Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tuinbaan Heinenoord door Wim Vink
Vandaag om 20:58:30
Oersik in schaal 1 door Wijktrein
Vandaag om 20:58:07
Nieuwe start in N spoor door Erik
Vandaag om 20:55:55
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Wies
Vandaag om 20:50:25
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door john26
Vandaag om 20:48:38
Modelbouwshow 2019 Zeelandhallen door Carl
Vandaag om 20:47:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Chrisjantje
Vandaag om 20:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 20:35:03
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:59
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 20:27:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 20:23:48
Line-up foto's van modellen door Den Zoeterdam
Vandaag om 20:20:57
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 20:16:30
Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door Wijktrein
Vandaag om 20:15:11
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:54:25
Roco 62231, lok. Wielen draaien wel, maar rijdt niet. door ivanzon
Vandaag om 19:53:04
"Spoor op Vleugels" in H0 door Thijs1271
Vandaag om 19:52:08
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 19:31:10
Vraag: Alternatieve traptreden ACME DB IC rijtuigen? door laurent
Vandaag om 19:28:56
NS modelbaan Hoekdam H0 door André 1976
Vandaag om 19:24:28
Artitec DE1 ombouwen 2-rail naar 3-rail. door Station_Dooiland
Vandaag om 19:24:10
De Rheingold in model naoorlogs door Hans Reints
Vandaag om 19:13:29
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
Vandaag om 18:58:36
Baan in Los Angeles door ArjanB
Vandaag om 18:54:01
Wie is de maker en welke schaal ? door IJsselsteyn
Vandaag om 18:52:36
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 18:16:02
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 17:17:26
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door NS1220
Vandaag om 14:21:49
Fleischmann startsetje in N -vraagje over de loc door Supercitroen
Vandaag om 13:23:36
NL baan: Frotterdam in h0 door Eric B
Vandaag om 12:52:51
  

Auteur Topic: Duitsland BR 151 historiek  (gelezen 1391 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1182
  • Wel Belg, niet gek !
Duitsland BR 151 historiek
« Gepost op: 06 februari 2018, 15:19:59 »
Ik had graag beetje meer info gevonden over de BR151.

Je hebt natuurlijk de Duitse, best interessante wiki pagina ( https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_151 ), maar naar historiek is er redelijk weinig te vinden, buiten een beetje over de kleurenwisseling.
Deels ligt men interesse daar, deels bij de aanpassing van de pantos en de DB logos die op de loks is toegepast.

Zelf heb ik tot voor kort bv de Marklin 33432 gehad, welke de blauw-beige uitvoering was, echter wel reeds het nieuwe DB logo :



ESU heeft ook de blauw beige variant, echter met nog het originele DB logo :



Hier is deels de vraag : klopt het dat de blauw-beige variant het rode moderne DB logo had, vermoed van wel.
En de pantos van ESU zijn volledig rood, waar die bij het Marklin model zwart waren. Welke is correct ?

Na de blauw-beige kleurvariant is het orientrode kleur bij de DB in dienst gekomen, met het bekende witte slabbetje op de fronten :

( foto : onbekende bron )

Niet helemaal duidelijk hier, maar hier lijken de pantos reeds van rode kleur, naar zwart gegaan ( of is dit door de vonken etc, dat het rood vuil geworden is ? ).

Dit kleurschema heeft in principe niet zo lang dienst gedaan, redelijk snel is het verkeersrood gekomen, met de witte balk op de snoet van de loks :

( foto : onbekende bron )

Ook hier is de dubbele panto nog een feit.
Echter vindt je ook een boel fotos waar de BR151 in verkeersrood nieuwe pantos gekregen heeft :

( foto : onbekende bron )

Is dit bij zowat de laatste revisie gebeurd bij de DB ?
Het valt op dat vooral BR 151's van DB Railion op foto staan met deze nieuwe pantos, of de 151'en die verkocht geweest zijn aan privaatvervoerders.

Iemand die wat meer duidelijkheid kan scheppen of weet waar ik meer info over deze grote, zware jongens kan vinden ?
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2018, 15:21:50 door Falcon10 »

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2018, 15:42:11 »
Panto's kan te maken hebben met de voorserie locs.
Op je foto staat de 024...zou er een uit de voorserie kunnen zijn....weet dat bij de 111 serie dit ook een feit is.

De groene versie had je ook nog .1e uitvoering.rijdt er 1 rond opnieuw in het groen...in Oberhausen osterfeld komen ze nog geregeld en zelfs vanmorgen nog 1 in venlo gespot.

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6221
  • Spoor N
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2018, 15:45:56 »
Die Stromzuführung aus der Oberleitung erfolgt über zwei Scheren-Stromabnehmer des Typs DBS 54, einige Lokomotiven wurden in jüngerer Zeit im Zuge von Ausbesserungen jedoch mit Einholm-Stromabnehmern SBS 65 ausgerüstet. Ferner wurden einige Lokomotiven mit dem DSA-200-Stromabnehmer ausgerüstet, der über eine Schleifleistenüberwachung verfügt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2018, 17:26:40 »

ESU heeft ook de blauw beige variant, echter met nog het originele DB logo :


Hier is deels de vraag : klopt het dat de blauw-beige variant het rode moderne DB logo had, vermoed van wel.
En de pantos van ESU zijn volledig rood, waar die bij het Marklin model zwart waren. Welke is correct ?

Na de blauw-beige kleurvariant is het orientrode kleur bij de DB in dienst gekomen, met het bekende witte slabbetje op de fronten :

Niet helemaal duidelijk hier, maar hier lijken de pantos reeds van rode kleur, naar zwart gegaan ( of is dit door de vonken etc, dat het rood vuil geworden is ? ).


Hallo Falcon,

Bij de 151 in het ozeanblau/beige had je oorspronkelijk het blauwe Bundesbahn-logo wat later vlak voor de verandering naar DB-AG bij sommige 151-igers (en ook andere elocs in deze kleurstelling) inderdaad in een rood logo Bundesbahn-logo is veranderd.
Weer later werd dat bij de AG uiteraard in het huidige DB-AG logo veranderd wat wij nu nog steeds kennen.

Van begin af aan hebben alle Bundesbahn e-locs (naar zeggen uit het oogpunt van de veiligheid) karmin-rode panto's en dito dakleidingen gehad. (Uitzondering hierp was de BR 120.0 protoserie die aanvankelijk zilveren panto's had)

Bij de DB-AG is dit nog even overgenomen tot aan de invoeing van het "verkehrsrote" tijdperk.
Bij de ingebruikname van dit nieuwe kleurenschema veranderde de kleurstelling van panto's en dakleidingen van rood naar grijs.

Daar bij mij echter met het orientrood reeds de pijngrens was bereikt heb ik mij verder nooit verdiept in de hele Trixx-, Trexx- en Traxx- materie en Co.
Ik kan jouw daarom niet verder helpen met alle hedendaagse aanpassingen op de locs. Maar er zijn hier vast forumleden die jou verder kunnen helpen.

Groeten,

Sven

 

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1830
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2018, 18:11:15 »
Eisenbahn Kurier heeft dacht ik wel de nodige publicaties over de BR 151.
Niels

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2018, 18:25:12 »
Weet niet of het interessant is, maar de Br 151 1:1 is/was er ook in de kleuren van Lokomotion, Railion (DB rood laatste versie met Railion ipv DB logo), de oude lichtgroen/donkergroen variant, RBH uitvoering, SRI uitvoering, DB Cargo logo, Hectorrail uitvoering, EGP uitvoering, en zo zullen er vast nog wel meer in een historiek op te nemen zijn.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1758
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2018, 19:29:12 »
Stroomafnemers werden in bedrijf redelijk snel zwart door alle vuil en slijpsel e.d.
Het DB AG-logo kwam per 1-1-1994 op alle locs, ongeacht de kleur.
De eenbeensstroomafnemers zijn zoals gezegd van later jaren, die werden waarschijnlijk geplaatst "wanneer het nodig was" of wanneer de loc in revisie ging.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1182
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2018, 19:44:01 »
Sven/Waldberg : bedankt voor de info over de logos. Zelf ben ik fan van de iets meer modernere trixxx/trexx/traxx varianten, maar ik hou ook zeker van de klassiekers, zoals oa de BR 110, 151 en 181 reeksen. Ze hebben zoals gezegd nog geruime tijd in TP6 gereden met de modernere logos erop.
Ook superinfo over de kleur van de pantos. Had een vermoeden dat het snel zwart werd, op sommige fotos zie je nog vaag een rode schijn, maar geen 100% zekerheid, bij deze dus wel.

Niels : had ik nog niet aan gedacht. EK heeft enkel DVD blijkbaar, en daar ben ik geen fan van, maar heb dmv jou tip ook gekeken bij Eisenbahn Journal, en die hebben wel enkele papieren naslagwerken :)

Wilco : jup, men kan met 1 moule een boel varianten produceren. Voor mij persoonlijk enkel de blauwe beige versie tem de verkeersrode DB Cargo. De privevervoerders hou ik bij de modernere loks.

Bedankt Tim.

Alfred O

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2018, 21:01:15 »
Ik vindt de Eisenbahn Kurier Baureihe Dvd's (en ook de Stars der Schiene Baureihe Dvd's) toch wel tot de meer geslaagde uitgaven behoren.

Ik vindt ze informatief (techniek, inzetgebieden, ontwikkeling door de jaren heen) en prettig om te kijken.
Weet het niet zo in detail te herinneren maar volgens mij komt het onderwerp pantograaf e.d. ook wel aan bod.

Hier een paar trailer links.
EK : https://www.youtube.com/watch?v=3Lcpj10E3uM
Riogrande: https://www.youtube.com/watch?v=7ic338X6woE

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4507
Re: Duitsland BR 151 historiek
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2018, 22:34:47 »
Ik heb je net de EJ 2014-6 en 2016-4 gestuurd, daar staan ook twee artikeltjes in over de br. 151  :)

Met vr. groet, Martijn.