Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:59:31
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 22:56:24
Da's Daz 2
door
hervé
Vandaag
om 22:56:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 22:55:28
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Martijn193
Vandaag
om 22:50:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 22:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 22:40:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 22:23:04
Inzet T2s van de NS
door
Rick
Vandaag
om 22:22:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
Vandaag
om 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 22:08:26
Roco 2400, h0
door
Huup
Vandaag
om 22:08:15
Project seaside Germany
door
Sikko
Vandaag
om 21:29:36
Overstap naar HTM
door
Miniature Holland
Vandaag
om 21:22:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Stootjuk
Vandaag
om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 21:12:40
Op Zuid (NL H0)
door
Tom Z.
Vandaag
om 21:06:38
Kato ETA 515
door
mamory
Vandaag
om 20:58:15
Terschellinger Spoor
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 20:52:09
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 19:58:14
Welke decoder is dit?
door
008200
Vandaag
om 19:47:47
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Ruben90
Vandaag
om 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen
door
defender
Vandaag
om 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
Vandaag
om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 17:27:51
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 16:59:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0
door
g-j
Vandaag
om 16:13:49
Tram reageert niet
door
R1954
Vandaag
om 15:00:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Railmagazine 250, bespreking
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Railmagazine 250, bespreking (gelezen 1665 keer)
henk
Offline
Berichten: 22582
Railmagazine 250, bespreking
«
Gepost op:
23 December 2007, 16:06:50 »
Daar is dan het langverwachte Railmagazine 250. Het blad heeft een wat ingewikkelde geschiedenis. Er zijn verschillende voorgangers die allemaal vrolijk werden doorgenummerd. Maar het begon met de eerste Stoomkroniek en die verscheen in 1979.
Het jubileumnummer heeft ruim 150 pagina’s, zodat we de feestdagen wel doorkomen: lekker veel grootspoorartikelen, lekker veel modelspoorartikelen en nog een paar extra’s.
In de grootspoorafdeling staat een uitgebreid artikel over de ontwikkeling van de Protos en de wederwaardigheden van het stel op de Valleilijn. Mij bekroop langzaam het gevoel dat het bijna niet goed kàn gaan.
Verder vinden we een stukje over het nieuwe NedTrain onderhoudsbedrijf in Amsterdam, een leuk artikel over het laatste Nederlandse stoomjaar 1957 en deel 2 van 125 jaar Gotthardlijn. Uit het artikel over de renovatie van de Oost-Duitse V100’en kunnen we opmaken dat de voorraad begint op te raken. Erg interessant vind ik het lange stuk over de overslag van auto’s aan het einde van het Calandkanaal in de Botlek.
De modelspoorafdeling is deze keer weer van hoge kwaliteit. Het begint met ‘Beachley Dock’: rangeren langs Engelse kades in schaal 0. Een en ander is geïnspireerd op het plaatsje Chatham, bekend van de jaarlijkse modelspoorbeurs voor fijnproevers. Er wordt gesproken over opmerkelijke wissels met maar één tong die zorgvuldig zijn nagebouwd. Het artikel bevat uiteraard fraaie foto's, maar nou net geen duidelijke foto van zo'n wissel. Kan dat nog een keer Len?
Deel 4 van Orhhavnbanen gaat over de vele bewegende details op de baan. Was u al opgevallen dat de bootjes in het ‘water’ deinen. Hier kunt u lezen hoe dat werkt.
Het gaat verder in de grote schalen. Ad Oudes beschrijft hoe hij een OMC in schaal 1 bouwde. De gebroeders (ga ik maar vanuit) De Vries verhalen hoe ze met een Roco onderstel en een zelfgemaakte kap een fraai Frans stoomlocje in schaal 0e hebben gemaakt.
Verder vinden we een vervolgrapportage over de vorderingen bij Railz en Len de Vries heeft lekker met de containerkraan van Heljan mogen spelen.
De aardigste artikelen zijn misschien wel de stand van zaken in grootspoor en modelspoor in 1979. In de grootspoorversie betekent dat veel boeiende tijdperk IV plaatjes. De modelspoorversie gaat vooral over de nieuwtjes die rond 1979 verschenen. Veel aandacht voor Roco, aangezien dat merk Nederland in die jaren verblijde met het ene Nederlandse model na het andere. In 1979 verschenen zowel de eerste Blokkendoos als plan d. In het kader van de roddel ende achterklap kunt u lezen hoe de Blokkendoos nou aan al die fouten kwam. Wordt er natuurlijk weer niet bij verteld wie nou precies de wijsheid in pacht dacht te hebben en het niet nodig vond beter ingevoerde deskundigen te raadplegen.
Verder wordt het nummer opgesierd met veel advertenties van relaties. Waaruit we kunnen opmaken dat de contacten met de grootspoorbedrijven dik in orde zijn. Onder de modelspooradvertenties vinden we de aankondigingen van de Rivarossi IRM en mat ’46 door Reyne en van het NL materieel dat LSmodels kennelijk toch ooit gaat uitbrengen.
Ook de productaankondigingen zijn deze keer veelzijdig en boeiend. U moet dat zelf maar lezen.
Nummer 250 is in alle opzichten een voorbeeld van de kwaliteit die Railmagazine in de regel heeft. Ik kan nog wel 250 nummers aan.
Van harte gefelicicteerd heren.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
modelspotter
Gast
Re: Railmagazine 250, bespreking
«
Reactie #1 Gepost op:
28 December 2007, 00:44:40 »
Wie de "boosdoener" was, is wel degelijk vermeld... namelijk diegene die de foto's maakte van de daken van de Cec's.
In dit kader is het vermelden waard dat de fotobijschriften van dat artikel om redenen van plaastruimtegebrek niet zijn opgenomen.
Daarom hier:
www.spoorinfo.nl/fotobij250.doc
Modelspotter
Gelogd
Gert1
Gast
Re: Railmagazine 250, bespreking
«
Reactie #2 Gepost op:
28 December 2007, 10:05:00 »
Inderdaad, de naam van de 'boosdoener' wordt gewoon vermeld. Cryptische hint: Als je de naam aan het einde van een regel intikt, druk je vervolgens op een grote toets. En die toets noemen we...
Ik vind nummer 250 werkelijk geweldig! Heb het nog lang niet uit, maar heb nu al genoten van diverse artikelen.
Het leuke is dat bij dit jubileumnummer sprake is van 'sponsoring' door een aantal advertenties van bedrijven waar je normaliter wel over leest maar waarvan doorgaans geen advertenties te zien zijn. De advertentie van met name RRF vind ik een grafisch meesterwerkje.
mvg,
Gert
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22582
Re: Railmagazine 250, bespreking
«
Reactie #3 Gepost op:
31 December 2007, 20:36:03 »
Subtiel gedaan (ja, van jou ook Gert
).
Het waren gevoelige jaren in het modelspoorwereldje. Ik zou nog wel eens een paar betrokkenen willen interviewen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11711
Re: Railmagazine 250, bespreking
«
Reactie #4 Gepost op:
05 January 2008, 19:01:25 »
Wat mij opviel op één van de kleurenfoto's bij het artikel over het laatste stoomjaar, was dat op één foto te zien is dat een 3700 en een 4300 rode drijfstangen hadden. Ik dacht altijd dat deze zwart waren. Weet iemand hier meer over?
Eelco
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Railmagazine 250, bespreking