Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Proznitz - DDR [H0, 0,36m²]  (gelezen 18438 keer)

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Proznitz - DDR [H0, 0,36m²]
« Gepost op: 02 januari 2018, 23:28:11 »
Hoi,

Met twee vrienden knutsel ik bij hen zo nu en dan aan zowel een Frans smalspoorbaantje als een Belgisch epistel. Dat is plezierig, maar ik zou ook graag thuis een baantje hebben om aan te frotten en meditatief met treintjes te kunnen keutelen.

Gaandeweg is het mij wel duidelijk geworden dat mijn manier van modelbouwen meer contemplatief van aard is dan neus dicht en gaan. Ergo: het gemiddelde tempo ligt laag; grootse ambities zijn (hoewel ruimschoots aanwezig...) uitgesloten. Daarnaast moet het geheel passen in een appartementje van 45m2. Dus. Reeds.

Uiteindelijk koos ik voor een formaat van ca. 120 cm bij 30 cm, inclusief een mini fiddle yard. Qua invulling zocht ik naar iets oostblokkerigs met mogelijkheden voor zowel reizigers- als goederenverkeer. Op deze website vond ik een berg aan uiterst inspiratievolle foto's van (D)DR schraligheid in de regio Altmark. Zonder iets specifiek na te willen bouwen is dit wel het sfeertje waar we voor gaan. Zie hieronder het beoogde ontwerp.

DSC_1053 by W P, on Flickr

Enfin. De kogel was door de kerk en er moest nú begonnen worden. Op een sneeuwige zaternammiddag glibberde ik een kwartier voor sluitingstijd de plaatselijke DHZ zaak binnen en vroeg om een plaatje hout. Met frisse tegenzin kon dit ook nog wel verzaagd worden. Diezelfde avond stond er een bakje in de kamer. Het was een tamelijk verfrissende en tevens licht ontnuchterende ervaring om te merken hoe snel er iets kan wanneer men de zaken simpel houdt en feitelijk de koe bij de horens vat.

Het bakje:
DSC_1054 by W P, on Flickr

Rails is rechttoe rechtaan Peco code 75. Niet bijzonder, wel degelijk. Van het wissel werd het omzetkliksysteem verwijderd. Aandrijving gaat toch per motor, dus het is niet nodig en staat iets fraaier. Ter zijner tijd wil ik mijn materieel voorzien van Kadee's. Ten behoeve daarvan heb ik alvast wat (wegklapbare) magneten onder de baan gemonteerd. Geen foto's van, dus daar kom ik later nog wel op terug.
DSC_1068 by W P, on Flickr

Toen was het ballasttijd volgens de Méthode Pragmatique, zijnde: ballast (Woodland medium) strooien, verlijmen (houtlijm), het geheel bruinig spuiten (mix Vallejo 71.080 rust en een petit peu 71.040 burnt umber) en afwerken met wat washjes (alles met olieverf Van Dyck bruin en daarna railstoelen met mix Van Dyck bruin en zwart). Het kan er m.i. net mee door...
DSC_1098 by W P, on Flickr

DSC_1106 by W P, on Flickr

En de laatste activiteit gedurende de Dagen van Vrede en Welbehagen: begin maken met het aanleggen der wegen in de vorm van Faller kinderkopjesplaat en een tube plamuur.

DSC_1108 by W P, on Flickr

DSC_1110 by W P, on Flickr

Goed. De leu geet te bedde.

- Wieger
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2022, 10:29:50 door Reinout van Rees. Reden: mm => m »
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Proznitz
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2018, 06:49:03 »
Wieger, ziet er prima uit! Zoiets heb ik ook al eens zitten tekenen maar dan Amerikaans en 0N30. Zou er zo aan beginnen :)

Maak voort  ;)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Proznitz
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2018, 07:34:46 »
Mijn aandacht heb je, dit is precies de manier waarop ik zelf modelbouw, niet te moeilijk denken en vooral doen.

Veel plezier, Gert-Jan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Proznitz
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2018, 09:13:05 »
Je ontnuchterende ervaring ziet er leuk uit!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Enjoy !
Re: Proznitz
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2018, 10:15:40 »
Leuk  (y)

Ik ga dit in de gaten houden...

Groet, Michel

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: Proznitz
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2018, 22:31:11 »
Danku heren!

Geen fotogenieke bouwzaken op 't moment. Ben aardig wat tijd kwijt geweest met het uitbikken van het straatspoor en de overwegen om de rails vrij te maken. Tamelijke K klus. De vorige keer dat ik 't op deze manier deed ging 't gek genoeg een stuk soepeler. Enfin, in het vervolg braaf de methode volgen zoals geschreven in de BNLS Encyclopedie.
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: Proznitz
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2019, 20:43:25 »
Zo. Dit kreng maar weer eens van de kast getrokken (daar stond ie namelijk).

Het maken van bouwfoto’s is er wat bij ingeschoten, dus waarde lezer, u moet het doen met een beschrijving van het gedane werk:

> Landschap van DAS-kleiom wat reliëf te creëren. Geheel bruinig verven.

> Wegen voorzien van kleur: alles een onbestemd zandkleurtje gespoten, daarna elke kassei even apart aantippen met grijs en alles van een dunne zwartbruine olieverf filterwash (mengverhouding 1:20) voorzien. Volgende keer ga ik denk ik voor een net iets donkerder grijs als kleur voor de stenen. Voor nu laat ik het zo. Het zijn ergens tussen de 9.000 en 10.000 kasseitjes, dus euh ja, één ronde is wel genoeg.

> Nabootsing van zand/grond door middel van zip-texturing: ondergrond nat maken en met pigment op kleur gebracht gipspoeder uitstrooien. Gebruikte mengverhouding: 1 gram oker en 1 gram zwart op 10 gram gips. Het is maar dat u het weet.

> Grazig en minder grazig gras: met een grasstaaf in lagen 1mm+2mm, 4,5mm en 6mm vezels aanbrengen. In dit geval zitten Mininatur moss, frühherbst, spätherbst en beige in de mix. Vervolgens nog op diverse plekken Woodland fine turf in verschillende tinten groen en bruin ertussen gefrot. Als lijm gebruik ik acrylbinder. Voornaamste voordeel ten opzichte van houtlijm is dat het veel minder snel vliezen trekt en dat voor praktisch dezelfde prijs. Heb ook het idee dat het minder zichtbaar opdroogt.

> Struikgewas:
    - Bramenstruiken volgens deze methode. Kortweg: plukjes pluizen van verschillende kleuren polyfiber / decotwister, spuitlijm erover en fine turf strooien. Enige verschil met de beschrijving is dat ik de struikjes los van de baan heb gemaakt en pas helemaal aan het eind in de baan heb geprikt. Kwestie van meer controle over het maakproces en geen zooi op de baan.
    - Generieke struiken volgens de hier beschreven methode. Kortweg: stukje sisaltouw uitpluizen, laag bruine verf uit een spuitbus, 4,5mm grasvezels, weer bruin spuiten, laag fine turf. Om ze gemakkelijk te kunnen spuiten en bestrooien heb ik de struiken in een plaatje piepschuim gestoken. Dat leverde ook nog een mooi restproduct op. De grasvezels en turf die tijdens het proces op het piepschuimplaatje terecht kwamen hebben een soort dun matje gevormd. Voorzichtig met een palletmesje lospeuteren en mooi te gebruiken als laag onkruid, extra struikvulling, etc.. Kan me voorstellen dat het ook prima geschikt is om klimplanten mee na te bootsen.

> Auhagen wissellantaarn: in al mijn naïviteit dacht ik dat deze functioneel was. Niet dus. Prima. Wat gefröbel met messing en styreen en nu beweegt de lantaarn in ieder geval mooi mee met het wissel. Woooeiiii!

Als het goed is komen er wat leuke spoorse detaildingen vanuit het oosten deze kant op. Ondertussen blijf ik doorpeuteren met het groenspul en kan ik beginnen aan het wachthok en de VEB/LPG/anderszins Kombinat loods. Dan wordt het zo ongeveer tijd voor een achtergrond en frieslijst…

Goed, fototijd, inclusief 4000K lampjes erop voor extra DDR-gezelligheid!









Het hele bakkie...
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Proznitz
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2019, 20:52:19 »
Volledig gemist eerder, maar o zo leuk dit bakkie! Gaaf. (y)

Gr.

Edsko

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Proznitz
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2019, 21:11:40 »
Wees eerlijk, meer heb je eigenlijk niet nodig. En die kleine Fiddle Yard, op je schets, is wel een must. Die geeft je net een beetje vrijheid om eens een wagentje te verwisselen.
Maar mooi is het! En wat me ook aanspreekt is dat je een soort universeel landschap hebt gemaakt.

Wolter
Moins mais mieux.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
    • De Hoekselijn
Re: Proznitz - DDR [H0]
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2019, 09:02:31 »
Leuk leuk leuk  (y)

Het draadje was me nog niet opgevallen, maar dat kon met de naam Proznitiz niet lang duren natuurlijk  (y)

Groet Dennis

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Proznitz - DDR [H0]
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2019, 18:51:11 »
Fraai!  (y)

Reeks77

  • Online Online
  • Berichten: 1350
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Proznitz - DDR [H0]
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2019, 20:12:49 »
De eenvoud en de herkenbaarheid doet het hem , dat maakt het zo mooi eraan .

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: Proznitz - DDR [H0]
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2019, 20:57:17 »
Danke! :)

@Wolter: er zit een klein schuifplankje met twee sporen aan de linkerzijde en dat is inderdaad een must. Het is erg minimalistisch, maar het principe werkt en daar ging het me om. Had wat karton om het landschap gezet voor de foto’s dus valt buiten beeld. Waarschijnlijk ga ik alsnog een mini fiddle yard aan de rechterzijde maken zodat het railbusje door kan rijden en de linkerzijde uitbreiden voor wat meer rangeervrijheden.

@Dennis: tja, bedacht me later dat de naam wel erg lijkt op die van jouw fijne (D)DR epistel… Nouja, kennelijk heeft het ergens in een vijfjarenplan gestaan ofzo…

- Wieger
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Proznitz - DDR [H0]
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2019, 21:29:52 »
Mooi man! (y)

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
    • De Hoekselijn
Re: Proznitz - DDR [H0]
« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2019, 23:30:37 »
Waarschijnlijk vallen de beide dorpen onder dezelfde SED Bezirksleitung  ;D

Succes met de bouw verder!

Groet