Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Piko Hondekop stottert na inbouw decoder  (gelezen 2804 keer)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
Piko Hondekop stottert na inbouw decoder
« Gepost op: 25 December 2007, 20:14:38 »
Een goedenavond, een zoekactie leverde geen duidelijk antwoord op voor mijn probleem.

Hier is het mee begonnen: Ik heb afgelopen zaterdag een digitale startset van Roco gekocht, en na wat rondgereden te hebben met de dieselloc die erbij hoort kreeg ik zin in meer. Nu vandaag mijn baan op 1 deel na volledig electrisch in bedrijf is, heb ik mijn Hondekop van Piko opengeschroefd en daar een decoder ingeprikt, wat met de al aanwezige NEM aansluiting een fluitje van een cent was.
De decoder is een LokPilot basic.

Het testrijden met dat ding is echter bloedlink: in plaats van een gelijkmatige loop, stottert de motor, en denk je hem voor het stootblok stil te zitten, waar het treinstel dan ineens door 'iets' even in volle vaart op afrijdt, waarna hij verder gaat met kruipen.
Ik heb de motorinstellingen (aantal stappen) al aangepast, maar dat hielp niet, en ook in CV29 wat instellingen aanpassen mocht niet baten.

Het stotteren van de snelheid komt NIET voor wanneer de trein op volle snelheid rijd, of langzaam kruipt: dat laatste is ecter wel op zijn meest minimale snelheid, iets dat vaker resulteert in een treinstel dat stilstaat, en daarna weer verder rijd, niet echt handig.

Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem?

O ja: er staat bij de streepjescode op de verpakking staat nog een cijfercode, maar ik weet niet of dat van belang is om te vermelden: 52690

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
Re: Piko Hondekop stottert na inbouw decoder
« Reactie #1 Gepost op: 25 December 2007, 20:24:04 »
Menno, eenzelfde ervaring heb ik met een Hornby decoder.
Na het zetten van een lokpilot basic ging het wat beter, maar opgelost kreeg ik het pas door de lastregeling uit te zetten. Ik weet het CV niet zo uit mijn hoofd, maar spelen met de lastregeling aan/uit en eventueel de lastregelparameters als je hem aan wilt hebben helpt heel veel.
De PIKO Hondekop reageert nogal heftig op dit soort instgellingen.
Veel proberen dus. Succes, Hans.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 25 December 2007, 21:14:47 »
Hmm... of ik snap dit gewoon nog niet, of ik kan er met een LokMaus niet komen (laatste lijkt me onwaarschijnlijk)

Het probleem: ik kan alleen CV29 inkomen door P en Stop tegelijk in te drukken, maar hoger dan waarde 07 kan ik niet komen: alles daarboven laat de decoder niet meer reageren.

Begrijp ik het goed dat ik via de computer aan de gang moet of dat ik een multimaus moet hebben?

Mmm.. ja... zo zie je maar hoe hard het gegaan is: bij mijn allereerste digitale systeem kon je slechts de motorfrequentie instellen, en daar hield het mee op: dus dit is allemaal hartstikke nieuw voor mij.

O ja, van mijn decoder is het CV49 wat de lastregeling in of uitschakelt, maar daar kan ik dus (lijkt het wel) niet komen.
Toch alvast bedankt voor de hulp.

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #3 Gepost op: 25 December 2007, 21:20:14 »
Menno, ik heb een multimaus, daar lukt het wel mee.
Ik heb geen lokmaus en weet daar geen antwoord op.
Toch succes, groetjes Hans

RobE

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 December 2007, 21:26:44 »
Hallo Menno,

De LokPilot basic is geen gelukkige keus.
Neem een iets duurdere zoals LokPilot V3.0 of nog beter de Zimo.

Deze laten de Piko Hondekop geweldig rijden.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 25 December 2007, 22:33:42 »
Hoi,

CV 54 op 2 en CV 55 op 8.

Probleem is waarschijnlijk een te 'harde' regeling. Met bovenstaande waarden wordt ie lekker 'zacht'.

Edit: CV 29 op 6 laten staan !

Grtz en suc6,

Karst

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 25 December 2007, 23:31:48 »
De LokPilot basic is geen gelukkige keus.
Neem een iets duurdere zoals LokPilot V3.0 of nog beter de Zimo.

Deze laten de Piko Hondekop geweldig rijden.

Tja, dat zou kunnen, daar heb ik geen ervaring mee: er is ongelofelijk veel veranderd in 6 jaar.

@ karst: Als ik de lijst met parameters van de verpakking nakijk, kom ik ook tot de conclusie dat ik in CV49 of CV53 en CV54 moet zijn... probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik daar moet komen, want in de handleiding bij de startset wordt nergens beschreven hoe ik bij de hogere CV's kom: alleen CV1 t/m CV7 kan ik in via de procedure die in de handleiding genoemd wordt.
Nog vervelender is het feit dat de bon die in de verpakking zit een internetadres meldt waar ik de uitgebreidere handleiding wel kan vinden: of dat inhoudt dat ik hem daar kan downloaden, of dat ik hem alleen kan zien als plaatje en een uitleg, ik weet het niet, maar ik kan alleen het laatste: het rode lampje op de roco-site voorspelt ook niet veel goeds, en lijkt mij iets van 'niet meer leverbaar'

Dus, ik denk dat het donderdag maar even richting winkel is om alsnog de betreffende catalogus te bemachtigen...

Toch in ieder geval bedankt voor de hulp tot zover.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2008, 23:24:53 door Peter Korsten. Reden: Citaat ingekort. »

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2007, 10:25:57 »
Hier een stukje uit de handleiding vande lokmaus die ooit op de site van voormalig importeur Reyne heeft gestaan.(2005)

Expert Programmeer modus (EP)
Druk 8 seconden op de knop ‘P’. Deze tijd is te veranderen in menu C5, zie pagina 13.
 U opent nu de Expert Programmeer modus. Het display toont ‘EP’ en beide punten van het display knipperen gelijktijdig. Laat de knop ‘P’ los en het display verandert in ‘01’ voor CV01, de eerste CV van de decoder.
Indien u een andere CV wilt wijzigen, selecteer deze dan door middel van de knoppen ‘pijl omhoog’ of ‘pijl omlaag’.
De reeks is van CV’s die u met behulp van de Lokmuis®2 kunt programmeren is van 01 tot en met 99, de waarde die in de CV’s geschreven kan worden loopt van 00 tot en met 99.
Druk op de knop ‘F1’ om uw keuze te bevestigen en de decoder te lezen of op de knop ‘F4’ om te bevestigen en de gekozen waarde weg te schrijven. Indien u op de knop ‘F1’ drukt zal het display met ‘FS’ aangeven dat het leesproces bezig is. Daarna zal de gelezen waarde in het display verrschijnen.
BELANGRIJK: De versterker 10761 kan de locdecoder niet uitlezen, daarom zal er een fout-code in het display van de Lokmuis®2 verschijnen.
Voor de toekomst is Roco bezig om een apparaat te ontwikkelen dat meer mogelijkheden heeft en het uitlezen van locdecoders ondersteunt.
Indien u de Lokmuis®2 samen met een LZ100 en LV101 van Lenz dan u gebruikt kunt u de locdecoder wel uitlezen. Indien u op de knop ‘F4’ drukt om de locdecoder te programmeren moet u door middel van de knoppen ‘pijl omhoog’ of ‘pijl omlaag’ de gewenste waarde aangeven.
Alle waarden van 00 tot en met 99 zijn programmeerbaar, maar de meeste locdecoders ondersteunen lagere waarden dan 99.
Roco decoders bijvoorbeeld staan voor de afremsnelheid een waarde toe tussen de 01 en de 31. In dit voorbeeld programmeert u de waarde 10 voor de afremsnelheid aan.
Door op de knop ‘P’ te drukken start u de programmeerprocedure en wordt de waarde in de locdecoder geschreven. Deze procedure duurt enige tijd. Het display geeft tijdens deze procedure ‘FP’ aan.
Nadat dat de Lokmuis®2 is terugkeert naar de keuze van de CV kunt u de volgende CV selecteren om te programmeren.
Tijdens het programmeren kunt u altijd op ‘STOP’ drukken om de procedure af te breken en terug te keren naar de besturingsmodus van het systeem.

Hier moet het wel mee lukken.
Peter
« Laatst bewerkt op: 26 December 2007, 11:39:44 door Swiss_fan »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2007, 23:04:45 »
@ Karst: ik heb je aanwijzingen opgevolgd, en inderdaad reed de boel daarna zoals hoort. Om meteen even te kijken wat CV49 regelt heb ik die als test eens uitgezet, waaruit bleek dat ik die lastregeling toch meer mis dan ik in eerste instantie zou denken  :D

In ieder geval werkt het nu zoals de bedoeling is, en kan ik met een gerust hart richting het stootblok rijden  ;D

Dank voor de hulp.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 26 December 2007, 23:29:19 »
Graag gedaan Menno  ;D

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2007, 00:30:43 »
Menno, het is te laat maar ook om je meer info te verschaffen omtrent het Lokmuis2 menu zelf: fiets naar ftp://83.146.46.52 en download 10760-lokmuis2-nl.pdf dan kun je alle info omtrent het ding krijgen. Daar heb je niet eens een speciaal ftp proggie voor nodig, lukt ook met de Internet Explorer  :D  Anonymous inlog is voldoende.
Er staan trouwens nog wat meer pdfjes te downloaden daar....
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)