Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:57:32
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Tirman
Vandaag
om 21:56:53
Minder wissels
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Silvolde
Vandaag
om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:22:15
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:17:03
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
jdk
Vandaag
om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
hervé
Vandaag
om 20:54:22
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union)
door
Edwin2121992
Vandaag
om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Martijn193
Vandaag
om 19:12:04
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet.
door
Voske
Vandaag
om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
door
Huup
Vandaag
om 17:50:50
NS 6100 van GM&S
door
Gerke
Vandaag
om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Peter J K
Vandaag
om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:47:03
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:06:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Märklin en Trix
|
Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0 (gelezen 3399 keer)
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5820
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
«
Gepost op:
25 April 2018, 19:50:56 »
Trix 22131 Dieseltreinstel TEE RAM
2e hands aankoop via Marktplaats voor € 150,00
SBB-CFF RAm 502,
Tijdperk 3,
DCC/SX met geluid,
Wisselende front/sluitverlichting (Led),
Brelec dimbare binnenverlichting,
Lok met metalen onder frame, (rest kunststof met hier en daar een standaard plaatje metaal erin),
Binnenverlichting wordt gevoed vanuit de stuurstand,
Lengte 1:87.
Referenties over dit model:
Negatief;
Het draaistel van het coupe rijtuig nabij de motorwagen loopt vaak uit de rail als de trein geduwd wordt.
Als de trein door een boog gaat zie je de lelijke binnen kant van de balgen.
Nederlands model is met geluid niet te koop, Zwitsers model echter wel.
Moeilijk instelbare binnenverlichting, (klacht van de verkoper),
Geen verlichting in de coupe van de motorwagen.
Positief;
Geen naad in de koppen,
Relatief goedkoop model,
Realistische geluiden.
Wat wil ik aan de negatieven dingen doen om er voor mijzelf een mooie trein van te maken;
Het eigen gewicht per rijtuig omhoog brengen om ontsporing te voorkomen, balgen aan de onderzijde uithollen, zodat de koppeling er niet meer tegenaan schuurt.
Binnenverlichting vervangen door het systeem van m`n eigen voorkeur.
Als de trein door een boog gaat zie je de lelijke binnen kant van de balgen,
blijft zo
.
Nederlands model is met geluid niet te koop, Zwitsers model echter wel,
heb ik geen moeite mee, dan maar de Zwitsers uitvoering, (als je het niet weet zie je het verschil niet).
De motorwagen:
Motorwagen op de weegschaal.
Zo uit de doos en voor de aanpassingen.
In de motorwagen zit aan de achterzijde een raampartij met een ruimte die via de balgen in de coupe rijtuig te bereiken is. Doorgaans zit daar geen binnenverlichting in. Ik vind dat het er wel in moet.
Boven de printplaat is ruimte voor de binnen verlichting, echter dan krijg je een groene zweem binnen, daarom heb ik een gat in de printplaat gemaakt, kijk wel even waar de printbanen zitten anders heb je binnen no time een storing.
Over het grote gat in de bodemplaat heb ik een kap gemaakt waar de aandrijving nog net doorheen kan draaien, dit voorkomt dat er licht door en langs het draaistel naar beneden schijnt, deze kap is bordeauxrood geschilderd en voorzien van een paar minder dan halve poppetjes.
Deze aanpassing levert maar een paar gram op.
De scharfenbergkoppeling waar nodig even met zwarte verf aangezet.
Het eerst klas coupe rijtuig:
Het coupe rijtuig:
In het begin vergeten te wegen, maar het woog 165 gram.
Het interieur los gehaald van het kunststof frame, onder alle stoelen en baken en in de rugleuningen zijn kleine plaatjes metaal verstopt, en het geheel vast gelijmd.
Het rijtuig voorzien van een aantal reizigers en binnen verlichting.
Detail van de componenten en aansluiting op het miniprintje wat in het rijtuig al zat.
Zit aan beide zijdes boven het draaistel zo`n printje, bij alle wagens en ook in de lok.
105 gram verzwaard.
Ook de balgen zijn uitgehold, de koppelingen lopen niet meer aan.
Het restauratie rijtuig:
Begingewicht.
Onder de banken en onder de tafeltjes ook hier gewichtjes voorzien van de nodige gewichtjes.
In de ruimte tussen het restautie en de coupe zit een holle ruimte en ook tussen de keuken en de gang zit nu gewichtjes, elk 25 gram.
67 gram zwaarder.
Ook dit rijtuig voorzien van reizigers en binnenverlichting.
Het koprijtuig:
De lichtste in de serie.
Bijna 50 gram zwaarder.
Voorzien van binnen verlichting poppetjes en ook hier gewichtjes onder en in de stoeltjes en in de rugleuningen van de banken.
Een machinist in de voorste stoel geplaatst, dus 2 machinisten in de trein. Altijd een vent voorin.
De scharfenbergkoppeling ook hier voorzien van wat zwarte verf.
Trein (12 seconde) zien rijden?
https://youtu.be/DdMidg9Mye8
Eindhoven EMV 21 april 2018
De review van Chris van Diesen:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/diversen-1/390-de-trix-de-iv-tee
Per wagen zijn er 5 stukjes van 5 cm plakledstrip gebruikt van YPHIX 12Volt warm wit, (in de lok 2)
1 elco 220Uf,
1 gelijkrichter type B380D deze gelijk richten heeft aan ene zijde de + en de - en aan de andere zijde 2x de ~ aansluiting, dat is gemakkelijk omdat de + of de - aansluiting direct op de plakledstrip kan solderen.
De plakledstrip knip ik in 2 stukken en zet ze in serie. zo branden de leds niet te fel, mooi zelfs op digitale spanning.
Zie de foto`s van het geopende coupe rijtuig, de leds geplakt in het dak.
Soldeer ze eerst aan elkaar en ook de bedrading eraan en de gelijkrichter met ook de elco eraan, voordat je het in het rijtuig plakt, zit er een soldeerfout in, haal dan de zaak los
ga niet in je rijtuig solderen, brandplekken!!!
.
Zijn er nog vragen omtrent mijn ombouw/verbetering? Stel de vragen gerust.
Eventueel via PB.
«
Laatst bewerkt op: 25 April 2018, 19:55:55 door nighttrain1
»
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
«
Reactie #1 Gepost op:
25 April 2018, 20:29:25 »
Maar rijdt t nou beter met die loodzware bakken? Nagaan of de koppelingen soepel werken en of de draaistellen genoeg vrijheid hebben levert meestal meer op zonder dat je de lagers en aandrijving aan gort gaat rijden met extra kilo's...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5820
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
«
Reactie #2 Gepost op:
25 April 2018, 21:15:44 »
Welke lagers?
Assen liggen in soort van klauwen in de draaistellen.
Ook kan je een bewerkte balg zien.
De jeugd heeft het stel zaterdag uitgebreid getest op de samengestelde modulebaan in Eindhoven zonder ontsporing.
Kilo’s ?!? Al met al 300 gram.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
«
Reactie #3 Gepost op:
25 April 2018, 22:23:29 »
ah, ja zo'n draaistel zal niet zo snel bezwijken onder wat extra gewicht inderdaad. Qua rolweerstand niet echt een constructie om gelukkig van te worden, zeker met extra gewicht erop, maar als t werkt werkt t...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5820
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
«
Reactie #4 Gepost op:
25 April 2018, 22:30:38 »
Dotje SKF kogellagervet in elk klauwtje zal ook wel helpen, tegen slijtage en tegen de rolweerstand.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
«
Reactie #5 Gepost op:
25 April 2018, 22:41:07 »
Jup, de boel een beetje invetten kan geen kwaad lijkt me.
Maar goed, ik blijf het fascinerend vinden dat er voor rijtuigen al sinds 1950 ofzo een keiharde standaard is (puntlagers) maar er bij treinstellen steeds het wiel(lager) opnieuw uitgevonden moet worden, dan eventueel ook met heel zware niet-aangedreven bakken en andere gekkigheid waar het nooit een steek beter door zal werken. Jongens, tis gewoon een loc met 3 wagentjes, maak het dan ook gewoon zo... zou zo'n hoop getob schelen.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Märklin en Trix
|
Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0