Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BNLS Module: "Michelau (?)"  (gelezen 12833 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
BNLS Module: "Michelau (?)"
« Gepost op: 18 maart 2018, 21:01:02 »
Kijkers,

Op 18 maart '18 ben ik ook een onderdeel van de BNLS-forumbaan-familie geworden. Vandaag is namelijk het eerste gedeelte van het hout voor de module afgeleverd (Dank, Edsko!)


Op deze bak (en misschien ook op een 2e, maar dat zien we later wel) gaan we het stationnetje van Michelau in Luxemburg proberen na te bouwen. Omdat Luxemburg nog niet vertegenwoordigd was in de baan en ik een zwak heb voor het land en vooral de lijn Luxemburg-Troisvierges heb ik gezocht naar een locatie om na te bouwen. De lijn is sinds de elektrificatie op dit punt helaas op enkelspoor gebracht, maar ik hou niet zo van bovenleiding en de BNLS-baan is nu eenmaal dubbelsporig. Dus gaan we terug naar toen, toen er nog wel 2 sporen lagen en 2 perrons en dieseltreinen de dienst uitmaakten.


Foto: Wim Kusee.

De sporen komen wel recht te liggen. We kunnen echter nog niet echt gaan bouwen omdat ik nu eenmaal niet in Michelau woon en ik er toch echt naar toe moet om vooral het stationsgebouw op te gaan meten. Maar het is wel een leuk gebouw, met verschillende bouwmaterialen:


Eigen opname. Toen wist ik nog niet dat ik het in model zou willen na gaan maken. Maar ik dacht toen wel: Dat zou een leuk ding zijn voor in het klein. Het idee om er misschien een 2e bak bij te gaan maken komt door het feit dat er vroeger, aan de kant waar ik op de volgende foto stond:....


.... er een spoor lag wat eindigde tegen het stationsgebouw. Dan zou ik op dat spoortje een railbus o.i.d. kunnen laten pendelen tot in de black-box. Dan gebeurt er toch wat, ook als er op de hoofdbaan even geen trein voorbij komt. 

De grens van het na te bouwen deel van de omgeving hangt af van de beschikbare ruimte op de bak. Die bak is nu binnen dus we kunnen gaan puzzelen wat er allemaal op past:


Bron: Google Earth. Origineel idee is dat je van boven op de foto over de sporen heen kijkt. Maar later bedacht ik dat het hooggelegen gedeelte met al die bomen en de kerk (zie de foto met de Westwaggon) ook meteen een mooie achtergrond kan zijn.

Plan van aanpak dus:
- uitzoeken hoe het geleverde hout tot een inbreng is samen te stellen
- uitzoeken hoe de electronica etc aangebracht moeten worden
- uitzoeken wat er nu wel of niet op gaat passen.
- in (planning) juli 2018, Michelau 'live' gaan bezoeken om alle maten op te gaan meten. Niet alleen van het station maar ook van de brug over het spoor (om de ingang van de black-box rechts te verbergen), een wachthuisje voor de busreizigers en wat er verder nog te meten valt. En veel foto's maken, uiteraard. Verwacht dus geen dagelijkse of zelfs wekelijkse updates in dit topic. Maar als er wat te melden valt, dan zal ik het doen.

Maar waarom dan dat "?" in de titel? Omdat ik gemerkt heb tijdens het brainstormen over dit idee, dat als je alles zo bekijkt, alleen het stationsgebouw en het bord met de stationsnaam bepalen dat het ook écht Luxemburg is. Als je het gebouwtje vervangt door iets Duits en een ander naam op het bord zet, het ook "ergens in Duitsland" kan zijn. En zelfs is er een Nederlands tintje aan te geven. Met een herkenbaar gebouw is er vast een Limburgs stationnetje van te maken. Dus misschien verras ik het publiek wel om de bak binnen 15 minuten te "verhuizen" door Europa zonder het treinverkeer te verstoren. Of dit plannetje gaat werken, weet ik ook nog niet. Maar niet geschoten is altijd mis, toch?

Hoe dan ook, tot later!
Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2018, 21:03:31 »
Welkom!

En leuk onderwerp ook zo. Ben benieuwd naar de uitwerking.

Groet,
Chris

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2018, 21:15:48 »
Dan zou ik op dat spoortje een railbus o.i.d. kunnen laten pendelen tot in de black-box.
Ja, verrassing. Dan verdwijnt de railbus in de black-box en de toeschouwers lopen naar de volgende inbreng om hem weer tevoorschijn te zien komen. En die kwam niet.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2018, 08:45:12 »
OOooowww leuk, Luxemburg!  (y)
De vakantie herinneringen komen weer boven drijven.

Succes met de bouw.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #4 Gepost op: 08 april 2018, 17:03:44 »
Kijkers,

Na aanleiding van de oproep van Edsko om aan te geven wat er nog mist nadat de onderdelen waren geleverd, even alles naar boven gebracht (ik woon 2 hoog en de spullen stonden in de box). De bouw gaat plaatsvinden op schragen maar die moet ik ook nog halen. Dan maar op een grote doos en dan krijg je de volgende stapel:

Lijkt nogal een rommeltje maar ik weet nu wel wat ik heb (en niet) en ik weet nu waar elk plankje of latje voor moet dienen. Ik ga pas echt beginnen met bouwen na mijn bezoek aan de komende bouwdag zodat ik geen fouten maak (hopelijk  :angel:

Meteen even gekeken hoe een en ander zou kunnen lijken. Ik dacht eerst er 2 "verdiepingen" in te maken met 'beneden' het station en 'boven' een kerk en wat woningen. Maar ik doe het toch zoals de foto in de openingspost:

De witte doos is het stationsgebouw. De brug wordt 'gewoon' een brug voor het wegverkeer en moet de ingang van 1 Black-box verbergen. De kijker moet straks "in de bak" kijken om de sporen en de perrons te zien. De sporen komen 'gewoon' recht te liggen... Aan beide kanten komt een helling, die naar het station een brede met een weg waarop de bus het station kan bereiken en aan de bezoekerszijde een smal weggetje richting het kerkhof. Het kopspoortje eindigt straks in de Black-box waarop misschien iets kan pendelen.

Dit is vanaf de kant van de bezoekers:

De plank aan de voorkant stelt de helling voor, die overigens afloopt richting het einde van de bak want de weg loopt ook naar beneden vanaf de brug.

Volgende stap is dus het bezoek aan de bouwdag, waarna de achterwand, black-boxen en de fries kan worden aangemaakt. De opbouw van de bak wacht dan tot ik "live" in Michelau ben geweest om alles te fotograferen en op te meten. Gepland staat die kijkdag ergens eind juli, begin augustus.

Hoe dan ook, tot later!
Raymond v/d Hoven

http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2018, 18:35:27 »
Hoi Raymond,

Als je naar Michelau gaat, neem een extra geheugenkaart voor je fototoestel mee, neem zoveel mogelijk foto’s ook van de gekste details.
Een detail weglaten kan altijd nog, het zou zonde zijn als je later denkt van had ik maar,.....
Zeker als het ook nog eens niet in de buurt ligt.

Succes en fijne vakantie.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2018, 19:15:58 »
Ik zou er een modelletje van kunnen maken.
En als een bouwdoosje uitbrengen.

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2018, 19:46:29 »
Raymond,

Kijk eens of je toch niet een flauwe boog kunt maken in je spoor. Het oogt net iets speelser op die manier. Het zou moeten kunnen.
Je gaf eerder ook al eens aan te twijfelen of het niet toch beter tot zijn recht zou komen op twee bakken. Heb je daar nog over nagedacht?

Gr.

Edsko

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2018, 23:45:50 »
Michelau ligt in het echt ook in een boog...
Een eindje verderop verdwijnt de echte lijn in een tunnel, daarmee is meteen je tweede bakovergang gecamoufleerd.

Ik zou voor 2 bakken gaan, als ik jou was. In een boog. Is absoluut haalbaar. En 2 bakken laten zich prima in elkaar vouwen, zodat transport geen probleem hoeft te zijn.

äddi
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2018, 08:59:12 »
Hey Raymond,

Goed bezig, lekker CFL Luxemburg, met op de achtergrond nog het slot van Goebelsmuhle (y)

Als je er de ruimte voor het en het ziet zitten zou ik zeker het advies van Hendrik Jan opvolgen, die blijkbaar Luxemburg, en zn taal, goed kent ;D

Lekker ruim opzetten, succes, erg leuk thema (y)
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2018, 09:50:39 door Edsko Hekman »
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2018, 12:10:12 »
Nee! Er komt geen slot of burcht of kasteel! Die hoek is té bekend. We nemen juist de andere zijde met station met dat hele opmerkelijke gebouwtje (eigenlijk woonhuis) en met het 2e spoor en 2e perron en kopspoor zijde Ettelbrück, net zoals toen. De brug over het spoor bij het station is het begin (en camoufleert de bakovergang) en misschien, inderdaad, via een 2e bak naar een tunnel aan de Ettelbruckse kant.  Dan kan het kopspoor ook functioneel worden met een pendeltreintje wat in de black-box eindigt. Dan moet ik op de 1e bak al met een bocht beginnen (in de black-box eigenlijk al) om "in de open lucht" in een ruime boog over de bakken te gaan. Weer veel 'uitdagingen' terwijl de bak eigenlijk bedoeld is als oefening. Ik heb nog weinig ervaring in het bouwen en wil eigenlijk een andere uitvoering (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54190.msg3221799653#msg3221799653 )

Op de vakantiedag gaan we alles vastleggen wat er in de buurt van het station te zien is, incluis huis/café, wachtruimte bus, brug en wat ik allemaal nog meer zie. Ik moet echter ook in de archieven duiken omdat vele details uit de tijd met 2e perron en zonder bovenleiding nu weg zijn. Ook daar gaan we nog naar op zoek in Luxemburg. Internet heeft nog niet veel opgeleverd...

Groet, Raymond
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2018, 12:40:40 »
Heb je Google Earth al eens geraadpleegd?
Met de vele sateliet foto`s van deze aardkloot die door de jaren heen gemaakt zijn kan je ook terug in de tijd kijken.
1 nadeel, je moet het programma wel op je pc zetten.

succes.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2018, 21:51:57 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2018, 20:26:21 »
Wellicht is er al eens een groep toeristen langs geweest. Die maken veelal dezelfde foto's.
Vooral als ze uit het verre oosten komen.

Ronald Visser.
(o ja,  ;) )
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2018, 10:12:26 »
 (y)
Groeten,
Richard

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS Module: "Michelau (?)"
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2018, 10:29:22 »
Ik zie nu pas dat er twee wissels liggen in je eerste foto met dubbel spoor erop. Verder naar achteren nog een stootjuk. Erg leuk om weer te geven idd.  (y)

Hoe meer ik er naar kijk, des te meer ik ook overtuigd raak dat je er een dubbele bak van moet maken. Maar ja, ik begrijp je argument van ruimte in je huis prima. Uiteindelijk is de keuze aan jou.

Heb je al een plan op papier toevertrouwd? Ik ben er wel benieuwd naar.

Gr.

Edsko