Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: BNLS Module: "Michelau (?)"  (gelezen 12850 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2018, 20:51:08 »
Hoi Raymond,

Heb zelf Google Earth ook en heb jouw station even opgezocht.
De beelden gaan maar terug tot 2007 en zijn behoorlijk onduidelijk:

Foto van beeldscherm.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #16 Gepost op: 18 juli 2018, 21:21:37 »
Haha, Raymond,

Volstrekt duidelijk,  geen overbekend kasteel. Ja, snap wel (y)

Volgens mij beschik je  zelf via  de Spoorgroep Luxemburg  over prachtig materiaal van de omgeving.

Ik ken de regels niet exact van de modulebaan, maar kan me voorstellen dat je je sporen op je bak, zo mogelijk 2 bakken ;D ;D beetje diagonaal legt om mooi over je sporen naar het stationsgebouw tr kijken, geeft wel ruimtelijk effect, moet natuurlijk wel passen  ;)

Leuk, straks een Westwaggon of Dietrich over de modulebaan, kom zeker kijken (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #17 Gepost op: 18 juli 2018, 22:10:15 »
Beetje diagonaal weet ik niet, maar die flauwe boog is wel na te bootsen! En als je dat extra spoortje er bij legt dat de BB in duikt, helemaal top!!

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #18 Gepost op: 25 juli 2018, 21:46:43 »
Afgelopen dinsdag 24 juli was ik 'live' in Michelau om een en ander op te meten en te fotograferen. Het stationnetje blijkt leuke details te hebben. Om te beginnen is het niet symmetrisch wat ik wel dacht:


Er zijn ook grappige details: kromme afvoerpijpen:


.... ingemetselde lantaarns:

(Ja, grappig, een zelfportret/selfie  ::) )

En van binnen blijken er 2 soorten vloer-bedekkingen te zijn:

Dit is het openbare gedeelte van het gebouw: de wachtkamer en de 2 toiletten, voor dames en heren. Het is een openbaar toilet en de bewoner van het gebouw krijgt een vergoeding om de toiletruimtes schoon te houden. Vernield is er nog nooit sinds de huidige bewoner die taak op zich heeft genomen. In het woongedeelte mocht ik niet komen, maar ik krijg nog een plattegrond opgestuurd. Mogelijk kunnen we het gebouwtje dus ook van een compleet interieur voorzien. Het openbare gedeelte komt er zeker in, met verlichting.

De steenstrips die ik nodig heb voor het stationsgebouw heb ik ook nodig voor het (school)bus prieeltje:


De bus die langs het station komt is in model verkrijgbaar. Uiteraard driftig de nodige bordjes gefotografeerd, maar daar blijk ik dus niet veel aan te hebben. Enige jaren geleden zijn de straatnaambordjes vervangen van blauwe naar witte versies. Vooral voor dat soort details moet ik dus nog in de archieven duiken en/of nog meer op internet zoeken. Een soortgelijke Google-Earth afbeelding stond al in mijn eerste post. Daar hoef je in ieder geval niet te zijn voor historische plaatjes. Voor grote steden werkt het wel.

Voorlopig blijf ik bij 1 bak. Ik wil eigenlijk wat anders (zie eerdere opmerkingen) en deze bak gebruiken dus als oefenbak voor de technieken. Zoals ook al eerder opgemerkt wil ik de bak, door de gebouwen te verwisselen, binnen X minuten kunnen ombouwen naar "station Heimbach" of "station Dorpsbeek" door respectievelijk een Duits of Nederlands ogend stationsgebouwtje neer te zetten. Met een bijpassende details "reist" de bak zo door Europa. De sporen blijven dus voorlopig parallel aan de zijkant liggen. Sorry  :angel: Scheelt ook weer scheve megabielzen. Het kopspoortje kan echter nog steeds in de BB verdwijnen.

Hoe dan ook, tot later!
Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #19 Gepost op: 02 oktober 2018, 20:46:30 »
Veel te rustig in dit topic, en nee, ik kan nog niets bouwrijp laten zien. :-[ Simpelweg te druk met andere zaken. Een van die zaken is het eindredacteurschap van het Spoorgroep Luxemburg Periodiek. Het tijdschrift wat voor de leden van deze spoorgroep elke 3 maanden in elkaar gezet wordt. In dit nummer heb ik artikel geschreven over het beginnen met de bouw van de module Michelau. En dus ook meteen wat reclame gemaakt voor dit forum  (y)


Bijgaand de voorkant met uiteraard een trein te Michelau (eigen opname, dus geen probleem met posten hier). De achterkant is ook voorzien van een foto van Michelau, maar dan een uit 1984. Die foto is niet van mij, dus als je die wilt zien, moet je toch echt lid worden (of de bibliotheek van de NVBS te Amersfoort bezoeken. Er ligt daar een exemplaar ter inzage). Niet nu al meteen de trein pakken want het nummer moet nog verschijnen. Hopelijk na +/- 2 weken is hij bij de leden en ligt hij in Amersfoort.

Bouwverslagen komen er wel aan. Heb nu de tijd om in ieder geval de bak + luifel etc in elkaar te zetten. We moeten nog wel hout voor de poten regelen wat die zaten er bij de aflevering niet bij. Komt goed.

Hoe dan ook, tot later!
Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #20 Gepost op: 03 oktober 2018, 07:38:23 »
Hallo,


Succes met dit leuke project  (y)
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2018, 23:38:51 door NS264. Reden: antwoord gecorrigeerd. »

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #21 Gepost op: 02 mei 2019, 23:18:29 »
Hey dit beloofd een gaaf project te worden (y) Benieuwd hoe het verder gaat.
Groeten Jake

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #22 Gepost op: 03 mei 2019, 12:13:49 »
Door diverse oorzaken ligt de bouw, nog voordat hij eigenlijk goed en wel begonnen is, alweer stil  :'(. Dit is echter een tijdelijke stop. Wanneer het sein weer op groen springt, is nog niet bekend.... ???

Hoe dan ook, tot later!
Groet, Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #23 Gepost op: 03 mei 2019, 12:31:17 »
Hoe dan ook sterkte en succes met de bezigheden die je weerhouden om aan je module te werken.  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #24 Gepost op: 02 februari 2020, 22:11:41 »
"Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic."

Nou, daar zijn we dus ruim over heen gegaan... Door diverse minder prettige en zelfs verdrietige oorzaken was er ook geen zin om hier te posten. De gedachten waren bij andere zaken en dus is er nog niets gebeurt. Nou, niets, da's ook weer niet helemaal waar....

Omdat ik het concept erg leuk vond (en vind), mij toen enthousiast aangemeld om een bak te gaan bouwen. Maar toen het enige maanden geleden (maar dus ruim ná mei 2019) weer begon te kriebelen, keek ik thuis eens rond en ontdekte dat ik eigenlijk geen ruimte had óm te bouwen. Daar dus eerst maar eens verandering in gebracht. Deze ruimte:


....maar eens via....


....veranderd naar dit:

(en ondertussen al verder uitgebreid, maar nog geen foto van gemaakt).

Waar ik nu dus o.a. deze werkplek tot mijn beschikking heb:


Wat echter nog niet betekend dat de bouwtrein nu weer op volle snelheid is gekomen. "Toen" hoopte ik op deelname aan Eurospoor 2020. Dát gaat zeker niet meer lukken omdat ik in dit jaar vooral mijn aandacht wil richten op 75 jaar bevrijding en wat we daar in de schaal 1 op 1 mee zouden kunnen gaan doen. Maar er is nu wel plek om een verloren uurtje nuttig te gaan besteden. Ik probeer ook een of meerdere bouwdagen te bezoeken omdat live kijken naar andere bakken voor mij beter werkt dan het kijken naar de pagina's met de bouwnormen. Die overigens allemaal al uitgeprint zijn en dus off-line en on the spot beschikbaar zijn (zie de multimap op het werkblad). Voorzichtige planning is als eerste het bouwen van het stationsgebouw en prieel en het regelen van al het hout wat ik nog mis om überhaupt een bak op te zetten.

Nieuws komt dus, hopelijk, wat vaker in dit draaitje terecht. Maar ik geef zeker geen zekerheid dat het niet wéér minder dan 30 dagen duurt voordat er weer iets verschijnt.

Hoe dan ook, tot later!
Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #25 Gepost op: 03 februari 2020, 22:50:38 »
Nou, leuke werkplek. Genoeg bergruimte zie ik.

Fijn dat je weer bezig bent met de hobby. Soms heb je daar helemaal geen zin in idd, zeker als je in een nare periode zit. Ik hoop dat je dat achter je gelaten hebt.

Nu weer de blik op de toekomst. Ben ook wel benieuwd wat je in 1:1 met 75 jaar bevrijding gaat doen. Kun je daar iets over delen?

Gr.

Edsko

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #26 Gepost op: 04 februari 2020, 11:56:42 »
@Edsko,

Ik snap jouw argumenten om te pleiten voor een dubbele bak. Het aantal dubbele bakken bij de verschillende module-banen is behoorlijk toegenomen. Maar daarmee is de inzet en flexibiliteit van een dergelijke bak vaak ook afgenomen. Immers zo’n dubbele bak is veelal veel moeilijker te transporteren. Het oorspronkelijke (knappe) ontwerp was één man, één bak, één auto. Ik blijf me daar graag sterk voor maken.

Gr, Hans

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #27 Gepost op: 18 mei 2021, 12:35:36 »
Ja, die melding over 30 dagen had ik wel verwacht na 1,5 jaar....

Maar: Het project stopt voordat het echt begonnen is. Diverse oorzaken waaronder privé zaken waar ik niet over ga uitwijden. Voornaamste obstakel: geen vervoer. Kan waarschijnlijk worden opgelost, dan. Maar daar kan ik niet op bouwen. Druk bezig geweest en dan geen plek. Beloftes nu, moeten later worden waargemaakt. "Getekend door ervaringen in het verleden" zal de beste omschrijving zijn.

De start was al niet optimaal. Ik kan niet recht zagen dus een pakket besteld, toen, wat niet compleet geleverd werd. Zonder poten is het moeilijk deelnemen. En het ontwerp past eigenlijk niet op 1 bak. En meer ruimte hier thuis is er gewoon weg niet. De bak moet in de woonkamer staan om er aan te werken. Ik ben alleen dus dat scheelt, maar toch. Het feit dat hij er nu al zo'n lange tijd staat, zonder vooruitgang, geeft mij al geen goed gevoel.

Ik ben ook geen bouwer op zich. Mijn tijd werd en wordt vooral opgeslokt door restauraties aan 1:1 materieel, door onderzoek om ooit een boek te publiceren en een eindredacteurschap die ik met liefde doe, maar die mij ook minimaal 4 maanden per jaar, elke avond bezig houd. Er moet ook nog 'gewoon' voor de baas gewerkt worden om het te betalen en dan houd je onder aan de streep te weinig tijd over. Ik ga geen 3, 4 jaar bouwen aan een 120x60 bakkie en elke keer als er weer een evenement is, te moeten zeggen "Nee, nog niet klaar". Werkt niet voor mij en niet voor de BNLS-groep.

Is de bak dan redeloos verloren? Nee. Dat niet. In het concept van BNLS wordt de bak langzamerhand wel aangekleed. Als een van de vele "fotodijkjes" zoals al meerdere op dit forum rond zwerven. De maten zullen kloppen qua spoorafstand etc. maar voorlopig zeker zonder die blinde delen aan beide zijden en zeker zonder fries. Op de bak verschijnt dan hopelijk ooit de 1:87 versie van:





De niet meer bestaande overweg "Fortweg Houten" waar in 1985 mijn treinenhobby qua fotograferen begon.

Het stationsgebouw Michelau ga ik (ooit) nog wel in model bouwen. Maar dan als diorama. Zeker niet als 120x60. Het BNLS-bordje "Michelau" (volgens mij betaald, maar dat weet ik niet zeker) wil ik dus zeker nog een keer in ontvangst nemen. Als aandenken aan wat had kunnen zijn maar nooit werd.

We zijn niet treurig. Eerder opgelucht. Knoop doorgehakt. Beslissing genomen. Duidelijkheid voor iedereen. Overigens ben ik best bereid om straks, als...., BNLS (of een andere groep) eens een helpende hand toe te steken voor danwel na een beurs/optreden. Handen kom je dan meestal te kort. En genoeg plezier beleefd aan het idee om niet eens iets terug te kunnen en willen doen.

En doe me een lol: Tik geen reactie in de trent van "Jammer" of probeer me alsnog over te halen. Schiet niemand wat mee op. Van mij mag het topic op slot. Het boek is dicht. Tijd voor een nieuw boek.

Groet, Raymond van den Hoven.
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #28 Gepost op: 18 mei 2021, 13:59:34 »
Ik heb het slotje er maar opgezet.
(Wow, ik was alweer vergeten hoe die overweg er toen uitzag! Teveel gewend aan de huidige situatie :) )

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)