Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 12:14:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 11:57:44
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
  

Auteur Topic: H0m rails vs TT rails  (gelezen 1810 keer)

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
H0m rails vs TT rails
« Gepost op: 18 februari 2018, 13:34:19 »
ben me aan het oriënteren mbt H0m rails.  Lees dat men soms voor TT rails kiest daar er meer keus is in kant en klare wissels en standaard bochten.
Daarom 3 vragen:-

Zover ik heb begrepen kan je treinen op schaal H0m laten rijden op TT  rails. Enige verschil zou de ruimte en grote zijn van de bielzen.
Om en idee te krijgen mbt deze verschillen zou ik willen vragen of er soms iemand is die zowel een recht stuk H0m als een recht stuk TT bezit en of hij daarvan en foto kan plaatsen om daadwerkelijk te zien wat het verschil eigenlijk is?  Is dit best groot of te verwaarlozen.

Tevens nog en vraag: kan je beide rail merken (Tillig en Bemo) en soorten (Tillig H0m en Tillig TT) mixen of is er verschil in hoogte van het rail profiel.  Zou me zo voor kunnen stellen dat je bogen en rechte rail dan standaard H0m neemt en de wisels uit het TT assortiment of ziet dat er niet uit/of kan dit om bepaalde redenen niet...?

Is Tillig TT afgezien van de bielzen het zelfde rails als die ze voor H0m gebruiken?

Alvast bedankt voor de te nemen moeite !

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: H0m rails vs TT rails
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2018, 15:40:05 »
Jouw zienswijze omtrent de spoorwijdte is correct. Zowel TT normaalspoor als h0m smalspoor hebben 12 mm. spoorwijdte. Gezien het schaalverschil zouden de dwarsliggers bij TT kleiner moeten zijn; echter in smalspoor is de asdruk (aanmerkelijk) lager dan bij normaalspoor zodat dit effect weer genivelleerd wordt.

Tillig levert voor TT een modelspoor railsysteem met  2,07 mm. profielhoogte. De puntstukken van de wissels zijn uit gefreesd railprofiel vervaardigd. Daarnaast heeft Tillig een railsysteem op ballastbed met kunststof puntstukken in het programma; dit wordt ook voor h0m aangeboden.

Bemo heeft een uitgebreid standaard h0m railprogramma met een Code 83 (2,0 mm) profielhoogte en gegoten metalen puntstukken. Daarnaast biedt Bemo een Code 70 railsysteem (1,8 mm. profielhoogte) met gefreesde puntstukken. Voor dit railprogramma heeft Bemo tevens tandrad rails systeem Abt.
Naast Bemo en Tillig heeft ook Peco een uitnemend h0m railprogramma. Peco gebruikt 1,9 mm railprofiel en heeft uit gefreesd railprofiel vervaardigde puntstukken.
Metalen puntstukken kunnen door de wisselmotor gepolariseerd worden. Het voordeel hiervan ten opzichte van wissels met een niet geleidend puntstuk is een hogere betrouwbaarheid bij tractie met een kleine wielbasis.

Ter completering zijn er nog de railprogramma's van de kleinserie fabrikanten Ferro Suisse en HRF.

Silvolde

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: H0m rails vs TT rails
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2018, 16:48:56 »
Rob, jij hebt geen TT spoor of hebt niet goed gekeken, want in de bielsgrootte zit wel degelijk een duidelijk verschil met H0m. Zie dit vergelijk van Tillig TT en Peco H0m.

De beste prijs/kwaliteitsverhouding krijg je bij PECO. Voor een testbaan heb ik Tillig TT liggen, maar in een diorama of baan gebruik ik zonder twijfel PECO. De bielzen hebben ook variatie in het "hout".

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: H0m rails vs TT rails
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2018, 17:09:09 »
Sven, ik heb (inderdaad) geen TT rails maar hiervoor de door Tillig verstrekte informatie gebruikt. De door jou getoonde Tillig rail is wat de firma voor zowel TT als h0m aanbiedt, ergo een compromis. Ik heb geen idee of het hier dwarsliggers van hout of staal betreft. Zoals ik in mijn reactie aangegeven heb is de maatvoering van de dwarsliggers afhankelijk van de asdruk maar vanzelfsprekend ook de bodemstructuur. Daarnaast spelen ook randvoorwaarden zoals de toegelaten snelheid en andere eisen een rol.

De ontwikkelingen in railtechniek hebben in loop der tijd veel veranderingen gebracht. Ik ben zeker geen expert op dit gebied maar kan mij bij voorbeeld heel goed voorstellen dat de dwarsliggers, die bij de RTM gebruikt werden, afwijken van de versies die nu bij de Harzer Bahnen of de Rhätische Bahn gebruikt worden.

Silvolde

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: H0m rails vs TT rails
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2018, 19:39:11 »
De bielzen zit inderdaad een groot verschil in tussen TT en H0m, ik zou het niet door elkaar gebruiken. Alhoewel het verschil tussen Tillig TT en Bemo H0m al kleiner is dan tussen Tillig TT en Peco H0m. Peco heeft vrij forse bielzen vind ik.

Ik heb die plastic Tillig TT rails op mijn schaduwstation liggen (kon een partij goedkoop overnemen), ligt vrij degelijk, maar is alles behalve mooi en erg lawaaierig.
De plastic H0m rails die Tillig sinds een jaar of 2 heeft is gewoon diezelfde TT rails, maar de bedding is iets donkerder.
Ook de rails met "betonnen" bielzen is nep, zijn gewoon de "houten" bielzen met witte verf.  :-X

Groeten Eddy.
Eddy