Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 18:27:17
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:12:16
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:24:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door p-kokkie
Vandaag om 17:18:02
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:15:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 14:39:27
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door peterha
Vandaag om 13:28:53
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 12:03:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
  

Auteur Topic: Morbier  (gelezen 2693 keer)

gerbert

  • Gast
Morbier
« Gepost op: 03 August 2006, 21:50:41 »
Beste mede-modelspoorders,

Toen ik afgelopen juli op vakantie was in de franse Jura, reed ik op een goede dag door het plaatsje Morbier (bekend van de kaas?). Buiten de spectaculaire ligging van het plaatsje, werd ik getroffen door een paar spoorwegtunnelportalen en hoog boven mij uittorenende spoorwegbruggen die zich door het stadje slingerden.

Na thuiskomst via internet de VVV van Morbier eens geraadpleegd. De plattegrond (http://www.morbier.fr/img/plan/ensemble.jpg) laat een spoorlijn zien die vanuit St-Laurent-en-Grandvaux via een lange tunnel het plaatsje binnenkomt. Daarna wordt eerst het station aangedaan, alvorens de lijn via de genoemde bruggen in een scherpe boog een zijdal inschiet. Het zijdal is geen bestemming op zich maar huisvest slechts een stijgcirkel (of is het een daalcirkel?) waarna de lijn weer uit het zijdal komt om bij iets wat erg veel op een keerspoor lijkt uit te komen. Het keerspoor lijkt te dienen om treinen op weg te helpen het dal van de rivier de Bienne in naar St-Claude.

Gezien al dit spektakel ben ik nieuwsgierig naar de feitelijke afhandeling van het treinverkeer in Morbier, en of dit plaatsje al eens het onderwerp van een modelbaan is geweest?

Groetjes
Gerbert

HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: Morbier
« Reactie #1 Gepost op: 03 August 2006, 22:16:41 »
Dat 'keerspoor' is volgens mij gewoon een doorgaande spoor. Als je goed kijkt zie je dat deze afgekapt wordt zoals de rest van het spoor op het kaartje, waar het spoor een tunnel in gaat. Kijk maar eens langs de rivier La Bienne.

Anoniem

  • Gast
Re: Morbier
« Reactie #2 Gepost op: 03 August 2006, 22:45:21 »
Het verkeer op de "Ligne des hirondelles" of Zwaluwenlijn is niet enorm, wel is er tot 1975 of 1976 een directe rijtuiggroep Parijs - Morez geweest (nachttrein).  Morez is het (tegenwoordig) kopstation dat ligt op de plaats van wat jij als het "keerspoor" aanduidt. Het verkeer op deze lijn (van Andelot aan de lijn Strasbourg-Lyon naar Bourg en Bresse via Morez, St. Claude en Oyonnax) is al jaren grotendeels in tweeën geknipt, maar verbazingwekkend genoeg is de "knip" niet in Morez maar in het zuidelijker St. Claude. Daar eindigen de treinen vanuit Dijon, Dôle en Andelot enerzijds, en Lyon en Bourg en Bresse anderzijds. Overigens is vanwege grootscheepse werkzaamheden (iets met TGV's ;D) alle verkeer vanaf Oyonnax naar het zuiden voor een jaartje of wat verbust, daar zul je niets vinden.

De treinen rijden dus tot St. Claude (al was er voor de sluiting wel een doorgaand treinpaar te vinden, Bourg en Bresse - Mouchard of iets dergelijks). De dienst wordt uitgevoerd met autorails, serie X 73500 momenteel (die "worsten" of "komkommers" worden genoemd), voorheen door X 2800-en.
Voor vandaag (donderdag 3 augustus) tel ik:
1 Dijon - St. Claude en 1 St. Claude - Dijon
1 Dôle - St. Claude en 2 St. Claude - Dôle
1 Andelot - St. Claude
1 Champagnole - St. Claude
1 Dôle - Oyonnax en 2 Oyonnax - Dôle

Al met al vijf treinen heen en vijf terug dus, die allen moeten kopmaken in Morez. Plaatje (goed te zien is het viaduct dat in de lijn "rechtsaf" ligt en waar deze trein dus vandaan kwam of naartoe gaat):

Morbier is een eenvoudige halte aan de andere kant van "le fer à cheval".

Wat modelbanen betreft, ik kwam dit tegen in Schaal Z nota bene.

Edit n.a.v. bericht HC_Ut: volgens mij liep er vroeger een spoorlijn naar Zwitserland (naar Divonne) vanuit Morez, maar die zal al voor of vlak na de oorlog opgeheven zijn. Sindsdien heeft Morez nog alleen een "Spitzkehre''-functie.