Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Rondom Charlois door Alewijn
22 December 2025, 23:07:40
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
22 December 2025, 22:05:54
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
22 December 2025, 20:15:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
22 December 2025, 15:43:12
  

Auteur Topic: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?  (gelezen 3646 keer)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
« Reactie #15 Gepost op: 05 March 2018, 10:47:03 »
Die zwarte muur valt in werkelijkheid wel mee, dit ligt eerder aan de camera. Maar zoals hier al vaker gezegd is zijn de frontseinen meer om gezien te worden dan om zelf iets mee te kunnen zien. Al scheelt het al een hele boel wanneer je LED licht voorop hebt zitten. Als machinist zie ik zelf in ieder geval voldoende. De dashcam die ik gbruik (GoPro HERO 5 Black) heeft echter wel wat omgevingslicht nodig om wat vast te kunnen leggen. Borden langs het spoor zijn reflecterend en lichten zodoende voldoende op m.b.v. de frontseinen. In de tunnels waar ik rijd (NSR) is verder voldoende licht aanwezig. Daarbij is het vaak ook nog eens zo dat in normaal bedrijf de verlichting in een tunnel maar zo'n 50% is van de belichting die aanwezig is. In bijv. de Drontermeertunnel gaat de andere 50% ook branden in geval van een calamiteit, deze gaat automatisch aan als er een trein tot stilstand komt.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
« Reactie #16 Gepost op: 05 March 2018, 10:54:31 »
Frontseinen van NSR mat is ronduit ruk!  :-\ Ik zou, maar dat is persoonlijk, graag iets meer zien dan ± 5 mtr voor m'n trein.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
« Reactie #17 Gepost op: 05 March 2018, 11:35:16 »
Al 28 jaar rij ik zonder problemen met frontseinen van materieel van NS en NSR rond. Je ziet als machinist wat je moet kunnen zien, je seinen (zowel lichtseinen waar je geen frontseinen voor nodig hebt, als de borden, die inderdaad reflecterend zijn).
Verder hoef ik weinig te zien. Je rijdt over het algemeen 120 á 140 km/u en zien wat er voor je op de rails zou staan levert weinig voordeel op. Dan zou je frontseinen moeten hebben die je volledige remweg kunnen verlichten.
De Flirt heeft breedtestralers/verstralers extra naast de frontseinen, die zijn perfect voor bijvoorbeeld een schouwopdracht.
Dan de vraag over de tunnel. Tunnels zijn in Nederland verlicht, althans ze hebben een zekere verlichting op bepaalde afstanden hangen. Over het algemeen zie je in een tunnel meer dan op de vrije baan buiten de tunnels. Dit komt ook doordat in de tunnel het licht van je frontseinen 'getunneld' wordt. Het 'reflecteerd' van de tunnelwanden.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2018, 11:36:53 door WilcoV »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
« Reactie #18 Gepost op: 05 March 2018, 11:52:23 »
Zoals ik dus in mijn reactie al aangaf. Mijn persoonlijke mening.  ;) Flirt heb ik geen ervaring mee. De tunnels zijn geen probleem.
Groeten Joop, machinist Lls

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
« Reactie #19 Gepost op: 06 March 2018, 09:48:43 »
Frontverlichting NS FLIRT:

 "dim licht" > "normaal licht" > "groot licht" > "schouw licht" en terug.

https://youtu.be/3xA2aWmacRk

Om het verschil tussen de eerste 2 standen te zien beveel ik aan het filmpje op je telefoon te bekijken. Beeld zo fel mogelijk zetten en dan op het toilet gaan zitten met het licht uit.  ;D

Ofwel; de camera pikt het verschil tussen de eerste 2 standen nauwelijks op.

Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2018, 10:29:11 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!