Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door MRdirect
Vandaag om 15:33:14
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: perronspoor schakeling met reed contact  (gelezen 1737 keer)

Math

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
perronspoor schakeling met reed contact
« Gepost op: 29 maart 2018, 08:59:16 »
Ik zit even met een vraag.

over een tijdje ga ik aan een grotere H0 baan thuis beginnen. als absoluut beginner heb ik daarvoor inmiddels een kleinere baan gemaakt om enigszins bekend te raken met de techniek, bewust kies ik voor analoog.

Nu ben ik aan het nadenken over onder andere een schakeling voor een station.
Wat ik wil bereiken is dat een personen trein automatisch een perronspoor op rijd, wissels schakelt, seinen schakelt en stopt.
De volgende constructie had ik in gedachten:


tekst voor de duidelijkheid:
Paars = hoofdspoor
Groen = perronspoor
Bruin = stopsectie

R = reed contact
S = reed contact
I = isolatie las
Wissels geisoleerd
R1 schakelt wissels 1 op afslaan
Trein rijd perronspoor op
R2 schakelt:
-   Wissels op rechtdoor
-   Stopsectie stroomloos
-   S2 op rood
-   S1 op groen
-   Stroom aan op doorgaand spoor
Handmatig schakelaar:
-   Doorgaand spoor stroomloos, S1 op rood
-   Stopsectie stroom aan
-   S2 op groen
-   Uitrij wissel op afslaan
R3 schakelt:
-   Doorgaand spoor op stroom
-   Wissels op rechtdoor
-   Stopsectie stroomloos
-   S2 op rood
-   S1 op groen


Als ik alle puzzelstukjes die ik her en der vind over electronica, aansluiten enz bij elkaar leg, denk ik dat dit op deze manier mogelijk is.
immers een reed contact geeft een puls, waarmee ik een wissel kan schakelen, maar ook een relais.
de puls schakelt de wissels, het relais zorgt ervoor dat de puls van de reed omgezet wordt in een constante stroom voor het rijden op de geschakelde sporen en het branden van de seinlampen.

Vraag 1 : klopt dat?
vraag 2 : welke relais heb ik nodig?

bovenstaand plan is onderdeel van een groter plan, maar heb het zo uitgetekend om een en ander duidelijk te beschrijven wat ik bedoel.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2018, 11:44:11 door Math »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3693
Re: perronspoor schakeling met reed contact
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2018, 09:15:29 »
Hallo,
Voor her schakelen van de wissels zou je een monostabiel relais kunnen gebruiken ,dat dus terugvalt na de puls ,de rijstroom kan je schakelen met een bi stabiel relais., die blijven staan in de gestuurde stand als de reed puls weer weg is.
Zo - zou -  het kunnen ,als je met reed contacten wilt werken.  ;)
Bij Conrad  hebben ze zulke relais,maar er zijn vast wel meer webshops.
 Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: perronspoor schakeling met reed contact
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2018, 09:52:55 »
Ik zou inderdaad de sturing van de wissel via een mono stabiel relais omdat wissels aardige stromen kunnen trekken. En hebben je wissels eindafschakeling? Het is namelijk altijd mogelijk (Murphy) dat je precies op het reedcontact tot stilstand komt en dus je wissel blijft bekrachtigen.

Daarnaast, aangezien de tekst in het plaatje niet leesbaar is[up]*[/sup], wat had je in gedachten wat betreft het sturen van het sein? Als je een sein op het onderste spoor wilt sturen zou het logischer zijn als deze al rood toon als de trein aan komt rijden.

En stoppen is leuk, maar wat moet de boel weer doen rijden?

Ook moet je even opletten met stopsecties. Het nadeel van alleen een stopsectie aan het einde van een blok is dat je loc altijd voorop moet (maar dat is dan een keuze) maar ook dat je bij treinstellen niet over alle assen stroom af kunt nemen (en ook een vaste voorkant heeft). Als alternatief zou je het hele blok af kunnen schakelen als je aan het einde van het spoor bent.

En heb je al gespeeld met reedcontacten? Nadeel vind ik altijd dat je alle locs moet voorzien van een magneetje en dat maakt gast loc's etc lastig. Je zou ook kunnen kijken naar IR reflectie, IR lichtsluizen of stroomdetectie**. Maar weer, persoonlijke keuze ;)


Timo


* Dit soort dingen kan je beter in PNG uploaden ipv jpg. Maar Plaatje Uploaden zal het altijd wat verkleinen en comprimeren.
** Maar zal je iets moeten hebben met een hulpspanning ofzo om ook detectie tijdens stilstand te hebben.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: perronspoorschakeling met reedcontact
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2018, 11:36:53 »
Genoeg leesvoer hierover in de encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wisselaansturing_met_relais
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Relaisgestuurd_bloksysteem

maar het is nog wel ingewikkelder dan je denkt: je wilt dat alleen een personentrein via R1 het wissel naar rechts schakelt, alle andere treinen dan blijkbaar naar links. Hoe maak je dat onderscheid? Door R1 niet in lengterichting midden tussen de rails te leggen maar uit het midden (of zelfs er naast) en het magneetje ook?  Voor niet- personentreinen gebruik je dan een 2e reedschakelaar die het wissel naar links schakelt.

Ik rij ook analoog, met reedcontacten als bezetmelders, maar een computer houdt bij welke trein zich in welk blok bevindt en (ook) op basis van het treintype worden routes gekozen en wissels omgezet.

Conrad heeft overigens een rem- en optrekvertraging voor de stopsectie.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2018, 11:42:21 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3693
Re: perronspoor schakeling met reed contact
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2018, 11:39:06 »
Er zitten meer kanten aan om rijspanning te schakelen, weer weg rijden zou je met een drukknopje kunnen doen ,de trein schakelt dan verder op de rijspanning weer uit. Dat moet dan gebeuren als je met meerdere treinen rijdt.
Waar je ook aan denken moet is dat je ook rijspaning moet hebben in de stopsectie van een sein als de trein van de andere kant komt , want dan staat dat sein rood en seinen gelden altijd voor een rijrichting.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Math

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: perronspoorschakeling met reedcontact
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2018, 11:43:39 »
Genoeg leesvoer hierover in de encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wisselaansturing_met_relais
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Relaisgestuurd_bloksysteem

maar het is nog wel ingewikkelder dan je denkt: je wilt dat alleen een personentrein via R1 het wissel naar rechts schakelt, alle andere treinen dan blijkbaar naar links. Hoe maak je dat onderscheid? Door R1 niet in lengterichting midden tussen de rails te leggen maar uit het midden (of zelfs er naast) en het magneetje ook?  Voor niet- personentreinen gebruik je dan een 2e reedschakelaar die het wissel naar links schakelt.

Ik rij ook analoog, met veel reedcontacten als bezetmelders, maar een computer houdt bij welke trein zich in welk blok bevindt en (ook) op basis van het treintype worden routes gekozen en wissels omgezet.

Conrad heeft overigens een rem- en optrekvertraging voor de stopsectie.

Waar ik aan denk (maar plannen zijn nog lang niet klaar) is om enkel de personen treinen met magneetjes uit te voeren, deze schakelt het eerste wissel dan naar het perronspoor en eenmaal daar schakelt deze via r2 dan hetzelfde wissel weer terug in rechtdoor stand.

Hieronder even het stukje tekst uit het plaatje:
Paars = hoofdspoor
Groen = perronspoor
Bruin = stopsectie

R = reed contact
S = reed contact
I = isolatie las
Wissels geisoleerd
R1 schakelt wissels 1 op afslaan
Trein rijd perronspoor op
R2 schakelt:
-   Wissels op rechtdoor
-   Stopsectie stroomloos
-   S2 op rood
-   S1 op groen
-   Stroom aan op doorgaand spoor
Handmatig schakelaar:
-   Doorgaand spoor stroomloos, S1 op rood
-   Stopsectie stroom aan
-   S2 op groen
-   Uitrij wissel op afslaan
R3 schakelt:
-   Doorgaand spoor op stroom
-   Wissels op rechtdoor
-   Stopsectie stroomloos
-   S2 op rood
-   S1 op groen



72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: perronspoor schakeling met reed contact
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2018, 12:17:19 »
Dat werkt in principe, maar dan zou ik in het doorgaande hoofdspoor ook een stopsectie maken vóór S1, dus net als het perronspoor, anders schakel je met de handschakelaar het hele hoofdspoor uit en dan staat verderop ook alles stil.
Je kunt dan het hoofdspoor op een constante hoge spanning laten staan en de groene sporen op een lagere zodat de loc al langzamer naar de stopsectie rijdt en als de loc stopt, blijft de verlichting in de wagons branden (want die staan meest buiten de stopsectie). De stopsecties schakel je dan ook met de lagere spanning.

Bij het inschakelen neem je dus aan uit dat W1 op doorgaand staat, anders heb je pas een bekende situatie nadat er een personentrein is langsgekomen. Iets aannemen is vragen om fouten: "assumption is the mother of all f_uck ups". :)

W2 hoef je evenueel niet te schakelen, die wordt opengereden.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2018, 12:33:43 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH