Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Treinssamenstelling Capitole  (gelezen 2556 keer)

kees2018

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Treinssamenstelling Capitole
« Gepost op: 03 februari 2018, 10:18:01 »
Nu ik REE Capitole rijtuigen heb en mijn Roco BB9292 naar digitaal heb weten om te bouwen ben ik mij meer aan het verdiepen in de mogelijke treinsamenstellingen. Wat ik uit diverse bronnen heb begrepen is dat:

De eerste Capitole (dus voor de rode BB9200 loks) had een groene BB9200, Inox A9's en een blauw CIWL restauratierijtuig.

Daarna kwamen de rode BB9200 loks met de rode rijtuigen. Een standaard samenstelling was 5 x A9, 1 A7D en 1 VRu. Een trein kon worden uitgebreid met meer A9's.
Dit komt goed overeen met het aanbod van REE: ze hebben twee sets van 3 (1 met 3 x A9, 1 met 2 x A9 en 1 A7D), twee losse A9's (VB-120 en VB-121, ik heb het hier over de rijtuigen met ingebouwde interieurverlichting) en de in samenwerking met LS Models uitgebrachte VRu.

Ik mijn Capitole rijtuigenset stap voor stap opgebouwd en heb dat niet helemaal logisch gedaan. Ik kocht eerst van REE de VB-120 en VB-121, toen de VRu, en als laatste de set met de A7D erin. Ik heb dus goedbeschouwd een rijtuig te weinig voor een complete stam, maar ik heb geen zin om de tweede set van REE met de 3 A9's te kopen, ook omdat ik dan een trein heb die te lang is voor mijn baan.

Nu las ik echter in het boekje over de Capitole dat bij de Roco lok zit (die in het houten kistje) dat de aanvullingsrijtuigen in het begin nog groen waren. Maar omdat de reizigers dan toch alleen in de rode rijtuigen gingen zitten hebben ze die groene rijtuigen al snel ook rood gemaakt. Deze hadden dan echter niet het Capitole schild op de zijkant.

Ik denk er nu over om één groene A9 te kopen en die tussen de lok en de rode rijtuigen te plaatsen. Ik hou wel van dit soort afwijkende samenstellingen, en het zou bovendien als voordeel hebben dat het kleurverschil tussen de Roco-lok en de REE-rijtuigen veel minder opvalt.
Die groene A9's die hiervoor werden gebruikt waren geen standaard A9's maar al aangepaste rijtuigen voor 200 km/u. Die zijn in model dacht ik niet te krijgen, maar er zijn wel A9's die er sterk op lijken. Ik probeer nu uit te zoeken welke versie van zo'n groene A9 ik dan het beste kan kopen. We hebben het hier over eind jaren 1960, dus als ik de tijdperk-indeling van de SNCF goed begrijp is dat IIId. Ik neem aan dat deze rijtuigen dan nog net het ronde SNCF-logo moeten hebben gehad, en nog niet het logo met de letters naast elkaar en het gele kader er omheen? Dat is het logo van tijdperk IV.
REE heeft de VB-126, een groene A9 met gele band voor de aanduiding van de eerste klas (dat hadden die aanvullingsrijtuigen voor de Capitole ook) en het ronde logo. De VB-065 is een A9 met het logo uit tijdperk IV.

Weet iemand meer? Ik heb me gek gezocht naar een foto waarop een Capitole-trein met daarin ook 1 of 2 groene rijtuigen te zien is, maar niet gevonden.

Groeten, Kees
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2018, 13:27:51 door Bert van Gelder »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: treinssamenstelling Capitole
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2018, 10:30:50 »
Ik heb zelf geen antwoorden maar wel een interessant idee  :)  Ben ook benieuwd.

Met vr. groet, Martijn.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: treinssamenstelling Capitole
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2018, 13:27:13 »
Als ik t forum van lrpresse goed lees, was een deel van de treinen bij het begin 1 wagen korter. Aangezien je de wagens uit 1967 hebt, zou dus een wagen minder ook kloppen.

Dirkjan

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • La vie est belle...
Re: Treinssamenstelling Capitole
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2018, 14:07:35 »
Als je "Frans" gaat rijden is er eigenlijk niet zo heel veel fout  ;D. Die groene A9 UIC werd inderdaad toegevoegd door tekorten aan rode, en SNCF haastte zich toen om alles zo snel mogelijk in de rode uitvoering te schilderen. Maar die rijtuigen waren geschikt voor 200km/u dus ik zou zelf niet die met het ronde logo nemen maar die met gele letters omkaderd. Zal nog eens even verder zoeken naar foto's
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

kees2018

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Treinssamenstelling Capitole
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2018, 19:10:11 »
Bedankt voor de reacties zover. Ik dacht overigens niet dat alle UIC-Y A9's in tijdperk IV geschikt waren voor 200 km/u.
Ik heb hier bijvoorbeeld een A9 (44611) en A7d (44614) van Roco in groen/zilver en die zijn geschikt voor 160 km/u. Het jaartal van de revisie is 1974.



Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • La vie est belle...
Re: Treinssamenstelling Capitole
« Reactie #6 Gepost op: 03 februari 2018, 21:48:13 »
Ik vond deze foto nog, maar nog niks gevonden met die groene...


SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

kees2018

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Treinssamenstelling Capitole
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2018, 22:00:13 »
Interessante foto! Is dit nu na de periode waarin de geheel rode Capitole reed, of juist daarvoor? De rijtuigen hebben geen Capitole-schilden.
De lok lijkt me aan het sleepstuk van de voorste (neergestreken) pantograaf te zien een BB16000? Het lijkt een enkel sleepstuk, in ieder geval een eenbenige pantograaf. Het sleepstuk van de achterste pantograaf kan ik niet zien, maar het is wel een eenbenige pantograaf. Zou dus ook nog een BB25000 (tweesysteemlok) kunnen zijn.

Weet je waar en wanneer deze foto is genomen?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Treinssamenstelling Capitole
« Reactie #8 Gepost op: 03 februari 2018, 23:03:10 »
Van de franstalige Wikipedia http://fr.m.wikipedia.org/wiki/Le_Capitole_(train
(Het adres pakt niet helemaal, het laatste "aanhalingsteken sluiten" moet je even zelf intikken)

Loc: BB 9200 (1960-1967)
Voiture: DEV-Inox (1960-1967)

Loc: BB 9200 Capitole (1967-1970)
Voiture: UIC-Y (1967-1970)

Loc: CC 6500 (1970-1991)
Voiture: Voiture Grand Confort (1970-1991)
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2018, 23:05:10 door Rondje_HO »

kees2018

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Treinssamenstelling Capitole
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari 2018, 00:34:02 »
Ik heb die link aangevuld (met een ), niet met een aanhalingsteken) en kom dan inderdaad bij een Franse Wikipedia-pagina over de Capitole. Maar die foto zie ik daar niet?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Treinssamenstelling Capitole
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari 2018, 00:39:36 »
Die foto staat in de derde link van onder, in mijn eerdere berichtje. Die tekst van Wikipedia geeft aan dat ze tot 1967 met inox rijtuigen reden. De foto zal dus wellicht in de overgangsperiode gemaakt kunnen zijn?

Wouter W

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Treinssamenstelling Capitole
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari 2018, 10:44:35 »
De loc op de foto is een BB 16000 (BB 25200 heeft nog een opbouw op het dak) en is gezien de 25kV bovenleiding ergens ten noorden/oosten van Parijs. Bijzondere samenstelling trouwens.

Met vriendelijke groeten,

Wouter

kees2018

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Treinssamenstelling Capitole
« Reactie #12 Gepost op: 04 februari 2018, 11:53:48 »
Ik heb het boekje dat bij de Roco Capitole-lok zit er nog eens op nageslagen. Er staat (vertaling van mij):

"De 1e klas rijtuigen werden gebouwd in de Dietrich-fabrieken in Niederbronn. De eerste 6 rijtuigen werden geleverd aan de SNCF in februari 1967: dit waren de A9 stand-ins, nog groen geschilderd. In maart en april volgden op deze eerste levering 13 eenheden, geschilderd in de echte Capitole-kleuren en met de inscriptie in reliëf die de naam van de trein aangaf. In mei en juni 1968 werden de laatste 4 eenheden, zonder inscriptie in reliëf, aan de vloot toegevoegd.
Rond dezelfde tijd (laat april 1967) ontving de SNCF de 3 A7D's, uiterlijk gelijk aan de 13 A9's, en tot slot de 3 restauratierijtuigen van de CIMT (Compagnie Industrielle de Matériel de Transport) fabrieken, waarvan het uiterlijk iets verschilde van dat gekozen voor de Capitole.
Het succes van de nieuwe treinverbinding was onmiskenbaar, en leidde tot een toename van de inzet van de 6 groene reserve A9's.[…] Tussen maart en mei 1968 werden deze rijtuigen overgeschilderd in het ontwerp van Arzens, echter zonder de naamplaten in reliëf. Tegelijkertijd werden de restauratierijtuigen opnieuw geschilderd zodat ze overeenkwamen met de Capitole standaard, en om ze te kunnen onderscheiden van de overige rijtuigen werden ze voorzien van twee schilden in reliëf met de inscriptie "restaurant"."

Ik maak daaruit op dat de groene rijtuigen, die dus maar van februari 1967 tot maart-mei 1968 in de trein hebben kunnen meerijden, een rond SNCF logo zullen hebben gehad. Dit was echt nog tijdperk IIId (1961–1970).

Over de Capitole-lok:

"De rode schildering werd tussen maart en mei 1967 toegepast op de BB9291, 9281, 9292 [hier staat in het boekje 9282 maar dat moet een drukfout zijn] en 9288. Bij de indienststelling van de tweede retour-reis in het winterseizoen 1968 werden nog twee loks aan de vloot toegevoegd: de BB9282 en 9278. Ze werden omgebouwd bij Oullins en op 15 september 1968 geschilderd zoals de voorgaande loks bij Villeneuve-Wagons. Tot slot werden bij de gieterij van Oullins het model en de mallen voor de Capitole-plate gemaakt die het front decoreerden van deze zes bijzondere locomotieven."

De foto die Paulus plaatste is lastig te rijmen met deze informatie. De lok zou de BB9291 of 9292 kunnen zijn (eenbenige panto's) voordat deze rood werden geschilderd. Dit zou dan dus vóór maart-mei 1967 moeten zijn. Maar de A9-rijtuigen op de foto hebben géén Capitole-naamplaten. Dit zouden dus de groene reserve A9's moeten zijn die in maart-mei 1968 pas rood werden geschilderd.

Nog een keer geprobeerd alles op het Franse forum te lezen (lastige taal). Daar zegt iemand dat op de foto een voorganger van de Kléber te zien is, die in deze samenstelling slechts tussen 1968 en 1970 reed. De Kléber was een TEE-verbinding tussen Parijs en Strasbourg. Dat zou dus betekenen dat we hier helemaal geen Capitole zien, maar een paar verdwaalde Capitole-rijtuigen in een andere trein.

In het Alba-boek over de geschiedenis van de TEE heb ik vervolgens de TEE Kléber opgezocht. Die reed voor het eerst in de zomerdienstregeling 1971, en volgde de oude Rapide 7 en 2 op. Daarbij werden de BB16000 loks vervangen door de sterkere BB15000.

Ik ga er dus nu van uit dat we op de foto van Paulus een BB16000 zien (zoals ik aanvankelijk al dacht aan de hand van de gestreken eenbenige panto met smal sleepstuk, al is dat slecht te zien), ergens tussen Parijs en Strasbourg. Dit is inderdaad een wisselstroom-gebied dus de BB9200 kon daar niet eens rijden.
Doordat we een combinatie zien van een restauratierijtuig in de oorspronkelijke rode kleurstelling en de reserve A9's die al van groen naar rood zijn overgeschilderd moet de foto tussen maart en mei 1968 zijn genomen: de A9's zijn al rood maar de VRu nog net niet. (De in mei en juni 1968 direct in rood geleverde A9's zonder naamplaten kunnen het denk ik niet zijn, want de VRu's waren toen al in Capitole-kleuren geschilderd.)

Tot slot: in het boekje bij de Roco Capitole-lok staat op pagina 2 een foto van een Capitole met een lok met naamschild (dus na september 1968), drie rode A9's met naamschilden, een VRu in Capitole-kleuren, en dan twee groene rijtuigen! De foto is gemaakt in juni 1969. Het is op de foto niet te zien welke rijtuigen dit precies zijn omdat ze helemaal achteraan rijden en op de foto zeer klein zijn. 

Kees

 

kees2018

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Treinssamenstelling Capitole
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2018, 11:56:02 »
Ik was mijn lange verhaal aan het schrijven (ben het dus met jouw analyse eens) en toen ik dat plaatste was jouw reactie inmiddels binnengekomen. Volgens mij is het raadsel opgelost.

Groeten, Kees