Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 22:33:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:27:52
modulebaan in spoor 1
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail
door
Medtskie
Vandaag
om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:52:59
NS 8100 in 0
door
moonlicht
Vandaag
om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
cor_b
Vandaag
om 21:43:56
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:39:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 21:26:01
Rijnstraat
door
R1954
Vandaag
om 21:17:15
PBM/PWM met joystick
door
Eric v C
Vandaag
om 20:59:39
Digitaal-delta
door
Dick Bernard
Vandaag
om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Rick
Vandaag
om 20:43:43
Rondom Charlois
door
Wim1969
Vandaag
om 20:16:47
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:03:18
Piko 2025
door
Eelco Storm
Vandaag
om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Huup
Vandaag
om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
prutser
Vandaag
om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale
door
VAM65
Vandaag
om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
RobbertJan
Vandaag
om 18:16:15
Line-up foto's van modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Menno
Vandaag
om 17:31:15
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:12
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 15:33:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel. (gelezen 2246 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3535
Mcn NSR Groningen.
Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Gepost op:
04 January 2018, 15:52:32 »
Tijdens de feestdagen een projectje opgepakt dat ik al langer wou uitvoeren, het ombouwen
van mijn Dapol railstofzuiger, van een wagon naar gemotoriseerd spoorvoertuig.
Allereerst de Dapol uit elkander genomen, alles opgemeten en een donor loc uitgezocht voor
de aandrijving, iets zonder kardan koppelingen dus dan kom je al snel bij fleischmann of iets
dergelijks met rondmotor uit.
Een fleischmann V100 werd het uiteindelijk gezien er makkelijk aan te komen is en kwa prijs
ook nog eens heel redelijk.
Ik heb tijdens de bouw niet veel foto's gemaakt, dus er zal wel het één en ander niet kloppen
in het kleurtjes departement, affijn, het gaat om het idee.
Na wat denkwerk besloten om de draaistellen van de V100 geheel over te nemen, inclusief de
metalen ombouw, deze pasten nagenoeg perfect in het chassis.
De draaipunten zijn gemaakt van 3x1mm messing U profiel waar het draaistel netjes in hangt.
DSC_1307
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Alvorens uiteraard dit alles in te kunnen passen moet er wel het één en ander uit de bodem
gezaagd en gesneden worden, dat spreekt voor zich.
DSC_1308
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Iets dichterbij gezien, de messing delen zitten met secondelijm vast en na een dag nog eens extra
ingesmeerd met een 2e laag Bison Max repair.
Na wat pas en meetwerk alles bij elkaar weer een rolvaardig apparaat, bedraad en wel.
Het motorschild van de V100 is aangepast zodat deze digitaal geen problemen geeft.
DSC_1310
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Uiteraard kan ik het niet verkopen de behuizing onaangeroerd te laten, ik heb er toch
maar een paar uurtjes in gestoken zodat het ook daadwerkelijk lijkt op spoorsch materieel.
DSC_1310
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Front en sluitseinen, frontruit, deurtje naar de technische ruimte, beugel op het dak welke
afkomstig is van een oude Roco blokkendoos evenals de isolatoren.
DSC_1309
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De front en sluitsein behuizingen zijn van styreen buis, respectievelijk 2 en 1,5 mm welke ik
na het uitharden van de lijm het uitgeboord naar 1,5 en 1 mm
De andere zijde is ook aangepast, met een set cabinedeuren en uitlaatsysteem voor het generatorpack.
Het is tenslotte wel een hybride
DSC_1274
by
Robbert Jan.
, on Flickr
En nog een paar plaatjes van de werkende verlichting;
DSC_1313
by
Robbert Jan.
, on Flickr
DSC_1312
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Een leuk projectje waarbij ook niet alles voor de wind ging, ik vind het spuiten en afplakken nog altijd
geen plezierige bezigheid, affijn het is deze keer wel redelijk netjes gelukt.
Digitaal gezien zit er overigens een Lokpilot V3 in uit de rommeldoos, deze regelt alles, dus ook de
motor van de stofzuiger, welke nu in -en uitgeschakeld kan worden.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1520
Vriend van vlaflip
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #1 Gepost op:
04 January 2018, 16:11:42 »
In een woord: TOF!!!!
Gelogd
Met een sik
NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
Offline
Berichten: 850
mekkerend het leven door
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #2 Gepost op:
04 January 2018, 16:12:33 »
heel mooi gedaan
en ik herken de aversie tegen afplakken
Gelogd
Groet,
Gerard
Besselspoor
Offline
Berichten: 5405
Team Mitropa - OHMB
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #3 Gepost op:
04 January 2018, 16:13:02 »
Dus ik begrijp dat het nog steeds een functionele railstofzuiger is, maar nu 1 die op eigen kracht kan bewegen en er ook zo uitziet? Gaaf gedaan hoor!
Gelogd
RETROBAHN A.G.
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #4 Gepost op:
04 January 2018, 16:19:03 »
Mooi gedaan hoor, top!
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7759
Forummoderator
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #5 Gepost op:
04 January 2018, 17:36:44 »
De beschildering in blauw met gele snor/band, dat maakt het helemaal af. Gaaf.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3535
Mcn NSR Groningen.
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #6 Gepost op:
04 January 2018, 18:50:10 »
Dank jullie wel voor de positieve reacties!
@ Bessel,
Klopt helemaal, er kan nu zonder gekoppelde locomotief stof gezogen worden.
Er zitten dan ook geen koppelingen oid aan.
@ Reinout,
Ik heb gespeeld met meerdere kleurstellingen, daarbij de rand van het chassisdeel
als scheidingslijn te gebruiken.
In eerste instantie was donker bruin de gekozen kleur maar dat leek meer op
engelse drop dan een realistische kleurstelling, zodoende donkerblauw en geel met een
mat zwarte "buik" tussen de draaistellen.
Af is ze nog niet, er moeten nog een paar handrailtjes op en iets van transfers,
waar ik op dit moment nog geen ideeën voor heb
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7172
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #7 Gepost op:
04 January 2018, 20:18:18 »
Koele bak!
Komt er ook een turkooizen variant?
groeten
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
RobbertJan
Offline
Berichten: 3535
Mcn NSR Groningen.
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #8 Gepost op:
04 January 2018, 21:04:33 »
Wat een idee, turquoise, blauwe bies en los aangezette
zilver gespoten sierlijsten.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Haradigi
Offline
Berichten: 948
Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #9 Gepost op:
04 January 2018, 21:49:32 »
Hi Robert Jan,
Mooi gedaan en vast handig in gebruik.
groet
Harald
«
Laatst bewerkt op: 04 January 2018, 21:51:09 door Haradigi
»
Gelogd
Klik hier: Index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen
HansB
Offline
Berichten: 141
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #10 Gepost op:
05 January 2018, 10:42:57 »
Daar ben ik gek op zelf iets ontwerpen en het ook nog laten werken.Geweldig.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.