Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Treinreizen met m'n vader door Luit
Vandaag om 17:29:14
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RikM
Vandaag om 17:13:36
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Karben
Vandaag om 17:13:11
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
DR4024 door Ronaldk
Vandaag om 17:05:13
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 16:08:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
  

Auteur Topic: Inzet NS 6400 in het Noorden van het land  (gelezen 2426 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Inzet NS 6400 in het Noorden van het land
« Gepost op: 25 december 2017, 20:14:12 »
Op railwiki las ik dat de 6400 met ingang van de zomerdienst van 1989 werden ingezet
Hoeveel locs werden vanaf die zomerdienst in gezet en weet iemand hoe deze omloop er uitzag
en eventuele trein nummers van de treinen die toen werden gereden

gr
edwin

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Inzet NS 6400 in het Noorden van het land
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2017, 20:30:24 »
In de Railkroniek van 1989 stonden mooie tabellen en grafieken. Er waren acht diensten in serie AZ.





Groeten,
Lolke

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Inzet NS 6400 in het Noorden van het land
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2017, 23:17:29 »
Dank je wel Lolke
dit is precies wat ik zoek

edwin

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
    • Filmpjes op YouTube
Re: Inzet NS 6400 in het Noorden van het land
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2017, 10:19:19 »
Het lijkt er op dat de omloop niet helemaal compleet is.

Op zaterdag staat de 96524 losse locs naar Onnen, maar niet welke treinen ze gebracht hebben. Ook staat niet de aanvoer "Belgische Fals" vermeld, deze reed di/za met 2 loks.

Het chloor staat er ook niet in, kan zijn dat die in 1989 nog met 2200 werd gereden en/of facultatief was. Treinnummer was later 56311.

Ik ben in 1993 achter het station Delfzijl komen wonen, toen waren de tijden in elk geval al veranderd en (sommige) treinnummers ook. Aanvoer bonte trein di-za 55311 a Dz 558u. Op maandag reed een kortere trein die rond het middaguur aankwam. De afvoer bonte trein was rond 1800u, de 55310.
Afvoer lege Fals wagens was toen al een uur eerder, rond 1900u.

Jarenlang had je toen nog de losse loks op zaterdag, minimaal 3 (2 x van de kalksteen, en 1 x van de bonte trein) maar vaak 4 als er ook lege chloorwagens werden gebracht/de aanvoer van DSM Lutterade (leeg methanol/vol ammoniak) apart kwam.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Inzet NS 6400 in het Noorden van het land
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2017, 10:38:55 »
Alle diensten naar Friesland en ook verschillende rond Gn werden op dat moment nog in de omloop BZ gereden door 2200’en. Die hadden per 17 september 1988 de 2400 afgelost.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Inzet NS 6400 in het Noorden van het land
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2017, 18:54:13 »
Hoeveel loc's (2200) zaten in deze BZ omloop?
Is de kans aanwezig dat met de komst van de 6400 de BZ omloop ook langzaam  de 2200 uit deze omloop werden verdreven ?

edwin

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Inzet NS 6400 in het Noorden van het land
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2017, 19:15:52 »
Volgens Railkroniek 68, waar een overzicht van de diesellocomotieven omloop van de winterdienst 1989/1990 is staat, bestond BZ uit 41 locomotieven. De 6400 omloop was nog hetzelfde als de eerder geplaatste omloop.



Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Inzet NS 6400 in het Noorden van het land
« Reactie #7 Gepost op: 26 december 2017, 19:20:31 »
Even ter illustratie een paar plaatjes. Trein 55721, uit serie BZ, op 13 december 1989 in Franeker:


NS 2342

Een jaar later, op 2 november 1990, werd die trein door een 6400 gereden:


NS 6436

Maar op 4 januari 1991 weer door een 2200:


NS 2270

Groeten,
Lolke

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Inzet NS 6400 in het Noorden van het land
« Reactie #8 Gepost op: 26 december 2017, 20:06:31 »
als ik je foto's zo bekijk Lolke is dat omloop BZ een mix was van de 2200 samen met de 6400


DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Inzet NS 6400 in het Noorden van het land
« Reactie #9 Gepost op: 26 december 2017, 20:18:19 »
In '89 zat ik in Groningen (Oosterpoort) op school. Ik kwam elke morgen met het busje :P vanuit Drenthe naar Groningen..
En omdat het busje natuurlijk naar meer scholen moest, was ik altijd wel op tijd.
Nummers zeggen mij niet zoveel, wat ik wel weet is dat de goederentreinen die bij mijn school langs kwamen.
De ene keer door 2200's werden getrokken de ander keer door 6400's
Bij hoge uitzondering ook nog wel eens met een combi van beide..
Maar dan wel altijd met een 2200 voorop.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
Re: Inzet NS 6400 in het Noorden van het land
« Reactie #10 Gepost op: 26 december 2017, 21:24:25 »
Een lokserie rijdt in een omloop . Deze is vaak gesplitst in meerdere omlopen . De 2200en reden in de AZ , BZ enz . Bij het indienst komen van de 6400 namen die de omloop AZ over . De BZ was zo te zien nog in handen van de 2200 . Bij storingen , ongelukken enz kon het voorkomen dat de HVL ( HoofdVerkeersLeiding ) er een andere lok , die dichtbij is , inzet in die omloop .
Dit overzicht toont de omloop niet duidelijk . Op papier was dat een groot vel paier met lijnen van het aantal gestelde lok's in die omloop van 00.00-24.00 . Daarop was duidelijk te zien welke dienst de lok die dag moest vervullen . Dat is hier niet te zien , alleen te raden .
Stel dat er 10 lok's reden in de AZ omloop dan waren die aangegeven als AZ1 t/m AZ10 . Er stonden dan 10 lijnen onderelkaar met tijden en treinnummer .

gr

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Inzet NS 6400 in het Noorden van het land
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2017, 20:23:05 »
De Groninger/Onnense machinisten krijgen in het tweede kwartaal 1989 al instructie op de 6400, de Leeuwarder machinisten volgen later.
Rond Groningen stroomden de 6400'en per 28 mei 1989 in de omloop in.

Als ik 'het Noorden van het land' maar even mag beperken tot de inzet in Friesland dan zijn dit de feiten rond de instroom van 6400'en in die provincie:

12-08-1988
6402
Als eerste komt de 6402 in opzending achter de 2400 van de buurtgoederentrein 55711 naar Lw. De loc maakt zelfstandig profielmeetritten tot in Harlingen haven.

07-11-1989
6413 rijdt extra containertrein Onnen-Leeuwarden
6407 rijdt instructierit naar Franeker.

in november 1989 is de 2e facultatieve gdtr Lw-On (55714) soms te zwaar voor een 2200; Onnen stelt dan een 6400 die los naar Lw komt (a.19.40) en een uur later met de 55714 teruggaat.

22-11-1989
6408 haalt verblijfswagens en onderhoudsmaterieel op in Lw en keert daarmee terug naar Zwolle.

15-01-1990
6410 en 6411 met 35 lege Interfrigo-wagens uit Amersfoort komen om 13.00 in Lw aan. Ze worden in opzending afgevoerd in tr.55712 Lw-On.

27-01-1990
6418 brengt extra containertrein Amersfoort-Leeuwarden.

in februari 1990 gaat het instructieprogramma voor de Friese meesters pas goed los:
in de week van 12 t/m 16-02-1990 komt een 6400 in opzending met de 55711 On-Lw naar Leeuwarden. Zelfstandig rijdt de 6400 de slag naar Harlingen VAM 55721/55722 mede voor instructie.
6412 bijt op 12 en 13-02-1990 het spits af in deze instructieritten. De volgende dagen de 6403.
Nu ging dat niet helemaal vlekkeloos, want op de eerste instructiedag 12-02-1990 was de 6412 keurig uit Onnen achter de 2x2200 in opzending meegegeven, maar de instructiemachinist was in Onnen achtergebleven  ::) Foutje bedankt, de 6412 bleef die maandag de gehele dag werkeloos op het Leeuwarder emplacement staan en werd 's avonds in de 55712 teruggezonden naar Onnen.

De week daarna stond de 6403 in Lw voor statische instructie, er werd dus niet naar Harlingen gereden.

02-03-1990
6403 rijdt weer 55721/22.
in het weekend blijft de instructieloc nu op Lw staan.

14-03-1990
de 6403 moet voor onderhoud naar de lijnwerkplaats Zwolle en wordt met de 55712 uitgewisseld.
6418 neemt de plek als instructieloc op spoortje 68 in.

21-03-1990
6401 en 6421 met de CTO-meettrein rijdraadmetingen Zwolle-Leeuwarden v.v.

14-04-1990
instructieloc 6418 wordt gewisseld voor de 6414

28-04-1990
instructieloc 6414 wordt gewisseld voor de 6417

02-05-1990
6424 rijdt als eerste zelfstandig (dus niet achter de 2200'en in opz.) de slag On-Lw v.v. 55711/12

05-05-1990
6426 instructieloc Lw

07-05-1990
6426 rijdt fac. slag Lw-On tr.55714.
6409 komt om 21.50 in Lw terug in opz. achter een 2200.
6403 en 6415 rijden CTO-bovenbouwmeettrein Zl-Lw-Mp-Gn

08-05-1990
6409 rijdt fac. slag Lw-On tr.55714
6428 komt om 21.50 in Lw terug in opz. achter radioloc 2291 met enkele lege rongen- en containerwagens uit Onnen.

02-06-1990
6419 met extra containertrein Amf-Lw

De zomerdienst 1990 gaf weer structurele goederentreinen tussen Zwolle en Leeuwarden.
een 6400 vertrekt los om 03.00 uur uit Lw naar Zl en haalt daar containertrein 52272 (Zl 4.14-Lw 5.35) op. De trein zelf is afkomstig van Rotterdam Waalhaven en ECT Maasvlakte.

16-06-1990
6415 in materieelshow te Leeuwarden.

21-06-1990
eerste rit naar On (55712) nog met 2200'en, tweede sla 55714fac met de 6409

30-06-1990
6421 gdtr 52272 Zl-Lw


07-07-1990
6421 gdtr 52272 Zl-Lw

in juli wordt de locomloop voor de treinen naar Onnen en Zwolle gekoppeld;
als voorbeeld:
11-07-1990
6437 rijdt 55712 Lw-On, loc los terug naar Lw (a. 21.15) en 's nachts naar Zwolle om de 52272 op te halen.

In de zomerdienst 1990 worden de 6400 structureel ingezet in de BZ-omloop.
Als laatste 2200 vertrekt de 2305 na beëindiging van infavervoer uit Lw (al zal hij in september 1990 nog eens terugkeren in Leeuwarden).

Zo kunnen we nog wel even doorgaan met allerhande locnummers en inzetten, maar met bovenstaande relaas heb ik alleen de instroom, inzet én eerste locnummers die werden ingezet weergegeven.

grtz,
Wim

N.B. Mocht er nog behoefte zijn aan alle locnummerlijsten van de serie 2400 en 2200 uit de BZ-omloop, ze zijn voorradig evenals de nummers van die locseries die na hun inzet in de BZ met extra- en infravervoer Leeuwarden hebben aangedaan  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.