Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:28:02
Module vliegveld Jan van Mourik door Jelmer
Vandaag om 17:25:08
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 17:23:00
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 17:19:01
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 17:10:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:54:01
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:31:25
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Rob Ellerman
Vandaag om 12:32:53
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 11:00:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
  

Auteur Topic: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting  (gelezen 4584 keer)

guest7823

  • Gast
BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Gepost op: 17 February 2018, 14:15:51 »
Een snelle schets, voorlopig ontwerp.

Station 'ergens' in Londen, tijdperk 8: BR Sectorisation (1983 - 1994).
Vooral veel blinde bakstenen en betonnen achtergevels met een troosteloze uitstraling (bouwt lekker snel  ;D)
De sporen liggen in een flauwe boog met een straal van 5 meter en uiteraard met 3e rail (nee, niet van dat ene merk..  8)).
Twijfel nog wat over de weg. Lijkt me leuk daar wat beweging te introduceren.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2018, 14:16:13 »
Vormstudie in 50 tinten grijs:  8)

Zo wordt wellicht iets duidelijker wat ik met mijn schets bedoel. De parkeergarage gaat wat hoger worden denk ik...

Uiteraard geïnspireerd door Hendrik Jan de moduleman.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #2 Gepost op: 17 February 2018, 14:16:35 »
Geïnspireerd door de fraaie tekeningen in het draadje "Spoor van verandering" heb ik ook nog even zitten tekenen. (In het pakket Goochel Schetsmaar...  ;D)
Ik ben nu redelijk tevreden met het ontwerp:

De straat wordt geen doorlopende weg meer maar een éénrichtingstraat. De parkeergarage krijgt daar hooguit een uitrit. Geen bussen en taxi's dus op de baan maar wel losse auto's. Rijdende auto's is een optie maar daar ben ik nog niet uit.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2018, 14:17:11 »
En in aanvulling op voorgaande nog even een korte lezing Engelse kitjes plakken.  8)
De getoonde pub is inderdaad van Metcalfe. Het is geen papieren model maar van redelijk stevig karton, dat aan de voorzijde bedrukt is. Binnen komen nog de nodige verstevigingen zodat een heel licht maar toch stevig model onstaat.

Het getoonde model is een halfmodel van een pub in schaal 00. Zoals Henk Jan al opmerkte is dit model wat aan de forse kant voor een h0 baan.
Karton is 'op het continent' minder gebruikelijk dan op het Britse eiland. Hier worden meer styreenkitjes in elkaar gefrot. Beide hebben voor- en nadelen. Volgens mij zijn we in Nederland zo met de nadelen van plastic bouwpakketjes vergroeid dat we ze niet meer zien en het kartonwerk daardoor snel beneden de maat vinden.
Hét voordeel van de Metcalfe kitjes is de prijs; ik betaal voor de drie hier getoonde gebouwen omgerekend € 10,-- inclusief verzendkosten. Daar vind je bij Faller zelfs nog geen kapelletje, dat al sinds 1972 in productie is, meer voor... Verder zijn de kleuren zo uit de doos best aardig terwijl bij plastic een verfbeurt absoluut noodzakelijk is. En last but not least; het oogt zo lekker Engels.
Nadelen zijn er ook. Het oogt allemaal wat vlakker door het ontbreken van structuur in het karton en de naden van buitenwerkse hoeken staan open en vertonen kartonkleur..  Door de lage prijs zijn het uiteraard prima objecten om te pimpen, zonder dat je gelijk een duur model verprutst.

Close-upje. Alle onderdelen zijn al door Metcalfe voorgesneden en laat zich met een paar korte sneetjes losmaken uit het karton. De onderdelen passen prima en er wordt een uitgebreide handleiding bijgeleverd.


Hét nadeel wat mij betreft: buitenwerkse hoeken met kartonkleur.


En een gebouw met natuurstenen gevel. Hier valt het wat minder op.

En zo knutsel je voor ongeveer 10 euro een leuk straatje bij elkaar:  8)


Tja, het is geen zelfbouw en geen finescale maar ik vermaak me er (voor dit baantje dan...  8)) prima mee. Beetje terug in de tijd; lang geleden dat ik een huisje uit een bouwpakket maakte.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2018, 14:17:34 »
Omdat ik nu zo langzamerhand alle kitjes die ik ga gebruiken in huis heb kan ik ook wat definitieve maten op papier zetten om te kijken hoe het uitkomt.

Raden maar; wat komt waar?  8)
Het magnorail tracé heb ik optioneel ook al vast ingetekend. Nog even nadenken of ik dat echt ga doen.
Ik denk ook nog na over een klein seinhuis, eventueel buiten gebruik en dichtgetimmerd, aan het einde van het voorste perron.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #5 Gepost op: 17 February 2018, 14:17:58 »
En ook de bak is in huis:


En in elkaar:


En op elkaar:


Blackboxen zitten ook in elkaar. Nog even vogelen hoe en waar ik die inslagmoeren monteer zodat het een demontabel geheel blijft. Vanwege schaarse ruimte wil ik alles zo demontabel mogelijk houden. Ik ga dus alleen op de onderbak bouwen en die komt ergens aan de muur te hangen. Als het zo ver is plaats ik wel een foto.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #6 Gepost op: 17 February 2018, 14:19:28 »
Mijn vrouw wandelen met een vriendin, m'n dochter spelen bij een vriendje, kortom; het rijk alleen.  ;D
En omdat mijn woonkamer tevens de klusruimte is geeft dat mooi de gelegenheid om de ruwbouw van mijn modulebak af te ronden:




Uiteraard even wat huisjes, bus en een trein erin gezet. Het straatje links geeft een leuk door/inkijkje. Goede tip van Hendrik Jan.  (y)


Op dit gedeelte gaat het allemaal gebeuren. De zij- en achterwanden hou ik voorlopig nog los, er moet alleen nog een gat voor de sporen in gemaakt worden. Achtergrond ben ik nog niet uit. Ik denk over een losse achtergrond die ik alleen bij een tentoonstelling aanbreng. Liefst mooi rondlopend in de hoeken.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #7 Gepost op: 17 February 2018, 14:20:03 »
Kan het zelfbouwen toch niet laten:  8)

Rolluikje toegevoegd.


Het is natuurlijk niet de beste buurt. Dit pandje krijgt nog een erker, ook met gesloten rolluiken.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2018, 14:20:34 »
Meanwhile, in the little town called London....:


Extra detailwerk aangebracht. Rolluiken van styreen, afgebroken tuinmuurtje, andere kleur kozijnen en een dame die van achter de gordijnen naar buiten staat te gluren.


En uiteraard kan ik het niet laten om aan de huidige interieur-rage mee te doen. Geen finescale werk, als de sfeer maar typische Engels wordt.
Elvis achter de balie...  8)


En zo ziet het er van buitenaf uit, met interieur verlichting.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2018, 14:20:56 »
Productief weekend:
Ook nog rails gelegd en daarom ook maar een proefplaatsing van de gebouwen:


En het doorkijkje:


Foto's met platte flits genomen dus het oogt wat flets. Gebouwen staan nog los en (dus) scheef.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2018, 14:21:35 »
Productief dagje vandaag. Dochterlief ziek op de bank en dus een beetje aan de eetkamertafel gekluisterd.  8)

Stapeltje karton:

En daar maken we perrons van. Twee lagen karton voor de zijwanden, plaatje 1mm "asfalt" erop, verstevigingsribben eronder en klaar.


Overzichtje.


En het beeld op reizigersniveau. Hoogte lijkt me goed.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2018, 14:21:56 »
Meanwhile in Little Britain:  8)

Bouwpakketjes plakken is natuurlijk suf en daarom moet er wel wat aan geprutst worden. De footbridge van het station dit keer;

Langs de trappen staan leuningen opgedrukt. Dat kan natuurlijk niet. Uit 1mm styreen worden daarom een paar echte leuningen gefabriceerd.


En het eerste mooie lelijke Network SouthEast rood op de baan.


De trappen zijn oorspronkelijk donker grijs, bijna zwart, plastic. Ze hebben een beton grijze laag gekregen.


De voetbrug zelf. In de kit zelf zitten twee wanden met ramen. Een ervan maak ik een dichte metselwerk muur en daar kunnen dan mooi wat posters op.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2018, 14:22:24 »
Vandaag de footbridge geplaatst. Staat nu vastgelijmd op het perron.


guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #13 Gepost op: 17 February 2018, 14:22:44 »
Hallo Marc,
Ziet er erg leuk uit.Zoals ik in Rijswijk beloofd heb geef ik je nog wat foto's ter inspiratie voor de verdere afwerking.En ook een voorbeeld van een stationsgebouw dat naast de voetbrug over het spoor gebouwd is.Het gaat hier om Shoreditch in de wijk Spitalfields.Deze wijk was oorspronkelijk de plaats van een middeleeuws klooster met ziekenhuis , St.Mary Spital.Koning Hendrik VIII verdreef de kloosterlingen.Daarna kwamen de Hugenoten.Toen deze in de 19e eeuw wegtrokken kwamen grote aantallen Oost-Europese Joodse immigranten, die weer na 1945 geleidelijk opgevolgd zijn door immigranten uit Bengalen.De foto's heb ik 20 jaar geleden gemaakt.Kort daarna is het hele gebied grondig op de schop genomen en is er van het oude station niets meer te herkennen.Het interessante aan het station is dat het aan de East London Line van London Underground ligt.De geschiedenis gaat terug tot 1825 toen men onder leiding van ingenieur Marc Brunel begon met de aanleg van een tunnel voor voetgangers onder de Thames.De bouw ging moeizaam doordat de tunnel steeds onder water liep.De leiding werd overgenomen door de zoon van Marc Brunel te weten Isambard Kingdom Brunel (bekend van de GWR) die de tunnel uiteindelijk in 1843 voltooide.De tunnel werd in 1865 overgenomen door de East London Railway Company.Deze liet de exploitatie uitvoeren door de London, Brighton & South Coast Railway.In 1869 reed de eerste trein van New Cross tot Wapping.In 1876 was de lijn verlengd tot Liverpool Street Station en deed de Great Eastern Railway ook mee met de exploitatie.Vanaf 1880 ook de South Eastern Railway vanaf hun station New Cross.Het aardige is nu dus dat tussen 1880 en 1913 in Shoreditch okergele LBSCR locomotieven , blauwe van de GER en groene van de SER kwamen.In 1913 werd de lijn geëlectrificeerd met 3e en 4e rail en de reizigersdienst verzorgd door de Metropolitan Railway die uiteindelijk opging in London Underground Ltd.De goederendienst bleef in handen van de GER en later LNER die daarvoor de Class J69 en F5 (met "condensing gear") voor gebruikte.Zoals op de foto's te zien is heeft men de verbinding met de hoofdlijn (oorspronkelijk Great Eastern Railway, inmiddels (Abellio) Greater Anglia) verbroken.













Tot slot nog een plaatje dat ik tijdens een "cabride"" maakte van een boogbrug waar een straat de lijn kruist.Op de achtergrond is nog net een vergelijkbare brug te zien waarbij een H -profiel balk gebruikt wordt om de brug te ondersteunen.

Overigens heeft Metromodels http://www.metromodels.net/ naast rollend materieel ook allerlei toebehoren zoals de "brick arched embankment station wall" en ook Kingsway http://www.kingswaymodels.com/index.htm
Wellicht heb je iets aan deze informatie.Succes met bouwen aan je mooie module.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Broad Street Viaduct" , de samenvatting
« Reactie #14 Gepost op: 17 February 2018, 14:23:11 »
Speciaal voor Hendrik Jan de moduleman:

Ziet er al lekker saai uit!  ;D