Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: DCC++ en AC marklin  (gelezen 4017 keer)

Meamea

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
DCC++ en AC marklin
« Gepost op: 21 december 2017, 08:58:15 »
Hallo,

Ik ben zelf bezig met het digitaliseren van een treinbaan, herstart van jaren gelden.
DCC++ centrale in elkaar geschroeft.
Nu wilde mijn schoonvader ook weer iets met treinen gaan doen, hij heeft oude marklin staan. Kan je die locs ook van DCC decoders vorzien en de voeding op de DCC++ een AC voeding maken en werkt het dan?
Of is het iets complexer dan dat?

Groet,

Arjan

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: DCC++ en AC marklin
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2017, 09:18:42 »
Van de wisselstroom motor een gelijkstroom motor maken (Veldmagneet vervangen door Hamo/Esu magneet).

En een decoder inbouwen, zou inderdaad voor DCC gaan. Maar koop je er 'nieuwe' marklin locomotieven bij, zou het best kunnen dat deze motorola of MFX praten i.p.v. dcc.

Voor de gemiddelde marklin-rijder raad ik dan ook een multi-protocol centrale aan i.p.v. alleen DCC.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DCC++ en AC marklin
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2017, 09:19:27 »
Ja, Märklin loc's zijn ook te voorzien van DCC decoders (of multiprotocol als je ook met Märklin centrales wilt kunnen rijden). Maar in veel gevallen (paar uitzonderingen/decoders daargelaten) moet je dan wel de elektronische magneetspoel vervangen door een permanent magneet. ESU lever hier bijvoorbeeld kant en klare magneten voor.

de voeding op de DCC++ een AC voeding maken
Dat alleen niet doen! Digitaal heeft niets meer te maken met AC en DC! En het ligt volledig aan de gebruikte centrale/booster of je voeding AC en/of DC mag zijn. Het signaal naar de rails is uiteindelijk digitaal. (Een vorm van AC maar dat ter zijde 8)) In de loc stuur de decoder altijd* DC. En dat is ook prima voor een Märklin motor. Met spoel zijn het namelijk Universal motors en als je de spoel vervangt door een magneet is het een DC motor :)


Timo



* Tenzij je speciale motoren hebt zoals de C sinus motoren.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: DCC++ en AC marklin
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2017, 09:55:24 »
Hallo Arjan,

Ik denk dat het zelfs een beetje simpeller is.  :)

Uitgaande dat je een DCC++ base station in elkaar hebt geschroefd, die het DCC signaal maakt, is het inbouwen van een multiprotocol decoder voldoende.

Als je schoonvader nog steeds ook op zijn eigen baan wil spelen, dan moet de decoder ook geschikt zijn voor het AC/ Marklin analoog systeem.
De tweede vraag/overweging is of je de lokomotieven alleen van een decoder wil voorzien, of dan ook de aandrijving aan wil passen.

Case 1; Geen eigen baan, zo min mogelijk ombouw.
Hier kan je zelfs de meest simpele DCC decoders voor gebruiken. De electromagneet in de lokomtief wordt vervangen door een permanente magneet (Hamo magneet). Bedrading van de decoder in de locomotief volgt dan direct het boekje. Decoders zijn bv de ESU Lokpilot Standaard, Uhlenbrock 73100/73105, zimo 623x.

Case 2; Eigen baan, zo min mogelijk ombouw
Hier heeft specifiek Uhlenbrock een decoder voor gebouwd, 76200. Deze decoder blijft gebruik maken van de bestaande electromagneet. (Gebruik geen 75000, dat is een terleurstelling)

Case 3; Eigen baan, ietsje meer ombouw.
De ombouw is zoals in Case1, maar met een decoder die naast digitaal (DCC) ook overweg kan met de omschakel puls van Marklin. Decoders hier voor zijn oa. ESU Lokpilot V4, Uhlenbrock 76320/77100, zimo 622/623/630..

Case 4; Eigen baan, uitgebreidere ombouw.
Hier bij wordt naast de elctromagneet ook het motorschild en het anker vervangen. Het voordeel hiervan is dat de motor vaak beter is af te stellen, en het opgenomen vermogen wordt verminderd (hogere efficientie graad). Motor ombouw met Marklin 60944/60941 en decoders uit Case3.

Genoeg (te veel?) mogelijkheden lijkt mij,

Jan-Peter 
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DCC++ en AC marklin
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2017, 10:06:14 »
Case 1 en case 3 zijn gewoon hetzelfde afgezien van de functie van de decoder. Niets "ietsje meer ombouw" aan ;D

En denk dat je "eigen baan" beter kunt lezen als "moet nog analoog (AC) 3-rail rijden". Want ik las het eigenlijk eerst dat de schoonvader ook met DCC++ wil proberen. Maar dat zou @Meamea  moeten verduidelijken :angel:

En inderdaad, naast de magneet ook het anker vervangen geeft wel de beste rijresultaat.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: DCC++ en AC marklin
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2017, 21:09:10 »
Net toevallig vandaag een DCC++ centrale in elkaar gezet. Software er op, draadjes aansluiten en rijden maar.
Met Märklin 3-rail, maar de loc is voorzien van een ESU decoder die het DCC protocol verstaat.

Filmpje bekijken

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Meamea

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: DCC++ en AC marklin
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2017, 20:51:04 »
Collega forumleden,
Dank voor deze antwoorden.
Merk dat mijn vraag niet volledig alle informatie weer gaf.
Ik rij zelf 2 rail (of ga ik rijden). Daar heb ik nu een dcc++ centrale voor gemaakt.

Mijn schoonvader heeft Märklin 3 rail. En ook voor deze baan die er in de toekomst moet komen wil ik een dcc aansturing maken.
Ik vind het leuk om te hobbien en begrijp inmiddels dat dcc idd bipolair signaal is.
Leuk om te zien dat Märklin dat ook kan met een dcc++ zelfbouw.
Nu ga ik mijn eigen 2 rail uitrusten met laisdcc decoders. Ivm prijs. Zal eens zoeken naar achteren geschikte decoders. Lig nu ziek op bed dus ben niet heel actief bezig, maar wel allen dank voor de antwoorden. En fijne dagen
« Laatst bewerkt op: 22 december 2017, 21:54:05 door Meamea »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: DCC++ en AC marklin
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2017, 09:01:31 »
Leuk om te zien dat Märklin dat ook kan met een dcc++ zelfbouw.

Wat je rijdt (2-rail of 3-rail) heeft niets met digitale centrale te maken. Voor een digitale centrale maakt het niet uit of het op een 2-rail of 3-rail baan is aangesloten. Het probleem zit hem meer in de protocollen die de centrale en/of de decoders in de loks en onder de baan kunnen gebruiken. Het probleem met Märklin was altijd dat Märklin iedere keer besloot om een 'eigen' protocol te gebruiken zoals MFX en deze niet vrij te geven. En loks uit te brengen met het MFX protocol (met ondersteuning van alle functies) en met het Motorola-protocol (met beperkte ondersteuning van functies). Als je dan een lok met zo'n decoder koopt dan kan je op een centrale die het Motorola-protocol ondersteunt bijvoorbeeld maar 8 van de 16 functies van een lok gebruiken. Pas met MFX kan je dan meer dan 8 functies gebruiken. Aangezien Märklin tegenwoordig altijd een decoder inbouwt in zijn nieuwe loks. Dan is het bij het gebruik van een DCC-centrale controleren of Märklin er toevallig ook een decoder heeft ingebouwd die het DCC-protocol ondersteund.

Nu ga ik mijn eigen 2 rail uitrusten met laisdcc decoders. Ivm prijs. Zal eens zoeken naar achteren geschikte decoders.

Denk daar nog eens goed over na of je al je loks met de goekope Chinese decoders wil uitvoeren. Gebruik de zoekfunctie eens goed. Je leest verschillende verhalen over de 'kwaliteit' van de decoders.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2017, 09:03:08 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Meamea

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: DCC++ en AC marklin
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2017, 09:18:45 »
Zal nog wel eens met mijn schoonpapa overleggen. Wat hij wil en denkt daarover.

Aangaande de Chinese spullen. Heb er al aardig over gelezen en ook de negatieve of voorzichtige verhalen. Echter, mijn baan wordt voorlopig geen toonbeeld van realisme of gedetailleerde modellen. Heb een peuter van 3 en die wil de treinen ook nog al eens met de hand voortduwen. Daarnaast was de bedoeling van de treinbaan weer eens lekker knutselen, vooral ook met elektronica. Zelfbouw, programmeren, ontwikkelen, enz.
Ik zal ook ter zijner tijd een draadje aanmaken met wat ik doe en maak. Maar verwacht dus oude Lima modellen met dvd motoren en laisdcc decoders. Gewoon omdat het kan  :)