Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:13:09
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 05:11:33
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 04:23:51
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
  

Auteur Topic: Haarlemmermeerlijn/Koek  (gelezen 94945 keer)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #105 Gepost op: 26 December 2007, 00:09:53 »
Exact!


85 Mijdrecht, 10 februari 1986

Zo goed, Stephan?

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6775
  • Spaar ze allemaal.
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #106 Gepost op: 26 December 2007, 00:17:21 »
Yep,  ;D

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #107 Gepost op: 26 December 2007, 01:41:27 »
Dat is weer het betere sloopwerk! Niks geen interieur demonteren, gelijk die enorme sloopbijl erdoorheen ;D



Grtz, Marcel

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2196
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #108 Gepost op: 26 December 2007, 02:14:08 »
Ik was erbij toen Koos de kop lossneed van de bak en hem met een shovel van de bak afduwde.

80 te Mijdrecht, 9 juli 1985


Die ziet er nu heel anders uit:



De kop op de Flevohof heb ik wel eens gezien als kind; ik weet niet of m'n pa er toevallig opnames van heeft...
« Laatst bewerkt op: 26 December 2007, 02:15:53 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #109 Gepost op: 26 December 2007, 11:06:13 »
Zou wel heel erg leuk zijn, dat zou dan de eerste foto zijn die ik zie van de 285-kop op de Flevohof (thans Walibi-Flevo Six-Flags of is dat nu ook al weer achterhaald?).
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #110 Gepost op: 26 December 2007, 20:12:41 »
Is wel leuk om een kop van een trein zo te gebruiken.
Voor grootspoorfoto's zie site

Henk82

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #111 Gepost op: 26 December 2007, 23:28:51 »

Erg leuke foto's weer moet ik zeggen. Het blijft 'spannend', van die opgebroken lijntjes, waarvan je de contouren nog kunt terugvinden in het landschap. Ik mag zelf graag met google earth of microsoft maps kijken naar wat ik voor het gemak maar de restanten van de lijnen noem.

MVG

Frank

Hierin kan ik mij geheel vinden, ik sta er soms versteld van hoe goed een verdwenen spoorlijn nog terug te vinden is op google earth.

mvg, Henk

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #112 Gepost op: 26 December 2007, 23:32:54 »
Leuke foto's allemaal. Hoe zat het ook alweer in de laatste jaren: de 2400 bracht de trein naar Mijdrecht; de sik (286?) bracht de wagens voor Uithoorn verder door? (of haal ik nu het e.e.a. door elkaar??)

Groet, Edwin

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #113 Gepost op: 27 December 2007, 02:02:26 »
Hey Edwin:-)

De 2400 reed met 'nieuwe' wagens voor de verlader tot Vinkeveen. Daar stond de Sik klaar met de wagens die hij bij de verladers had opgepikt onderweg. De Sik moest na 1983 zowieso naar Vinkeveen rijden om de daar liggende ophaalbrug dicht te gooien, dat gebeurde van de Wilnisse zijde. Alleen voor zwaardere transporten zoals de welbekende sloopconvooien reed de 2400, meestal vergezeld van een tweede 2400 of 2200, door naar Mijdrecht. De dagelijkse goederentrein reed dan gecombineerd met dit transport om het aantal kruisingen met de A2 zoveel mogelijk te beperken. De tweede loc behoorde achterop (of in) het convooi te lopen i.v.m. de te passeren bruggen in het traject. De tweede loc werd vermoedelijk meegestuurd om het rangeerwerk te vereenvoudigen, met alleen een loc voorop moest er eerst kopgemaakt worden in Uithoorn. Dan reed het convooi terug naar Mijdrecht en werd het te slopen materieel het terrein van Koek opgeduwd. Een goed voorbeeld hiervan was het transport van de elocs 1007 + 1009. Op het terrein zelf verplaatste Koek materieel met een op een DER 500- onderstel geplaatste hijskraan. 

Grtz, Marcel

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #114 Gepost op: 27 December 2007, 03:10:11 »
Een op een DER 500 geplaatst hijskraan verplaatste de wagens???

Foto's???

Klinkt interessant :P

Ries

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #115 Gepost op: 27 December 2007, 08:17:55 »
Hey Edwin:-)

Alleen voor zwaardere transporten zoals de welbekende sloopconvooien reed de 2400, meestal vergezeld van een tweede 2400 of 2200, door naar Mijdrecht. De dagelijkse goederentrein reed dan gecombineerd met dit transport om het aantal kruisingen met de A2 zoveel mogelijk te beperken. De tweede loc behoorde achterop (of in) het convooi te lopen i.v.m. de te passeren bruggen in het traject. De tweede loc werd vermoedelijk meegestuurd om het rangeerwerk te vereenvoudigen, met alleen een loc voorop moest er eerst kopgemaakt worden in Uithoorn. Dan reed het convooi terug naar Mijdrecht en werd het te slopen materieel het terrein van Koek opgeduwd. Een goed voorbeeld hiervan was het transport van de elocs 1007 + 1009. Op het terrein zelf verplaatste Koek materieel met een op een DER 500- onderstel geplaatste hijskraan. 

Grtz, Marcel

Dat de tweede loc in het midden van de trein zat had niets te maken met bruggen e.d.. Dat kwam omdat slooptransporten in de regel pas in Maarssen met het dagelijkse convooi werden gecombineerd. De treinen werden daar gewoon aan elkaar gekoppeld, de loc van het tweede convooi kwam dus in het midden van de trein terecht.
Het klopt dat in geval van zwaardere treinen de treinloc verder kwam dan Vinkeveen, maar in de regel werd dan kopgemaakt op de aansluiting van Indesit. Daar lag een omloopspoor.
Of werd doorgereden naar Mijdrecht werd ook bepaald door de kwaliteit van de Uithoornse Sik. Er waren exemplaren die zelfs los de helling bij Vinkeveen niet opkwamen. De 325 was er zo eentje... Dan kwam de Sik los naar Vinkeveen: de brug moest tenslotte worden dicht gedraaid en ging de 2400 door naar Mijdrecht. De trein met wagens van Uithoorn en Mijdrecht stond dan meestal bij Koek.

www.raymondkies.nl

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #116 Gepost op: 27 December 2007, 08:18:50 »
Een op een DER 500 geplaatst hijskraan verplaatste de wagens???

Foto's???

Klinkt interessant :P

Ries

Dat klopt. De kraan was geconstrueerd door een handige medewerker van Koek.

www.raymondkies.nl

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #117 Gepost op: 27 December 2007, 12:26:13 »
Kijk, zo worden we weer wat wijzer. Er heeft er ooit een artikel in de Railmagazine gestaan (Haarlemmermeer rond 1960/Hans Kaas) waarin vermeld werd dat het baanvak naar Uithoorn niet met twee gekoppelde diesellocs mocht worden bereden i.v.m. de bruggen in het baanvak. Nou heb ik wel foto's gezien waar dat wel gebeurde, dus wat er van klopt...? Dit waren dan wel twee gekoppelde 2400-en, die zijn natuurlijk een stukje lichter dan de 2200-en die ten tijden van het kolenvervoer werden ingezet (omstreeks 1960).

Grtz, Marcel

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #118 Gepost op: 27 December 2007, 12:33:20 »
Tja, Railmagazine, daar noem je dan ook wat...
Tot ver in de jaren zeventig werden de treinen naar Uithoorn met dubbeltracties gereden, zowel met 2400'en als met 2200'en. Ik heb nog nooit een brug horen kraken.

www.raymondkies.nl

« Laatst bewerkt op: 31 December 2007, 00:53:54 door Peter Korsten. Reden: Citaat van voorgaande bericht verwijderd. »

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Haarlemmermeerlijn/Koek
« Reactie #119 Gepost op: 27 December 2007, 13:30:41 »
Zo blijkt maar weer dat het er in de praktijk anders aan toe ging:-) Heb jij foto's van dubbeltractie op de Haarlemmermeerlijn Raymond? Dan bedoel ik met goederentreinen, niet met sloopconvooien.

Grtz, Marcel