Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

h0 diorama USA “The Paintshops” door Wim Vink
Vandaag om 23:43:58
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 23:29:31
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
Vandaag om 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
  

Auteur Topic: TRAX - een nieuwe stap...  (gelezen 5596 keer)

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
TRAX - een nieuwe stap...
« Gepost op: 06 januari 2018, 16:58:08 »
Terwijl ik nog hard bezig ben met het oplossen van de laatste puntjes in TRAX2, ben ik al hard aan het nadenken wat de volgende stap zal zijn.

Een van de ideeën die ik al vanaf het begin heb, is om een modelbaan controle systeem - zoiets als Koploper, Rocrail of iTrain - toe te voegen. Maar dat wordt dan uiteraard wel webbased.

De belangrijkste vraag is hoe ik hardware ga aansturen via de browser. Er is een USB interface in ontwikkeling, maar tot nu toe heeft alleen Google deze in de browser Chrome geïntegreerd. Of dat erg is, valt nog te bezien, ik heb een inventarisatie gemaakt van de interfaces waarmee systemen aansluiting vinden met een computer en dat blijkt in meerderheid toch via LAN te zijn en in sommige gevallen zelfs via WiFi. In dat geval is het zelfs denkbaar dat je volledige modelbaanaansturing op een tablet kan worden geregeld.

Eventueel zou ik voor de aansturing van USB-aangesloten Controllers een tussenprogrammaatje kunnen maken.

Mijn eerste stap is het bepalen van de juiste hardware om mee te gaan testen. En daar zou ik graag jullie gedachten over lezen. Het zou handig zijn als de testhardware zowel USB als LAN aansluitingen voor de PC heeft. Het zou ook mooi zijn als de controller zowel DCC als MM spreekt. En ik lees dat P50x een beetje de defacto standaard voor communicatie met de Controllers is. Of is dat alleen voor MM?



Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2018, 17:53:26 »
Fedor,

voor een computer programma voor bedrijf van een modelbaan zijn er twee interface  protocollen die min of meer standaard zijn: Expressnet of Loconet.
Er zijn meer interface protocollen, maar die zijn volgens mij minder goed gedocumenteerd en worden ze naar believen door de fabrikant gewijzigd.

Als railformaat is DCC het meest verbreid. Vergeet het Motorola railformaat.   
Er is nog een mfx / mfx+ railformaat. Dit is bedacht voor speelgoedtreinen.
 
Ik heb ervaring met de digitale systemen van Lenz en van Uhlenbrock. Lenz
heeft een interface met LAN en USB. Uhlenbrock heeft een interface met USB.

Groet, Willem

« Laatst bewerkt op: 06 januari 2018, 18:08:05 door trdl »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2018, 18:30:32 »
Als zelfbouw je wat lijkt, kijk dan es naar de MDRRC-II centrale van Robert Evers, zie: http://members.home.nl/robert.evers
Deze centrale doet DCC en MM, S88n, XpressNet en P50x via USB, en dat allemaal voor onder de Euro 50!
Wij gebruiken deze centrale tot grote tevredenheid voor onze H0 baan, met de BNLS/RCU booster-hub, zie: https://hansqprs.home.xs4all.nl/MDRRCii
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2018, 18:35:53 »
Volgens mij zijn LocoNet en XPressNet voor de communicatie met randapparaten, zoals wissels, terugmelders en handcontrollers - en niet de treinen. De aansturing van de treinen gaat via de centrale. Over het algemeen sturen die ook via een van deze twee protocollen die randapparaten aan.

Connecties tussen Loconet en de PC kunnen wel, maar dan met een extra module ertussen.

Dus vanuit de PC gezien ziet de architectuur er uit zoals hieronder:


Het is dus logischer om te concentreren op het protocol tussen PC en centrale. Want als je dat protocol spreekt, kan je alles aansturen. P50x is prima beschreven, RocRail heeft een hele duidelijke beschrijving op de site staan. Maar ik ben me er van bewust dat het nogal zoeken gaat worden voor andere stukken van de informatie. Zeker de fabrikantspecifieke informatie voor de aansturing op lager niveau.

Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2018, 19:23:06 »
Volgens mij zijn LocoNet en XPressNet voor de communicatie met randapparaten, zoals wissels, terugmelders en handcontrollers - en niet de treinen. De aansturing van de treinen gaat via de centrale. Over het algemeen sturen die ook via een van deze twee protocollen die randapparaten aan.

Denk dat je nog even wat mag gaan studeren....  ::) Met handregelaars doe je toch voornamelijk treinen en niet alleen de wissels? Dus die protocollen zijn ook voor treintjes aan te sturen.

Connecties tussen Loconet en de PC kunnen wel, maar dan met een extra module ertussen.

Ligt helemaal aan de centrale. Sommige centrales hebben standaard een Xpressnet over Lan en LocoNet over Lan ingebouwd. Ook die aanname mag je niet zomaar maken.

Het is dus logischer om te concentreren op het protocol tussen PC en centrale. Want als je dat protocol spreekt, kan je alles aansturen. P50x is prima beschreven, RocRail heeft een hele duidelijke beschrijving op de site staan. Maar ik ben me er van bewust dat het nogal zoeken gaat worden voor andere stukken van de informatie. Zeker de fabrikantspecifieke informatie voor de aansturing op lager niveau.

Alleen het is geen één protocol.... Wat al aangegeven is: Je hebt onder andere LocoNet, XpressNet, Selectrix, P50x, enzovoort... Sommige centrales gebruiken een 'gesloten' protocol en zijn alleen met een licentie van de fabrikant aan te sturen (bijvoorbeeld marklin CS 2 / 3 / 3+) of je die als 'hobby'-programmeur krijgt is vraag 2. En dan zijn van de meeste protocollen nog mooie versies en varianten te krijgen  ;D Dus heel veel uitzoekwerk.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2018, 19:25:05 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2018, 19:57:41 »
@Ronald: Je hebt gelijk over die handregelaars, over loconet kan je inderdaad ook sturingscommando's geven voor het besturen van de schema's. Maar de aansluiting op de baan gaat altijd via een centrale. Van loconet rechtstreeks naar de rails gaat niet.

Dus je ontkomt er niet aan dat je met de centrale moet praten, en tussen centrale en PC praat je bijvoorbeeld P50x. Dan kan je ook je programma ook nog Loconet laten praten, maar de aansluiting Loconet-PC is hardwarematig niet de meest voor de hand liggende als je toch al met een centrale werkt, en de centrale vertaalt je P50x commando's naar Loconet. Dus met Loconet hoef je volgens mij vanuit de programmatuur niets.

Ik begreep dat P50x oorspronkelijk juist van Marklin afkomstig is, dus ik ben benieuwd hoe die tegenwoordig communiceren. Ik heb inmiddels de sourcecode van JMRI al wat doorgebladerd. Daar is aardig wat uit af te leiden denk ik.

Maar goed: wie heeft een goed advies voor hardware met zoveel mogelijk opties que aansluitingen en protocollen.


Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2018, 21:02:04 »
Veel opties? De laatste ESU of de DR5000?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2018, 05:50:28 »
Die DR500 ziet er veelbelovend uit, en Neederlandsche Waar, Zoo helpen wij mekaar!

Zo te zien is de software echter alleen beschikbaar voor Windows. En ik werk met Linux. Ik heb wel een virtuele windowsmachine draaien, maar dan is het even afwachten of die met de USB samenwerkt - mijn TomTom kan wel updaten via die machine maar het gaat ook vaak niet goed. Maar goed dat is alleen voor de configuratie nodig.

En niet duur ook. Waarom koopt niet iedereen dat ding? Is er iets mis mee?

Ik ga ook een klein testbaantje maken, met twee locs, wat wissels, seinen en later ook een draaischijf. In N, zodat ik het makkelijk kan opbergen. Weet iemand een online shop waar ze voordelige DCC-ingerichte locjes verkopen? En welke rails op N schaal is het voordeligst EN stevig?
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2018, 08:47:36 »
hoi fedor
in elkaar en uit elkaar  gaat niet goed op de lange duur
gewoon plaathout en fleischman met bedding
online shops ?
nieuw /tweedehands
goede ervaringen met Marnan en Harlaar
Beide reageren snel en denken mee
groet
kees

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2018, 07:45:54 »
Nou, ik heb de DR500 van DigiKeijs besteld. Denk dat dat een hele goede keuze is voor de eerste expirimenten.

Ik heb een Fleischmann-startsetje met uitbreiding, een extra locje en een paar extra wagonnetjes besteld dus als het goed is kan ik komend weekeinde starten. Enorm veel zin in.

Leuke webshop voor N-spul trouwens: N-Spoorstore.nl, een redelijk duidelijk georganiseerde webshop waarin ik tenminste een beetje efficient kon zoeken en die alles wat ik nodig had op voorraad heeft. Dat is wel nog een groot probleem: de meeste webshops zijn vrij beperkt in hun assortiment (erg merkgericht ook) en er zijn bijna geen modelspoorwebshops met een goede filterfunctie zoals die van Conrad of Bol.com. Zelfs Modelshop Lippe, wat volgens mij de meest uitgebreide modelspoorwebshop is als het gaat om assortiment sorteert zijn spullen op merk.

Daar is nog een wereld te winnen - volgende fase voor TRAX? ;-)
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2018, 08:57:02 »
Hans runt inderdaad een hele leuke zaak, ik organiseer ook met het het Station N spoor evenement en heb jarenlang het ombouwwerk gedaan voor hem. Maar hij komt van een lange weg en de shop is na jaren nu eindelijk in orde.


Tip: kijk ook eens naar Crazytrains uit Almere en de N-Spoor ice eveneens uit Almere.

Ze hebben beiden geen webshop maar wel uitstekende service :)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2018, 10:25:07 »
Fysieke winkels zijn niet mijn ding. Ook voor andere producten niet. Kosten me teveel hobbietijd.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2018, 10:33:21 »
Hoi,

Van loconet rechtstreeks naar de rails gaat niet.

Dat heb je bij geen enkel systeem, behalve bij MRDirect (is een softwarecentrale) er moet altijd een centrale die de DCC-signalen genereert tussen zitten om je treinen te laten rijden. Bij MRDirect is dat een pc (al dan niet een aparte pc)

Dus met Loconet hoef je volgens mij vanuit de programmatuur niets.

Onderzoek maar eens verder... Bijvoorbeeld naar 'LocoNet TCP/IP' en 'xpressnet tcp/ip' dan zal je zien dat je bijvoorbeeld de DR5000 via locoNet en/of XpressNet over TCP/IP kan werken. Dus geen extra hardware nodig. Zo zijn er meer centrales die dat kunnen.

Ik begreep dat P50x oorspronkelijk juist van Marklin afkomstig is, dus ik ben benieuwd hoe die tegenwoordig communiceren. I

Via een eigen gesloten protocol. Dat is niet vrij verkrijgbaar.

En niet duur ook. Waarom koopt niet iedereen dat ding? Is er iets mis mee?

Er is niets mis mee... Maar soms zijn de wensen en eisen van mensen anders dan wat de DR5000 te bieden heeft. Als je graag met een draaiknop werkt dan heb je niets aan de DR5000 omdat deze altijd via de computer moet werken. Sinds een update kan je dan ook via apps de boel besturen. Je kan wel een handregelaar (bijvoorbeeld multimaus) aansluiten maar die moet je dan weer los aanschaffen. Em ook als je vooral met het motorola-protocol, MFX-protocol of Selectrix-protocol rijdt heb je niets aan een alleen DCC-protocol centrale.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2018, 10:47:05 »
@Ronald: dank voor je uitgebreide toelichting. Ik zag inderdaad dat de DR500 graag loconet praat met de PC... maar ik las vervolgens dat Loconet niet open is maar van Digitrax...weet iemand hoe dat zit?
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: TRAX - een nieuwe stap...
« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2018, 10:56:09 »
hoi,

maar ik las vervolgens dat Loconet niet open is maar van Digitrax...weet iemand hoe dat zit?

Dat klopt helemaal. Je kan een licentie aanvragen bij Digitrax. Digitrax is eigenaar van het protocol, zie ook Digitrax Loconet

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!