Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
Vandaag om 22:18:48
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door bask185
Vandaag om 22:13:17
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:43:30
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:32:27
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
  

Auteur Topic: Kortsluiting Peco wissels, keerlus.  (gelezen 6254 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: kortsluiting peco wissels
« Reactie #30 Gepost op: 24 December 2017, 15:29:57 »
Hallo Eddy,

De bovenste keerlusmodule zit nog niet goed. deze moet je voorbij het laatste wissel rechtsboven plaatsen; dan zijn al je stationsporen, inclusief de opstelsporen, meteen hetzelfde gepolariseerd (zoals Remunj hierboven ook al aangaf). Ik zou hem zelf in de lus van de linkerpoot plaatsen, bijvoorbeeld op het punt waar de korte linkerpoot begint. Dan heb je bij het station en de opstelsporen voldoende lengte om met dezelfde polariteit te rijden en kun je dus ook zonder problemen je opstelsporen in- en uitrijden.

Groeten,
Bert

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: kortsluiting peco wissels
« Reactie #31 Gepost op: 24 December 2017, 15:56:54 »
Ik heb even wat lijnen gezet in je tekening.



Op die plaatsen zou ik de isoleerde raillassen leggen voor de keerlussen, hoef natuurlijk niet precies op die plek maar gewoon hoe je uitkomt met de rails.
En dan de keerlus modules onderaan en links boven.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

eddy van loo

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Hallo,
« Reactie #32 Gepost op: 24 December 2017, 16:02:39 »
Dag Ronald,

Ik denk dat mijn probleem opgelost is , ik heb ook hier een beginnersfoutje gemaakt bij het inbrengen van mijn afbeelding . Ik denk wel dat ik het nu door heb

MVG
Eddy

eddy van loo

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: kortsluiting peco wissels
« Reactie #33 Gepost op: 24 December 2017, 16:13:07 »
Hallo jongens ,

Even samenvatten : de isolatierails plaatsen in de buurt van de door U aangebrachte markering en de keerlus hier telkens achter  Klopt dit ?  Als ik de module rechts boven de wissel wil plaatsen moet ik vermoedelijk ook de polariteit van de 2 uiterst rechtse sporen wijzigen of niet ?
Alvast bedankt voor de hulp ( alle begin is moeilijk hé )

MVG

Eddy

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: kortsluiting peco wissels
« Reactie #34 Gepost op: 24 December 2017, 16:26:17 »
De keerlus module boven komt links en niet rechts van die streepjes.

Je moet dan idd wel de 2 opstelsporen ompolen in de tekening. rode blokje links in het verticale deel van de baan.
in de praktijk hoef je dan niets te doen omdat je daar nergens met isoleer lassen werkt en polariteit sowieso hetzelfde is.

succes ermee. (y) En ow, Ik ben geen U. ;)

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

eddy van loo

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: kortsluiting peco wissels
« Reactie #35 Gepost op: 24 December 2017, 17:48:29 »
Hoi jongens ,

Allemaal heel erg bedankt , ik ga aan de slag en laat weten hoe het afloopt , hopelijk zonder vonken  en iedereen prettige feesten !!!!!! :D (y)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Hallo,
« Reactie #36 Gepost op: 25 December 2017, 10:34:48 »
En ja in de onderste lus moet daar ergens de keerlusschakeling komen. Geen idee hoe groot die lus is maar daar moet je 1 volledig geïsoleerd blok maken en daar de keerlusschakeling in plaatsen.
In de bovenste lus moet je het pijltje naar rechtsonder vergeten. ALLEEN in de lus zelf een blok voledig isoleren en daarin de keerlusschakeling plaatsen.
ALLE sporen vanaf de wissels boven t/m de wissels onder ALLEMAAL dezelfde polariteit maken.
Dan is je probleem opgelost.
Gr.
Eric

eddy van loo

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: kortsluiting peco wissels
« Reactie #37 Gepost op: 28 December 2017, 11:46:15 »
hoi allemaal  ,

Na het lezen van de info in verband met de keerlusmodule in de encyclopedie  zit ik opnieuw met een vraag :
Hier lees ik als je digitaal wil rijden je geen gebruik mag maken van een module die werkt op stroomdetectie en   kortsluitingen detecteert . Welke module (s) is dan wel geschikt . Ik heb er 2 nodig dus ........
mvg
Eddy ??? ???

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22568
Re: kortsluiting peco wissels
« Reactie #38 Gepost op: 28 December 2017, 12:23:31 »
Mag best. De Lenz LK200 is prima.

Edit, wat een bullshit staat er in dat lemma zeg. Zo breng je mensen in verwarring.  >:(
« Laatst bewerkt op: 28 December 2017, 12:29:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: kortsluiting peco wissels
« Reactie #39 Gepost op: 28 December 2017, 12:30:27 »
Wat Henk schrijft, mag best. Verdient alleen niet de schoonheidsprijs. Kortsluiting wil je per definitie vermijden.
Beter is het om een keerlusmodule te gebruiken die gebruikt maakt van sensorrails aan het begin en einde die een stroom detecteren zodra er een trein de lus (keerlusblok) in rijdt.
Welke geschikt is?
Nou er staan 24 mogelijkheden in de lijst.
Bekijk ze eens op je gemak.
Er staat netjes bij op welk principe ze werken.
Kies er eentje die werkt op stroomdetectie (dus met stukjes sensor rail).
Bijvoorbeeld de LDT KSM of de extreme module van Wim Ros.

PS Het verhaal in de ency is inderdaad wat kort door de bocht.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: kortsluiting peco wissels
« Reactie #40 Gepost op: 28 December 2017, 13:15:21 »
Voor het installeren is een keerlusmodule die werkt op kortsluiting het makkelijkst. Daarbij heb je minder spoorstaafisolaties nodig dan bij de andere oplossingen.
Als je dan kiest voor een module volgens het kortsluitprincipe, neem dan de Lenz LK200 of de Digikeijs DR410. Die schakelen met halfgeleiders en zijn daardoor supersnel zodat de eigenlijke kortsluiting heel kort duurt.
In de ency staat bij de DR410 dat die niet op kortsluiting werkt, maar dat is niet waar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: kortsluiting peco wissels
« Reactie #41 Gepost op: 28 December 2017, 14:01:56 »
De Digikeijs DR410 is niet meer te krijgen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22568
Re: kortsluiting peco wissels
« Reactie #42 Gepost op: 28 December 2017, 14:52:59 »
Wat Henk schrijft, mag best. Verdient alleen niet de schoonheidsprijs. Kortsluiting wil je per definitie vermijden.

Ook hiermee zet je de vragensteller op het verkeerde been. Een module als de LK200 werkt feilloos en probleemloos. Geen enkele objectieve reden die de mijden.

Je kan er een hele principiële discussie aan wijden, maar daar heeft vragensteller niets aan. Daar is ook al een speciaal draadje voor.
En gevonden.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61421.0.html
« Laatst bewerkt op: 28 December 2017, 16:44:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

eddy van loo

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Kortsluiting Peco wissels, keerlus.
« Reactie #43 Gepost op: 28 December 2017, 19:30:09 »
Hallo iedereen,

Opnieuw dank aan iedereen voor de reacties. Ik krijg meer en meer de indruk dat ik zal moeten gokken op een bepaalde module en dit dan uittesten in de praktijk .Misschien me ook eerst even verdiepen in de technische fiches en handleidingen van de modules. Ik houd jullie op de hoogte van de resultaten

MVG
Eddy ;)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Kortsluiting Peco wissels, keerlus.
« Reactie #44 Gepost op: 28 December 2017, 20:10:57 »
Als je die 4 wissels weglaat, ben je ook van het hele probleem af.  Je houdt dan een hondenbot over, met ongeveer dezelfde functionaliteit.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH