Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 15:02:49
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01  (gelezen 4433 keer)

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Gepost op: 16 januari 2018, 23:57:17 »
Beste forummers.
Ik wil mijn volledig digitaal kerstbaantje gaan uitbreiden.
Ik heb iTrain en de Digikeijs  DR5000.



Bij A en B ga ik de boel veranderen zodat de uitbreiding met containerhaven en oudijzer verwerkerij er aan vast kan komen. Dit alles op nivo "0".



Zowel bij A als B wil ik in- en uit kunnen rijden, plus aardig wat opstelsporen voor de containertreinen en ander spul. Tevens in de omloop nog een stationnetje gepland.
Als alles goed gaat komt er ook nog een schaduw baantje onder de nieuwe uitbreiding te liggen, daarover later meer.

Ik loop bij dit ontwerp tegen een paar (voor mij) lastige vraagstukken aan.
1). De maximale lengte van een trein kan slechts 1 mtr zijn, (opstelsspoor naast haven is net geen 1 mtr) en dat vind ik eigenlijk wel jammer maar gezien de ruimte kan dit niet anders.
2). Waar zou ik de keerlus onderbrekingen moeten maken?
3). Inmiddels heb ik begrepen dat je met iTrain eenvoudig een keerlus kunt maken met een dubbelpolig relais (i.p.v. de gangbare keerlus apparatuur te gebruiken) en een iTrain actie op te nemen die het relais schakeld, maar hoeveel keerlussen zou ik hier moeten toepassen?
4). Is het plan uitvoerbaar?

alvast bedankt voor het meedenken.
Theo

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2018, 18:20:38 »
Hallo Theo,

Heb even kort naar je vragen gekeken.

1) De maximale treinlengte wordt bepaald door het feit dat deze in zijn geheel in een keerlussectie moet passen. Dus de lengte van de keerlussecties zijn hier bepalend. Door je opstelsporen wat anders te maken en wat rangeerwerk zijn denk ik langere treinlengtes mogelijk.
2) In bijgaande twee plaatjes heb ik in rood aangegeven welke rails alle opdezelfde manier worden aangesloten. In de rode pijlrichting kijkend bijv. rode draad aan rechter rail, bruine draad aan linker rail. In het rood aangegeven deel treedt geen kortsluiting op. Er zijn twee plekken waar de rode pijlen tegengesteld wijzen. Hiertussen is de rail in blauw aangegeven. Hier zijn dus keerlusschakelingen nodig. Als de keerlus in de uitbreiding wat kort is, zou je de boogwissel rechts en de twee stukken rails tot de twee wissels aan weerskanten van de autosloperij ook bij de keerlus kunnen trekken. Je moet er nog steeds wel voor zorgen dat zich in een keerlus slechts 1 trein bevindt.
Mogelijk zijn er nog wel andere oplossingen mogelijk, maar dit lijkt me de eenvoudigste.
3) iTrain ken ik verder niet, maar ik kan me voorstellen dat je op grond van bepaalde condities de relais in de juiste positie kunt schakelen.
4) Lijkt me dus wel.  Ik heb overigens verder niet gekeken naar boogstralen, afhandeling van op het emplacement binnenkomende treinen etc.





Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2018, 23:52:34 »
Dank Paul, erg blij met je opmerkingen.
Dus met "twee" keerlussen zou ik het redden! Ik kwam er niet uit met de "kruising" straat, dacht dat het onbegonnen werk was!
Ik trek de ene keerlus door zoals je aangeeft, tot de wissels aan weerszijde van de autosloperij en de bovenste horizontale maak ik iets korter  deze is nu meer dan 3.20mtr ttl en wordt 2mtr
De maximale lengte van een trein die een keerlussen kan passeren moet dan max rond de 1.85mtr worden,  de kortste afstand onderin vanaf de wissel links tot de wissel voor het station is 1.95mtr. Die stam van 1.85mtr moet ik dan splitsen (op het noord en zuid spoor) om op het havenspoor te zetten onder de container kraan.

Alle bochten zijn met de één na kleinste radius 420' gemaakt (op een paar stukken rails van 358,5' na). Het spoor wat tussen de haven en autosloperij loopt was te krap voor een FlM Proffi Flex van 80cm, die heb ik inmiddels verlegd naar een kruising hoger (3de van R), die kwam uit op een dood spoor maar heb ik nu aan de binnenbaan vast zitten.

Alle rangeer/opstelsporen zijn zowel links als rechts te benaderen en het omloopspoor (met station) blijft ook benaderbaar vanaf alle sporen en heeft een "vlucht"route.

theo

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2018, 20:11:14 »
Hierbij mijn laatste plan van de nieuw te bouwen baan.
E.e.a. aangepast en volgens mij doe ik het nu zo goed?
Omdat ik ook een spoor verbonden heb met de binnenbaan zal ik nu drie keerlussen krijgen die tenminste zo lang moeten zijn als de langste trein die erin kan komen.

Theo

NB. Keerlussen zijn rood


PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2018, 11:35:10 »
Hallo Theo,

Wat je met de extra aansluiting (C) bedacht hebt, is wat keerlussen betreft m.i. correct.

Ik heb nog wel wat extra overwegingen bij het gebruik van iTrain om de relais van de keerlussen te schakelen.

1) De baan kan nooit zonder het gebruik van iTrain worden bereden. Er is altijd een computer nodig om de keerlussen te sturen.
2) Voordat een keerlus wordt ingereden moet de 'polariteit' van de keerlus al goed staan. Dit moet dan door iTrain worden geregeld. Voor een keerlus die in twee richtingen wordt bereden betekent dit dus twee verschillende checks in iTrain.
3) Er moet op de baan worden gedetecteerd wanneer een trein in zijn geheel in de keerlus is ingereden. Dan moet de 'polariteit' van de keerlus worden omgeschakeld. Voor een keerlus die in twee richtingen wordt bereden betekent dit dus een detectiesectie aan beide uiteinden van de keerlus. Of iTrain moet dat kunnen berekenen op basis van verstreken tijd en snelheid. Maar dat wordt wel erg tricky lijkt mij.
4) Als je de aansturing van de keerlussen niet door iTrain wilt laten regelen (als in punt 2), moet dus aan beide uiteinden van de keerlus de 'polariteit' voor inrijden van de keerlus goed worden gezet. Dit kan dmv opnieuw twee secties. In totaal dus vier detectiesecties. Eigenlijk heb je dan het principe van de zgn. Extreme Keerlus.
5) Om een keerlus onafhankelijk van de computer aan te sturen heb je naast het principe van de Extreme Keerlus (geen kortsluiting) ook het principe van de zgn. kortsluitdetectie bij inrijden en uitrijden van de keerlus. Een module schakelt bij het in- en uitrijden van de keerlus bij het detecteren van een beginnende kortsluiting tgv verkeerde 'polariteit' deze razendsnel om, zodat de beginnende kortsluiting wordt opgeheven, en de 'polariteit' correct staat.
Het forum staat vol met discussies over de voor- en nadelen van beide oplossingen. Deze polemiek wil ik hier niet beginnen.
Voor nog meer oplossingen voor de keerlusproblematiek vind ik de uitleg op http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm erg duidelijk.

Persoonlijk zou ik in jouw geval gaan voor een Extreme Keerlus oplossing in de twee langere keerlussen. Je bent dan volledig onafhankelijk van iTrain. De laatst toegevoegde keerlus (C) is wel erg kort. Misschien hier een 'kortsluitdetectie'-oplossing. Of de aansluiting (C) helemaal weglaten.  Met een extra rondje C-B-A of A-B-C kom je tenslotte op het zelfde resultaat uit. Persoonlijk zou ik dat laatste doen.

Groet,

Paul

 
Schäßburg an der Kokel

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2018, 13:14:59 »
Hallo Theo,

Ik zie nu pas dat je aansluiting C nodig hebt om als je eenmaal counterclockwise rijdt, weer in een clockwise rijrichting uit te komen.
Om aansluiting C te handhaven, en toch een wat langer keerlustraject te hebben, heb ik nog een variant bedacht. Zie het bijgaand plaatje.

1) Waar de inkomende sporen vanaf C en B elkaar kruisen geen engels wissel leggen, maar een simpele kruising, waarbij de kruisende sporen volledig van elkaar geisoleerd zijn. Hiermee kunnen alle in rood aangegeven sporen worden aangesloten zonder kortsluiting.
2) Keerlus bovenin hetzelfde laten als in de eerdere variant. In blauw aangegeven.
3) Station in uitbreiding als keerlus laten fungeren. In blauw aangegeven. Omdat het station twee sporen telt kunnen er in principe twee treinen tegelijkertijd in de keerlus aanwezig zijn. Dit is geen probleem zolang je er maar voor zorgt dat er niet tegelijkertijd twee treinen het blauwe gedeelte in- en/of uitrijden. Als nl. aan beide kanten van het station tegelijkertijd een trein in het blauwe en rode deel rijdt is aan 1 van beide zijden de 'polariteit' van de rails tegengesteld, en heb je dus geheid kortsluiting.



Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2018, 17:58:45 »
Wat een informatie Paul. Nogmaals dank.
Jouw laatste aanwijzing wordt toch wel een lastige. Die bewuste Engelsman is bedoeld voor de boemel waar de buitenbaan verboden gebied voor is en de langere containertreinen mogen niet in de binnenbaan komen omdat ik daar de 2 bochten met de 6120 heb gelegd en de ervaringen van de afgelopen weken mij geleerd hebben dat ik daar niet te lange treinen doorheen moet sturen. iTrain heeft een functie om restricties/permissies voor bepaalde (alle) treinen in op te geven.

Ik heb een bewuste keuze gemaakt voor iTrain en moet dus inderdaad altijd een computer opstarten om de boel aan de gang te krijgen, inmiddels kan dat vanaf de pc, laptop, mobiel en tablet dus is niet echt een probleem. Hoe iTrain die keerlussen aanpakt moet ik me nog in verdiepen maar zover ik het nu begrepen heb laat je de inkomende trein door een actie in het voorafgaande blok de polariteit goed zetten en in het blok van de keerlus gebeurd dan weer het zelfde. Ook vanaf de andere kant zorgt een actie weer voor de juiste polariteit. Als ik dat goed heb uitgezocht zal ik dat hier melden.

Het station als keerlus gebruiken met de genoemde restrictie is denk ondoenlijk, geheid dat het gaat gebeuren dat er 2 treinen tegelijk het station naderen. Of ik het zo kan programmeren dat de ene blijft staan als de andere er in komt weet ik niet zeker.

Ik ga weer lekker verder stoeien en iTrain langzaamaan vullen met alle ingredienten.
Nogmaals dank voor je uitgebreide toelichtingen en aanwijzingen, heb ik veel aan!

theo

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2018, 09:02:02 »
Lekker verder stoeien, Theo ! Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt. Succes !

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2018, 23:58:42 »
Als die kruising in beide richtingen geisoleerd is, kan je toch 1 hele lange keerlus maken? Die andere is een driehoek, en als je dat spoor gebruikt wat van rechts naar linksonder schuin gaat ook als keerlus (inclusief die isolerende kruising) heb je naar mijn idee maar 2 schakelingen nodig. Allebei gekruisd over de kruising heen zeg maar. Ik weet alleen niet hoe het dan met rangeerwerk zit, of dat ook omgepoold moet worden.

Gr Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2018, 23:46:22 »
Ben ik weer....



Ik kom er niet uit.
Omdat de lengte van een keerlus tenminste de lengte moet hebben van de langste trein, en ik die lengte niet heb in één blok,  had ik bedacht om twee blokken op te nemen in de keerlus (behalve de bovenste), zie tussen de rode streepjes. Binnen iTrain schijnt dit echter niet zonder meer, zonder andere hulpmiddelen te kunnen en begint het op een ontwerpfout te lijken. In iTrain kan je middels een A/B relais in een blok een dubbelpolig relais schakelen welke iTrain geheel automatisch via een adres schakeld zodat de juiste polariteit op de rails beschikbaar komt. Uiterst doeltreffend en simpel maar dus niet voor wat ik bedacht heb.

Ik wil graag de mogelijkheid onderzoeken om de Kruising 04 geheel te isoleren van de sporen, zoals hierboven ook al opgemerkt is.
Ten eerste de vraag, hoe krijg ik dan de juiste polariteit op de kruising aangestuurd?
Ten tweede, moet ik die kruising dan zien als (veel te korte) keerlus?

Of, tussen de Drieweg wissel en kruising 3 (begin wisselstraat) zit een spoor van 31cm, te kort voor een blok en helemaal te kort voor een keerlus, of kan ik daar wel iets mee doen?

Theo

NB. hier ook nog de uitgewerkte iTrain versie met de A/B schakeling in blok 8 en 15

 
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 23:50:24 door Norway13. Reden: iTrain overzicht bijgevoegd »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2018, 21:00:47 »
Hallo Theo,

Je maakt het er niet gemakkelijker op met je verdere uitbreidingen. Ik zie er ook zo gauw geen gat meer in op de ingeslagen weg. Mij lijkt het me nog steeds het simpelst om je hele uitbreiding met alle opstelsporen als een geheel te zien, met een keerlus onderin. Hierop voortbordurend ben ik tot hetvolgende ontwerp gekomen, waarbij er nog twee keerlus modules nodig zijn, en de sporen in de keerlus voldoende lengte hebben. Enige beperking is dat ipv een engelsman je bij punt B een simpele kruising implementeert.



Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2018, 21:35:52 »
Hallo Theo,

Voortbordurend op mijn vorige oplossing: misschien is het een optie om het in onderstaande tekening aangegeven blauwe stuk als een geheel te beschouwen, en bij het in- en uitrijden bij de punten A, B en C in de juiste polariteit te schakelen. Hiermee zijn nog steeds alle treinbewegingen mogelijk. Alleen mag er altijd maar 1 trein op enig moment over positie A of B of C in- resp. uitrijden.



Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2018, 11:44:56 »
Dank Paul.
Het probleem blijft echter iTrain die geen keerlus handeling aan kan over meerdere blokken.
Ik denk echter dat er een oplossing gaat komen, heb m'n vrouw vandaag een wasmachine belooft voor 50-60cm meer lengte !!
Ze is daar niet geheel ongevoelig voor en neemt het in beraad.

wordt vervolgt.

theo

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2018, 19:27:20 »
Nou de wasmachine staat... (koste me toch mooi een hele mooie loc!  :-[)

Na wat puzzelen heb ik nu het volgende bedacht.


De twee "dwarsliggers" hebben nu een lengte van (A) 70cm en (B) 177cm gekregen en deze beide stukken worden de keerlus. De langste containertrein zal niet langer worden dan 170cm (Opstelspoor C) en die mag dus niet in het 70cm blok komen wat eenvoudig in te stellen is in iTrain. De derde keerlus is de hele bovenkant van de baan (380cm), al ben ik hier nog niet helemaal uit.

Ik "denk" dat het zo hopelijk goed is?

De volgende stap is nu de klerenkast die op de "spoorweg-uitbreiding" staat te verhuizen naar een etage lager....

theo

en het uitgewerkte plan nog even in iTrain


« Laatst bewerkt op: 22 februari 2018, 19:33:08 door Norway13 »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2018, 11:15:31 »
Hallo Theo,

Wat een wasmachine al niet voor wonderen kan verrichten !
Volgens mij heb je in je nieuwe ontwerp geen keerlus bovenin nodig. Denk de twee keerlussen A en B maar eens even helemaal weg; dan blijft er dus in wezen een ovaal over. En daar heb je geen keerlus voor nodig.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel