Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Herbegonnen en even voorstellen  (gelezen 1303 keer)

Aquabio

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Herbegonnen en even voorstellen
« Gepost op: 01 april 2018, 20:14:18 »
Hoi!

Op internet kwam ik dit forum tegen, ik ben weer herbegonnen met Maerklin H0 en gestart met Z.

Als kind speelde ik graag met Maerklin H0, mijn oudste zus speelde dan vaak met mij mee, en nu speel ik soms met haar kinderen met mijn H0 baan. Ik zet deze dan even snel op op de eettafel of mijn zus doet dat. ik heb op een kleine plank een aantal opstelsporen gemaakt met seintjes, zodat ik dat als kant en klare eenheid op tafel kan zetten en niet nog 3 seintjes en 3 wissels extra hoef aan te sluiten. Het gaat om m-rails en ik heb 2e hands wat extra m-rails bijgekocht. Deze was soms wel erg verroest, ik legde ze dan een aantal uur in cola light badje en maakte ze dan schoon met WC papier, ik weet niet of dit een erg goede of efficiënte methode is, het werkte enigszins. Ik heb met Ledjes ook wat lampjes gesoldeerd die dan aan een 9V blokbatterijen hangen zodat de huisjes licht hebben, ik heb ook wat bomen op planken en rotspartijen gemaakt zodat ik die over de draden die van de wissels en seinen lopen heen kan leggen zodat het er wat leuker uitziet. En nog wat poppetjes en en dieren en wat auto's wat natuurlijk leuk is voor de kinderen. Omdat als ik de hele boel heb opgezet (soms zet ik ook maar een deel op) ik de indruk had dat 1 transformator te weinig stroom leverde voor de m-spoor wissels (toch allemaal lampjes?) en seinen (nog meer lampjes?) en dan nog rijden of van richting veranderen met een loks, werk ik nu met 2 transformators, en verdeel ik de wissels en seinen over deze 2.

Mijn Z baan is wel op een vaste plank, ik heb nu 3 wissels en wat apart schakelbare baangedeeltes gemaakt, en 2e hands wat Z treinen gekocht. Soms reden deze voor geen meter, ik haalde dan de bovenkant eraf en dompelde het onderstel onder in SR24 voor een paar dagen en reed dan gesmeerd door SR24 een klein stukje en dompelde weer onder, en droogde het treintje op tissues, klein beetje olie daarna, ik kwam er al snel achter dan bij wat meer olie je net zo goed opnieuw kon beginnen met schoonmaken. Ik kwam er ook achter dat Z in vergelijking met H0 compleet bagger rijdt, het was bij mij vaak eerder de rails die niet goed schoon was dan dat er iets mis was met de 2e hands treintjes bleek al snel. ik heb nu een schuursteentje/schoonmaaksteentje gekocht bij een treinenwinkel, wordt dat door jullie ook gebruikt? Las net op dit forum ook dat bij wormwielen je beter met vaseline kunt smeren. Het schroefachtige tandwiel in de Z-loks zijn wormwielen neem ik aan? En kunnen dus beter een klein beetje vaseline dan olie krijgen? En nog een vraag, een Z treintje dat wel degelijk rijdt maar een beetje schokkerig wat zou jullie eerste idee zijn qua wat er fout gaat? Het wormwiel draait door? Of er is iets mis met het motertje en wat dan?

In ieder geval heb ik weer lol in modelspoor, als mijn Z baantje wat verder af zal ik eens wat foto's op dit forum zetten

Aquabio

jeanleblanc

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Herbegonnen en even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2018, 15:52:26 »
Van harte welkom Aquabio

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Herbegonnen en even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2018, 17:10:22 »
Hoi,

Van harte welkom.
De naam verraad ook andere hobby's.

Wat betreft de techniek vragen kun je zoeken met de zoekfunctie.

Als het antwoord er niet tussenstaat kun je altijd nog een topic starten specifiek op jouw vraag.

Mvg Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#