Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door NS264
Vandaag om 10:29:32
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Motorpost ombouwen ? door henk
Vandaag om 10:25:10
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: Wimmus - (Baanplan N)  (gelezen 4865 keer)

Wimmus

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Wimmus - (Baanplan N)
« Gepost op: 27 december 2007, 14:09:25 »
Beste forum leden,

Als nieuwkomer op dit forum, wil ik me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Wim, ben 45 jaar en woon in Kampen. Al enige tijd ben ik bezig een fantasie baan te ontwerpen op schaal N. Inmiddels, na 40 aanpassingen,  ben ik op het punt gekomen om het baanplan uit te gaan voeren.
 
Het betreft een baanplan met een oppervlakte van 93 x 170 cm, waar ik in tijdperk II en III wil gaan rijden. Ik sluit niet uit dat ik ook wel eens modellen tijdperk V zal gaan rijden, gewoon omdat ik die ook mooi vindt.
Omdat dit mijn eerste poging is een dergelijke baan te gaan bouwen, wil ik graag mede forum leden vragen dit baanplan te beoordelen of er wellicht nog zaken zijn die niet kunnen, dan wel in een later stadium tijdens het bouwen problemen gaan opleveren.
Ik heb wel er wel voor gekozen enkele toegepaste methodes in een soort proefbaan toe te passen om daar lering uit te trekken (en ook tussendoor te kunnen rijden).

De maximum stijgingspercentage is 3,5%.
Ik gebruik peco rails en wissels code 55, en ik ben voornemens om de wisselaandrijvingen met geheugendraad te doen. 

Ik heb het baanplan bijgevoegd, zie hieronder. De eerste met schaduwstation, de tweede is het schaduwstation weggelaten en de derde is een 3-D impressie.







Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Als blijkt dat dit goed te doen is, dan ga ik binnenkort van start.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet, Wim
 


« Laatst bewerkt op: 28 december 2007, 10:31:08 door Hans van de Burgt »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: baanplan in N
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2007, 14:42:05 »
Als ik kijk naar het dubbele spoor wat jij blauw en groen (?) aangegeven hebt dan betwijfel ik of die gele baan daar overheen kan. Volgens mij haal je die daling van het blauwe en groene spoor niet met een percentage van 3,5%.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: baanplan in N
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2007, 14:55:23 »
Beste Wim,

Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar die gele bocht zou ik persoonlijk niet in het zicht willen hebben.  :-[
Treinen door een krappe radius laten rijden is mijn inziens geen lust voor het oog. (Maar dat is nogmaals een kwestie van smaak) Verder en dat is wel meer feitelijk,
Treinen op een helling omhoog hebben extra moeite met krappe radiussen, zeker bij die gele boog zou ik er nog wat berekeningen en misschien zelfs wat testjes op los laten of het wel lukken gaat om daar boven te komen.
Als laatste ben ik benieuwd wat u graag zoal aan landschap en gebouwen op uw baan wilde hebben. Dit uiteraard in verband met het sporenplan.

De plannen zijn overigens wel heel netjes weergegeven!

m.v.g.

Mark

love to build realistic     let's be kind.

Wimmus

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: baanplan in N
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2007, 15:12:11 »
Als ik kijk naar het dubbele spoor wat jij blauw en groen (?) aangegeven hebt dan betwijfel ik of die gele baan daar overheen kan. Volgens mij haal je die daling van het blauwe en groene spoor niet met een percentage van 3,5%.

Sander,

Bedankt voor je reactie.

Bij die 2 banen had ik de meeste moeite om te laten voldoen aan de stijgingspercentage van 3,5 %. Ik heb het banenplan nogmaals laten berekenen door Wintrack en zegt inderdaad dat er geen hellingpercentage's meer dan 3,5 % zijn. Dus het zou moeten kunnen.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2008, 19:18:16 door Peter Korsten. Reden: Citaat ingekort. »

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10571
Re: baanplan in N
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2007, 15:31:34 »
Een paar opmerkingen:
- Ik mis enkele opstelsporen. Zo te zien is er geen schaduwstation dus de treinen staan óf in het zicht stil, of op een doorgaand baanvak in een tunnel.
- Het sporenplan is niet doorlopend. Wat ik daarmee bedoel; de treinen berijden niet alle sporen maar kunnen slechts op een deel daarvan komen zonder te rangeren. Als je de sporen volgt zie je ook dat links- en rechts rijden niet altijd goed uit komt.  Een trein die over het gele slinger viaduct naar het roze deel rijdt komt weer op hetzelfde punt uit. Een trein di over het fuchsia ( :P)-kelurige wissel rechtsonder de tunnel in rijdt komt op verkeerd spoor op het viaduct terecht.

Geen kwestie van goed of fout, maar nadenken of het is wat je wil..

Succes,
No dress rehearsel, this is our life.

Wimmus

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: baanplan in N
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2007, 15:43:33 »
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar die gele bocht zou ik persoonlijk niet in het zicht willen hebben.  :-[
Treinen door een krappe radius laten rijden is mijn inziens geen lust voor het oog. (Maar dat is nogmaals een kwestie van smaak) Verder en dat is wel meer feitelijk,
Treinen op een helling omhoog hebben extra moeite met krappe radiussen, zeker bij die gele boog zou ik er nog wat berekeningen en misschien zelfs wat testjes op los laten of het wel lukken gaat om daar boven te komen.
Als laatste ben ik benieuwd wat u graag zoal aan landschap en gebouwen op uw baan wilde hebben. Dit uiteraard in verband met het sporenplan.

De plannen zijn overigens wel heel netjes weergegeven!

Hallo Mark,

Ik ben er ook nog niet uit of ik die baan in het zicht wil of er een soort "bergbaan" van wil maken.
Als je suggesties hebt hoe ik die gele baan beter zou kunnen aansluiten op het bestaande spoor, hoor ik dat graag.

De gele baan zou dan om de berg moeten lopen, afgeschermd met een afdak, voor het "rollend puin", waar je de trein dan langs de berg omhoog ziet gaan.

Op je vraag over het landschap en gebouwen het volgende:
Ik wil rechts een bergmassief maken, links in de bocht een woonomgeving, midden-voor een station, en rechtsachter een stukje industrie. (laad en losplaats, met houtbewerking o.i.d.)
Ten aanzien van de gebouwen, in de stijl van tijdperk II. Wat oude gebouwen, in vervallen stijl.

groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2008, 19:18:35 door Peter Korsten. Reden: Citaat ingekort. »

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10571
Re: baanplan in N
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2007, 15:55:23 »
Suggestie: Laat het gele en roze spoor weg en sluit grijs en groen buitenom aan op paars en fuchsia rechtsonder. Je krijgt dan een dubbelsporige baan. De treinen rijden dan als het ware twee rondjes door het landschap.
De industriesporen zou je aan kunnen sluiten op het paarse (?) baanvak waardoor je wat meer rangeerlengte krijgt.

Marc (die met een cee)
No dress rehearsel, this is our life.

Wimmus

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: baanplan in N
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2007, 16:53:21 »
Hallo Marc,

Bedankt voor je reactie en je suggestie. Ik heb dat eens bekeken en dat komt heel mooi uit. Ik moet dan nog wel even puzzelen hoe ik dan met de vrije hoogte uitkom van het baandeel dat van het schaduwstation komt, maar daar zal wel een oplossing voor te bedenken zijn.

Ten aanzien van je eerste reactie. Het schaduwstation is er wel, maar die is deels weggevallen, omdat die onder het station is gesitueerd. Ik heb 3 opstelsporen en die zijn voor mij voldoende om de treinen even te wisselen.
Als ik het baanplan heb aangepast, zal ik 'm wel laten zien.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2008, 19:18:52 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Wimmus

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: baanplan in N
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2007, 17:12:24 »
Zoals toegezegd het gewijzigd baanplan. Het is wel een stuk rustiger, maar wel natuurlijker.
Ben benieuwd wat je hiervan vindt.

Op zich ben ik hier wel content mee. Het biedt weer nieuwe uitdagingen.





groet,

Wim
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2008, 19:19:08 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10571
Re: Wimmus - (Baanplan N)
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2007, 17:54:23 »
Stukken beter...  met flexibele rails zou je nog vloeiender bochten kunnen  maken.

Maarrrrr.. wat vind je er zelf van?
No dress rehearsel, this is our life.

Wimmus

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Wimmus - (Baanplan N)
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2007, 20:30:45 »
Hoi Marc,

Het ontwerp is zonder meer beter, en ik ben er ook heel tevreden mee.
Het biedt meer realiteit dan mijn voorstel, waar de treinen achter elkaar reden.

Alles wordt ook met flexrail van Peco gelegd, alleen geeft het programma wel eens aan dat de bocht te scherp is en ik daarom een ruimere bocht dan wenselijk maak. Hierdoor ontstaan wel eens rare bochten, maar ik ben nog bezig e.e.a. te veranderen. Dit is zo een eerste poging n.a.v. jou voorstel.

Ook bijvoorbeeld de wissel midden bovenaan heeft nu geen functie meer en geeft ook zoals nu toegepast een probleem met polariteit. Dus deze denk ik te laten vervallen.
Ook zit ik nog te denken om de rangeergedeelte opnieuw in te richten.

Nogmaals bedankt voor jou meedenken.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2008, 19:19:22 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Wimmus - (Baanplan N)
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2008, 10:28:56 »
Wim,

Het is op zo'n oppervlakte natuurlijk altijd weer een strijd met de bogen.

De schuin oversteek zou je iets schuiner kunnen leggen en dan de boog (bogen) die daar op volgt iets soepeler leggen.

In je eerste opzet had je een schaduw station, waar is die? Ik zie wel het donker rode spoor de grond in gaan, waar komt die weer boven?

Je zou eventueel de groen grijze baan rechts in een lus uit kunnen laten lopen, net als de verdwijn baan rechtsonder. ook zou je tussen deze twee een schaduwstation kunnen maken.

Tevens mis ik bij het "rangeergedeelte" een uithaal spoor. Ik heb even een kleine aanpassing gemaakt:



Erik, die nog steeds wacht op de koffie zwart 8)
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2008, 10:35:25 door KroKo »