Google+
Doel:€250.00
Donaties:€92.15

Per saldo:€-157.85

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: SGM Citypendel reed al in 1985?  (gelezen 3342 keer)

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #15 Gepost op: 09 februari 2018, 15:01:10 »
Ter aanvulling op mijn eerdere reaktie.
CityPendel:
Vanaf 1995 zijn alle tweedelige Sprinters omgebouwd tot Stadspendel, alleen voor inzet op de Zoetermeer Stadslijn en Hofpleinlijn. Later werd de naam "vernederlandst" in CityPendel. Bij de treinstellen worden de schotten tussen de afdelingen en balkons werden verwijderd, waardoor de  totaal gele  treinstellen een meer metro-achtig interieur kregen, dus minder stoelen en meer staanplaatsen. Ook kennen deze treinstellen geen eerste klas meer. Daardoor kregen deze treinen al gauw de bijnaam sta-treinen. Deze treinstellen bestonden dus wel al sinds eind jaren 70, alleen de vereenvoudiging van het interieur is van eind jaren 90.
Groet Ad.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2018, 15:51:11 door gotischeboog »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2351
  • SpoorObjecten.nl
    • SpoorObjecten
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #16 Gepost op: 09 februari 2018, 15:11:53 »
Zal inderdaad wel 2005 zijn geweest.
De gebouwen op de achtergrond zijn apartmenten van het "Spazio" gedeelte.
Citaat
"In 2006 is de nieuwe uitbreiding van het Stadshart gereed gekomen, Spazio Shopping Space"

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #17 Gepost op: 09 februari 2018, 21:52:28 »
...heb uit nieuwsgierigheid nog zitten zoeken naar een datum vwb de constructie wijziging naar vlaflip deuren in de citypendels, maar kan het niet achterhalen.

Afgaande op foto materiaal vind ik in 2005 stellen met zowel de oude gele deuren als vlaflip deuren. Voor en na 2005 is het enkel geel resp. vlaflip

Resumé:  Zoetermeer Centrum West ergens in 2005  :)

NB foto's van een combinatie tussen geel en vlaflip heb ik ook niet kunnen vinden.
In recent verleden heb ik wel een foto gevonden van een klassieke 2 met een oer citypendel. (Geen idee meer in welk draadje dat was) Dat dan weer wel.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #18 Gepost op: 09 februari 2018, 22:20:25 »
@Modellbahnwagen: Graffiti was in die jaren al een plaag.
Een tram op 25 april 1986 in Rotterdam. Ik denk niet dat men treinen niet bekladde.



Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Oeii dat ziet er niet fraai uit, kan me van bekladde trams niets herinneren en dat terwijl ik ten tijde van deze foto zelf een puber was in de Maasstad. Maar dat treinen toen nog niet beklad werden weet ik zeker omdat ik daar meer aandacht voor had en toentertijd erg actief met dia's maken maar op geen een daarvan zie je tags of andere dingen, alleen maar vishaken.
Groeten,
Richard

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3133
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #19 Gepost op: 09 februari 2018, 22:28:52 »
Maar dit is een 'beetje' off-topic in dit draadje. Graag weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp..

Gr, Bert
team moderatoren

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #20 Gepost op: 09 februari 2018, 22:48:40 »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #21 Gepost op: 09 februari 2018, 22:58:54 »
Wauw, erg veel reacties! Hartelijk dank allen.. ik ben dus ook vurig op zoek naar antwoorden over de vla-flip deuren in de city pendels.. er valt niets over te vinden.. dat het dan 2005 is nemen we dat op koop toe. Tja, ik wou ze graag inzetten 1999 - 2008, maar met zo'n vlaflip deur ertussen lukt dat dus niet. Of zijn er ook stellen van de citypendels geweest die geen valflip deuren hebben gekregen voor ze naar randers in Denemarken gingen? (Anders moet ik maar wat graffiti gaan aanbrengen om de deuren te camoufleren  ::)) heb nu namelijk een city pendel stel met vlaflip deuren en wil in de toekomst nog een andere city pendel aanschaffen zonder deze deuren, en dan het liefst aan elkaar gekoppeld...

Mvg Remco
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2018, 23:01:21 door Nederlaantje »
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #22 Gepost op: 10 februari 2018, 00:19:18 »
Remco,

Je kunt rustig 2 Citypendels combineren waarvan er 1 gele deuren heeft en de ander donker gele vlaflip deuren. Dat valt anno 2005 midden in jouw periode 1999 - 2008.  De stellen zullen deze wijziging niet allemaal op dezelfde dag gekregen hebben   ;D

Je kunt gele CP combineren met oer 2tje, oer 3tje en CP met vlaflipdeur.
Je kunt vlaflipdeur CP combineren met gele CP, oer 3tje en Vlaflip 3tje.

Vlaflip 3 en oer 3 was niet toegestaan.

Denk dat we dan alle mogelijke combinaties wel ondervangen hebben. Ownee.... CP met Vlaflip deuren kan in theorie ook korte tijd met Vlaflip 2 samen gereden hebben..... Geen idee of dat in de praktijk ook is voorgekomen.  De revisie van de 2tjes is pas begonnen nadat de Zoetermeer en Hofpleinlijn naar HTM en RET zijn overgegaan. Mogelijk dat de complete vloot 2tjes toen tijdelijk aan de kant gegaan is.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2018, 01:47:07 »
Vlaflip 3 en oer 3 was niet toegestaan.
Tussen niet mogen en niet gebeuren zit wel een verschil... Volgens mij heb ik er sowieso 1x in gezeten.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6066
  • Spoor N
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #24 Gepost op: 10 februari 2018, 11:46:44 »
Combineren van oude en gerenoveerde stellen was alleen toegestaan als van de oude stellen de luchtleidingen gespoeld waren, in verband met olieresten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

58 *

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #25 Gepost op: 10 februari 2018, 12:01:01 »
Ja en vergeet de afdeling commercie niet.....die hebben gecombineerde inzet ook heel lang tegen gehouden.  Het was natuurlijk geen porum om een vers modern gereviseerd treinstel te combineren met een afgeleefd ouderwets gaar ding op wielen.  Terwijl de reiziger gewoon enkel graag een zitplaats wilde....

Zelfde als in voorkomende gevallen (na of tijdens chaos) een IC laten rijden als stoptrein. "Dat schaadt het IC product".... nou dan regelen we dat zelf wel buiten..... :angel:

Dat zijn momenten dat de reiziger blij is dat we überhaupt weer (kunnen) rijden en zoveel mogelijk mensen van dienst zijn.

Maar dat laatste geheel terzijde.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #26 Gepost op: 10 februari 2018, 18:41:37 »
Kan je dat laatste ook tegen je collega's die naar o.a. Alkmaar rijden zeggen? En de bijsturing daarbij nog even een veel hardere schop onder hun hol geven? Ik vind de klantvriendelijkheid omtrent extra stoppen/omreizen/overstappen/wachten bij verstoringen eigenlijk de laatste jaren over het algemeen enorm verslechterd. Een vertraagde sprinter die je als binnenkomende IC nog ziet vertrekken en dan, als er een berg overstappers uit een andere, door diezelfde sprinter vertraagde, IC komt, toch de deuren dicht gooien om door het geel heen alvast te vertrekken en de hele rit tussen de 30 en 60 te rijden, soms zelfs stilstaan, want diezelfde vertraagde sprinter zit voor je neus. Over de bijsturing kan ik, vanuit mijn perspectief als onwetende reiziger, een heel topic vol schrijven, het algemene cijfer dat ik NS kan geven is een goede voldoende, maar het kopje verstoringen is echt een hele dikke onvoldoende geworden.

Maargoed, dat is geheel ter zijde. Ik weet zeker dat ik ze heb zien rijden, gecombineerd. Zo weet ik ook dat in de begindagen van de nieuwe sprinters regelmatig setjes van 3 gerenoveerde treinstellen op de zaanlijn te vinden waren en in de nadagen van de oude sprinters (je voelt hem al aankomen), setjes van 3 oude treinstellen op de zaanlijn reden.

Dat gewoon een zitplaats willen hebben ben ik wel met je eens, maar ik kan je ook eerlijk zeggen dat ik, toen ik nog een ander traject reisde waar toen nog altijd DDZ/DDAR op zat, wel blij was als ik gewoon een DDZ trof. Airco, geen kleverige uitgezakte banken, etc. Zo was ik ook wel blij dat het plan V/T eruit was en naar het zuiden van het land werd verbannen. :D

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2018, 17:48:08 »
.....ik heb de jaargangen 2003 2004 en 2005 van Railmagazine geraadpleegd, maar kom slechts 1 foto van een SGM II tegen waarop de deuren niet zichtbaar zijn. Verder geen enkele info gevonden mbt de CW van de deuren.

Wel heb ik een leuke foto gevonden van een Vlaflip III in combinatie met een oer III in proefbedrijf. De Vlaflip is nog zonder opschriften. (Juni 2003)

Weet niet of ik de foto (inclusief bijschrift en naam van de maker) hier mag plaatsen. Ik vraag het even na.....


Mvg

Sander.

PS. Ik blijf speuren naar de deuren  ;)
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3133
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2018, 23:20:25 »
Sander, helaas...

Niet onze onwil, maar het auteursrecht bepaalt dat het niet mag, tenzij je toestemming hebt van de 'rechthebbende', misschien de maker, misschien Railmagazine.

Je kunt navragen of ze toestemming willen geven. Of misschien is de maker hier op het forum actief. Misschien als je de naam noemt?

Gr, Bert
Team moderatoren

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
Re: SGM Citypendel reed al in 1985?
« Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2018, 23:59:23 »
Hallo Bert

Dank voor je reactie.  De foto houd ik dan maar even voor mezelf.  De maker ervan is een zekere Harrie Peters en deze meneer stond bij Delft Zuid in het weiland. 

Mocht iemand interesse hebben in betreffende foto. Rail Magazine Juni 2003 of een PB aan mij, dan stuur ik hem via de digitale post wel op.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!