Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 20:19:23
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:15:58
Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door henk
Vandaag om 20:15:40
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door Priegelman
Vandaag om 20:15:25
Oude Fleischmann meuk en curiosa door MarcNL
Vandaag om 20:08:24
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door AndrevdG
Vandaag om 20:07:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:55:29
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Marc tramt
Vandaag om 19:51:30
Modelspoorbeurs NOORDSPOOR 2020 door WouterBeer
Vandaag om 19:44:55
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:33:50
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 19:29:23
Iets moois bij de overgang Reigerstraat in Utrecht door NS8714
Vandaag om 19:06:52
Raadplaatje door Haradigi
Vandaag om 18:54:52
NS modelbaan Hoekdam H0 door DE-II
Vandaag om 18:38:37
Projekt 083-338 door Ronald Koerts
Vandaag om 18:36:10
Rijnstraat door lokloods
Vandaag om 18:31:40
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door St00mboy
Vandaag om 18:30:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dwem
Vandaag om 17:35:13
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 17:27:04
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:57
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 17:05:43
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door Bierwagen
Vandaag om 16:40:23
NL-baan in Canada door spoorzeven
Vandaag om 16:25:14
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 15:57:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:39:19
De bouw van Schellenbach door Timo
Vandaag om 15:35:02
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door janw
Vandaag om 15:23:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 15:04:17
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Floris Dilz
Vandaag om 15:01:52
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 15:00:44
  

Auteur Topic: Spoorwandeling oude Kersenlijn  (gelezen 7871 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3019
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #60 Gepost op: 29 juni 2018, 09:07:25 »
Dank Richard, voor je fraaie verslag. (y)
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #61 Gepost op: 01 juli 2018, 14:11:55 »
 (y)


Kom ik daarnet dit fraaie filmpje uit 1974 tegen....gaat over plannen tot reactivering van het gedeelte De Haar (splitsing met de lijn naar Arnhem)-Veenendaal-Rhenen. Leuke beelden en een directierit met een bruine 2200 en één plan D rijtuig.

https://youtu.be/adKgqmQhrC8


Groeten, Richard
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #62 Gepost op: 17 september 2019, 23:11:25 »
Vandaag op een vrije dag overnieuw van Overberg(voorbij de Haar, aftakpunt van de lijn naar Rhenen aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem, zie het begin van dit draadje ;)) naar Woudenberg over het spoortrace Amersfoort-Rhenen gewandeld . Vanuit Veenendaal met buurtbus 505 naar Overberg gereisd, en vandaar wandelen onder de A12 door en voorbij de overweg aan de hoofdlijn Ut-Ah naar links tot het punt waar vroeger de spoorlijn Amersfoort-Rhenen de hoofdlijn kruiste. Daar voorbij over de Lambalgerweg die in Scherpenzeel eindigt. Ben het eerste stuk gevolgd dat parallel aan de vroegere lijn naar het noorden loopt, bij de ongelijkvloerse wegkruising met de spoorlijn het talud opgeklommen en vandaar de lijn (nu klompenpad :)) gevolgd tot het vroegere station Woudenberg-Scherpenzeel.



De verlaten spoordijk vanaf de Lambalgerweg, in de verte de vroegere Wachtpost 37 bij De Haar, nu zwaarverbouwd tot woonhuis, alleen enkele binnenmuren stammen nog uit oorspronkelijke tijden.
















Vanaf Wp38 het spoortraject gevolgd tot Wdb.








De oude schuur is nog steeds niet ingestort.




Langs de lijn zijn her en der nog overblijfselen van particuliere overwegen te zien, dit Staatspoorhekje bijvoorbeeld :), dat min of meer nog steeds zijn oude functie vervult; ervoor zorgen dat je niet in de sloot valt. De onderkant van de poten van het hekje zijn weggeroest en maken geen grondcontact meer, het hek wordt nu gedragen door de boom waarmee het hek vergroeid is, dit hek groeit dus heel langzaam omhoog.





Het meegroei effect is goed te zien bij het hek aan de andere kant van het spoor. De balk rechts wordt nog steeds ondersteund door de oude staanders en het losgeroeste gedeelte links wordt omhooggeduwd door de boom.





Wp39 is nu een bed&breakfast onderkomen.





Nieuw soort waarschuwingsborden langs het trace.





Even later zijn we in Woudenberg bij Wp 40 en de voormalige overweg.




In tegenstelling tot verleden jaar staat nu sik 301 hier te pronken.





Het nieuwe clubhuis van Buurtvereniging Het Spoor (geen modelspoorvereniging) is nu netjes afgewerkt.





De voormalige spoorzone is nu volledig vrij gemaakt van latere bouwsels en loodsen om ruimte te maken voor nieuwbouw. Het restant van het stationsgebouw wordt gerestaureerd maar de bestemming ervan is nog onzeker, de plannen lopen van horeca tot kantoorruimte. Waar vorig jaar links van het stationsgebouw nog een aangebouwde loods van een grondstoffenhandel in bedrijf was is nu een kale vlakte. Ook de Kibri achtige dieselpomp is verdwenen.

















Nieuwe bebouwing in de spoorzone, een reactivatie van het spoor kun je zo voor altijd vergeten. Krijg hier ook nostalgische gevoelens, ongeveer op deze plek lag spoor 1 en stond ik hier in 1981 als jochie de Rocket te aanschouwen die op spoor 1 heen en weer pendelde vanwege het 50 jarig bestaan van de NVBS.





Vanuit het noorden gezien. Over een jaar zal het uitzicht hier weer compleet anders zijn en is het leuk om dan weer fotos te gaan maken.











Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #63 Gepost op: 18 september 2019, 00:48:16 »
Groeten,
Richard

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3411
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #64 Gepost op: 18 september 2019, 12:40:03 »
Het station wordt gerestaureerd en omgebouwd tot winkel van de boerenbond (landbouwhuis dat nu aan de overkant van het station zit) Treinen rijden hier nooit meer. Maar alle spoorse gebouwen aldaar zijn als technisch monument aangewezen. Dus die moeten blijven staan. (Al betekent die status niet zoveel meer tegenwoordig) Voorlopig staan de gebouwen niet in de weg en deze zullen dus voorlopig niet verdwijnen. In Amersfoort zijn de meeste spoorhuisjes langs de lijn ook behouden.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2019, 12:42:51 door zuylen »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #65 Gepost op: 18 september 2019, 18:00:22 »
Ik had begrepen dat het nog geenszins zeker was wie er uiteindelijk in het stationsgebouw terecht komt. Maar het belangrijkste is dat het gebouw behouden blijft al is het gezien de toestand geen minuut te vroeg om te gaan restaureren.
Als een object als technisch monument aangewezen wordt is dat idd geen garantie dat het blijft bestaan, in Rhenen stond ook een wachtpost huisje wat ook op die lijst stond maar is enkele jaren geleden toch afgebroken omdat de toestand te slecht was.
Groeten,
Richard