Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Bankenkleur NS AB 6231  (gelezen 3903 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Bankenkleur NS AB 6231
« Gepost op: 29 maart 2018, 17:22:04 »



Hallo,

Al een poosje staan bij mij NS houten couperijtuigen op de wenslijst. Mijn soldeervaardigheden zijn lang nog niet zo ver om de bouw van een kit hiervan tot een bevredigend einde te brengen. Zo lang wil ik niet wachten, en heb onlangs voor een relatief leuk prijsje een rijtuig uit de serie AB 6231-6345 van Philotrain aangeschaft.
Een mooi model maar niet zo perfect als bijvoorbeeld het EB model. Voor de time being vind ik het Philotrain model best acceptabel maar wil er wel wat aan verbeteren. Het rijtuig is afgelopen dagen al voorzien van symoba's en ingekorte NEM schachten, wat lager op z'n draaistellen gezet (vijlen lekker die Fleischmann draaistellen) en nieuwe klasseborden.
 De deurhandgrepen krijgen nog een koper kleurtje en "niet-roken" schildjes kunnen de zijwanden verder verfraaien.

Maar voor nu heb ik een vraag: omdat ik ook de banken wil schilderen zou ik graag willen weten wat de kleur van de bekleding van de 2e en 3e (ex 1e en 2e) klas in de vroege jaren 50 was. Wie kan daar een goed antwoord op geven?

In het draadje van Stephan staat het al aangegeven met foto's van hetzelfde soort rijtuig in hetzelfde tijdperk, alleen deze ik hier heb is een gedeklasseerde AB dus eigenlijk BC en weet ik niet of de banken opnieuw bekleed zijn bij de klasse verandering van AB naar BC in 1938-1950 (?) In de Erfenis wordt wel geschreven over algemene comfortverbetering maar laat verder nog vragen open.

Wie weet dus raad? Alvast bedankt.





Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2018, 10:21:21 »
Is er niemand die hier een antwoord op kan geven? Wil graag de verfpotjes openen zonder er een fantasieproduct van te maken.

Het zou kunnen zijn dat er inderdaad niets veranderd is aan het interieur en ook de bankbekleding in dezelfde kleur is gebleven en feitelijk alleen de klasseborden zijn veranderd bij de klasse degradatie van dit rijtuig, maar ik zou er graag meer zekerheid over willen hebben.
Groeten,
Richard

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2018, 11:02:02 »
Derde klas vermoed ik gewoon houten banken, beetje zoals de blokkendozen. Kan zijn dat tweede klas met groene stof bekleed was maar dat weet ik niet zeker.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2018, 12:06:19 »
Ja, maar dan zou je moeten weten of het interieur ook verbouwd is, of dat er alleen maar nummertjes zijn verhangen. Ik heb voor dit rijtuig geen idee. Als je de tekening in het Utrechts archief download, daar staat vaak interessante informatie bij geschreven over veranderingen. Maar als het slechts een dekkassering is, vermoed ik dat je met de kleuren die de AB had uit de voeten kan.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2018, 17:17:49 »
Eelco, Ewout, bedankt voor de info. Komende dagen mooi tijd om me te verdiepen in de tekening en opmerkingen erbij van het Utrechts archief (y) ik vermoed zelf ook dat het interieur bij het oude is gebleven omdat zelfs de type aanduiding AB niet veranderd is. Foto's (buitenkant) van zulke rijtuigen zag ik in het boek "de Erfenis" en andere lectuur.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #5 Gepost op: 05 april 2018, 04:54:06 »
Zo, om het verhaal compleet te maken: de banken zijn in de 2e klas rood geschilderd en in de 3e klas groen (Revell 360), dus gelijk aan toen het rijtuig nog als AB ingezet werd.
Wat opvalt is dat de derde klas reiziger als hij/zij een beetje oplette voor hetzelfde geld kon kiezen tussen zitten op kussens of op houten banken van 3e klas rijtuigen die in dezelfde trein meeliepen.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2018, 06:27:30 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #6 Gepost op: 05 april 2018, 13:24:06 »
De deklassering tot 3e-klassers van een aantal AB-rijtuigen ergens in de tweede helft van de jaren '30 was bedoeld om  in de stoomtreinen het comfort in de derde klasse te verhogen, volgend op de instroom van Dieseltreinstellen en mat. '36 waar de derde klasse ook comfortabeler was.
In de verbouwde stoomtreinrijtuigen werden de banken met leerdoek bekleed, van een donkere kleur (grijs?). Er werd wel degelijk verbouwd, niet alleen bordjes verhangen. De verbouwde groep rijtuigen bestond uit een aantal verschillende types, waaronder een aantal van deze AB's. Ik heb ergens een artikeltje hierover uit de jaren '30 met een (zw/w) foto. Moet ik opzoeken. Het verbouwde rijtuig zou bij deze verbouwing een C zijn geworden, geen BC -- dus vermoedelijk beeldt jouw rijtuig het resultaat van een andere (na-oorlogse) deklassering uit (?). Misschien geeft de artikelenreeks uit de Railhobby uit de jaren '80 iets meer informatie over?
« Laatst bewerkt op: 05 april 2018, 13:32:43 door janw »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #7 Gepost op: 05 april 2018, 17:31:17 »
In de betreffende Railhobbyartikelen wordt inderdaad van een 2de deklassering gesproken van een aantal rijtuigen van deze serie in 1948 naar B, BC en C's.
Of er toen nog moeite werd genomen om ook de inrichting te veranderen is de vraag, bij de declassering in de jaren dertig naar C rijtuigen werd ook de rijtuignummering gewijzigd, bij de declassering in 1948 bleef dit ongewijzigd en bleef zelfs de tekst AB op het rijtuig staan.

Stephan.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2018, 19:24:47 »
Mooi dingetje! Dat rijtuigie

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2018, 01:22:53 »
Hierbij het artikeltje dat ik bedoelde, uit het NS Maandblad van juni 1939.



Enige verdere informatie staat in De Erfenis, p. 51. De in 1939 gedeklasseerde rijtuigen kwamen terecht in de serie C 6800.
De gedeklasseerde ex-HSMers werden C 6814-41.

De bovenste foto op De Erfenis p. 51 geeft de (ex-SS) C 6805 weer, die kennelijk weer opgewaardeerd is tot BC, net als het model van Richard. Helaas lijkt dat de auteur te zijn ontgaan, want die benoemt hem gewoon als C. Uit het feit dat de klasseborden hoog zijn geplaatst en de 2e-klasse borden een witte ondergrond hebben blijkt volgens mij dat het een na-oorlogse foto is. Ik denk dat Stephans vermoeden plausibel is dat het interieur toen wel niet opnieuw zal zijn aangepast (@ Stephan: overigens is deze her-verandering na de oorlog dus geen *de*klassering, want dat betekent 'omlaag', maar hier gaat-ie juist van 3 naar 2. "Reklassering"?). 
Op de genoemde foto is de oude aanduiding C 6805 blijven staan, hoewel het rijtuig dus nu kennelijk in gebruik is als BC. Dit maakt het wel curieus dat Richards rijtuig een BC is maar nog altijd z'n oorspronkelijke titel 'AB' draagt --dat zou dan dus een C moeten zijn uit de reeks 6814-41, niet 'AB 6231'. Of we hebben hier toch met een geheel andere de-/ reklasseringsoperatie te maken? Maar welke dan? Is dit model gemaakt op basis van een specifieke foto?

Ergens op de site van Nico Spilt staat of stond een foto van een zeer afgeleefde AB 6253, in dienst als B, met 8 hooggeplaatste zwarte klasseborden maar nog wel de titel AB. Maar dat is toch echt iets anders dan Richards Philotrain model.

NB; let ook even op de draaistellen. Bij deze ex-HSMers kwamen zowel Engelse als Pruissische draaistellen voor. De Erfenis toont C6820 met Engelse en C6822 met Pruissische. Iets om op te letten als je misschien gaat hernummeren.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2018, 01:53:32 door janw »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #10 Gepost op: 06 april 2018, 08:22:56 »
Hartelijk dank heren voor de informatie! En speciaal voor het artikel met heel interessante foto!

Het rijtuig komt van huis uit in deze uitvoering bij Philotrain vandaan maar dan met hoogliggende 2e kl borden met zwarte ondergrond. Verder heeft het rijtuig het naoorlogse (vanaf 1952) kenmerk geen nummers meer op de kopwanden te dragen. Wat de hoge witte 2 op zwart veld betreft, dat moet kunnen gezien de situatie in die tijd, maar ik denk dan dat dit vooral voorkwam in de jaren 1947-1951/52, in de periode daarna (tot mei '56!) was de eigenlijk vanaf 1947 voorgeschreven zwarte twee op wit veld algemener geworden, de schaarste in klasseborden was kennelijk verdwenen, wat ook op foto's al dan niet goed te zien is.

Omdat ik als één van mijn tijdperk thema's 1954 aanhoud is het voor mij dan logischer om de zwarte tweeën op wit veld te gebruiken, en heb om die reden de 2e klasse borden vervangen door andere 2e kl borden.

Jan, in het boek De Erfenis staat op boven aan blz 41 een foto die ook erg interessant is en eigenlijk de inspiratie was voor de aanschaf van juist deze versie van het Philotrain model. Op die foto zie je de AB 6126, zo staat het erop op zijwanden, kopwand en stelbalk maar toch draagt het rijtuig klasseborden als BC. In feite dus een *deklassering* van hoge naar lagere comfort standaard, en tegengesteld aan een *reklassering*  ;D zoals de C 6800 van blz 51.

Ik moet m'n railhobby's weer eens gaan opzoeken merk ik, hoewel ik niet alles compleet heb uit die jaren daagt het me nu wel dat daar artikelen in stonden over houten rijtuigen. Ik heb dan een vermoeden dat Gerard van de Weerd dat geschreven zou kunnen hebben, in ieder geval heb ik hier Philotrain Bulletin No.37 uit 1995 voor me en daar schrijft Gerard over de AB 6231-45 onder andere: "In 1939 en 1940 werden 28 willekeurige exemplaren ingericht als 3e klasser (C 6814-6841), meestal rijtuigen waarvan de kwaliteit niet meer optimaal was. Ook hier werd in 1948 de klasseaanduidingen aangepast en deden de rijtuigen dienst als B8c, BC8c en C8c."......de AB's hebben dus ook als BC dienstgedaan en zoals Stephan schrijft denk ik niet dat er nog moeite gedaan werd om het interieur om te bouwen. Dat in 1949 de 1e klasse werd afgeschaft voor binnenlands verkeer speelt natuurlijk ook een rol.

Het nummer van het rijtuig op de slechte foto hierboven is AB 6231, wat voor draaistellen 'ie had weet ik niet. Ik hoop Pruissische. Die Engelse van Philotrain zijn lastiger aan te passen voor de hoogte van de bak.

Groeten, Richard

« Laatst bewerkt op: 06 april 2018, 08:29:25 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #11 Gepost op: 06 april 2018, 08:44:25 »
Zuylen, zeker een leuk dingetje (y) in m'n stuotste dromen stap ik in in Veenendaal en reis ermee helemaal naar Amersfoort :P
Groeten,
Richard

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2018, 17:47:26 »
Ha Richard,

ik denk dat de foto op p. 41 van de Erfenis waar je op wijst inderdaad de oplossing is; wat je daar ziet kan ook met een AB 6200 zijn gebeurd. Laten we aannemen dat Philotrain daar een foto van heeft gezien en die nagemaakt.  Dan staat deze verherklassering dus los van de deklassering van 1939.
Nou nog proberen die bronfoto terug te vinden. Utrechts Archief?

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2018, 17:59:51 »
Curieus: als ik "6231"  invoer in de zoekfunctie van de beeldbank van het Utrechts Archief, komt er een set foto's naar boven waar geen AB 6231 tussen zit, maar wel de hierboven al getoonde interieuropname, en opnames van nog een andere serie deklasseringsslachtoffers uit 1939, een serie C 6901-6929:


Utrechts Archief, cat. no. 167754

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bankenkleur NS AB 6231
« Reactie #14 Gepost op: 06 april 2018, 21:45:58 »
Hallo Jan, op mijn zoektocht naar plaatjes van de AB 6231 op het Utrechts archief liep ik ook tegen deze serie aan. Ook het oude HSM nummer van dit rijtuig levert geen resultaten op. De tekening heb ik nog niet gevonden maar die moet er wel opstaan. Geduldig zoek ik verder.... Ik ga voorlopig maar uit van m'n eigen aanname en dat is dat het rijtuig in dezelfde uitvoering heeft bestaan als de AB 6126 van blz 41 bovenaan in De Erfenis.

Ik probeer via een mailtje aan Philotrain nog wat te weten te komen over broninfo.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2018, 21:52:10 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard