Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Tedo
Vandaag om 10:31:32
Roco 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:31:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:28:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:14:52
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:11:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:03:23
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 10:02:34
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door moonlicht
Vandaag om 09:53:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:07:27
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 07:34:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:29:11
Spoor- en tramweg parafernalia door rolfm
12 July 2025, 23:52:39
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
  

Auteur Topic: Spoorwandeling oude Kersenlijn  (gelezen 19619 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #60 Gepost op: 29 June 2018, 09:07:25 »
Dank Richard, voor je fraaie verslag. (y)
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3261
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #61 Gepost op: 01 July 2018, 14:11:55 »
 (y)


Kom ik daarnet dit fraaie filmpje uit 1974 tegen....gaat over plannen tot reactivering van het gedeelte De Haar (splitsing met de lijn naar Arnhem)-Veenendaal-Rhenen. Leuke beelden en een directierit met een bruine 2200 en één plan D rijtuig.

https://youtu.be/adKgqmQhrC8


Groeten, Richard
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3261
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #62 Gepost op: 17 September 2019, 23:11:25 »
Vandaag op een vrije dag overnieuw van Overberg(voorbij de Haar, aftakpunt van de lijn naar Rhenen aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem, zie het begin van dit draadje ;)) naar Woudenberg over het spoortrace Amersfoort-Rhenen gewandeld . Vanuit Veenendaal met buurtbus 505 naar Overberg gereisd, en vandaar wandelen onder de A12 door en voorbij de overweg aan de hoofdlijn Ut-Ah naar links tot het punt waar vroeger de spoorlijn Amersfoort-Rhenen de hoofdlijn kruiste. Daar voorbij over de Lambalgerweg die in Scherpenzeel eindigt. Ben het eerste stuk gevolgd dat parallel aan de vroegere lijn naar het noorden loopt, bij de ongelijkvloerse wegkruising met de spoorlijn het talud opgeklommen en vandaar de lijn (nu klompenpad :)) gevolgd tot het vroegere station Woudenberg-Scherpenzeel.



De verlaten spoordijk vanaf de Lambalgerweg, in de verte de vroegere Wachtpost 37 bij De Haar, nu zwaarverbouwd tot woonhuis, alleen enkele binnenmuren stammen nog uit oorspronkelijke tijden.
















Vanaf Wp38 het spoortraject gevolgd tot Wdb.








De oude schuur is nog steeds niet ingestort.




Langs de lijn zijn her en der nog overblijfselen van particuliere overwegen te zien, dit Staatspoorhekje bijvoorbeeld :), dat min of meer nog steeds zijn oude functie vervult; ervoor zorgen dat je niet in de sloot valt. De onderkant van de poten van het hekje zijn weggeroest en maken geen grondcontact meer, het hek wordt nu gedragen door de boom waarmee het hek vergroeid is, dit hek groeit dus heel langzaam omhoog.





Het meegroei effect is goed te zien bij het hek aan de andere kant van het spoor. De balk rechts wordt nog steeds ondersteund door de oude staanders en het losgeroeste gedeelte links wordt omhooggeduwd door de boom.





Wp39 is nu een bed&breakfast onderkomen.





Nieuw soort waarschuwingsborden langs het trace.





Even later zijn we in Woudenberg bij Wp 40 en de voormalige overweg.




In tegenstelling tot verleden jaar staat nu sik 301 hier te pronken.





Het nieuwe clubhuis van Buurtvereniging Het Spoor (geen modelspoorvereniging) is nu netjes afgewerkt.





De voormalige spoorzone is nu volledig vrij gemaakt van latere bouwsels en loodsen om ruimte te maken voor nieuwbouw. Het restant van het stationsgebouw wordt gerestaureerd maar de bestemming ervan is nog onzeker, de plannen lopen van horeca tot kantoorruimte. Waar vorig jaar links van het stationsgebouw nog een aangebouwde loods van een grondstoffenhandel in bedrijf was is nu een kale vlakte. Ook de Kibri achtige dieselpomp is verdwenen.

















Nieuwe bebouwing in de spoorzone, een reactivatie van het spoor kun je zo voor altijd vergeten. Krijg hier ook nostalgische gevoelens, ongeveer op deze plek lag spoor 1 en stond ik hier in 1981 als jochie de Rocket te aanschouwen die op spoor 1 heen en weer pendelde vanwege het 50 jarig bestaan van de NVBS.





Vanuit het noorden gezien. Over een jaar zal het uitzicht hier weer compleet anders zijn en is het leuk om dan weer fotos te gaan maken.











Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3261
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #63 Gepost op: 18 September 2019, 00:48:16 »
Groeten,
Richard

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #64 Gepost op: 18 September 2019, 12:40:03 »
Het station wordt gerestaureerd en omgebouwd tot winkel van de boerenbond (landbouwhuis dat nu aan de overkant van het station zit) Treinen rijden hier nooit meer. Maar alle spoorse gebouwen aldaar zijn als technisch monument aangewezen. Dus die moeten blijven staan. (Al betekent die status niet zoveel meer tegenwoordig) Voorlopig staan de gebouwen niet in de weg en deze zullen dus voorlopig niet verdwijnen. In Amersfoort zijn de meeste spoorhuisjes langs de lijn ook behouden.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2019, 12:42:51 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3261
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #65 Gepost op: 18 September 2019, 18:00:22 »
Ik had begrepen dat het nog geenszins zeker was wie er uiteindelijk in het stationsgebouw terecht komt. Maar het belangrijkste is dat het gebouw behouden blijft al is het gezien de toestand geen minuut te vroeg om te gaan restaureren.
Als een object als technisch monument aangewezen wordt is dat idd geen garantie dat het blijft bestaan, in Rhenen stond ook een wachtpost huisje wat ook op die lijst stond maar is enkele jaren geleden toch afgebroken omdat de toestand te slecht was.
Groeten,
Richard