Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Leuk Meuk
door
hervé
Vandaag
om 00:20:03
bouwen met modules in marokko
door
Rondje_HO
28 mei 2023, 23:44:12
Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
door
bask185
28 mei 2023, 23:42:18
de modeltrein club uit houten in het nieuws
door
Reeks77
28 mei 2023, 23:32:26
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen
door
008200
28 mei 2023, 23:23:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Streamliner
28 mei 2023, 23:21:28
Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
door
spock
28 mei 2023, 23:03:10
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
door
NS264
28 mei 2023, 22:46:55
Info gezocht over een Brekina Daf model
door
MOVisser
28 mei 2023, 22:36:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
einte
28 mei 2023, 22:30:55
ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
door
henk
28 mei 2023, 22:20:05
Wie weet waar deze kasten lok vandaan komt?
door
Magic
28 mei 2023, 22:12:04
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
28 mei 2023, 22:00:38
Raadplaatje
door
Benelux795
28 mei 2023, 21:52:36
Marklin; extra stroom op spoor
door
Fritsprt
28 mei 2023, 21:45:50
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
28 mei 2023, 21:37:59
Artitec 6 deurs Stalen D draaistellen
door
AVH
28 mei 2023, 21:13:52
Beide lichtuitgangen decoder op één (led)lampje?
door
Hobojohn
28 mei 2023, 21:03:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
laurent
28 mei 2023, 20:25:11
sterkere motoren voor Piko hondekop
door
Treintje_komt_zo
28 mei 2023, 20:23:59
Witmoosdorf
door
Bert55
28 mei 2023, 20:23:53
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Ellerman
28 mei 2023, 20:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
28 mei 2023, 20:20:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
28 mei 2023, 20:10:14
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001
door
Karst Drenth
28 mei 2023, 20:02:32
iTrain en modulebaan
door
Ben
28 mei 2023, 19:54:42
DCC Draaischijf decoder
door
peterha
28 mei 2023, 19:27:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
28 mei 2023, 18:22:01
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
28 mei 2023, 17:53:02
3e Klasse bord email
door
FrankOpZolder
28 mei 2023, 17:37:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Märklin en Trix
|
Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0 (gelezen 2551 keer)
nighttrain1
Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
Offline
Berichten: 5432
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
«
Gepost op:
25 april 2018, 19:50:56 »
Trix 22131 Dieseltreinstel TEE RAM
2e hands aankoop via Marktplaats voor € 150,00
SBB-CFF RAm 502,
Tijdperk 3,
DCC/SX met geluid,
Wisselende front/sluitverlichting (Led),
Brelec dimbare binnenverlichting,
Lok met metalen onder frame, (rest kunststof met hier en daar een standaard plaatje metaal erin),
Binnenverlichting wordt gevoed vanuit de stuurstand,
Lengte 1:87.
Referenties over dit model:
Negatief;
Het draaistel van het coupe rijtuig nabij de motorwagen loopt vaak uit de rail als de trein geduwd wordt.
Als de trein door een boog gaat zie je de lelijke binnen kant van de balgen.
Nederlands model is met geluid niet te koop, Zwitsers model echter wel.
Moeilijk instelbare binnenverlichting, (klacht van de verkoper),
Geen verlichting in de coupe van de motorwagen.
Positief;
Geen naad in de koppen,
Relatief goedkoop model,
Realistische geluiden.
Wat wil ik aan de negatieven dingen doen om er voor mijzelf een mooie trein van te maken;
Het eigen gewicht per rijtuig omhoog brengen om ontsporing te voorkomen, balgen aan de onderzijde uithollen, zodat de koppeling er niet meer tegenaan schuurt.
Binnenverlichting vervangen door het systeem van m`n eigen voorkeur.
Als de trein door een boog gaat zie je de lelijke binnen kant van de balgen,
blijft zo
.
Nederlands model is met geluid niet te koop, Zwitsers model echter wel,
heb ik geen moeite mee, dan maar de Zwitsers uitvoering, (als je het niet weet zie je het verschil niet).
De motorwagen:
Motorwagen op de weegschaal.
Zo uit de doos en voor de aanpassingen.
In de motorwagen zit aan de achterzijde een raampartij met een ruimte die via de balgen in de coupe rijtuig te bereiken is. Doorgaans zit daar geen binnenverlichting in. Ik vind dat het er wel in moet.
Boven de printplaat is ruimte voor de binnen verlichting, echter dan krijg je een groene zweem binnen, daarom heb ik een gat in de printplaat gemaakt, kijk wel even waar de printbanen zitten anders heb je binnen no time een storing.
Over het grote gat in de bodemplaat heb ik een kap gemaakt waar de aandrijving nog net doorheen kan draaien, dit voorkomt dat er licht door en langs het draaistel naar beneden schijnt, deze kap is bordeauxrood geschilderd en voorzien van een paar minder dan halve poppetjes.
Deze aanpassing levert maar een paar gram op.
De scharfenbergkoppeling waar nodig even met zwarte verf aangezet.
Het eerst klas coupe rijtuig:
Het coupe rijtuig:
In het begin vergeten te wegen, maar het woog 165 gram.
Het interieur los gehaald van het kunststof frame, onder alle stoelen en baken en in de rugleuningen zijn kleine plaatjes metaal verstopt, en het geheel vast gelijmd.
Het rijtuig voorzien van een aantal reizigers en binnen verlichting.
Detail van de componenten en aansluiting op het miniprintje wat in het rijtuig al zat.
Zit aan beide zijdes boven het draaistel zo`n printje, bij alle wagens en ook in de lok.
105 gram verzwaard.
Ook de balgen zijn uitgehold, de koppelingen lopen niet meer aan.
Het restauratie rijtuig:
Begingewicht.
Onder de banken en onder de tafeltjes ook hier gewichtjes voorzien van de nodige gewichtjes.
In de ruimte tussen het restautie en de coupe zit een holle ruimte en ook tussen de keuken en de gang zit nu gewichtjes, elk 25 gram.
67 gram zwaarder.
Ook dit rijtuig voorzien van reizigers en binnenverlichting.
Het koprijtuig:
De lichtste in de serie.
Bijna 50 gram zwaarder.
Voorzien van binnen verlichting poppetjes en ook hier gewichtjes onder en in de stoeltjes en in de rugleuningen van de banken.
Een machinist in de voorste stoel geplaatst, dus 2 machinisten in de trein. Altijd een vent voorin.
De scharfenbergkoppeling ook hier voorzien van wat zwarte verf.
Trein (12 seconde) zien rijden?
https://youtu.be/DdMidg9Mye8
Eindhoven EMV 21 april 2018
De review van Chris van Diesen:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/diversen-1/390-de-trix-de-iv-tee
Per wagen zijn er 5 stukjes van 5 cm plakledstrip gebruikt van YPHIX 12Volt warm wit, (in de lok 2)
1 elco 220Uf,
1 gelijkrichter type B380D deze gelijk richten heeft aan ene zijde de + en de - en aan de andere zijde 2x de ~ aansluiting, dat is gemakkelijk omdat de + of de - aansluiting direct op de plakledstrip kan solderen.
De plakledstrip knip ik in 2 stukken en zet ze in serie. zo branden de leds niet te fel, mooi zelfs op digitale spanning.
Zie de foto`s van het geopende coupe rijtuig, de leds geplakt in het dak.
Soldeer ze eerst aan elkaar en ook de bedrading eraan en de gelijkrichter met ook de elco eraan, voordat je het in het rijtuig plakt, zit er een soldeerfout in, haal dan de zaak los
ga niet in je rijtuig solderen, brandplekken!!!
.
Zijn er nog vragen omtrent mijn ombouw/verbetering? Stel de vragen gerust.
Eventueel via PB.
«
Laatst bewerkt op: 25 april 2018, 19:55:55 door nighttrain1
»
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9774
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
«
Reactie #1 Gepost op:
25 april 2018, 20:29:25 »
Maar rijdt t nou beter met die loodzware bakken? Nagaan of de koppelingen soepel werken en of de draaistellen genoeg vrijheid hebben levert meestal meer op zonder dat je de lagers en aandrijving aan gort gaat rijden met extra kilo's...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
\|/
nighttrain1
Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
Offline
Berichten: 5432
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
«
Reactie #2 Gepost op:
25 april 2018, 21:15:44 »
Welke lagers?
Assen liggen in soort van klauwen in de draaistellen.
Ook kan je een bewerkte balg zien.
De jeugd heeft het stel zaterdag uitgebreid getest op de samengestelde modulebaan in Eindhoven zonder ontsporing.
Kilo’s ?!? Al met al 300 gram.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9774
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
«
Reactie #3 Gepost op:
25 april 2018, 22:23:29 »
ah, ja zo'n draaistel zal niet zo snel bezwijken onder wat extra gewicht inderdaad. Qua rolweerstand niet echt een constructie om gelukkig van te worden, zeker met extra gewicht erop, maar als t werkt werkt t...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
\|/
nighttrain1
Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
Offline
Berichten: 5432
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
«
Reactie #4 Gepost op:
25 april 2018, 22:30:38 »
Dotje SKF kogellagervet in elk klauwtje zal ook wel helpen, tegen slijtage en tegen de rolweerstand.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9774
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
«
Reactie #5 Gepost op:
25 april 2018, 22:41:07 »
Jup, de boel een beetje invetten kan geen kwaad lijkt me.
Maar goed, ik blijf het fascinerend vinden dat er voor rijtuigen al sinds 1950 ofzo een keiharde standaard is (puntlagers) maar er bij treinstellen steeds het wiel(lager) opnieuw uitgevonden moet worden, dan eventueel ook met heel zware niet-aangedreven bakken en andere gekkigheid waar het nooit een steek beter door zal werken. Jongens, tis gewoon een loc met 3 wagentjes, maak het dan ook gewoon zo... zou zo'n hoop getob schelen.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
\|/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Märklin en Trix
|
Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0