mehano Lint, de Artitec DE-1, Artitec DE-2, Roco DE-IV en Piko ICE te noemen. ;)

Die andere treinstellen volgen ook wel hoor! Ooit zal een fabrikant toch wel weer eens iets nieuws moeten bedenken om geld te kunnen verdienen. Deze redenering is voor mij de reden geweest om het 1:100 materieel wat ik had te verkopen en over te schakelen op 1:87 materieel. Als je al het Nederlandse materieel wat in 1:87 uitkomt kan kopen, dan heb je een flinke zak geld nodig! Kijk maar eens wat er de afgelopen jaren is uitgebracht en wat er nog allemaal in het vat zit.