Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Dilemma, met welke software ga ik verder?  (gelezen 1981 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Dilemma, met welke software ga ik verder?
« Gepost op: 26 december 2017, 22:18:34 »
heren, eerst ven een iets klaar stellen, ik wil zeker geen polemiek opstarten wat betreft wat is beter of slechter..
Dit gezegd zijnde, ik ben nu zover dat ik weer koploper aan het ingeven ben, ik heb de baan getekend en ga nu de bezetmelders definiëren. Ik heb vroeger ook met koploper gespeeld e voor wat ik wilde lukte dat wel. Nu heb ik de (voor)laatste versie geinstalleerd, en eigenlijk moet ik weer vanaf 0 weer beginnen met studeren. Ik heb de manual laten printen en heb hier een pul van bijna 450 pagina's en ik begin te twijfelen, heb ik hier nog zin in? Ook het feit dat je verplicht wordt om te upgraden stuit me tegen de borst. OK, Koploper kan veel, zoveel zelfs dat ik waarschijnlijk nooit meer dan 10% van de mogelijkheden zal nodig hebben en zal gebruiken. Het lijkt wel Word, kan ook veel maar voor een gewone sterveling in het een beetje 'over-powered', Daarom ben ik aan het kijken naar Itrain, Wat ik op bepaalde fora lees is het toch wat simpeler van opbouw en dus wat gemakkelijker om te leren kennen. Ja, het is te betalen, maar een loc kost ook wel wat, en Itrain is nog in ontwikkeling. Ik lees nu al even mee op het Itrain forum en wat ik er uit begrijp kan het toch ook wel wat, en voor 'Jan met de pet' zeker voldoende. Wat ik nog niet weet is of er een verschil is in opbouw wat betreft de baanbouw? Ik heb nl gebouwd met Koploper in het achterhoofd. Dus melders van ongeveer een 30cm. en 2 melders per blok en voor de kopsporen 3 melders. De centrale is ondersteund en de servodecoders ook, dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Dus eigenlijk 4 vragen
- is de opbouw van de baan verschillend voor de 2 pakketten?
- Hoe is de leercurve ? Is het een groot verschil?
- Zijn er dingen waar Itrain op achter blijft? Rekening houdend dat ik een gewone gebruiker ben en geen Power User?
- En zou ik Koploper en Itrain voor dezelfde baan kunnen gebruiken?

mvg

Dirk
« Laatst bewerkt op: 26 december 2017, 23:23:22 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter(s) »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: dilemma, met welke software ga ik verder?
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2017, 22:36:11 »
Ook het feit dat je verplicht wordt om te upgraden stuit me tegen de borst.

Ik heb wellicht wat gemist, maar ik snap niet waar je op doelt. Wat moet je upgraden en waarom ?

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: dilemma, met welke software ga ik verder?
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2017, 22:54:58 »
Wel, Als je op het Koploperforum wat wil vragen is het eerste antwoord dat je krijgt "Stuur je backup", Als je het dan post is het 2e antwoord" gebruik de laatste versie", en als er een reactie komt met verbeteringen aan de baan, en diegene die je geholpen heeft werkt wel met de laatste versie dan kan je de backup niet meer inlezen. Dus upgraden... Ik veronderstel dat de versies niet backwards compatible zijn.


Dirk


2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: dilemma, met welke software ga ik verder?
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2017, 23:09:51 »
Oh eerlijk?
Ik heb altijd de versie die actueel was bij de laatse vervangng van de computer.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Dilemma, met welke software ga ik verder?
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2017, 01:08:34 »
Jouw keuze, houdt er echter rekening mee dat Koploper niet meer met elke moderne centrale werkt.

Een baan die gebouwd is voor Koploper kun je ook met iTrain aansturen. Bij onze modelspoorclub doen we precies dit. Niet tegelijkertijd maar wel afgewisseld. Ene keer Koploper en dan weer eens iTrain. Gewoon omdat het kan en omdat er voor beide systemen liefhebbers zijn.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Dilemma, met welke software ga ik verder?
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2017, 07:24:37 »
Dirk,

iTrain of Koploper, een vraag die wij op de club ook heel veel krijgen.

Koploper is gestopt, komen alleen nog kleine aanpassingen een hee mooi programma voor zijn tijd en onwijs goed werk door Paul. De leercurve is hoog, maar het is zeker te doen.

iTrain ontwikkeling gaat nog volop door. Het progamma werkt compleet anders, je tekent je baan, vult in wat er in een blok moet zitten, bezetmelders, seinen enz, en het programma maakt alle koppelingen met vorige en volgende blok. Uiteraard vul jij iets fout in dan werkt het niet.

Het maken van route's is goed te doen, iTrain kan overigens ook de trein zijn eigen weg op je baan laten rijden.

Geld niet voor 95% van de gebruikers dat hij/zij slechts 10% van een programma gebruikt, ik zou me daar niet al te druk over maken, gewoon gebruiken wat jij op dit moment nodig hebt en het is alleen maar handig dat er dingen in zitten voor de toekomst.

Er zijn div. licenties te koop, afhankelijk van wat je wilt kun je de juiste versie kopen, upgraden kan later altijd.

Je kunt iTrain gratis uitproberen via de website kun je een proef licentie aanvragen. Op het iTrain forum is veel kennis aanwezig en kunnen ze je zeker helpen met al je vragen.

Je woont wat ver weg, maar je bent altijd welkom op onze verenging, waar we je alles kunnen laten zien.

Eric



H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 831
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Dilemma, met welke software ga ik verder?
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2017, 09:08:15 »
Dirk,
Probeer eens een gratis alternatief waarbij je elke dag een update kunt installeren (hoeft niet trouwens).
http://wiki.rocrail.net/doku.php
De ondersteuning via het forum is goed en de programmeur staat open voor verbeteringen van de software.
In de afgelopen dagen is er nog een voorstel van mij in het programma verwerkt.

Helaas is de Nederlandstalige handleiding niet bijgewerkt maar de Engelstalig en de Duitstalige wel.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: dilemma, met welke software ga ik verder?
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2017, 09:21:44 »
Wel, Als je op het Koploperforum wat wil vragen is het eerste antwoord dat je krijgt "Stuur je backup", Als je het dan post is het 2e antwoord" gebruik de laatste versie", en als er een reactie komt met verbeteringen aan de baan, en diegene die je geholpen heeft werkt wel met de laatste versie dan kan je de backup niet meer inlezen. Dus upgraden
Wees blij. Die updates krijg je juist om bugs uit het programma te halen en nieuwe functies toe te voegen.
Vaak lossen die een probleem daarmee al op. En hoeveel moeite kost het nou om even een update te draaien? 2-3 minuten en je bent weer helemaal up to date. Ik zie het probleem niet.
Maar als je daarna een werkende baan hebt verplicht niemand je om een update te doen.
Ik zie op beurzen vaak genoeg oudere versies in gebruik. De gebruikers (clubs) zijn daar blijkbaar zeer tevreden mee.

Ik veronderstel dat de versies niet backwards compatible zijn.
Dat klopt. Vanwege de updates die je met een nieuwere versie gekregen hebt.
En sinds Paul aangekondigd heet te stoppen met de ontwikkeling zijn er al heel veel updates en nieuwe versies uit gekomen.
Ook met nieuwe centrales kan je best wel goed uit de voeten.
Aangezien de protocollen door nieuwe centrales prima ondersteund worden.
Ook al staat je centrale niet in het lijstje, met een andere keuze werkt het ook prima.
Neem de DR5000. Die staat er niet bij maar is via Loconet of Xpressnet prima aan te sturen.

En om je verder uit de droom te helpen.
Denk je dat je bij andere programma's niet hoeft te updaten? Daar krijg je er net zo goed mee te maken.
Geen idee of andere programma's wel backwards compatible zijn.

En ben je met de rest van je software ook zo. Vooral niet updaten?
Nooit van veiligheidslekken gehoord.
Gr.
Eric

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Dilemma, met welke software ga ik verder?
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2017, 12:12:21 »
Hi Dirk,

Ik mis in het bovenstaande nog een programma n.m.l. Traincontroller.
Heb je daar ook naar gekeken ?
Zelf ben ik al een tijdje aan het beslissen welke van de drie, zoals het er nu voorstaat wordt het TC, echt makkelijk.
Kijk eens naar de filmpje van RudyB.

groet
Harald

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Dilemma, met welke software ga ik verder?
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2017, 17:36:29 »
Hi Dirk,

Ik mis in het bovenstaande nog een programma n.m.l. Traincontroller.


Ja had ik ook bekeken, tot aan de prijslijst :o Is wel dubbel zo duur als Itrain. Wel veel toeters en bellen, maar of ik dat nodig heb??

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Dilemma, met welke software ga ik verder?
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2017, 17:55:52 »
Hoi Dirk,

Koploper biedt alles....kijk eerst of je daarmee uit de voeten kunt....ik gebruik het nu ook sinds een jaar...en ja je loopt weleens tegen een update aan net als alle treinprogramma's. Wat ik belangrijker vindt is dat als je koploper gebruikt ook de basis principe leert van hoe het systeem werkt...

Voordeel is dat Koploper bijna 100% compleet is....en nog gratis .

Ik ben er blij mee en ja ik stoot mij weleens aan stenen maar daar leer ik meer van dat als het systeem het voor mij uitdoktert. Just my 2 cents.

Bjorn

Ronald van der kooi

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Dilemma, met welke software ga ik verder?
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2017, 20:15:15 »
ik denk dat de een er anders tegen aan ziet dan een ander.
Heb al een aantal jaren koploper gebruikt maar heb laatst toch de demo van itrain gedownload.
Ik ben niet een gebruiker die er alles uithaalt wat er in koploper zit.
ik hou niet van alles automatisch te laten rijden maar zelf alles in de hand te houden.
Bij de demo van itrain vindt ik alles toch wat prettiger werken.
En heb daarom vandaag toch itrain aangeschaft.
Maar ik laat koploper er nog wel naast lopen.
bezig met project tusken (tussen) wad en walden
rijdt tijdperk 3 ns
Gestart met baanplan kafigsdorf tp 3 duits