Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilots en ontstoring door Antoine.
Vandaag om 14:50:13
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:45:51
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Sven
Vandaag om 14:40:50
Berghuizer papierfabriek door Harold Content
Vandaag om 14:10:06
Mass am See door tijgernootje
Vandaag om 14:01:15
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:58:21
Raadplaatje door Vierkant
Vandaag om 13:21:36
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door NS8714
Vandaag om 13:03:46
Slippende O ringen Roco krokodil. door Ferry As
Vandaag om 13:02:13
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 12:57:33
LS models M6 wagens naar DC door Jeroen Water
Vandaag om 11:34:46
BNLS-Module (h0): "Ringvaartbrug Haarlemmermeer", de samenvatting door Paul Bender
Vandaag om 11:19:31
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Floris
Vandaag om 11:05:11
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door lokloods
Vandaag om 10:58:22
19 Toen door Willem1951
Vandaag om 10:50:36
Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 door RobK
Vandaag om 10:11:45
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Wijktrein
Vandaag om 09:52:51
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Sven
Vandaag om 08:58:08
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Wijktrein
Vandaag om 08:46:43
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door MDK193
Vandaag om 08:09:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frontier
Vandaag om 04:41:32
Nieuws over oud spul in Colombia door fc_del_nordeste
Vandaag om 01:50:17
ICE3 NS (BR406) pimpen door Maarten.T
Vandaag om 00:18:50
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Mark been
18 februari 2018, 23:46:55
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2018, 23:30:27
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door Chris80
18 februari 2018, 23:18:29
BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by door Paul Bender
18 februari 2018, 22:51:59
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
18 februari 2018, 22:46:10
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
18 februari 2018, 22:41:37
El carrilet door 72sonett
18 februari 2018, 22:02:14
  

Auteur Topic: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels  (gelezen 1203 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14892
    • Pagina van klaas
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2018, 13:12:05 »
Zo'n plaatje wilde ik maken, maar jij had het kennelijk al paraat staan.

Nog wat opmerkingen over de praktische uitvoering: aan een railtrafo zitten aan 3 kanten "luifeltjes" waar de kabels worden ingevoerd. Onder de middelste, breedste luifel loopt de verbinding 4 tussen beide trafo's, dat zijn 4 parallelle kabels.
Onder de luifels aan de zijkanten gaan de verbindingen 3 en 5 naar de spoorstaven. Die zijn allemaal met 2 parallelle kabels uitgevoerd.

Ik denk niet dat het autotrafo's zijn. De wikkeling 3-4-5 moet de tractiestroom voeren. Die zijn met dikke draad uitgevoerd.
De wikkeling 1-2 voert de detectiestroom. Die is veel lager bij  een hogere spanning.
Voor de modelbouw maakt het niet veel uit, daar gaat het alleen maar over hoe het er van buiten uitziet. Het lijkt me nog een hele uitdaging om dit in H0 na te bootsen. De trafo zelf zal nog wel gaan, maar al die kabels is niet zo eenvoudig.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14892
    • Pagina van klaas
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2018, 13:47:26 »
Nog een plaatje zoals het vroeger in elkaar zat bij een dubbele spoorisolatie. De hoofdstroomkabels heb ik hier rood weergegeven. Je ziet dat het ontwerp van die trafo's er op gericht was om die verbindingen zo kort mogelijk te houden. Tegenwoordig liggen de trafo's naast het spoor, dus zijn de kabels iets langer geworden.

Even een zijsprong: het zijn deze kabels die bij koperdiefstal het doelwit zijn. Ze liggen gewoon op de ballast en ze zijn redelijk dik, dus lekker veel koper. Als deze kabels weggeknipt worden stopt zowel de tractiestroom als de detectiestroom. Er kan dan dus niks meer rijden.

De invoer van de detectiekabel zit aan de zijkant, hier met een groen lijntje aangegeven.

Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 1988
  • NS tijdperk IIIc
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #17 Gepost op: 18 januari 2018, 14:12:24 »
Simpel gezegd... de tractiestroom gaat ongehinderd door de primaire wikkelingen van de trafo's van de ene sectie naar de andere op zijn weg naar het onderstation.
De detectiestroom wordt aan het begin van de sectie geïnjecteerd via de secundaire wikkeling en wordt aan het einde van de sectie weer via de secundaire wikkeling afgenomen.
Detectiespanning aanwezig "sectie vrij", detectie spanning niet aanwezig "sectie bezet", kortgesloten door wielassen of kortsluitlans, of storing, koperdiefstal etc.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.