Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 12:04:42
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:58:37
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 11:19:02
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:41:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
  

Auteur Topic: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?  (gelezen 3212 keer)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
« Reactie #15 Gepost op: 05 maart 2018, 10:47:03 »
Die zwarte muur valt in werkelijkheid wel mee, dit ligt eerder aan de camera. Maar zoals hier al vaker gezegd is zijn de frontseinen meer om gezien te worden dan om zelf iets mee te kunnen zien. Al scheelt het al een hele boel wanneer je LED licht voorop hebt zitten. Als machinist zie ik zelf in ieder geval voldoende. De dashcam die ik gbruik (GoPro HERO 5 Black) heeft echter wel wat omgevingslicht nodig om wat vast te kunnen leggen. Borden langs het spoor zijn reflecterend en lichten zodoende voldoende op m.b.v. de frontseinen. In de tunnels waar ik rijd (NSR) is verder voldoende licht aanwezig. Daarbij is het vaak ook nog eens zo dat in normaal bedrijf de verlichting in een tunnel maar zo'n 50% is van de belichting die aanwezig is. In bijv. de Drontermeertunnel gaat de andere 50% ook branden in geval van een calamiteit, deze gaat automatisch aan als er een trein tot stilstand komt.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
« Reactie #16 Gepost op: 05 maart 2018, 10:54:31 »
Frontseinen van NSR mat is ronduit ruk!  :-\ Ik zou, maar dat is persoonlijk, graag iets meer zien dan ± 5 mtr voor m'n trein.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
« Reactie #17 Gepost op: 05 maart 2018, 11:35:16 »
Al 28 jaar rij ik zonder problemen met frontseinen van materieel van NS en NSR rond. Je ziet als machinist wat je moet kunnen zien, je seinen (zowel lichtseinen waar je geen frontseinen voor nodig hebt, als de borden, die inderdaad reflecterend zijn).
Verder hoef ik weinig te zien. Je rijdt over het algemeen 120 á 140 km/u en zien wat er voor je op de rails zou staan levert weinig voordeel op. Dan zou je frontseinen moeten hebben die je volledige remweg kunnen verlichten.
De Flirt heeft breedtestralers/verstralers extra naast de frontseinen, die zijn perfect voor bijvoorbeeld een schouwopdracht.
Dan de vraag over de tunnel. Tunnels zijn in Nederland verlicht, althans ze hebben een zekere verlichting op bepaalde afstanden hangen. Over het algemeen zie je in een tunnel meer dan op de vrije baan buiten de tunnels. Dit komt ook doordat in de tunnel het licht van je frontseinen 'getunneld' wordt. Het 'reflecteerd' van de tunnelwanden.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2018, 11:36:53 door WilcoV »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
« Reactie #18 Gepost op: 05 maart 2018, 11:52:23 »
Zoals ik dus in mijn reactie al aangaf. Mijn persoonlijke mening.  ;) Flirt heb ik geen ervaring mee. De tunnels zijn geen probleem.
Groeten Joop, machinist Lls

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
« Reactie #19 Gepost op: 06 maart 2018, 09:48:43 »
Frontverlichting NS FLIRT:

 "dim licht" > "normaal licht" > "groot licht" > "schouw licht" en terug.

https://youtu.be/3xA2aWmacRk

Om het verschil tussen de eerste 2 standen te zien beveel ik aan het filmpje op je telefoon te bekijken. Beeld zo fel mogelijk zetten en dan op het toilet gaan zitten met het licht uit.  ;D

Ofwel; de camera pikt het verschil tussen de eerste 2 standen nauwelijks op.

Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2018, 10:29:11 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!