Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 00:27:52
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:24:48
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
15 november 2018, 23:31:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
15 november 2018, 23:30:05
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door Rich M.
15 november 2018, 23:29:52
NS 2801 van MK modelbouwstudio door RobBennis
15 november 2018, 23:27:27
Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem? door Bert V
15 november 2018, 23:18:06
NS modelbaan Hoekdam H0 door barry1972
15 november 2018, 22:58:36
Projekt 083-338 door jerrytrein
15 november 2018, 22:53:25
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
15 november 2018, 22:50:32
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Michel S
15 november 2018, 22:44:42
LS NS fiets/bagage rijtuig D/Df van modeltreinexpress exclusief door Maartenw
15 november 2018, 22:41:59
Uit en Thuis, de bouw door DE-II
15 november 2018, 22:39:51
EifelBurgenBahn door Krokodil68
15 november 2018, 22:33:05
Trams van de HTM in 1/87 door MOVisser
15 november 2018, 22:15:00
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
15 november 2018, 22:00:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Yuri Sloof
15 november 2018, 21:43:22
Gezocht: modelspoorvereniging omgeving Schiedam.. door Rondje_HO
15 november 2018, 21:42:19
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Spelfaut
15 november 2018, 21:37:42
Roco 63122 front- en sluitseinen. door Timo
15 november 2018, 21:33:08
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS1220
15 november 2018, 20:12:13
Het ontstaan van Trammenlandt door MOVisser
15 november 2018, 20:11:18
  

Auteur Topic: Duitsland BR 151 historiek  (gelezen 1303 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1067
  • Wel Belg, niet gek !
Duitsland BR 151 historiek
« Gepost op: 06 februari 2018, 15:19:59 »
Ik had graag beetje meer info gevonden over de BR151.

Je hebt natuurlijk de Duitse, best interessante wiki pagina ( https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_151 ), maar naar historiek is er redelijk weinig te vinden, buiten een beetje over de kleurenwisseling.
Deels ligt men interesse daar, deels bij de aanpassing van de pantos en de DB logos die op de loks is toegepast.

Zelf heb ik tot voor kort bv de Marklin 33432 gehad, welke de blauw-beige uitvoering was, echter wel reeds het nieuwe DB logo :



ESU heeft ook de blauw beige variant, echter met nog het originele DB logo :



Hier is deels de vraag : klopt het dat de blauw-beige variant het rode moderne DB logo had, vermoed van wel.
En de pantos van ESU zijn volledig rood, waar die bij het Marklin model zwart waren. Welke is correct ?

Na de blauw-beige kleurvariant is het orientrode kleur bij de DB in dienst gekomen, met het bekende witte slabbetje op de fronten :

( foto : onbekende bron )

Niet helemaal duidelijk hier, maar hier lijken de pantos reeds van rode kleur, naar zwart gegaan ( of is dit door de vonken etc, dat het rood vuil geworden is ? ).

Dit kleurschema heeft in principe niet zo lang dienst gedaan, redelijk snel is het verkeersrood gekomen, met de witte balk op de snoet van de loks :

( foto : onbekende bron )

Ook hier is de dubbele panto nog een feit.
Echter vindt je ook een boel fotos waar de BR151 in verkeersrood nieuwe pantos gekregen heeft :

( foto : onbekende bron )

Is dit bij zowat de laatste revisie gebeurd bij de DB ?
Het valt op dat vooral BR 151's van DB Railion op foto staan met deze nieuwe pantos, of de 151'en die verkocht geweest zijn aan privaatvervoerders.

Iemand die wat meer duidelijkheid kan scheppen of weet waar ik meer info over deze grote, zware jongens kan vinden ?
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2018, 15:21:50 door Falcon10 »

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2018, 15:42:11 »
Panto's kan te maken hebben met de voorserie locs.
Op je foto staat de 024...zou er een uit de voorserie kunnen zijn....weet dat bij de 111 serie dit ook een feit is.

De groene versie had je ook nog .1e uitvoering.rijdt er 1 rond opnieuw in het groen...in Oberhausen osterfeld komen ze nog geregeld en zelfs vanmorgen nog 1 in venlo gespot.

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6123
  • Spoor N
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2018, 15:45:56 »
Die Stromzuführung aus der Oberleitung erfolgt über zwei Scheren-Stromabnehmer des Typs DBS 54, einige Lokomotiven wurden in jüngerer Zeit im Zuge von Ausbesserungen jedoch mit Einholm-Stromabnehmern SBS 65 ausgerüstet. Ferner wurden einige Lokomotiven mit dem DSA-200-Stromabnehmer ausgerüstet, der über eine Schleifleistenüberwachung verfügt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2018, 17:26:40 »

ESU heeft ook de blauw beige variant, echter met nog het originele DB logo :


Hier is deels de vraag : klopt het dat de blauw-beige variant het rode moderne DB logo had, vermoed van wel.
En de pantos van ESU zijn volledig rood, waar die bij het Marklin model zwart waren. Welke is correct ?

Na de blauw-beige kleurvariant is het orientrode kleur bij de DB in dienst gekomen, met het bekende witte slabbetje op de fronten :

Niet helemaal duidelijk hier, maar hier lijken de pantos reeds van rode kleur, naar zwart gegaan ( of is dit door de vonken etc, dat het rood vuil geworden is ? ).


Hallo Falcon,

Bij de 151 in het ozeanblau/beige had je oorspronkelijk het blauwe Bundesbahn-logo wat later vlak voor de verandering naar DB-AG bij sommige 151-igers (en ook andere elocs in deze kleurstelling) inderdaad in een rood logo Bundesbahn-logo is veranderd.
Weer later werd dat bij de AG uiteraard in het huidige DB-AG logo veranderd wat wij nu nog steeds kennen.

Van begin af aan hebben alle Bundesbahn e-locs (naar zeggen uit het oogpunt van de veiligheid) karmin-rode panto's en dito dakleidingen gehad. (Uitzondering hierp was de BR 120.0 protoserie die aanvankelijk zilveren panto's had)

Bij de DB-AG is dit nog even overgenomen tot aan de invoeing van het "verkehrsrote" tijdperk.
Bij de ingebruikname van dit nieuwe kleurenschema veranderde de kleurstelling van panto's en dakleidingen van rood naar grijs.

Daar bij mij echter met het orientrood reeds de pijngrens was bereikt heb ik mij verder nooit verdiept in de hele Trixx-, Trexx- en Traxx- materie en Co.
Ik kan jouw daarom niet verder helpen met alle hedendaagse aanpassingen op de locs. Maar er zijn hier vast forumleden die jou verder kunnen helpen.

Groeten,

Sven

 

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2018, 18:11:15 »
Eisenbahn Kurier heeft dacht ik wel de nodige publicaties over de BR 151.
Niels

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2018, 18:25:12 »
Weet niet of het interessant is, maar de Br 151 1:1 is/was er ook in de kleuren van Lokomotion, Railion (DB rood laatste versie met Railion ipv DB logo), de oude lichtgroen/donkergroen variant, RBH uitvoering, SRI uitvoering, DB Cargo logo, Hectorrail uitvoering, EGP uitvoering, en zo zullen er vast nog wel meer in een historiek op te nemen zijn.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1733
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2018, 19:29:12 »
Stroomafnemers werden in bedrijf redelijk snel zwart door alle vuil en slijpsel e.d.
Het DB AG-logo kwam per 1-1-1994 op alle locs, ongeacht de kleur.
De eenbeensstroomafnemers zijn zoals gezegd van later jaren, die werden waarschijnlijk geplaatst "wanneer het nodig was" of wanneer de loc in revisie ging.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1067
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2018, 19:44:01 »
Sven/Waldberg : bedankt voor de info over de logos. Zelf ben ik fan van de iets meer modernere trixxx/trexx/traxx varianten, maar ik hou ook zeker van de klassiekers, zoals oa de BR 110, 151 en 181 reeksen. Ze hebben zoals gezegd nog geruime tijd in TP6 gereden met de modernere logos erop.
Ook superinfo over de kleur van de pantos. Had een vermoeden dat het snel zwart werd, op sommige fotos zie je nog vaag een rode schijn, maar geen 100% zekerheid, bij deze dus wel.

Niels : had ik nog niet aan gedacht. EK heeft enkel DVD blijkbaar, en daar ben ik geen fan van, maar heb dmv jou tip ook gekeken bij Eisenbahn Journal, en die hebben wel enkele papieren naslagwerken :)

Wilco : jup, men kan met 1 moule een boel varianten produceren. Voor mij persoonlijk enkel de blauwe beige versie tem de verkeersrode DB Cargo. De privevervoerders hou ik bij de modernere loks.

Bedankt Tim.

Alfred O

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2018, 21:01:15 »
Ik vindt de Eisenbahn Kurier Baureihe Dvd's (en ook de Stars der Schiene Baureihe Dvd's) toch wel tot de meer geslaagde uitgaven behoren.

Ik vindt ze informatief (techniek, inzetgebieden, ontwikkeling door de jaren heen) en prettig om te kijken.
Weet het niet zo in detail te herinneren maar volgens mij komt het onderwerp pantograaf e.d. ook wel aan bod.

Hier een paar trailer links.
EK : https://www.youtube.com/watch?v=3Lcpj10E3uM
Riogrande: https://www.youtube.com/watch?v=7ic338X6woE

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3920
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2018, 22:34:47 »
Ik heb je net de EJ 2014-6 en 2016-4 gestuurd, daar staan ook twee artikeltjes in over de br. 151  :)

Met vr. groet, Martijn.