Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
brutus1
Vandaag
om 12:14:03
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 12:10:47
"Nederlandse" modellen
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
RhB H0m, Albulisch
door
Eric v C
Vandaag
om 11:57:44
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
19 Toen
door
PlanU
Vandaag
om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
bellejt
Vandaag
om 10:58:48
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
EifelBurgenBahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Eric v C
Vandaag
om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Les Billards du Vivarais
door
Sven
Vandaag
om 09:04:33
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
diorama, voor lange treinen.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:54:29
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 07:51:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
H0m rails vs TT rails
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: H0m rails vs TT rails (gelezen 1810 keer)
Petertje
Offline
Berichten: 36
H0m rails vs TT rails
«
Gepost op:
18 februari 2018, 13:34:19 »
ben me aan het oriënteren mbt H0m rails. Lees dat men soms voor TT rails kiest daar er meer keus is in kant en klare wissels en standaard bochten.
Daarom 3 vragen:-
Zover ik heb begrepen kan je treinen op schaal H0m laten rijden op TT rails. Enige verschil zou de ruimte en grote zijn van de bielzen.
Om en idee te krijgen mbt deze verschillen zou ik willen vragen of er soms iemand is die zowel een recht stuk H0m als een recht stuk TT bezit en of hij daarvan en foto kan plaatsen om daadwerkelijk te zien wat het verschil eigenlijk is? Is dit best groot of te verwaarlozen.
Tevens nog en vraag: kan je beide rail merken (Tillig en Bemo) en soorten (Tillig H0m en Tillig TT) mixen of is er verschil in hoogte van het rail profiel. Zou me zo voor kunnen stellen dat je bogen en rechte rail dan standaard H0m neemt en de wisels uit het TT assortiment of ziet dat er niet uit/of kan dit om bepaalde redenen niet...?
Is Tillig TT afgezien van de bielzen het zelfde rails als die ze voor H0m gebruiken?
Alvast bedankt voor de te nemen moeite !
Gelogd
Silvolde
Offline
Berichten: 1472
Re: H0m rails vs TT rails
«
Reactie #1 Gepost op:
18 februari 2018, 15:40:05 »
Jouw zienswijze omtrent de spoorwijdte is correct. Zowel TT normaalspoor als h0m smalspoor hebben 12 mm. spoorwijdte. Gezien het schaalverschil zouden de dwarsliggers bij TT kleiner moeten zijn; echter in smalspoor is de asdruk (aanmerkelijk) lager dan bij normaalspoor zodat dit effect weer genivelleerd wordt.
Tillig levert voor TT een modelspoor railsysteem met 2,07 mm. profielhoogte. De puntstukken van de wissels zijn uit gefreesd railprofiel vervaardigd. Daarnaast heeft Tillig een railsysteem op ballastbed met kunststof puntstukken in het programma; dit wordt ook voor h0m aangeboden.
Bemo heeft een uitgebreid standaard h0m railprogramma met een Code 83 (2,0 mm) profielhoogte en gegoten metalen puntstukken. Daarnaast biedt Bemo een Code 70 railsysteem (1,8 mm. profielhoogte) met gefreesde puntstukken. Voor dit railprogramma heeft Bemo tevens tandrad rails systeem Abt.
Naast Bemo en Tillig heeft ook Peco een uitnemend h0m railprogramma. Peco gebruikt 1,9 mm railprofiel en heeft uit gefreesd railprofiel vervaardigde puntstukken.
Metalen puntstukken kunnen door de wisselmotor gepolariseerd worden. Het voordeel hiervan ten opzichte van wissels met een niet geleidend puntstuk is een hogere betrouwbaarheid bij tractie met een kleine wielbasis.
Ter completering zijn er nog de railprogramma's van de kleinserie fabrikanten Ferro Suisse en HRF.
Silvolde
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 7849
Eton Wick, UK
Re: H0m rails vs TT rails
«
Reactie #2 Gepost op:
18 februari 2018, 16:48:56 »
Rob, jij hebt geen TT spoor of hebt niet goed gekeken, want in de bielsgrootte zit wel degelijk een duidelijk verschil met H0m. Zie dit vergelijk van Tillig TT en Peco H0m.
De beste prijs/kwaliteitsverhouding krijg je bij PECO. Voor een testbaan heb ik Tillig TT liggen, maar in een diorama of baan gebruik ik zonder twijfel PECO. De bielzen hebben ook variatie in het "hout".
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Silvolde
Offline
Berichten: 1472
Re: H0m rails vs TT rails
«
Reactie #3 Gepost op:
18 februari 2018, 17:09:09 »
Sven, ik heb (inderdaad) geen TT rails maar hiervoor de door Tillig verstrekte informatie gebruikt. De door jou getoonde Tillig rail is wat de firma voor zowel TT als h0m aanbiedt, ergo een compromis. Ik heb geen idee of het hier dwarsliggers van hout of staal betreft. Zoals ik in mijn reactie aangegeven heb is de maatvoering van de dwarsliggers afhankelijk van de asdruk maar vanzelfsprekend ook de bodemstructuur. Daarnaast spelen ook randvoorwaarden zoals de toegelaten snelheid en andere eisen een rol.
De ontwikkelingen in railtechniek hebben in loop der tijd veel veranderingen gebracht. Ik ben zeker geen expert op dit gebied maar kan mij bij voorbeeld heel goed voorstellen dat de dwarsliggers, die bij de RTM gebruikt werden, afwijken van de versies die nu bij de Harzer Bahnen of de Rhätische Bahn gebruikt worden.
Silvolde
Gelogd
EddyK
Offline
Berichten: 398
Re: H0m rails vs TT rails
«
Reactie #4 Gepost op:
18 februari 2018, 19:39:11 »
De bielzen zit inderdaad een groot verschil in tussen TT en H0m, ik zou het niet door elkaar gebruiken. Alhoewel het verschil tussen Tillig TT en Bemo H0m al kleiner is dan tussen Tillig TT en Peco H0m. Peco heeft vrij forse bielzen vind ik.
Ik heb die plastic Tillig TT rails op mijn schaduwstation liggen (kon een partij goedkoop overnemen), ligt vrij degelijk, maar is alles behalve mooi en erg lawaaierig.
De plastic H0m rails die Tillig sinds een jaar of 2 heeft is gewoon diezelfde TT rails, maar de bedding is iets donkerder.
Ook de rails met "betonnen" bielzen is nep, zijn gewoon de "houten" bielzen met witte verf.
Groeten Eddy.
Gelogd
Eddy
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
H0m rails vs TT rails