Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door prutser
Vandaag om 19:33:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:28:59
H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01 door Norway13
Vandaag om 19:27:20
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:21:27
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door FritsT
Vandaag om 19:20:26
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Jeroen Water
Vandaag om 19:00:19
Westlandbaan door Forever Rocofan
Vandaag om 18:58:42
Diode-ketting Busch 5406 blijft knipperen ondanks condensator 1000uf, 25 V door Haradigi
Vandaag om 18:51:28
BNLS Baanbreker - Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Marij Stoffels
Vandaag om 18:13:28
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 18:07:36
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door zuylen
Vandaag om 17:56:11
ICR Rijtuigen LS-Models hebben schokbrekers verloren. door Casmir
Vandaag om 17:51:50
hakende en hangende koppelingen artitec plan W (inclusief ontsporingen) door nighttrain1
Vandaag om 17:46:53
Overweglichten voor Viessmann 5900 N door 72sonett
Vandaag om 17:11:53
Station 2.0 door Wim Corduwener
Vandaag om 17:05:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijn v m
Vandaag om 16:49:39
Havenbaantje door Wim Vink
Vandaag om 16:39:51
Reseau de Cambalou en construction door Rondje_HO
Vandaag om 16:30:59
Lokpilots en ontstoring door Antoine.
Vandaag om 16:27:44
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 16:17:55
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Sobat Kras
Vandaag om 16:03:09
Corneliënstadt 2.0 door JaJo
Vandaag om 14:39:13
Dahinterhofen im Bau door tijgernootje
Vandaag om 13:26:21
fleischmann v100 gedigitaliseerd. Verlichting werkt niet door zuylen
Vandaag om 13:03:35
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:00:56
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Rockerbox2
Vandaag om 12:36:52
Gelderse Modelspoordagen 3 en 4 maart 2018 Herwen. door Edde
Vandaag om 12:29:17
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 11:27:44
Programmeren ESU 54611 met Roco z21 wit door Timo
Vandaag om 11:05:44
Carmeliet op stoom 17 maart in Schoonhoven, kleine beurs voor diverse modelbouw door St00mboy
Vandaag om 10:49:08
  

Auteur Topic: Duitsland BR 151 historiek  (gelezen 850 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Wel Belg, niet gek !
Duitsland BR 151 historiek
« Gepost op: 06 februari 2018, 15:19:59 »
Ik had graag beetje meer info gevonden over de BR151.

Je hebt natuurlijk de Duitse, best interessante wiki pagina ( https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_151 ), maar naar historiek is er redelijk weinig te vinden, buiten een beetje over de kleurenwisseling.
Deels ligt men interesse daar, deels bij de aanpassing van de pantos en de DB logos die op de loks is toegepast.

Zelf heb ik tot voor kort bv de Marklin 33432 gehad, welke de blauw-beige uitvoering was, echter wel reeds het nieuwe DB logo :



ESU heeft ook de blauw beige variant, echter met nog het originele DB logo :



Hier is deels de vraag : klopt het dat de blauw-beige variant het rode moderne DB logo had, vermoed van wel.
En de pantos van ESU zijn volledig rood, waar die bij het Marklin model zwart waren. Welke is correct ?

Na de blauw-beige kleurvariant is het orientrode kleur bij de DB in dienst gekomen, met het bekende witte slabbetje op de fronten :

( foto : onbekende bron )

Niet helemaal duidelijk hier, maar hier lijken de pantos reeds van rode kleur, naar zwart gegaan ( of is dit door de vonken etc, dat het rood vuil geworden is ? ).

Dit kleurschema heeft in principe niet zo lang dienst gedaan, redelijk snel is het verkeersrood gekomen, met de witte balk op de snoet van de loks :

( foto : onbekende bron )

Ook hier is de dubbele panto nog een feit.
Echter vindt je ook een boel fotos waar de BR151 in verkeersrood nieuwe pantos gekregen heeft :

( foto : onbekende bron )

Is dit bij zowat de laatste revisie gebeurd bij de DB ?
Het valt op dat vooral BR 151's van DB Railion op foto staan met deze nieuwe pantos, of de 151'en die verkocht geweest zijn aan privaatvervoerders.

Iemand die wat meer duidelijkheid kan scheppen of weet waar ik meer info over deze grote, zware jongens kan vinden ?
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2018, 15:21:50 door Falcon10 »

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1262
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2018, 15:42:11 »
Panto's kan te maken hebben met de voorserie locs.
Op je foto staat de 024...zou er een uit de voorserie kunnen zijn....weet dat bij de 111 serie dit ook een feit is.

De groene versie had je ook nog .1e uitvoering.rijdt er 1 rond opnieuw in het groen...in Oberhausen osterfeld komen ze nog geregeld en zelfs vanmorgen nog 1 in venlo gespot.

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 5734
  • Spoor N
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2018, 15:45:56 »
Die Stromzuführung aus der Oberleitung erfolgt über zwei Scheren-Stromabnehmer des Typs DBS 54, einige Lokomotiven wurden in jüngerer Zeit im Zuge von Ausbesserungen jedoch mit Einholm-Stromabnehmern SBS 65 ausgerüstet. Ferner wurden einige Lokomotiven mit dem DSA-200-Stromabnehmer ausgerüstet, der über eine Schleifleistenüberwachung verfügt.
N spoor, IV-V, Nederlands (en wat verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

47 *

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2018, 17:26:40 »

ESU heeft ook de blauw beige variant, echter met nog het originele DB logo :


Hier is deels de vraag : klopt het dat de blauw-beige variant het rode moderne DB logo had, vermoed van wel.
En de pantos van ESU zijn volledig rood, waar die bij het Marklin model zwart waren. Welke is correct ?

Na de blauw-beige kleurvariant is het orientrode kleur bij de DB in dienst gekomen, met het bekende witte slabbetje op de fronten :

Niet helemaal duidelijk hier, maar hier lijken de pantos reeds van rode kleur, naar zwart gegaan ( of is dit door de vonken etc, dat het rood vuil geworden is ? ).


Hallo Falcon,

Bij de 151 in het ozeanblau/beige had je oorspronkelijk het blauwe Bundesbahn-logo wat later vlak voor de verandering naar DB-AG bij sommige 151-igers (en ook andere elocs in deze kleurstelling) inderdaad in een rood logo Bundesbahn-logo is veranderd.
Weer later werd dat bij de AG uiteraard in het huidige DB-AG logo veranderd wat wij nu nog steeds kennen.

Van begin af aan hebben alle Bundesbahn e-locs (naar zeggen uit het oogpunt van de veiligheid) karmin-rode panto's en dito dakleidingen gehad. (Uitzondering hierp was de BR 120.0 protoserie die aanvankelijk zilveren panto's had)

Bij de DB-AG is dit nog even overgenomen tot aan de invoeing van het "verkehrsrote" tijdperk.
Bij de ingebruikname van dit nieuwe kleurenschema veranderde de kleurstelling van panto's en dakleidingen van rood naar grijs.

Daar bij mij echter met het orientrood reeds de pijngrens was bereikt heb ik mij verder nooit verdiept in de hele Trixx-, Trexx- en Traxx- materie en Co.
Ik kan jouw daarom niet verder helpen met alle hedendaagse aanpassingen op de locs. Maar er zijn hier vast forumleden die jou verder kunnen helpen.

Groeten,

Sven

 

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1691
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2018, 18:11:15 »
Eisenbahn Kurier heeft dacht ik wel de nodige publicaties over de BR 151.
Niels

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2018, 18:25:12 »
Weet niet of het interessant is, maar de Br 151 1:1 is/was er ook in de kleuren van Lokomotion, Railion (DB rood laatste versie met Railion ipv DB logo), de oude lichtgroen/donkergroen variant, RBH uitvoering, SRI uitvoering, DB Cargo logo, Hectorrail uitvoering, EGP uitvoering, en zo zullen er vast nog wel meer in een historiek op te nemen zijn.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1685
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2018, 19:29:12 »
Stroomafnemers werden in bedrijf redelijk snel zwart door alle vuil en slijpsel e.d.
Het DB AG-logo kwam per 1-1-1994 op alle locs, ongeacht de kleur.
De eenbeensstroomafnemers zijn zoals gezegd van later jaren, die werden waarschijnlijk geplaatst "wanneer het nodig was" of wanneer de loc in revisie ging.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2018, 19:44:01 »
Sven/Waldberg : bedankt voor de info over de logos. Zelf ben ik fan van de iets meer modernere trixxx/trexx/traxx varianten, maar ik hou ook zeker van de klassiekers, zoals oa de BR 110, 151 en 181 reeksen. Ze hebben zoals gezegd nog geruime tijd in TP6 gereden met de modernere logos erop.
Ook superinfo over de kleur van de pantos. Had een vermoeden dat het snel zwart werd, op sommige fotos zie je nog vaag een rode schijn, maar geen 100% zekerheid, bij deze dus wel.

Niels : had ik nog niet aan gedacht. EK heeft enkel DVD blijkbaar, en daar ben ik geen fan van, maar heb dmv jou tip ook gekeken bij Eisenbahn Journal, en die hebben wel enkele papieren naslagwerken :)

Wilco : jup, men kan met 1 moule een boel varianten produceren. Voor mij persoonlijk enkel de blauwe beige versie tem de verkeersrode DB Cargo. De privevervoerders hou ik bij de modernere loks.

Bedankt Tim.

Alfred O

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2018, 21:01:15 »
Ik vindt de Eisenbahn Kurier Baureihe Dvd's (en ook de Stars der Schiene Baureihe Dvd's) toch wel tot de meer geslaagde uitgaven behoren.

Ik vindt ze informatief (techniek, inzetgebieden, ontwikkeling door de jaren heen) en prettig om te kijken.
Weet het niet zo in detail te herinneren maar volgens mij komt het onderwerp pantograaf e.d. ook wel aan bod.

Hier een paar trailer links.
EK : https://www.youtube.com/watch?v=3Lcpj10E3uM
Riogrande: https://www.youtube.com/watch?v=7ic338X6woE

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2018, 22:34:47 »
Ik heb je net de EJ 2014-6 en 2016-4 gestuurd, daar staan ook twee artikeltjes in over de br. 151  :)

Met vr. groet, Martijn.