Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting  (gelezen 8354 keer)

guest7823

  • Gast
BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Gepost op: 18 februari 2018, 17:39:13 »
Dit zijn de huidige plannen voor een kopstation, gecombineerd met keerlus met inhaalmogelijkheid.



Ik ben nog niet tevreden met hoe de sporen nu krampachtig wat schuin zijn gelegd, daar wil ik nog wat aan doen, tips zijn welkom!

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2018, 17:39:50 »
Vandaag op Eurospoor een modulebak van Martin bewonderd en met hem mijn layout besproken. Aangezien 60x120cm echt wel het maximum is wat te hanteren is blijft het daarbij voor de bakken. Ik plak achter de achtergrond stroken van 20x120cm (of misschien wel 30x120cm) voor het deel buiten het zicht. Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien:


guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2018, 17:40:10 »
Hallo peter,
Leuk idee om het station van Hoek van Holland te gaan maken.Zelf heb ik daar ook plannen voor gehad en dan nog wel in spoor 0.Dat was toen ik nog niet getrouwd was en dus tijd en ruimte had.Met vrouw en drie kinderen zijn tijd en ruimte wat beperkter (maar het is op een ander vlak leuker).Ik heb nog wel de documentatie die ik destijds bij de heer Elferink uit het NS-archief kreeg dat toen nog in de kelder en een oude Post-T van het station Zutphen gehuisvest was.Die stapel van 40 A1 en A0 tekeningen ligt nu ergens op zolder.Het valt mij op dat jouw laatste ontwerp erg lijkt op de situatie van het station toen het in de negentiger jaren van de 19e eeuw aangelegd werd.


Het aardige aan deze oude situatie is dat er tussen het nu nog bestaande stationsgebouw en de Harwich-steiger een visitatiezaal annex goederenloods was waarbij er één spoor in deze goederenloods kwam.Dit is natuurlijk een goede manier om jouw naar de keerlus afdalend spoor weg te werken.Het is ook nog te zien op onderstaande foto.

Het spoor dat in de goederenloods verdwijnt ligt in het verlengde van het spoor waarop het rijtuig en de bagagewagen (links op de foto) staan.
Maar ja  waar ik het hier over heb is natuurlijk wel de situatie in de stoomtijd.Zeker in spoor N moet je dat dan wel alles zelf maken.
Succes met bouwen,
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2018, 17:40:43 »
@Matthijs: ook wel een inspirerend station, maar geen 50-50 ;)
@Sander: is de huidige situatie van Enschede nu zoals op sporenplan.nl of is het anders?

Ik heb het plan wat nader uitgewerkt met seinen en secties voor geautomatiseerd rijden:


Ik heb ook nog een variant bedacht waarbij het uithaalspoor doorloopt in de blackbox. Dit kan dan eindigen in een verloopstuk naar bijvoorbeeld het train-safe systeem. Zou daar behoefte aan zijn?


Overigens wil ik de naam Hoek van Holland nu wel gaan loslaten en iets anders bedenken. Zijn er suggesties voor de naam? Aangezien het een Nederlands station is heb ik voorkeur voor iets wat Hollands klinkt :)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2018, 17:41:17 »
Tijdens de feestdagen erg weinig tijd gehad om aan de modules te werken, familie en werk verplichtingen ;)
Dit weekend weer wat vrije tijd gevonden en direct de tweede bak, blackbox en friezen (is dat het correcte meervoud van fries? ;)) in elkaar gezet. Best een indrukwekkende constructie zo:


(speciaal voor Gert heb ik de achtergronden er nog niet ingezet zodat het bloemetjesbehang nog zichtbaar is ;))

En om een idee te geven hoeveel ruimte het in N eigenlijk is:



In het midden hangen de friezen een klein beetje door, op de foto's lijkt het erger dan het in werkelijkheid is. Sowieso zal dit beter worden als de achtergronden er ook aan bevestigd worden.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2018, 17:41:48 »
Pffffffff, *blaas* *blaas* *nies* *nies* *blaas* *nies*...

Hier dan de huidige stand van zaken. Er had veel meer kunnen gebeuren als ik niet op 1 mei bij een nieuwe werkgever was gestart en iets minder kinderen had veroorzaakt ;)

Dit is de module links:


Dit is de module rechts:


En dit is de achterzijde:


De bedrading aan de voorzijde is 95% af:


Nu moeten de modules weer naar voren komen om de achterzijde af te maken. Uiteraard moet het hoofdspoor nog worden doorgetrokken op de rechtermodule. Maar dat is 1 plaat samen met de oprit naar het kopstation, dus daar wacht ik mee tot ik het schaduwgedeelte heb getest.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2018, 17:42:21 »
En zo waren we gewoon 3 dagen operationeel op Eurospoor. Het waren 3 ontzettend leuke dagen, niet in de laatste plaats door mijn collega hobbyisten op de stand. Maar ook vele bezoekers die gezellig een babbeltje maakten. Ik heb vele vragen kunnen beantwoorden en hopelijk nog wat mensen compleet op het verkeerde been gezet ;) ("digitaal betekent dat u de sectie van het blok via de wisseldecoder op de loconet-bus en de Roco Maus in de functiedecoder programmeert" ;))

Ook nog eens een hoop kunnen doen, meer dan de gemiddelde dag thuis ;)




(excuses voor de groene gloed, er zat alleen even een tijdelijke RGB strip in)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2018, 17:42:54 »
Ik ben niet zo enthousiast over die laatste optie, ik slaap er nog een nachtje over :)

Intussen is de thuismodule af die zorgt dat ik thuis ook rond kan rijden op mijn inbreng :)



En de oudste van 6,5 wil ook graag helpen, die heeft een heel gebied afgezet (met schroeven) omdat er spoor gemaakt wordt :)





guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2018, 17:43:19 »
Inbrengen van kruising en wissel in de hoofdsporen volgens de laatste plannen:



En klaar:



Zo ligt de wisselstraat er nu bij:



Nog een hoop techniek te doen, maar ik ga me nu eerst op wat basis-scenery storten. De perrons op maat van Markenburg zijn binnen, dat wordt een mooi project :)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2018, 17:43:48 »
Yep, ik dacht: als een 2-assertje er met zo'n noodgang vlekkeloos overheen gaat, dan moet een normale trein met wat 4-assige rijtuigen er met max 40km/h zeker overheen kunnen ;)

Ik heb een lekker weekendje kunnen doorwerken. Ter plekke heb ik het sporenplan nog wat aangepast. De voornaamste reden hiervoor was dat ik zonder deze aanpassing een schuine overgang zou moeten maken, daar heb ik er al 1 van in het schaduwstation en da's meer dan genoeg ;) Dus versie 15 is gelanceerd:



En met alleen de zichtbare sporen is het wat duidelijker:



De wissel die nergens heen gaat in het 2e spoor van boven is geen foutje ;) De reden mag naar gegist worden :)

Ik heb geprobeerd een luchtfoto te maken, maar die wordt helaas toegevoegd aan mijn galerij van beroerde camera-prestaties:



Dan maar een vogelvlucht, die is iets beter geslaagd:



En dat ziet er dan aan de onderkant ongeveer zo uit:



Wordt uiteraard nog een stuk netter, dan zal ik er nog een keer een foto van plaatsen :)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2018, 17:44:20 »
Met dan aan Leen: de bouwer gevangen op een foto op Rail 2015 :)



guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2018, 17:45:56 »
Iets met "gelukkig hebben we de foto's nog" ........



Op naar de volgende uitdaging :)

Zoooo dan... :(

Betekent dit dat je niet meer meedoet met de bnls baan?

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide", de samenvatting
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2018, 17:46:17 »
Dat betekent het. Helaas is de N-baan niet van de grond gekomen zoals we hadden gehoopt. Paul heeft er een hele berg energie in gestopt, maar uiteindelijk is Wesley de enige andere deelnemer. Da's niet genoeg om op diverse beurezen een serieuze baan neer te zetten. Dus ik haak af.