Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
30 September 2025, 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
  

Auteur Topic: SS Zandgroeve BoZ  (gelezen 1799 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
SS Zandgroeve BoZ
« Gepost op: 27 December 2007, 10:58:36 »

V.v.d.o. was er aan de spoorlijn van Roosendaal-B.o.Z, ongeveer op de hoogte waar nu de vuilstort "Kragge" is gesitueerd, een zandgroeve van de SS. Ik ben op zoek naar afbeeldingen van deze groeve. In 1953 is deze groeve opnieuw opengesteld voor de winning van het zo broodnodige zand voor dichting van de gaten  en het ophogen van dijklichamen en emplacementen welke getroffen waren door de februari ramp van dat jaar .Wie heeft hier meer informatie over?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • N spoor dat spoort
Re: SS Zandgroeve BoZ
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2007, 12:09:10 »
Hoi je bedoelt de zanderijen denk ik daar zijn nog foto's van in het boz archief.
http://www.markiezenhof.nl/component/option,com_memorix/Itemid,35/lang,nl/task,result/cp,3/

mvrg Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: SS Zandgroeve BoZ
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2007, 08:37:28 »
De officiele naam was Zanderij Wouw. Hier is de S.S. in 1890 begonnen met het winnen van zand voor de aanleg en het onderhoud van diverse van hun spoorlijnen. Het was de grootste zanderij van de NS. In Wouw werd jaarlijks meer zand afgegraven dan in de twee andere S.S. zanderijen (Zuidlaren en Maarn) bij elkaar.

Zanderij Wouw had na zijn laatste uitbreiding in 1919 een oppervlakte van 80 hectare. De meeste zandwinning gebeurde waar nu vuilstortplaatsen De Kragge I en II liggen. Dus tussen de spoorlijn, de snelweg en het riviertje De Zoom. Op het grootste deel van De Zanderij (De Heide 48 ha) heeft nooit zandwinning voor de S.S. of N.S. plaatsgevonden. Zo nu en dan vond er zandwinning plaats door lokale aannemers.
In 1947 werd Zanderij Wouw gesloten, en omgedoopt tot vuilstortplaats De Kragge. In 1953 werd de zanderij nog eenmaal in gebruik genomen voor herstelwerkzaamheden na de watersnoodramp, waarna in 1954 de sporen definitief werden opgebroken.

De NS heeft in 1954 hun percelen ten noorden van de spoorlijn verkocht aan de gemeente Bergen op Zoom, die het omdoopte in recratiegebied De Heide. Het gebied ten zuiden van de spoorlijn (tegenwoordig een vuilstortplaats en een scoutingterrein) is in ieder geval tot 1990 eigendom van de N.S. gebleven.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: SS Zandgroeve BoZ
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2007, 08:43:58 »
Voor wie Zanderij Wouw wil nabouwen nog de volgende informatie. De wagons werden, uitgezonderd in 1953, met de schop beladen. Alleen ten tijde van de watersnoodramp in 1953 werd in Zanderij Wouw gebruik gemaakt van graafmachines.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas