Doel:€250.00
Donaties:€205.00

Per saldo:€-45.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd. door franky
Vandaag om 10:50:57
Ermehuizen anno 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 10:42:43
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Marc tramt
Vandaag om 10:39:59
Engelse stoomlok - aandrijving door zuylen
Vandaag om 10:20:35
4088rb + z21 help door PrinzEugen
Vandaag om 10:07:52
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Erjen89
Vandaag om 10:03:44
Rommelig Roco NS 600 spuitwerk door Met een sik
Vandaag om 10:03:01
Rechtstreeks uit de modelbouw werkplaats door Mcn1986
Vandaag om 09:59:15
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 09:50:32
De tandwielen van mijn oude Roco Sik hebben het begeven... door Noordernet
Vandaag om 09:46:53
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door 1795
Vandaag om 09:46:21
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:41:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 09:40:10
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 09:35:00
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 08:48:33
Haarsem aan Zee H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 08:11:32
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 07:59:49
EifelBurgenBahn door Chris80
21 november 2018, 23:28:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 november 2018, 23:00:49
MB-module: "L'Esimé" door Hendrik Jan
21 november 2018, 22:26:11
Ik bouw nu echt een wedstrijd A3! door Ronald Halma
21 november 2018, 22:17:44
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door Pauw Gauwes
21 november 2018, 22:16:10
Dafri modulebakken. door martijn v m
21 november 2018, 22:12:01
  

Auteur Topic: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels  (gelezen 1482 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16255
    • Pagina van klaas
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2018, 13:12:05 »
Zo'n plaatje wilde ik maken, maar jij had het kennelijk al paraat staan.

Nog wat opmerkingen over de praktische uitvoering: aan een railtrafo zitten aan 3 kanten "luifeltjes" waar de kabels worden ingevoerd. Onder de middelste, breedste luifel loopt de verbinding 4 tussen beide trafo's, dat zijn 4 parallelle kabels.
Onder de luifels aan de zijkanten gaan de verbindingen 3 en 5 naar de spoorstaven. Die zijn allemaal met 2 parallelle kabels uitgevoerd.

Ik denk niet dat het autotrafo's zijn. De wikkeling 3-4-5 moet de tractiestroom voeren. Die zijn met dikke draad uitgevoerd.
De wikkeling 1-2 voert de detectiestroom. Die is veel lager bij  een hogere spanning.
Voor de modelbouw maakt het niet veel uit, daar gaat het alleen maar over hoe het er van buiten uitziet. Het lijkt me nog een hele uitdaging om dit in H0 na te bootsen. De trafo zelf zal nog wel gaan, maar al die kabels is niet zo eenvoudig.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16255
    • Pagina van klaas
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2018, 13:47:26 »
Nog een plaatje zoals het vroeger in elkaar zat bij een dubbele spoorisolatie. De hoofdstroomkabels heb ik hier rood weergegeven. Je ziet dat het ontwerp van die trafo's er op gericht was om die verbindingen zo kort mogelijk te houden. Tegenwoordig liggen de trafo's naast het spoor, dus zijn de kabels iets langer geworden.

Even een zijsprong: het zijn deze kabels die bij koperdiefstal het doelwit zijn. Ze liggen gewoon op de ballast en ze zijn redelijk dik, dus lekker veel koper. Als deze kabels weggeknipt worden stopt zowel de tractiestroom als de detectiestroom. Er kan dan dus niks meer rijden.

De invoer van de detectiekabel zit aan de zijkant, hier met een groen lijntje aangegeven.

Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2292
  • NS tijdperk IIIc
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #17 Gepost op: 18 januari 2018, 14:12:24 »
Simpel gezegd... de tractiestroom gaat ongehinderd door de primaire wikkelingen van de trafo's van de ene sectie naar de andere op zijn weg naar het onderstation.
De detectiestroom wordt aan het begin van de sectie geïnjecteerd via de secundaire wikkeling en wordt aan het einde van de sectie weer via de secundaire wikkeling afgenomen.
Detectiespanning aanwezig "sectie vrij", detectie spanning niet aanwezig "sectie bezet", kortgesloten door wielassen of kortsluitlans, of storing, koperdiefstal etc.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.