Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
Vandaag om 21:56:34
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:53:22
Vrachtauto's in Schwarzburg door Ruud K
Vandaag om 21:47:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke BB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:47:29
Russische modelbaan van Alexander door Dave.......
Vandaag om 21:43:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Haradigi
Vandaag om 21:41:19
Programmeren ESU 54611 met Roco z21 wit door HansKarel
Vandaag om 21:39:26
Modelbaan Waldbach Sd door MWS
Vandaag om 21:28:40
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Met een sik
Vandaag om 21:13:55
Station Apeldoorn in opbouw (3D print) door martijn v m
Vandaag om 21:13:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Met een sik
Vandaag om 21:09:47
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door puntenglijder
Vandaag om 21:07:08
Dahinterhofen im Bau door Basilicum
Vandaag om 21:05:22
fleischmann v100 gedigitaliseerd. Verlichting werkt niet door Mechiel_
Vandaag om 21:03:56
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door v140
Vandaag om 20:52:09
Falkensteiner bockerl door Reinout van Rees
Vandaag om 20:23:35
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
Vandaag om 20:22:29
Afwrijf-transfers of decals gezocht t.b.v omnummeren CIWL EdN-couplage. door janw
Vandaag om 20:18:38
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door john 56
Vandaag om 19:53:08
Soetermeer H0 door iDave
Vandaag om 19:52:24
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [BB] door Chris80
Vandaag om 19:50:43
Diode-ketting Busch 5406 blijft knipperen ondanks condensator 1000uf, 25 V door koif41
Vandaag om 19:41:31
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012 door puntenglijder
Vandaag om 19:34:22
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door Mispoes
Vandaag om 19:29:30
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Hans_omBC
Vandaag om 19:13:04
NL baan: Frotterdam in h0 door Brigitte
Vandaag om 18:32:12
Prijswijziging toegangspas Vrienden van het Nederlands spoorwegmuseum door Sobat Kras
Vandaag om 18:00:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 17:46:11
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Chris80
Vandaag om 16:58:38
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:19
  

Auteur Topic: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden  (gelezen 1070 keer)

piet kleve

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Gepost op: 25 januari 2018, 21:44:54 »
Bij het opruimen van mijn oude video films, kwam ik een toch wel leuke film tegen.
Het betreft een cabinerit, met loversrail in de 2207 en de 2215.
Natuurlijk was er in deze tijd nog geen gopro o.i.d , maar dit is gefilmd met een Sony video 8 camera, die af en toe wat moeite had methet automatisch zoomen, zeker als de zon door de ramen scheen. Helaas was het raam van de 2207 erg vies, maar op de terug weg is het raam van de 2215 wel wat schoner, plus de zon staat niet direct in het beeld.

Maar toch wilde ik dit historische filmpje niet achterwege houden en hoop dat iedereen die hier naar kijkt, de tijd  dat het gemaakt is in het achterhoofd houdt.
Het is wellicht de laatst (en misschien ook wel de eerste?) maal dat er een film op dit baanvak gemaakt is.
In deze jaren was alles nog geel, zoals de sprinters, de locs enz, behalve de toen zeer opvallende turquoise rijtuigen van Lovers.
Er reed nog een intercity tussen Maastricht/Heerlen naar Haarlem, waar in de film meerder stammen, soms met een dubbeldekrijtuig of plan W als versterking voorbij komen, ook zie je in Haarlem de locs nog omlopen.
Het is hoogzomer dus er rijden volop DDM1 materieel naar Zandvoort.

Heel bijzonder is de DDAr die terzijde wordt genomen te Halfweg en door op de inhaal sporen moet wachten op de Loversrail.
Verder nog veel conmbinaties te Amsterdam
en ook zijn de toen net aangeschafte DB postruituigen te zien op het NS (nu Nedtrain) terrein te Haarlem, die staan te wachten op ombouw.

Ook de oude gele NZH gelede bus ontbreekt niet.

https://www.youtube.com/watch?v=1RMu6M7kJ3Q

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2023
  • NS tijdperk IIIc
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2018, 21:50:40 »
Citaat
Deze video is niet beschikbaar.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

piet kleve

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2018, 21:56:00 »
Heel vreemd, film is inderdaad verdwenen. ga het nog maar eens proberen, zal wel iets fout gedaan hebben?

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • 't is maar 'n spelletje...
    • Timesaver
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2018, 22:07:24 »
Link werkt gewoon...
"The object of the game is to make the required switching moves in the least time." - John Allen.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2023
  • NS tijdperk IIIc
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2018, 22:13:57 »
Nu wel ja  :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

piet kleve

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2018, 22:15:40 »
Klopt, alles werkt weer.

Normaal stopte Lovers niet te IJmuiden Casembroodstraat, dit was eenmalig.
Verder is ook te zien dat alleen de overweg aan de Groeneweg automatisch werkt en dat de andere nog hand bediend moesten worden, wel was men bezig het baanvak geheel te automatiseren, zoals plaatsen seinen en overal nieuwe overweg bediening, de nieuwe kasten en spoordetectie stonden al langs de lijn.

Mvgr,

Piet

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
    • Mijn van-alles website
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2018, 22:35:11 »
Natuurlijk was er in deze tijd nog geen gopro o.i.d , maar dit is gefilmd met een Sony video 8 camera, die af en toe wat moeite had methet automatisch zoomen, zeker als de zon door de ramen scheen.
Ik denk dat je de autofocus bedoelt ;) Een bekend probleem overigens, maar gelukkig was het erg helder weer waardoor het niet snel zeer storend werd. Naar mijn mening is er met de kwaliteit niets mis. Velen op Youtube maken de fout dergelijk materiaal (PAL-resolutie) in breedbeeld uit te voeren of zelfs tot 'HD' op te blazen, informatie die er helemaal niet is en de beeldkwaliteit geen goed doet.
Nog erger zijn de video's waar compleet onnodige stabilisatie op los gelaten is.
Dat zie ik hier allemaal niet. Kwaliteit is relatief ;) Er zijn zoveel lieden die tegenwoordig om het hardst '4k' roepen maar materiaal uploaden dat ook in PAL niet om aan te zien is, dat er naar mijn mening niets mis mee is. Daarnaast wisten we toen niet beter.

Ook leuk dat moment rond 13:20, waar enige angst betrapt te worden de cameraman besluipt en de machinist een mooi praatje klaar heeft ;)

Ik denk dat de mensen die een foutmelding kregen nog moesten wachten op het verwerken van de video.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2018, 02:20:51 »

Verder is ook te zien dat alleen de overweg aan de Groeneweg automatisch werkt en dat de andere nog hand bediend moesten worden, wel was men bezig het baanvak geheel te automatiseren, zoals plaatsen seinen en overal nieuwe overweg bediening, de nieuwe kasten en spoordetectie stonden al langs de lijn.

Denk eerder juist dat alles net is afgebroken. Lijkt me niet dat er toen nog zo grote investering on de lijn werd gestopt.
Gr marc

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 5734
  • Spoor N
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2018, 07:48:44 »
Juist wel, Lovers wou door kunnen rijden dus werd de beveiliging weer aangebracht.
N spoor, IV-V, Nederlands (en wat verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

47 *

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2018, 13:22:11 »
Aah, nooit gedacht dat er zulke investeringen gedaan zouden zijn. Wel een schitterden filmpje trouwens
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:32:28 door gtw6016 »

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2165
    • Flickr
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2018, 15:10:29 »
Met de ogen van nu is het wellicht vreemd ja.
Toen was verzelfstandiging nieuw en was met ten eerste erg gretig om die concurrentie toe te laten en aan de andere kant erg rechtlijnig in dat de overheid moest zorgen dat de infrastructuur daarvoor optimaal beschikbaar was. Met de ogen van toen (ik weet het nog goed) was het volstrekt logisch dat zon investering werd gedaan. Met de huidige rol van Prorail en NSR liggen de kaarten wel anders.
NMBS regio Centre - Borinage periode 1979-1983 * diesel * staal/cokes/erts/kolen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
    • Mijn van-alles website
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2018, 19:51:32 »
Denk eerder juist dat alles net is afgebroken. Lijkt me niet dat er toen nog zo grote investering on de lijn werd gestopt.
Gr marc
Dat verklaart de vele elektronische overwegbellen niet die ik zie ;) Die waren zelfs eind jaren '90 nog betrekkelijk nieuw om tegen te komen.

@ Sicco: ik blijf het jammer vinden dat m'n ouders geen zin hadden uit te zoeken hoe dat werkte, dat Lovers Rail, want een jonge spoorliefhebber had er graag heen gewild, maar ja.
Jammer dat dergelijke concurrentie sindsdien nooit meer is toegepast/toegestaan.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 5734
  • Spoor N
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2018, 20:19:59 »
Gewoon een kaartje kopen bij het Lovers-loket en je mocht mee naar IJmuiden, niet anders dan bij de NS.  ;)
De enige keer dat ik mee ben geweest stapten er wel vier passagiers uit op IJmuiden CS, dat geeft ook wel de reden aan van de opheffing.
N spoor, IV-V, Nederlands (en wat verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

47 *