Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 20:48:58
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 20:44:14
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 20:10:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Een nieuw baantje op Micromodules door Casmir
Vandaag om 19:12:52
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
  

Auteur Topic: Vraag over groene lamp in NS Sein.  (gelezen 4861 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #15 Gepost op: 11 April 2018, 23:01:58 »
Waar verder richting Delft nog kleurenwisselaars voorkwamen ;D.
810301 121-23a Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #16 Gepost op: 12 April 2018, 10:09:19 »
Klein foutje misschien.
Bij het grootbedrijf zijn wisselnummers oneven
Bij het grootbedrijf zijn seinnummers even.
Althans tot een jaar of 10 terug.
Groet,
Gerard van der Sel.
Nou nee, de seinnummer op mijn baan zijn een directe kopie van de originele nummers op het baanvak Hilversum-Utrecht! Uit diverse ingestuurde foto's blijkt dat dit geen klein foutje is. Op station Hollandsche Rading staan b.v. 4 seinen met de nummers 709, 711 (oneven) richting Utrecht, 710 en 712 (even) richting Hilversum.
Ad.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #17 Gepost op: 13 April 2018, 00:12:26 »
NS heeft een poosje het seinbeeld dubbel geel gekend. Om van een afstand beter zichtbaar te maken dat het om twee gele lampen ging moesten die zo ver mogelijk uit elkaar worden geplaatst. Je had dan de volgorde van boven naar beneden: geel-groen-rood-geel.
Toen dit seinbeeld werd afgeschaft werd de onderste gele lamp verwijderd maar de andere gele lamp bleef bovenin zitten.

Op de website van  Nico Spilt is hierover meer te lezen (naar beneden scrollen tot ongeveer 2/3 van de pagina)
Ik kan mij herinneren dat juist het bovenste gele pitje niet meer gebruikt werd eigenlijk.

Iig ging een lamp gewoon uit en werd niet meer gebruikt, er werden niet direct seinen daarom gewisseld.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #18 Gepost op: 13 April 2018, 09:54:33 »
Klein foutje misschien.
Bij het grootbedrijf zijn wisselnummers oneven
Bij het grootbedrijf zijn seinnummers even.
Althans tot een jaar of 10 terug.

Dat is nog steeds wel ontwerpvoorschrift maar vooral bij wijzigingen komt dat niet altijd uit...
Zo liggen er op Amersfoort genoeg even genummerde wissels, omdat bij het wijzigen van het emplacement na sluiten van de werkplaats het anders qua nummering ook niet uit kwam.

Wat dubbelgeel betreft : er staan volgens mij nog steeds rondom Soest-Zuid enkele van die seinen , al staan die wel op de nominatie om vervangen te worden van wat ik gehoord heb.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #19 Gepost op: 13 April 2018, 09:56:59 »
Op Amf-Bhv waren er ook nog een aantal te vinden, maar volgens mij stonden die ook op nominatie van vernieuwen inderdaad.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #20 Gepost op: 13 April 2018, 12:01:41 »
Ah ja, inderdaad, samen met enkele van de laatste codewisselseinen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #21 Gepost op: 13 April 2018, 12:36:01 »
Wat is de bedoeling; worden de codewisselseinen vervangen of komen deze te vervallen?

Dan het nummeren; ooit was het ontwerp adagium seinen even, wissels oneven en vanaf 500 automatische P-seinen, maar regels zijn altijd iets om van af te wijken moet je maar denken! ;) Vooral toen er grotere verkeersleidingen kwamen. Eerst had je soms dat nummers meer dan eenkeer op een VL-post voor kwamen, later is men steeds meer naar unieke nummers overgegaan.
Jeanne Kok

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #22 Gepost op: 13 April 2018, 13:36:01 »
Sowieso gaan de dubbelgeel seinen weg. Dat kan zonder verdere gevolgen. Volgens mij is nog niet besloten tot grotere sanering/verbouwing waarbij seinen zouden worden verplaatst en waarmee de codewisselseinen zouden kunnen komen te vervallen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #23 Gepost op: 13 April 2018, 13:53:24 »
Tot voor kort had ik het idee dat de kleuren lampen bij de NS Seinen altijd op dezelfde positie zouden zitten. Onderweg langs de N203 tussen Uitgeest en Krommenie zag ik vanmiddag echter 2 seinen met de groene lamp op een andere positie.



Is hier een specifieke reden voor? Het lijkt me namelijk onderhouds-technisch niet handig om afwijkende situaties te hebben.

En zijn er meerdere lokaties met dit fenomeen? Of is dit iets unieks?

Marco.

Beide lichtseinen hebben idd 3 lampen.
Ik zie dit namelijk wel vaker (bijv baanvak Breda-GilzeRijen)
Wat mij logisch lijkt is dat het rechter p-sein de oudste is
en het linker p-sein later is bijgeplaatst.
Dat zou bijv kunnen als het dubbelsporige baanvak later is omgebouwd van een
dubbelspoor met beveiligd linker spoor naar een dubbel-enkelspoorbeveiliging.
Mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 13 April 2018, 13:56:13 door Jamie »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #24 Gepost op: 13 April 2018, 18:06:53 »
Wat is de bedoeling; worden de codewisselseinen vervangen of komen deze te vervallen?
Als aanvulling op Jan-Albert,
een codewisselsein kun je niet louter alleen laten vervallen want dan zijn onderlinge afstanden tussen de seinen te kort voor de reactietijd van de ATB om aan de opgelegde remwegen te kunnen voldoen. Je zult dan dus altijd alle seinen op het baanvak moeten gaan verplaatsen.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #25 Gepost op: 14 April 2018, 03:40:07 »
Ter aanvulling nog even iets over het seinbeeld dubbel geel of zoals dit in Voorgeschiedenis, Ontstaan en Evolutie van het NS-Lichtseinstelsel - P. Middelraad beschreven wordt GL/GL. Middelraad beschrijf de problematiek van een seinbeeld. Kort geformuleerd pas het eigenlijk niet in het stelsel dan wel voldoet niet aan de bedachte uitgangspunten daarvan. Met de invoering van de ATB 1965 past GL/GL al helemaal niet in het concept en wordt daarna niet meer nieuw toegepast. Het duurde echter nog zo'n 30 jaar voordat het ook daadwerkelijk verdwenen was. Opmerkelijk is dat een toch wel problematische lichtsein GL/GL maar een kleine tien jaar werd toegepast, maar zich tegelijk toch zo'n veertig jaar wist te handhaven!
Jeanne Kok

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #26 Gepost op: 14 April 2018, 10:31:43 »
Tot voor kort had ik het idee dat de kleuren lampen bij de NS Seinen altijd op dezelfde positie zouden zitten. Onderweg langs de N203 tussen Uitgeest en Krommenie zag ik vanmiddag echter 2 seinen met de groene lamp op een andere positie.
[...]
En zijn er meerdere lokaties met dit fenomeen? Of is dit iets unieks?
Tussen Purmerend Weidevenne en Zaandam Kogerveld, ter hoogte van de overweg in het Wormerpad, ook:
https://youtu.be/PlLb3AkYehA?t=60

Vermoedelijk zijn de seinen erna rechts in de richting van Zaandam ook zo uitgevoerd: de lijn was vroeger enkelsporig en werd pas eind jaren '70 als ik me dat goed herinner, dubbelsporig gemaakt. Gezien de 'reputatie' van Purmerend als overloopgemeente van Amsterdam, denk ik dat ze meteen voor dubbel-enkelspoorbeveiliging hebben gekozen. Dat verklaart ook waarom het sein links wel de normale volgorde heeft. Apart is dat de lampen door LEDs zijn vervangen, maar de oude volgorde is aangehouden.

@ Jab van Ree: inderdaad heb ik ze in de omgeving van Soest ook nog gezien, maar dan wel een tijdje terug, geen idee of ze er nog staan.