Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: B-models seinen met decoder aansluiten aan Marklin CS3 plus  (gelezen 2981 keer)

Bigboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
B-models seinen met decoder aansluiten aan Marklin CS3 plus
« Gepost op: 15 april 2018, 11:21:31 »
Beste allen,

Kleine introductie. ..
Ben net ( kleine maand geleden) terug begonnen met modeltrein. ... momenteel  +40m spoor en 10 locs ... om het mij gemakkelijk te maken had ik cs3 plus aangeschaft  ( heb dus nog volledige set ms ongebruikt in aanbieding voor geïnteresseerden )

Heb 10 aansluitpunten voorzien voor (ring)leiding , nog geen sporen geknipt, ben daar niet zo happig op ...

Ben zoveel mogelijk Belgisch gegaan en dus ook seinen,  deze zijn van van biervliet,  alsook paar controllers  ... (verkoper had gezegd dat dit interessanter was dan meer m84 te kopen)

Heb 9 m83 (voor 17 wissels  ..... ook iemand idee hoe je driewegwissel in centrale zet)1 m84 .... nu komt het probleem  ... Hoe configureer je in godsnaam die seinen met controller heb 2 5led seinen op 1 controller aangesloten, nu moet ik dit aan de centrale toevoegen. .. Volgens de handleiding moet je wissel toevoegen en daar stopt het dan ....Volgens mij zijn seinen anders dan wissels  ...

Concreet  . 
Hoe sluit je controller aan op centrale
Hoe kan je dan 2 seinen bedienen
Moet dit ook op m84,  en Zoja Hoe aansluiten met 2 kabels. ...


Alvast bedankt


« Laatst bewerkt op: 15 april 2018, 22:05:59 door Bert van Gelder »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: B-models seinen met controller aansluiten marklin cs3 plus
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2018, 19:58:25 »
Wedervraag: Hoe ver ben je gekomen met de summiere informatie uit de handleiding van de CS3? Die informatie is echt summier, maar een paar vragen die je hier stelt, moet je daar toch echt uit kunnen halen. Andere dingen zul je spelenderwijs moeten uitvinden. Als je net begint, snap ik dat het lastig is. Ik zal je proberen te helpen.

Je hebt het over sporen knippen en over een CS3, ik ga er even vanuit dat je dus gewoon met C rails rijdt. Of je spoor moet knippen moet je laten afhangen van in hoe verre je wilt gaan automatiseren.

Efin, bij het begin beginnen: Je MS2/3 kan je gewoon in je CS3 steken als extra handregelaar/rijcontroller. Ik heb MS1, die prik ik er ook bij. Of je met de MS2 en 3 wel wissels/seinen kan besturen in slavemodus van het CS, weet ik niet. De MS1 heeft die functionaliteit nooit gehad.

De decoders (zo noemen we controllers, is handig als je de juiste termen gebruikt, dan weet iedereen waar je over praat) sluit je aan op de rails, op een voeding of op een aparte ringleiding. Bij vaste banen is de voorkeur om voor je wissels en seinen een aparte ringleiding aan te leggen met een eigen voeding, opdat de baanspanning voor je treinen beschikbaar blijft. Ik ben vloerrijder, ik trek alles uit de rails ten einde een kabelchaos te voorkomen. In de seindecoder handleiding van Van Biervliet lees ik dat de decoder 2 voedingen nodig heeft. Eentje van het railsignaal, dat is de DCC voeding, en een aparte seinvoeding van 12-14 Volt wisselspanning of 15-20 volt gelijkspanning. Dat had de verkoper je mogen zeggen.

Met de configuratie van deze seinen zul je de handleiding moeten gebruiken, ieder type sein moet anders worden geconfigureerd. Of het CS een mogelijkheid heeft om een sein met 5 standen aan te sturen durf ik niet te zeggen, daarvoor moet ik de mijne even opsnorren. Dat doe ik vanavond na het eten (als ik het niet vergeet).

Seinen en wissels zijn voor de centrale ongeveer hetzelfde. Hij stuurt namelijk een accessoire aan, ongeacht of dit een magneetartikel (wissel/ontkoppelrail) is of een sein. Een servodecoder behandelt de centrale ook hetzelfde. Het is de decoder van het wissel of van het sein dat weet wat hij moet doen. De duurdere decoders, bijvoorbeeld van ESU, zijn multifunctioneel. Die moet je vooraf vertellen wat ze schakelen: een sein of een wissel. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je wisselspoel bekrachtigd blijft en je sein na een seconde weer uitschakelt.

Een driewegwissel voeg je simpel toe in je CS3 door op dit icoontje te klikken. Je decoder geef je 2 opvolgende adressen (bijvoorbeeld 43 en 44). In de CS3 geef je dan adres 43 in als wisseladres. Je CS3 is een slimme centrale die dan weet dat het volgende adres 44 is en je daarmee de andere kant schakelt. Moet je alleen even kijken of hij dan ook correct meeschakelt met de icoontjes op je beeldscherm of dat ie dat precies contra doet. Gaat het contra, even opnieuw programmeren en de twee wisseladressen omdraaien. Van 43 44 maken en van 44 maak je dan 43 (of je wisselt de draadjes om).

Ik hoop je zo even een zetje de juiste richting op gegeven te hebben. Heb je nog vragen, stel ze! Ik heb redelijk wat gespeeld met mijn CS3 en weet waar ik het e.e.a. kan vinden, maar moet dat soms even opzoeken.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bigboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: B-models seinen met controller aansluiten marklin cs3 plus
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2018, 21:17:02 »
Beste Laurent  (trouwens naamgenoot,  alleen bij mij mijn achternaam ;-) )

Hartelijk dank voor je uitleg ....
Mijn wissels hebben normaal apparte stroom, heb de transformatie van de starters hierin geplugd  ...
Wat de handleiding van van biervliet betreft, deze heb ik trachten te lezen ... op zo 1 controller zitten momenteel 2 5 led seinen ... momenteel hangt deze via 1 kabel op mijn programmeerspoor dcc, andere voorlopig op spoor ... maar ga deze nadien wijzigen en mee op extra transfo van fleishmann hangen (  dewelke ik gebrui’ voor verlichting )
Om terug te komen op de controller  ... Deze moete ik dus op een of andere manier als wissel toevoegen ... Misschien lukt me dat nog ... maar hoe ga ik dan 2 seinen aansturen ?  Ga wel melding doenlijk van biervliet, handleiding is echt te summier


Gebruik idd c rails ... en ook tablet om in totaal 4 locs te kunnen aansturen
 

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: B-models seinen met decoder aansluiten aan Marklin CS3 plus
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2018, 22:40:53 »
Hola naamgenoot ;D

Je moet eerst de decoder instellen op een adres. Dat adres moet telkens een veelvoud van 8 zijn en dan 1 erbij opgeteld. Dus 1, 9, 17, etc. Dat lees ik in ieder geval in de handleiding. Daarmee zou het moeten lukken. Echter ben je een complete instapper en de meeste bedrijven gaan uit van enige ervaring.

Over het toevoegen van seinen: ik heb het vermoeden dat dit lastig gaat worden met het CS3, Märklin ondersteund alleen het Duitse seinstelsel. Het meest uitgebreide standaardsein daarin is het uitrijdsein, dat kent vier verschillende standen. Wellicht heeft van Biervliet daar nog een goed idee voor? Ik gok, gezien de eisen die van Biervliet stelt aan de seinen, dat iedere stand een eigen kleur krijgt. Het configureren moet je gewoon stap voor stap gaan doen en volgen, dat proberen te begrijpen zonde het ooit gedaan te hebben is een behoorlijke abra kadabra.

Toevoegen van een sein doe je in dezelfde hoek als het toevoegen van een wissel: bij bewerken - artikel toevoegen, alleen druk je dan op seinen i.p.v. wissels. Wellicht dat je in het vervolg op overige artikelen moet drukken, maar daar durf ik nog geen antwoord op te geven. Wellicht moet je er een gebeurtenis voor aanmaken.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bigboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: B-models seinen met decoder aansluiten aan Marklin CS3 plus
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2018, 00:17:51 »
Hallo Laurent,

Heb mail gestuurd naar van biervliet ...

Het lijkt allemaal logisch,  ... , maar ben zelf it er en loop verloren in de interface  van de cs3,  zitten volgens mij hiaten in .... in mijn bekrompen geest lijkt het logischer dat je per m83 ziet welke items erop hangen,  dewelke je dan kan configureren  .... nu zie je hoop wissels en weet begot niet bij welke m83 deze behoren  ...wan ze zijn toch mfx geconfigureerd  ....

Zit nu in een situatie waar geen enkele wissel nog iets doet en weet dus niet waar te zoeken .... Want als ik op een wissel klik, leest ie heel leuk ’een ’ configuratie van ’een ’ m83  ....lijkt meer bezigheidstherapie en soms zin om de boel uit de deur te kieperen  ....

Misschien eens mais naar marklin sturen, , hoe moeilijk kan het zijn om het logisch op te bouwen

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: B-models seinen met decoder aansluiten aan Marklin CS3 plus
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2018, 14:16:38 »
Ik heb een idee ik huur eenbestel wagen en kom jouw materiaal gratis van je ophalen alle kosten zijn voor mijn rekening .  ;D
Groetjes
Johnny

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: B-models seinen met controller aansluiten marklin cs3 plus
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2018, 19:46:43 »
Dat doe ik vanavond na het eten (als ik het niet vergeet).
Wat hoop je niet te vergeten? Om te eten?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.