Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Uitbreiding station Amsterdam Zuid  (gelezen 1577 keer)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Gepost op: 24 december 2017, 09:16:48 »
De uitbreiding/verbouwing van station Amsterdam Zuid wordt vaak in één adem genoemd met grote projecten zoals de Noord/Zuidlijn en de ondertunneling van de A10.

Daardoor is aan mij compleet voorbij gegaan dat er bij station Amsterdam Zuid ook extra perrons voor de treinen zijn bedacht om binnenlandse HSL shuttles (en wellicht ook het toekomstige internationale treinverkeer) op te vangen, omdat de lijn Amsterdam Centraal-Schiphol via Sloterdijk van deze taak wordt ontheven (alleen nog sprinters). Zie ook deze twee krant-artikelen:

https://www.parool.nl/amsterdam/geen-noord-zuidlijn-naar-schiphol-wel-sprinters~a4549451/

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/15/amsterdam-wil-rijksbijdrage-voor-extra-sporen-station-amsterdam-zuid-13814857-a1581254

In het NRC artikel wordt ook verwezen naar een brief/memo van het ministerie waarbij 2 keersporen worden voorzien bij Diemen-Zuid en de optie van opstel/onderhoudssporen langs de A2. Het lijkt mij dat die genoemde 2 keersporen links-of rechtsom ook de nodige impact gaan hebben op station Duivendrecht ivm alle extra treinbewegingen... heeft iemand daar meer info over?

Waarschijnlijk ben ik (véél) te vroeg met deze vraag aangezien ze net begonnen zijn met de verkenning :-).

Benieuwde groet,

Henk
« Laatst bewerkt op: 24 december 2017, 10:57:51 door kar »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2017, 10:03:15 »
Citaat van: Het Parool
Door het omleiden van de internationale treinen via Zuid, maakt het westelijke tracé via station Lelylaan en Sloterdijk geen deel meer uit van het NS-hoofdnet.
Zo werkt het niet, tenzij er maar drie lijnen in het NS-hoofdnet zitten. Bovendien heeft de NS niets te zeggen over waar de Thalys en Eurostar heen rijden. Ik denk dat deze gewoon naar CS blijven rijden, dat is ook de wens van de DB ook met de IC-Berlijn (in plaats van Schiphol en Hoofddorp).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2017, 13:34:45 »
Maar ik denk dat Prorail en de gemeente Amsterdam daar wel wat over te zeggen hebben en die zien de internationale treinen liever over zuid.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2017, 21:21:07 »
Ik mag toch hopen dat als een commercieel bedrijf van A naar B wil rijden, Prorail en de gemeente daar verder niks aan kunnen doen. Internationaal vervoer is immers vrij, al is een omweg over Zuid naar CS natuurlijk ook mogelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2017, 21:40:59 »
Als het plan met de Airportsprinters doorgaat, is er te weinig capaciteit op de Westtak voor internationale treinen. Via Zuid naar CS is zinloos, zodra de NZ-lijn gaat rijden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2017, 22:06:12 »
Ik mag toch hopen dat als een commercieel bedrijf van A naar B wil rijden, Prorail en de gemeente daar verder niks aan kunnen doen.

Ik mag toch hopen van wel als de ruimtelijke ordening daarmee is gediend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2017, 15:57:53 »
En als Thalys/Eurostar dat niet willen ook (Thalys rijdt nu ook niet naar Zuid, ik neem aan omdat de reizigers meer behoefte hebben aan de verbinding met Centraal)? De normale NS IC's kunnen immers ook geschrapt worden om ruimte te maken voor extra Sprinters.
Zolang er een spoorlijn ligt mag er een trein overheen rijden en kan Prorail volgens mij niet weigeren; dan moet het baanvak overbelast verklaard worden waarna de paden verdeeld worden tussen alle vervoerders. Misschien dat dat het idee is achter 'maakt geen deel meer uit van het NS-hoofdnet', de Westtak wordt een metrolijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2017, 16:21:40 »
Internationaal verkeer is vrij en dan ook niet gebonden aan concessies.

Oftewel, de ICB is gewoon een puur commerciële trein van DB, en daarmee aan niemand verplicht te overleggen over het hoe of wat ze die trein expoiteren.

Zoals gezegd is Prorail alleen onafhankelijk capaciteit verdeler en heeft er ook niets meer over te zeggen dan dat.