Doel:€250.00
Donaties:€60.00

Per saldo:€-190.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 19-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Biesje
Vandaag om 00:25:34
Pret met Arduino door RudyB
Vandaag om 00:22:19
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:20:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
20 januari 2019, 23:45:11
MB-module "Dolce far N-te" door T.Spat
20 januari 2019, 23:40:05
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door Modellbahnwagen
20 januari 2019, 23:38:17
Een Zwitserse Jura baan in H0 door T.Spat
20 januari 2019, 23:35:12
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
20 januari 2019, 23:35:00
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door raymond erdtsieck
20 januari 2019, 23:30:01
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
20 januari 2019, 23:21:04
Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed door Ronald Halma
20 januari 2019, 23:13:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
20 januari 2019, 23:13:34
NS 8100 in Spoor-1 door MB6400
20 januari 2019, 23:09:55
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Scratchbuilt
20 januari 2019, 23:05:14
Nieuwe Z21 App door Leen Stolk
20 januari 2019, 23:04:43
Iets kleins in 00 door mdjr78
20 januari 2019, 23:02:09
Rail-buig-gereedschap door Scratchbuilt
20 januari 2019, 22:58:39
TT-baan Heinenoord door Wim Vink
20 januari 2019, 22:55:59
Verven styreen door NS1220
20 januari 2019, 22:52:26
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
20 januari 2019, 22:50:37
S88Link Bus 1 = 2001 ipv 1001 door Wympie
20 januari 2019, 22:47:30
Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c door Ivo vS
20 januari 2019, 22:45:44
FEVE 1000 in H0m door SimonSt
20 januari 2019, 22:43:45
Digikeijs DR4088 probleem, na plaatsen 2e melder werkt geen enkele melder meer. door haoos
20 januari 2019, 22:27:30
H0e diesellok van A1 models door ronald1956
20 januari 2019, 22:26:35
Wuppertalerstrasse; een nieuw project in spoor 1 door Wies
20 januari 2019, 22:20:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door rail4marcel
20 januari 2019, 22:16:42
Holland Rail NS 2400 digitaal maken, welke componenten verwijderen? door henk
20 januari 2019, 21:50:45
Welk baanontwerpprogramma? door -Anton-
20 januari 2019, 21:38:44
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
20 januari 2019, 21:34:00
  

Auteur Topic: Nestor, 107 NRS, SS 13  (gelezen 3519 keer)

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 945
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2018, 20:30:49 »
met het vuur er al in 😂😂

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #16 Gepost op: 23 april 2018, 23:14:18 »
Het is toch geen gek idee om de HSM 89 af en toe op perslucht langzaam door de hal te laten rijden? Rook machinientje in de schoorsteen en verzin er een toneelstuk omheen en de kinderen kijken hun ogen uit. Zonder het materieel geweld aan te doen kan je dan toch iets interactiefs doen.

Groeten Edwin.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #17 Gepost op: 24 april 2018, 06:55:43 »
Waarom zouden we alles steeds rijvaardig willen.. ??? Ik ben allang blij dat er veel word bewaard en opgeknapt. Sommige locomotieven/treinstellen zijn gewoon simpelweg te oud/kostbaar om te laten rijden.

Maar wat ik wel leuk zou vinden van het spoorwegmuseum nu we het daar toch over hebben.
Is bijvoorbeeld wat meer aandacht te geven aan (toen der tijd) alledaags goederenvervoer. Zoals bv huisvuil (vam wagon).

Laten we maar gewoon hopen met ze allen dat het museum doorgaat met het verzamelen van materieel al is het statisch, (Een 6400 zou bv heel mooi zijn ;D)

Marc

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3229
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #18 Gepost op: 24 april 2018, 09:01:29 »
Misschien is het beter een rijvaardige nieuwe Nestor te bouwen. Alleen zou dat vanwege de te hoge kosten er nooit van komen. Je kunt immers wel alles nameten! Want tekeningen zijn er niet allemaal meer. Voor het museum heeft een extra rijvaardige stoomloc eigenlijk geen meerwaarde, commercieel gezien.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2018, 09:03:00 door zuylen »

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1704
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #19 Gepost op: 24 april 2018, 09:09:32 »

Zo'n replica zou meer meerwaarde hebben bij een museumlijn dan bij het spoorwegmuseum. Aan de andere kant is een replica van een helemaal niet meer bestaand type veel interessanter, maar of dat er ooit van komt in Nederland? 
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4788
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #20 Gepost op: 24 april 2018, 09:42:30 »
Het klopt wat gezegd wordt. Er wordt in het spoorwegmuseum gekeken naar het rijvaardig maken van 1 van deze loc's. Ook over de inzet bij evenementen wordt gesproken. Bron: spoorwegmuseum.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

guest7823

  • Gast
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #21 Gepost op: 24 april 2018, 09:58:00 »
commercieel gezien.

- stoom heeft sowieso geen commerciële basis. Dat is de reden waarom het is afgeschaft als transportmiddel
- musea hebben zelden een commerciële basis.

Kortom, dat argument voegt weinig toe  ;)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8174
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #22 Gepost op: 24 april 2018, 14:00:30 »
(Een 6400 zou bv heel mooi zijn ;D)
Dat zal vast volle zalen trekken  ::) ;D

Voor het museum heeft een extra rijvaardige stoomloc eigenlijk geen meerwaarde, commercieel gezien.
Extra rijvaardige stoomloc ?
Wat is er nu dan rijvaardig inzetbaar in die categorie ?

Aantal jaar terug met de toenmalige conservator staan praten.
Als ik jouw bericht en dat van tomasso zie,dan is er zo op t 1ste gezicht ook nog niet meer gedaan dan wat praten over het idee en dat al heel wat jaren.
Zou het koudwatervrees zijn,dat er in elk geval voor het "publiek" nog niet meer is gedaan dan enkel wat praten ?
Hoe moeten we het idee zien,en welke loc acht men zowel geschikt als niet onmisbaar om dat project mee uit te gaan voeren ?

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9050
    • Mijn fotoarchief
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #23 Gepost op: 24 april 2018, 14:18:31 »
De Arend is rijvaardig en inzetbaar.

En alle locs zijn onmisbaar voor het spoorwegmuseum. Het zijn stuk voor stuk topstukken.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail 2019 :)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #24 Gepost op: 24 april 2018, 14:29:35 »
Hoe laat begint het linken naar de 3737 discussie? Dan pak ik even chips en cola ;D

Even serieus: het onder stoom kunnen brengen van één van de huidige museumloks heeft realistisch beschouwd geen meerwaarde zolang voor dat doel de Arend kan en mag worden ingezet. Exploitatie op een hoofdlijn is evengoed vrijwel uitgesloten en het inrichten van een pendeltrajectje rond het NSM lijkt me met de momenteel gaande fijnstof-hetze verder weg dan ooit.
Nog afgezien van de technische staat van elk der locomotieven.
Maar wie uit betrouwbare recente bron (rekening houdend met de wisseling van de wacht op directie- en management niveau) een ander geluid kan aandragen zal ik niet tegenspreken.
Zelf zou ik echter veel meer mogelijkheden zien in een samenwerking van het NSM met één of meer rijdende museumorganisaties om zo verschillende belangen te kunnen bundelen.
Morgen ben ik klaar

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #25 Gepost op: 24 april 2018, 14:35:29 »
Besselspoor, er wordt dan ook gekeken naar het inzetten van de locomotief bij evenement op museumspoorlijnen (als ik goed lees wat de heren zeggen), en dan is het zeker een meerwaarde en in de tussentijd staat de locomotief gewoon in het spoorwegmuseum. De kleinere locomotieven zijn makkelijker op een dieplader te vervoeren als bijvoorbeeld de 3737, waardoor dit best een interessant idee kan zijn.

Groeten Edwin.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Grote schuif
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #26 Gepost op: 24 april 2018, 14:51:47 »
Dat was inderdaad de insteek, kortstondige trips naar museumlijnen. Neem ik even ons (SGB) eigen evenement zou de loc op woensdag vertrekken per twee diepladers en maandags weer retour geleverd worden.

Meerwaarde van een dergelijke constructie kan zijn dat het de samenwerking tussen NSM en de verschillende museumlijnen alleen nog maar sterker maakt (samenwerking is er namelijk, gelukkig, al vele jaren) en de loc kan dienen als een rijdend reclameobject voor het NSM.

Ik heb geen recente bronnen, de conservator waar ik over sprak is vertrokken bij het NSM en volgens haar Linkedin profiel "gepensioneerd"

Groeten,

Martin

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10112
    • sleutelspoor
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #27 Gepost op: 24 april 2018, 15:57:18 »
Weg promoveren noemen ze dat 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #28 Gepost op: 24 april 2018, 16:00:43 »
De kleinere locomotieven zijn makkelijker op een dieplader te vervoeren
Een dergelijke suggestie heb ik wel eens over de Nestor gehoord, die zou ook het meest compleet zijn van deze drie genoemde. Maar goed, dat waren de wandelgangen ;)
Wat niet wegneemt dat ik vooraan sta als die lok ooit weer opgestookt zou worden.
Morgen ben ik klaar

guest7823

  • Gast
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #29 Gepost op: 24 april 2018, 16:25:00 »
Wat niet wegneemt dat ik vooraan sta als die lok ooit weer opgestookt zou worden.

D'r staan, op een echte stoomlocomotief, maar TWEE man echt vooraan ............. 

Maar slechts een Kniesoor die daar op let ;D