Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: perronspoor schakeling met reed contact  (gelezen 1751 keer)

Math

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
perronspoor schakeling met reed contact
« Gepost op: 29 maart 2018, 08:59:16 »
Ik zit even met een vraag.

over een tijdje ga ik aan een grotere H0 baan thuis beginnen. als absoluut beginner heb ik daarvoor inmiddels een kleinere baan gemaakt om enigszins bekend te raken met de techniek, bewust kies ik voor analoog.

Nu ben ik aan het nadenken over onder andere een schakeling voor een station.
Wat ik wil bereiken is dat een personen trein automatisch een perronspoor op rijd, wissels schakelt, seinen schakelt en stopt.
De volgende constructie had ik in gedachten:


tekst voor de duidelijkheid:
Paars = hoofdspoor
Groen = perronspoor
Bruin = stopsectie

R = reed contact
S = reed contact
I = isolatie las
Wissels geisoleerd
R1 schakelt wissels 1 op afslaan
Trein rijd perronspoor op
R2 schakelt:
-   Wissels op rechtdoor
-   Stopsectie stroomloos
-   S2 op rood
-   S1 op groen
-   Stroom aan op doorgaand spoor
Handmatig schakelaar:
-   Doorgaand spoor stroomloos, S1 op rood
-   Stopsectie stroom aan
-   S2 op groen
-   Uitrij wissel op afslaan
R3 schakelt:
-   Doorgaand spoor op stroom
-   Wissels op rechtdoor
-   Stopsectie stroomloos
-   S2 op rood
-   S1 op groen


Als ik alle puzzelstukjes die ik her en der vind over electronica, aansluiten enz bij elkaar leg, denk ik dat dit op deze manier mogelijk is.
immers een reed contact geeft een puls, waarmee ik een wissel kan schakelen, maar ook een relais.
de puls schakelt de wissels, het relais zorgt ervoor dat de puls van de reed omgezet wordt in een constante stroom voor het rijden op de geschakelde sporen en het branden van de seinlampen.

Vraag 1 : klopt dat?
vraag 2 : welke relais heb ik nodig?

bovenstaand plan is onderdeel van een groter plan, maar heb het zo uitgetekend om een en ander duidelijk te beschrijven wat ik bedoel.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2018, 11:44:11 door Math »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: perronspoor schakeling met reed contact
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2018, 09:15:29 »
Hallo,
Voor her schakelen van de wissels zou je een monostabiel relais kunnen gebruiken ,dat dus terugvalt na de puls ,de rijstroom kan je schakelen met een bi stabiel relais., die blijven staan in de gestuurde stand als de reed puls weer weg is.
Zo - zou -  het kunnen ,als je met reed contacten wilt werken.  ;)
Bij Conrad  hebben ze zulke relais,maar er zijn vast wel meer webshops.
 Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: perronspoor schakeling met reed contact
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2018, 09:52:55 »
Ik zou inderdaad de sturing van de wissel via een mono stabiel relais omdat wissels aardige stromen kunnen trekken. En hebben je wissels eindafschakeling? Het is namelijk altijd mogelijk (Murphy) dat je precies op het reedcontact tot stilstand komt en dus je wissel blijft bekrachtigen.

Daarnaast, aangezien de tekst in het plaatje niet leesbaar is[up]*[/sup], wat had je in gedachten wat betreft het sturen van het sein? Als je een sein op het onderste spoor wilt sturen zou het logischer zijn als deze al rood toon als de trein aan komt rijden.

En stoppen is leuk, maar wat moet de boel weer doen rijden?

Ook moet je even opletten met stopsecties. Het nadeel van alleen een stopsectie aan het einde van een blok is dat je loc altijd voorop moet (maar dat is dan een keuze) maar ook dat je bij treinstellen niet over alle assen stroom af kunt nemen (en ook een vaste voorkant heeft). Als alternatief zou je het hele blok af kunnen schakelen als je aan het einde van het spoor bent.

En heb je al gespeeld met reedcontacten? Nadeel vind ik altijd dat je alle locs moet voorzien van een magneetje en dat maakt gast loc's etc lastig. Je zou ook kunnen kijken naar IR reflectie, IR lichtsluizen of stroomdetectie**. Maar weer, persoonlijke keuze ;)


Timo


* Dit soort dingen kan je beter in PNG uploaden ipv jpg. Maar Plaatje Uploaden zal het altijd wat verkleinen en comprimeren.
** Maar zal je iets moeten hebben met een hulpspanning ofzo om ook detectie tijdens stilstand te hebben.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: perronspoorschakeling met reedcontact
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2018, 11:36:53 »
Genoeg leesvoer hierover in de encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wisselaansturing_met_relais
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Relaisgestuurd_bloksysteem

maar het is nog wel ingewikkelder dan je denkt: je wilt dat alleen een personentrein via R1 het wissel naar rechts schakelt, alle andere treinen dan blijkbaar naar links. Hoe maak je dat onderscheid? Door R1 niet in lengterichting midden tussen de rails te leggen maar uit het midden (of zelfs er naast) en het magneetje ook?  Voor niet- personentreinen gebruik je dan een 2e reedschakelaar die het wissel naar links schakelt.

Ik rij ook analoog, met reedcontacten als bezetmelders, maar een computer houdt bij welke trein zich in welk blok bevindt en (ook) op basis van het treintype worden routes gekozen en wissels omgezet.

Conrad heeft overigens een rem- en optrekvertraging voor de stopsectie.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2018, 11:42:21 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: perronspoor schakeling met reed contact
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2018, 11:39:06 »
Er zitten meer kanten aan om rijspanning te schakelen, weer weg rijden zou je met een drukknopje kunnen doen ,de trein schakelt dan verder op de rijspanning weer uit. Dat moet dan gebeuren als je met meerdere treinen rijdt.
Waar je ook aan denken moet is dat je ook rijspaning moet hebben in de stopsectie van een sein als de trein van de andere kant komt , want dan staat dat sein rood en seinen gelden altijd voor een rijrichting.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Math

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: perronspoorschakeling met reedcontact
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2018, 11:43:39 »
Genoeg leesvoer hierover in de encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wisselaansturing_met_relais
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Relaisgestuurd_bloksysteem

maar het is nog wel ingewikkelder dan je denkt: je wilt dat alleen een personentrein via R1 het wissel naar rechts schakelt, alle andere treinen dan blijkbaar naar links. Hoe maak je dat onderscheid? Door R1 niet in lengterichting midden tussen de rails te leggen maar uit het midden (of zelfs er naast) en het magneetje ook?  Voor niet- personentreinen gebruik je dan een 2e reedschakelaar die het wissel naar links schakelt.

Ik rij ook analoog, met veel reedcontacten als bezetmelders, maar een computer houdt bij welke trein zich in welk blok bevindt en (ook) op basis van het treintype worden routes gekozen en wissels omgezet.

Conrad heeft overigens een rem- en optrekvertraging voor de stopsectie.

Waar ik aan denk (maar plannen zijn nog lang niet klaar) is om enkel de personen treinen met magneetjes uit te voeren, deze schakelt het eerste wissel dan naar het perronspoor en eenmaal daar schakelt deze via r2 dan hetzelfde wissel weer terug in rechtdoor stand.

Hieronder even het stukje tekst uit het plaatje:
Paars = hoofdspoor
Groen = perronspoor
Bruin = stopsectie

R = reed contact
S = reed contact
I = isolatie las
Wissels geisoleerd
R1 schakelt wissels 1 op afslaan
Trein rijd perronspoor op
R2 schakelt:
-   Wissels op rechtdoor
-   Stopsectie stroomloos
-   S2 op rood
-   S1 op groen
-   Stroom aan op doorgaand spoor
Handmatig schakelaar:
-   Doorgaand spoor stroomloos, S1 op rood
-   Stopsectie stroom aan
-   S2 op groen
-   Uitrij wissel op afslaan
R3 schakelt:
-   Doorgaand spoor op stroom
-   Wissels op rechtdoor
-   Stopsectie stroomloos
-   S2 op rood
-   S1 op groen



72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: perronspoor schakeling met reed contact
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2018, 12:17:19 »
Dat werkt in principe, maar dan zou ik in het doorgaande hoofdspoor ook een stopsectie maken vóór S1, dus net als het perronspoor, anders schakel je met de handschakelaar het hele hoofdspoor uit en dan staat verderop ook alles stil.
Je kunt dan het hoofdspoor op een constante hoge spanning laten staan en de groene sporen op een lagere zodat de loc al langzamer naar de stopsectie rijdt en als de loc stopt, blijft de verlichting in de wagons branden (want die staan meest buiten de stopsectie). De stopsecties schakel je dan ook met de lagere spanning.

Bij het inschakelen neem je dus aan uit dat W1 op doorgaand staat, anders heb je pas een bekende situatie nadat er een personentrein is langsgekomen. Iets aannemen is vragen om fouten: "assumption is the mother of all f_uck ups". :)

W2 hoef je evenueel niet te schakelen, die wordt opengereden.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2018, 12:33:43 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH