Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: H0m rails vs TT rails  (gelezen 1804 keer)

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
H0m rails vs TT rails
« Gepost op: 18 februari 2018, 13:34:19 »
ben me aan het oriënteren mbt H0m rails.  Lees dat men soms voor TT rails kiest daar er meer keus is in kant en klare wissels en standaard bochten.
Daarom 3 vragen:-

Zover ik heb begrepen kan je treinen op schaal H0m laten rijden op TT  rails. Enige verschil zou de ruimte en grote zijn van de bielzen.
Om en idee te krijgen mbt deze verschillen zou ik willen vragen of er soms iemand is die zowel een recht stuk H0m als een recht stuk TT bezit en of hij daarvan en foto kan plaatsen om daadwerkelijk te zien wat het verschil eigenlijk is?  Is dit best groot of te verwaarlozen.

Tevens nog en vraag: kan je beide rail merken (Tillig en Bemo) en soorten (Tillig H0m en Tillig TT) mixen of is er verschil in hoogte van het rail profiel.  Zou me zo voor kunnen stellen dat je bogen en rechte rail dan standaard H0m neemt en de wisels uit het TT assortiment of ziet dat er niet uit/of kan dit om bepaalde redenen niet...?

Is Tillig TT afgezien van de bielzen het zelfde rails als die ze voor H0m gebruiken?

Alvast bedankt voor de te nemen moeite !

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: H0m rails vs TT rails
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2018, 15:40:05 »
Jouw zienswijze omtrent de spoorwijdte is correct. Zowel TT normaalspoor als h0m smalspoor hebben 12 mm. spoorwijdte. Gezien het schaalverschil zouden de dwarsliggers bij TT kleiner moeten zijn; echter in smalspoor is de asdruk (aanmerkelijk) lager dan bij normaalspoor zodat dit effect weer genivelleerd wordt.

Tillig levert voor TT een modelspoor railsysteem met  2,07 mm. profielhoogte. De puntstukken van de wissels zijn uit gefreesd railprofiel vervaardigd. Daarnaast heeft Tillig een railsysteem op ballastbed met kunststof puntstukken in het programma; dit wordt ook voor h0m aangeboden.

Bemo heeft een uitgebreid standaard h0m railprogramma met een Code 83 (2,0 mm) profielhoogte en gegoten metalen puntstukken. Daarnaast biedt Bemo een Code 70 railsysteem (1,8 mm. profielhoogte) met gefreesde puntstukken. Voor dit railprogramma heeft Bemo tevens tandrad rails systeem Abt.
Naast Bemo en Tillig heeft ook Peco een uitnemend h0m railprogramma. Peco gebruikt 1,9 mm railprofiel en heeft uit gefreesd railprofiel vervaardigde puntstukken.
Metalen puntstukken kunnen door de wisselmotor gepolariseerd worden. Het voordeel hiervan ten opzichte van wissels met een niet geleidend puntstuk is een hogere betrouwbaarheid bij tractie met een kleine wielbasis.

Ter completering zijn er nog de railprogramma's van de kleinserie fabrikanten Ferro Suisse en HRF.

Silvolde

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: H0m rails vs TT rails
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2018, 16:48:56 »
Rob, jij hebt geen TT spoor of hebt niet goed gekeken, want in de bielsgrootte zit wel degelijk een duidelijk verschil met H0m. Zie dit vergelijk van Tillig TT en Peco H0m.

De beste prijs/kwaliteitsverhouding krijg je bij PECO. Voor een testbaan heb ik Tillig TT liggen, maar in een diorama of baan gebruik ik zonder twijfel PECO. De bielzen hebben ook variatie in het "hout".

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: H0m rails vs TT rails
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2018, 17:09:09 »
Sven, ik heb (inderdaad) geen TT rails maar hiervoor de door Tillig verstrekte informatie gebruikt. De door jou getoonde Tillig rail is wat de firma voor zowel TT als h0m aanbiedt, ergo een compromis. Ik heb geen idee of het hier dwarsliggers van hout of staal betreft. Zoals ik in mijn reactie aangegeven heb is de maatvoering van de dwarsliggers afhankelijk van de asdruk maar vanzelfsprekend ook de bodemstructuur. Daarnaast spelen ook randvoorwaarden zoals de toegelaten snelheid en andere eisen een rol.

De ontwikkelingen in railtechniek hebben in loop der tijd veel veranderingen gebracht. Ik ben zeker geen expert op dit gebied maar kan mij bij voorbeeld heel goed voorstellen dat de dwarsliggers, die bij de RTM gebruikt werden, afwijken van de versies die nu bij de Harzer Bahnen of de Rhätische Bahn gebruikt worden.

Silvolde

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: H0m rails vs TT rails
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2018, 19:39:11 »
De bielzen zit inderdaad een groot verschil in tussen TT en H0m, ik zou het niet door elkaar gebruiken. Alhoewel het verschil tussen Tillig TT en Bemo H0m al kleiner is dan tussen Tillig TT en Peco H0m. Peco heeft vrij forse bielzen vind ik.

Ik heb die plastic Tillig TT rails op mijn schaduwstation liggen (kon een partij goedkoop overnemen), ligt vrij degelijk, maar is alles behalve mooi en erg lawaaierig.
De plastic H0m rails die Tillig sinds een jaar of 2 heeft is gewoon diezelfde TT rails, maar de bedding is iets donkerder.
Ook de rails met "betonnen" bielzen is nep, zijn gewoon de "houten" bielzen met witte verf.  :-X

Groeten Eddy.
Eddy