Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Steppermotor, Adafruit v2, PWM  (gelezen 3249 keer)

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Gepost op: 07 februari 2018, 09:58:28 »
Hallo allemaal

Ik heb een vraagje waarvan ik hoop dat er op het forum leden zijn die iets meer van electronica afweten dan ik.
Het gaat om het volgende, ik heb een Peco draaischijf geautomatiseerd met behulp van een arduino en een steppermotor. De steppermotor wordt aangestuurd via een adafruit v2 motorshield en de bijbehorende bibliotheek. Ik maak gebruik van microstepping, wat op zichzelf goed gaat. Alleen de microstepping wordt geimplemteerd door middel van PWM. Echter de motorshield heeft zijn eigen PWM registers en ondersteunt slechts frequenties van 40-1600 herz. Helaas is een steppermotor ook een perfecte geluidsbron, dus de gekozen frequentie is duidelijk aanwezig als een piep toon tijdens het steppen. Een mogelijke oplossing waar ik aan gedacht heb is om de motorshield te vervangen door een L298N bordje en op de Arduino zelf het PWM signaal te genereren, maar dat is een hoop extra werk, dus wilde ik het eerst anders proberen.
Ik heb twee 220 microfarad condensators in antiserie verbonden, dus de beide min polen aan elkaar en vervolgens de beide plus polen aan de A+ en A- uitgang van de motorshield (en het zelfde bij de B aansluiting). Hierdoor staan de condensatoren parallel aan de spoelen van de steppermotor. Dat lijkt te werken, de pieptoon is niet weg maar wel een stuk zachter.
Mijn vraag is echter, is dit een goede en veilige manier om dit te doen of moet ik ook weerstanden is serie met de condensatoren hebben om de stroom te beperken en kan ik de waarden probleemloos verhogen om de pieptoon nog verder te reduceren. Ik merk dat de condensatoren iets opwarmen maar niet veel.
De stepper motor is een 2A type en wordt gevoed met 6V waarbij de motor handwarm wordt, bij hogere voltages (12V) wordt hij me te heet, alhoewel hij volgens de spec's tot 13,8V mag hebben.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2018, 12:48:02 »
Ik ken de constructive van deze draaischijf niet, maar kun je de as van de motor niet een beetje verlengen, zodat je het geluid beter kunt isoleren? 



Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2018, 13:19:19 »
Als je de boel gaat lopen afvlakken ben je er gewoon DC op aan het zetten en verlies je elke vorm van microstepping etc. En inderdaad, de frequentie van de PCA9685 (die verantwoordelijk is voor de PWM) gaat van 24Hz tot 1526Hz.

Als je echt een steppen motor gebruikt en niet een DC motor zou ik zelf overstappen op TMC2130 drivers. Niet heel goedkoop maar super stil! Zie bijvoorbeeld hier.

En bij steppermotors is het voltage vaak wat minder belangrijk en gaat het om de stroom waarmee je stuurt :) Zeker bij microstepping ben je eigenlijk de twee spoelparen tegen elkaar laten vechten.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #3 Gepost op: 07 februari 2018, 13:58:33 »
Hallo Timo

ik gebruik een echte stappenmotor. Maar bedankt voor de TMC2130 drivers.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #4 Gepost op: 07 februari 2018, 14:48:59 »
Stappenmotors maken gewoon geluid door de aanstuur-elektronica, helemaal met microstepping.

De enige optie die je hebt is full-wave aansturing, maar ook dan zul je last houden van geluid. Niet alleen de spoelen zullen geluid maken, ook de rotor zal geluid voortbrengen.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2018, 19:58:10 »
Kijk ook eens naar dit soort aanstuur printjes (links puur ter info :) )

https://www.martoparts.nl/A4988-stepper-driver

https://www.martoparts.nl/A3967-V44-EasyDriver

https://www.martoparts.nl/big-easy-driver

Daar stuur je een frequentie heen en je stelt stepping in met IO lijntjes....

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #6 Gepost op: 08 februari 2018, 09:57:00 »
Echte stepper drivers maken misschien inderdaad al wat minder geluid dat de motor driver van Adafruit. Dat is namelijk niets anders dan een PWM chip aan een H-brug, de rest is sofware. Maar volgens mij had Marco Reps origineel ook A4988 drivers en het verschil met de true sine TMC2130 drivers is dag en nacht ;D Dus niet dat je geen A4988 driver moet gebruiken maar ik zou eerst eens even YouTube af struinen :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #7 Gepost op: 08 februari 2018, 10:40:07 »
Ik heb inderdaad al het internet afgestruind en heb maar eens een TMC2130 besteld.
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2018, 12:15:44 »
Hallo,
ik heb even een filmpje gemaakt met een mobieltje waarop de huidige werking van de draaischijf is te zien.

https://youtu.be/Qov1Yj6LniU
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2018, 17:36:33 »
Hallo

ik heb de TMC2130 geinstalleerd en de Arduino code aangepast, met dank aan Gerard van der Sel en anderen voor hun adviezen. Wat een verschil met de aandrijving van de Adafruit. Dit is echt muisstil. De brug drijft nu als het ware zonder geluid. Alleen de stepper motor die ik heb gebruikt (Nema17, 36Ncm) is net wat te licht als er een zware lok op de brug staat. Maar dat is voor later.
Zie het volgende filmpje https://youtu.be/GGx_TVwNgfw

Groet
Meino de Graaf
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2018, 09:03:21 »
Mooi spul hè?  ;D

Op hoeveel stroom stuur je de NEMA17 nu?

Je zou het aantal micro steps wat terug kunnen brengen. Hoe meer micro steps je maakt, de slapper de motor wordt namelijk.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2018, 09:59:30 »
Meino,

Welke spanning /stroom stuur jij je motor mee aan. De TMC2130 kan per wikkeling maar 1A aan. Dus volgens onderstaande schema

zijn er niet veel stappen motoren. Ik zelf heb de 17HS2408 ooit gekozen. Redenen: stroom door de wikkeling en de relatief lage waarde van de inductie. Het kreng is bere sterk en zelf twee N locs naast de brug in de kuil schuift hij rond. Je werkt met een LK-55, als die een beetje lijkt op de NB-55 zul je met hetzelfde als mij te kampen hebben. De as van de brug schuurt af en toe tegen het gat in de bodem. Daar je schijf nu gecentreerd wordt door de stappenmotor, kun je dit gat best ruimer maken. Ik zelf heb dit met een schuurpapierje gedaan. Je brug steunt dan op de wielen aan het uiteinde en de stappenmotor. Bij mij rust de brug inmiddels op de slipkoppeling voor overbrenging van de stroom en twee draaisetllen schaal Z. Mijn motor draait op 12V voor de L298 en hopelijk over een paar dagen (na afloop van de chinese nieuwjaarsfeesten) ook met 12V op de TMC2130.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2018, 10:36:50 door gvandersel. Reden: typo hersteld »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2018, 10:58:12 »
Hallo Timo en Gerard

mijn stappenmotor is volgens de beschrijving 0.9A by 5,7V. De current setting voor de TMC is 900 milliamp. Ik heb geprobeerd om hem zonder interpolatie op 16microsteps aan te sturen. Dat geeft ietsje verbetering maar ook meer herrie. Dus ik houd het op 32 microsteps en interpolatie naar 256steps. Dan vindt ik de brug het beste lopen en heeft de Arduino ook nog tijd over voor andere activiteiten. Overigens de stappenmotor wordt nu aanmerkelijk minder warm dan toen ik hem met de Adafruit aanstuurde, dus die leverde veel meer amperes af.

Over wat Gerard schrijft over het gat iets ruimer maken, daar heb ik ook zelf aan zitten denken, Want dat is het nadeel van deze draaischijven alle lagerpunten zijn plastic op plastic. en er komt best een gewicht op bij de zwaardere loks, nog afgezien van de massa inertia. Dus de frictie in de lagering, maar ook op de wielen die op de rail in de kuil staan kan best wel invloed hebben. Houd er rekening mee dat de massa van een H0 lok 8x groter is dan die van de zelfde lok in N, verder heeft Gerard er ook nog een vertraging van 1:30 tussen zitten, wat ook de benodigde kracht aan merkelijk reduceert. Ik heb de stappenmotor direct aan de as van de brug bevestigd. Daarom heb ik er ook aan gedacht om een stappenmotor met een high precision gearbox te gebruiken, maar door de hoekfout die dat heeft (max 0.15arc minute, wat 0.6-0.7mm is aan de rand), twijfel ik daar nog over, afgezien van de kosten. Dan is een upgrade naar een sterkere Nema23 motor een stuk goedkoper.

Ik denk dus dat ik inderdaad eerst nog eens goed naar de lagering van het geheel ga kijken om te zien of daar nog iets te verbeteren is.

Groet
Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2018, 11:02:52 »
Hallo Timo en Gerard

ik vergat nog te zeggen dat de gespecificeerde torque van de stappenmotor 36Ncm is.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Steppermotor, Adafruit v2, PWM
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2018, 11:07:17 »
Dat de motor minder warm wordt betekend niet automatisch dat hij minder hard stuurt. Doordat de TMC wel true sine stuurt levert dat überhaupt al minder warmte :)

En haal je die 900mA echt of is het minder doordat je het voltage ook verlaagd hebt? Driver zou de stroomsturing moeten doen en geen last moeten hebben van de voedingsspanning.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox