Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:36:46
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Die Bahn
Vandaag om 16:35:08
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:27:38
Vermogen centrale door henk
Vandaag om 16:18:19
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
GoVolta treindienst naar Berlijn door ES44C4
Vandaag om 15:52:21
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Huup
Vandaag om 15:28:26
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Line-up foto's van modellen door fissy
Vandaag om 11:43:38
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Ronald Halma
Vandaag om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:38:46
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 199851 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27018
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #360 Gepost op: 17 October 2019, 20:55:54 »
De eerste horde is genomen. Ik had gezondigd tegen een regel uit de elektronica, nl. dat elk IC voorzien moet worden van een ontkoppelcondensatortje. Bovendien op de print een diode gezet in de positieve voedingslijn.
Daarnaast bleek dat de ingang waarop de bezetinformatie van het volgende blok binnenkomt te gevoelig was. Die een stuk laagohmiger gemaakt. Deze maatregelen hebben tot gevolg dat de ongewenste omschakelingen niet meer voorkomen.

Wat nu nog overblijft is dat de locs veel te hard rijden. Ik moet dus nog een elegante manier vinden om de maximale uitsturing te beperken. En dan het liefst zo dat ik niet het hele concept hoef om te gooien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #361 Gepost op: 17 October 2019, 22:27:06 »
Hoi Klaas, is het niet het makkelijkst om de voedingsspanning te verlagen? Dan blijft je regeling volgens mij gewoon in takt.

Gr. Frits
Groet Frits

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #362 Gepost op: 17 October 2019, 22:32:08 »
Hoi Frits,

Ja dat is het meeste simpelste, maar als ik het goed begrijp, en Klaas corrigeer me als ik het verkeerd begrijp, elke locomotief anders reageert op de voedingsspanning.

Ik vindt het reuze knap wat je in deze digitale wereld maakt, zo bijna zeggen de laatste der Mohikanen.  (y)
Nee ik zeg het gewoon  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #363 Gepost op: 17 October 2019, 22:52:36 »
...elke locomotief anders reageert op de voedingsspanning.

dan zal je in elke locomotief 'n potmetertje moeten inbouwen zodat elke locomotief z'n eigen maximale spanning krijgt...
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27018
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #364 Gepost op: 17 October 2019, 23:12:48 »
@Frits: voedingsspanning verlagen is een optie, maar dat betekent kapitaalvernietiging. Het spul draait op 2 schakelende voedingen die niet regelbaar zijn. Dus zou ik 2 andere moeten aanschaffen.

@Arthur: het probleem bij analoog is inderdaad dat elke loc/trein anders reageert. Ik heb zelfs twee DE-2's van Artitec die technisch identiek zouden moeten zijn maar toch een verschillend snelheidspatroon hebben.

@Max, een potmetertje is wel erg simpel gedacht. Een betere optie vind ik diodes in serie met de motor, maar zelfs dat vind ik een paardenmiddel.

Ik ga het zoeken in een manier om de duty-cycle van de Weistra regelaar te begrenzen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #365 Gepost op: 17 October 2019, 23:17:43 »
Ik ga het zoeken in een manier om de duty-cycle van de Weistra regelaar te begrenzen.

Dat zal niet zo'n probleem zijn, 't probleem wordt dan hoe je dat selecteert voor elke locomotief en/of treinstel...

"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27018
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #366 Gepost op: 17 October 2019, 23:34:41 »
Dat gaat in dit geval heel lastig worden. Een ander ding is dat ik op deze baan voornamelijk met treinstellen ga rijden. Eerst maar eens kijken hoe die zich gedragen.
In de geautomatiseerde versie van mijn tentoonstellingsbaantje Without heb ik het gevonden in een aparte snelheidskeuze per trein. Maar daar rijdt steeds maar 1 trein tegelijk. Op Uit en Thuis gaan straks meerdere treinen tegelijk rijden in een bloksysteem. Dan zou ik per blok moeten bijhouden welke trein daar op dat moment rijdt en op grond daarvan de snelheid moeten kiezen. Dat wordt me te ingewikkeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #367 Gepost op: 17 October 2019, 23:45:42 »
Ik rij ook nog analoog, wel computergestuurd maar nog zonder langzaam optrekken en afremmen. Het programma houdt in een database bij welke trein in welk blok rijdt en met jouw aangepaste regelaar zou ik dat afremmen wel kunnen gaan doen, individueel aangepast aan de loc.
Ik ben nog wel benieuwd naar een onderdelenlijst bij je schema.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27018
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #368 Gepost op: 18 October 2019, 10:23:57 »
Ik maak nooit een onderdelenlijst, ik zie in het schema wat ik nodig heb. Of bedoel je wat anders?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #369 Gepost op: 18 October 2019, 10:53:15 »
Een onderdelenlijst met waarden van weerstanden & condensatoren, typen transistoren, IC's e.d.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27018
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #370 Gepost op: 18 October 2019, 10:58:24 »
De basis is het schema van de Weistra regelaar. De componentwaarden daarvan vind je in de encyclopedie.
Van de toegevoegde schakeling zal ik binnenkort een nieuwe tekening plaatsen met de waarden er in.

En hier is hij al:
waarden met een * : experimenteel bepaald, kunnen gevarieerd worden om het optrek/afremgedrag te wijzigen.

« Laatst bewerkt op: 18 October 2019, 11:08:43 door Klaas Zondervan. Reden: schema toegevoegd »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #371 Gepost op: 18 October 2019, 15:28:54 »
Bedankt, maar ik zie nu dat er in de encyclopedie ook geen onderdelenlijst gegeven wordt. 😒
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27018
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #372 Gepost op: 18 October 2019, 15:30:06 »
Nieuwe ontwikkelingen aan het snelheidsfront.
Na een poosje bestuderen van het schema besloot ik het heel eenvoudig aan te pakken. Door de instelpotmeter P2 een stukje terug te draaien kon ik de maximale snelheid verminderen. Aan de onderkant van het regelbereik ontstaat dan weer een dood stuk, maar dat is veel minder ernstig dan in de oude situatie. Ik laat het dus maar zo. Een gescheiden instelling voor de onderkant en de bovenkant van het regelbereik zou ook nog kunnen maar dat maakt het weer complexer.
Bovendien blijkt bij testen dat alleen die ene Piko loc vervelend doet omdat het echt een racemonster is. Die mag dus niet meer meedoen op dit baantje. De treinstellen die straks de hoofdmoot van het verkeer gaan vormen blijken een stuk braver te zijn. Niks meer aan doen dus.

Een ander punt is de aansturing van de seinen. Daar heb ik achter de CMOS poorten transistors gezet omdat ik dacht dat een CMOS uitgang niet genoeg stroom kan leveren om een led rechtstreeks aan te sturen. Een aantal berichten terug waren er een paar lieden die beweerden dat dat makkelijk kan.
Door de transistors ontstaat een situatie waar seinen nodig zijn met een gemeenschappelijke min. In het draadje over de nieuw uitgekomen seinen van Digikeijs bleek dat die seinen een gemeenschappelijke plus verwachten.
Daarom maar even een testbordje ingericht met leds die direct aan de uitgangen van een IC hangen. Dat staat nu in duurproef en als de zaak vanavond niet in de brand is gevlogen ga ik op deze weg verder. Dan gaan de transistors er tussenuit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27018
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #373 Gepost op: 18 October 2019, 15:31:45 »
Bedankt, maar ik zie nu dat er in de encyclopedie ook geen onderdelenlijst gegeven wordt. 😒
Dan heb je niet ver genoeg naar beneden gescrolld. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #374 Gepost op: 18 October 2019, 15:51:05 »
achter de CMOS poorten transistors gezet [...]
ontstaat een situatie waar seinen nodig zijn met een gemeenschappelijke min.

Heb je die torren dan als versterker geschakeld? Met een emittervolger keert de fase (polariteit) niet om!