Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: SS Zandgroeve BoZ  (gelezen 1757 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
SS Zandgroeve BoZ
« Gepost op: 27 December 2007, 10:58:36 »

V.v.d.o. was er aan de spoorlijn van Roosendaal-B.o.Z, ongeveer op de hoogte waar nu de vuilstort "Kragge" is gesitueerd, een zandgroeve van de SS. Ik ben op zoek naar afbeeldingen van deze groeve. In 1953 is deze groeve opnieuw opengesteld voor de winning van het zo broodnodige zand voor dichting van de gaten  en het ophogen van dijklichamen en emplacementen welke getroffen waren door de februari ramp van dat jaar .Wie heeft hier meer informatie over?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • N spoor dat spoort
Re: SS Zandgroeve BoZ
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2007, 12:09:10 »
Hoi je bedoelt de zanderijen denk ik daar zijn nog foto's van in het boz archief.
http://www.markiezenhof.nl/component/option,com_memorix/Itemid,35/lang,nl/task,result/cp,3/

mvrg Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: SS Zandgroeve BoZ
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2007, 08:37:28 »
De officiele naam was Zanderij Wouw. Hier is de S.S. in 1890 begonnen met het winnen van zand voor de aanleg en het onderhoud van diverse van hun spoorlijnen. Het was de grootste zanderij van de NS. In Wouw werd jaarlijks meer zand afgegraven dan in de twee andere S.S. zanderijen (Zuidlaren en Maarn) bij elkaar.

Zanderij Wouw had na zijn laatste uitbreiding in 1919 een oppervlakte van 80 hectare. De meeste zandwinning gebeurde waar nu vuilstortplaatsen De Kragge I en II liggen. Dus tussen de spoorlijn, de snelweg en het riviertje De Zoom. Op het grootste deel van De Zanderij (De Heide 48 ha) heeft nooit zandwinning voor de S.S. of N.S. plaatsgevonden. Zo nu en dan vond er zandwinning plaats door lokale aannemers.
In 1947 werd Zanderij Wouw gesloten, en omgedoopt tot vuilstortplaats De Kragge. In 1953 werd de zanderij nog eenmaal in gebruik genomen voor herstelwerkzaamheden na de watersnoodramp, waarna in 1954 de sporen definitief werden opgebroken.

De NS heeft in 1954 hun percelen ten noorden van de spoorlijn verkocht aan de gemeente Bergen op Zoom, die het omdoopte in recratiegebied De Heide. Het gebied ten zuiden van de spoorlijn (tegenwoordig een vuilstortplaats en een scoutingterrein) is in ieder geval tot 1990 eigendom van de N.S. gebleven.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: SS Zandgroeve BoZ
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2007, 08:43:58 »
Voor wie Zanderij Wouw wil nabouwen nog de volgende informatie. De wagons werden, uitgezonderd in 1953, met de schop beladen. Alleen ten tijde van de watersnoodramp in 1953 werd in Zanderij Wouw gebruik gemaakt van graafmachines.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas