Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ascona
Vandaag om 20:40:40
Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
  

Auteur Topic: probleem Esu lokpilot  (gelezen 2130 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
probleem Esu lokpilot
« Gepost op: 16 December 2007, 14:32:41 »
Ik heb een esu lokpilot in een Roco 2201 geprikt. Tijdens het rijden houdt de lok soms in. Het is dan net of er minder spanning naar de motor gaat. Spontaan gaat de lok ook weer iets harder rijden.
Heb er ook een kuehn in geprikt en dan is er niets aan de hand.
Kan iemand mij zeggen wat er aan de hand is ?

Wiebe

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: probleem Esu lokpilot
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2007, 20:53:28 »
Bekend verschijnsel (voor mij). Om die reden heb ik mijn 4 LP's ook vervangen door Viessmann of Kühn decoders. voordat ik overging op Lenz i.v.m. asymmetrische DCC. Op 1 of andere manier zijn ze veel gevoeliger voor stukjes vuil dan andere decoders.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: probleem Esu lokpilot
« Reactie #2 Gepost op: 17 December 2007, 19:25:07 »
(Ik neem aan dat dit over HO gaat)

Ik heb hetzelfde probleem in N met de lokpiloten. Als de spanning er ineens op komt te staan (bv.:stroomloos stukkiewat ingeschakeld wordt)
Het is het meteen vol ingestelde snelheid+10% voor een halve seconde, en dan rijdt hij z'n normale snelheid. Hij trekt niet op. De Lenzen en Uhlenbrockjes trekken wel op wanneer de spanning wordt ingeschakeld.

De overgevoeligheid voor vuil herken ik ook hier. Als iemand een oplossing weet......


Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: probleem Esu lokpilot
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2007, 09:23:53 »
Jeroni, dat is instelbaar met een of twee CV's. De LP1 had dat standaard goedstaan, de 2 en waarschiijnlijk ook 3 niet. FF in de handleiding spitten, want ik weet het nu niet meer uit m'n kop. Als je een 2 op reversed hebt staan, schiet ie ook vol achteruit bij een onderbreking en weer inschakelen, remt dan af en gaat weer aanzetten tot normaal  8)

Nog ff nagekeken: CV124 moet je veranderen. Mogelijk moet je ook analoge DC gebruik uitschakelen CV29 en 50.

Ik meen me ook te herinneren dat juist ESU een soort bufferschakeling bouwt om "vuil" te overbruggen (die moet je wel apart aanschaffen). Dat betekent voor mij dat ze donders goed weten dat hun decoders er slecht mee omgaan...
« Laatst bewerkt op: 18 December 2007, 09:42:07 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: probleem Esu lokpilot
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2007, 10:37:54 »
Uit je reactie begrijp ik dat je alleen ervaring met LP1 hebt Louis? De allereerste series daarvan vertoonden inderdaad het door jouw omschreven effect. Latere series al niet meer en de LP2 en LP3 zijn nooit ongewoon gevoelig voor vuil geweest. Ik heb er inmiddels tientallen in gebruik en herken het probleem absoluut niet meer.

En nee, ESU heeft zo'n bufferschakeling niet. Lenz wel.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: probleem Esu lokpilot
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2007, 13:56:24 »
Ik ga eens kijken wat ik kan doen met bepaalde instellingen. Het blijft mij toch enigszins onduidelijk.

Vriendelijke groet en dank aan ieder voor de reacties.

Wiebe

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: probleem Esu lokpilot
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2007, 14:52:02 »
Wiebe,

Graag even melden met welke versie lokpilot je rijdt. En welke versie 2200 (artikelno. Roco)

Nieuwere types lokpilot horen in een nieuwer type 2200 af fabriek perfect te lopen. Tenzij er heel grote problemen zijn met de stroomafname of mechanische problemen met de motor.

Heb je al eens geprobeerd de decoder te resetten  (waarde 8 schrijven in cv8) ?

Hans

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: probleem Esu lokpilot
« Reactie #7 Gepost op: 18 December 2007, 14:52:10 »
Bedankt Louis voor het opzoeken. Ga ik binnenkort eens mee klooien, want het zou mooi zijn als ik het zo kon verhelpen.


Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: probleem Esu lokpilot
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2007, 16:14:22 »
@Henk: ik heb 2 LP's versie 1 en 4 stuks versie 2.0. De LP 1's hadden er geen last van, de LP 2's dus wel. Iemand tipte me toen met die CV124 die aangepast moest worden, ik heb het alleen nooit gedaan want ik heb nog steeds alleen maar Lokmuizen 2  :(
Maar: 1 Roco 2200 (recente versie, voorbereid) rijdt met een LP2, prima.
Alleen: stilvallen voor bv. een foutstaand wissel, dan wissel omzetten en hij gaat volle kracht vooruit en regelt dan weer bij.
De tweede 2200, zelfde serie, staat met z'n cabine voorop, dus staat CV29 reversed.
Als die in zo'n situatie komt, gaat ie bij "wissel goed" als een raket achteruit, remt af tot stop en zet weer aan tot ingestelde snelheid. Vlgs mij een kwestie van CV124 veranderen. Aangezien ze straks toch Lenzjes krijgen laat ik het maar zo, maar ik vond de LP1 al niet helemaal lekker met vuil, de 2 is niet beter en heeft dan ook dat verschijnsel nog. En omdat ik asymmetrische DCC in mijn bloksysteem gebruik kan ik nix meer met de Lokpilots (evenmin met Kühn en Viessmann), dus die gaan geleidelijk in de reservekist  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: probleem Esu lokpilot
« Reactie #9 Gepost op: 19 December 2007, 00:03:28 »
Hans,

Het betreft de lokpilot versie 1 en het gaat om de nieuwe Roco 2201. Dus de lok zonder demper.
Heb jij dan nu een idée ??

Vriendelijke groet,

Wiebe

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: probleem Esu lokpilot
« Reactie #10 Gepost op: 19 December 2007, 08:34:52 »
Misschien mag ik.
Je schreef dat het met een Kühn goed ging. In zo'n geval lekker de decoder wisselen. Sommige combinaties van loc en decoder willen niet erg. Kun je eindeloos proberen in te stellen, maar beter is om er maar niet te lang je hoofd over te breken. De 2200 van Roco reageert om de een of andere reden net anders dan de meeste Roco locs. Dat is hier ook zo.
Kortom, Kühn erin en voor de LP1 komt er wel weer een andere Roco loc. Desnoods ruil je hem met mij voor een Kühn decoder. Ik zou nog wel een paar van de latere LP1 decoders willen.
groet,
Henk
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re: probleem Esu lokpilot
« Reactie #11 Gepost op: 19 December 2007, 08:44:52 »
Best raar, ik heb hier de 2305 met LP2 DCC en de 2225 met LP3 DCC rondrijden en dat gaat met beide loks prima. Geen rare geluiden, extra gevoeligheid voor vuil of snelheidsverschillen hier gemerkt.