Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Bührtal III in H0 baanplan  (gelezen 6816 keer)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Bührtal III in H0 baanplan
« Gepost op: 15 December 2017, 10:52:44 »
Allen,

Na ca 5 jaar gebouwd te hebben aan Bührtal II https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48073.msg3221793385.html#msg3221793385 komt aan die baan een einde.

Belangrijke redenen om niet verder te gaan met deze baan zijn:

Toch te omvangrijk waardoor ik in mijn vlagerige bouwtempo (te) lang aan de "technische" kant heb gebouwd en niet echt aan scenery ben toegekomen;
Halverwege de bouw heb ik uit gemak het "modulaire" karakter van de baan losgelaten. Baan is hierdoor niet echt verhuisbaar en aan de bovenkant en onderkant van de baan werken was/werd daardoor toch lastig;
Er zijn toch wat "onverwacht" slecht bereikbare plekken ontstaan in schaduwstation;

Door deze punten merk ik dat de inspiratie en motivatie om verder te bouwen steeds verder afnam.

Ik vond het overigens wel een mooie "rij-baan". Veel beweging van treinen mogelijk.

Enfin, toch de sloop erin.

Het nieuwe plan moet dus aan een aantal voorwaarden voldoen:

Verhuisbaar, makkelijk bouwen zonder kruip door en sluip door, dus bouwen in module bakken (heb gekozen voor 100x60 cm per bak)
Niet te veel willen, dus relatief veel minder tijd kwijt aan techniek en veel sneller werken aan de leuke scenery werkzaamheden.
Wel intressante (automatische) rijmogelijkheden met afwisselende beweging. Dus met een schaduwstation (Hoe weet ik nog niet maar wil dit ook modulair bouwen en bevestigen aan de module bakken)
Zowel stoom, diesel als electrisch
Wederom duitsland TP III (tegen IV aan)

Goed de plaatjes:



Een en ander heeft geresulteerd in een plan dat uit 6 module bakken bestaat en 3-4 "platen" met het schaduwstation. Moet de komende tijd maar eens kijken bij beursbanen hoe die het schaduwstation hebben bevestigd aan de bakken.

Aangezien we weer verhuisplannen hebben weet ik niet of de treinkamer net zo groot wordt als nu. Ik heb ook een alternatief ontworpen met een kopstation met omloopmogelijkheden en zo.



Bij dit plan worden treinen korter en bestaan dan meer uit o.a. kleinere wendezuge en railbussen. Ik kon alleen niet zo goed vinden of er in TP III ook electrische wendezuge reden dus of de baan dan ook bovenleiding krijgt weet ik nog niet.

Kortom weer genoeg plannen.

Tips en suggesties zijn zeer welkom!

Groet,

Jeroen



Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5220
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2017, 12:08:38 »
Leuke plannen!

Het tweede concept lijkt wel een beetje op wat ik van plan ben, maar ik heb nog wat minder ruimte.

EPIII en electrische wendezug komt wel voor hoor.
Ik citeer even uit de duitse wikipedia van de pagina over de E 41 (latere BR141):

"Die E 41 001 wurde als erste Einheitselektrolokomotive am 27. Juni 1956 abgeliefert. Für diese Baureihe bestand – vor allem im Wendezugdienst um München – vordringlicher Bedarf."

Volgens mij werden "wendezugen" met 3 assers en mitteleinstieg stuurstand wel ingezet met electrische tractie. Of compleet met mitteleinstiegwagen en later ook silberlingen al dan niet in combinatie.
Gezien de voortgang van electrificering in Duitsland zijn de electrische wendezugen eerder in het zuidelijk deel van Duitsland te zoeken in Epoche III dan noordelijker denk ik.

Groeten<
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2017, 15:32:47 »
Jelmer, dank voor de info!

Vandaag tijdens het slopen van de baan kwam ik bij een van de basis segmenten. De oude baan was gebouwd op 3 van deze segmenten (elk 150x125 cm) die op pootjes met wieltjes eronder stonden. Het geheel was makelijk verplaatsbaar.



Voor modules heb je ook iets van een frame nodig waar je deze op plaatst. Ik heb daarop het eerste baanplan iets aangepast met de zelfde thema's, zodat het binnen de ruimte van de basis segmenten, dus totaal 450x125 cm, past.



Groet,

Jeroen


« Laatst bewerkt op: 16 December 2017, 15:36:57 door nachbar »

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2017, 08:49:21 »
Goedemorgen,

Weer een versie gemaakt. Wel zelfde thema.

Ik was niet heel tevreden over het station. Ik heb nu het station naar de achterkant verplaatst. Het spoor nar de houtzagerij is een landweggetje geworden en de fabriek is verdwenen. Het werd me iets te "vol/druk".



Qua module bakken denk ik nu aan 1 x 75x60cm en 3x 125x60cm. Vraag me alleen af of de 125cm bakken niet wat aan de grote kant om makkelijk mee aan de gang te gaan.

Gr.

Jeroen


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2017, 11:10:59 »
Hallo Jeroen,

Een mooi rustig thema met veel ruimte voor landschap/scenery. Je gaf zelf al aan langzaam te bouwen, dus ik zou het zeker simpel houden. Mocht uiteindelijk blijken dat je toch als een speer gaat, dan kun je altijd nog uitbreiden. Zelf volg ik dat principe ook: een simpel basisplan. Als dat klaar is kan ik uitbreiden (maar ik bouw ook erg langzaam, dus dat duurt nog wel even  ;D)
En zeker als nu niet duidelijk is hoeveel ruimte je in de toekomst hebt, zou ik het nu simpel en klein houden. De laatste 2 plannen die je hebt geplaatst voldoen daar wel aan. NB 125 x 60 cm is nog goed handelbaar hoor. Met name omdat je slechts op 1 niveau bouwt.

Je hebt zelf al wat verbeteringen aangebracht in het ontwerp. Nog een paar opmerkingen over je laatste baanplan:

1. Je hebt het station iets scheef gelegd. Op zich goed, maar ik zou het nog ietsje schuiner leggen of verder van de tafelrand, zodat je daar wat scenery kunt plaatsen. Nu is het zo smal dat er vrijwel niets past. Door ook scenery voor het station te plaatsen creëer je het effect dat het station ook echt ín het landschap ligt, en niet aan de rand. De scenery zou ik dan simpel houden; een stukje weiland, een paar bomen, eventueel begin van een boomgaard (Streuobstwiese oid). Ik zou er geen gebouwen plaatsen (tenzij een heel klein schuurtje of zo)

2. Door rechts van het station een overweg te maken, zorg je er ook voor dat de wereld niet ophoudt aan de voorkant, maar dat daar "meer" lijkt te zijn.

3. Ik zou zeker nog een losweg in je station plaatsen. Dat geeft heel veel mogelijkheden voor allerlei soorten wagens. Ook het hout uit de zagerij zal ergens op de trein moeten worden geladen, nu je het spoor naar de zagerij hebt weggelaten.

4. De goederenloods (met laadplatform) staat nu scheef ten opzichte van de stationssporen. Ik zou een kort kopspoortje parallel leggen, zodat de loods direct naast het stationsgebouw komt. In kleine stationnetjes was dat vaak het geval (dan was er minder personeel nodig).

5. Ik zie dat je telkens een lokloods in je plan hebt. Voor zo'n klein doorgangsstation is dat niet direct logisch (alle treinen rijden normaliter door).  Zelf zou ik hem vervangen door een fabriekje of een ander bedrijf met spooraansluiting (een schroothandel oid). Dat geeft meer rangeerverkeer dan een lokloods. Mocht je toch perse een lokloods willen houden, dan zou ik de voorzieningen voor kolen, zand en water aan hetzelfde spoor plaatsen. Het is maar een kleine "Aussenstelle" dus het zal normaliter vrij eenvoudig zijn (geen grote kolenbunkers voor die ene tenderlok die 's nachts overnacht).

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2017, 22:35:40 »
Goedenavond,

Dank Wim voor de suggesties (y)

Ik heb het station nog wat schever gelegd en in een heel kleine boog. Nu inderdaad wat meer "in" het landschap ipv er voor. Kopspoor is er voor laden en lossen van allerlei goederen. De locloods toch maar weggelaten en vervangen voor de fabriek (zat ook in de eerste plannen). Los laadperron voor hout van de zagerij. Er komt ergens een berg kolen en een dieselpomp. Achter het station moet ik nog invullen, kan met stad, maar ook met wat vage bedrijvigheid, schroot, kolenhandel etc.



Het idee van het stadje is dat het aan een lokale spoorbaan ligt. Komen wat reizigerstreinen (van railbus, umbauers, silberlingen etc) maar zo nu en dan ook een intrecity (oid), spoor wordt weleens gebruikt bij stremmingen elders namelijk  ;D. Dagelijks komen er een paar goederen treinen langs. Er is wat beweging tussen de zagerij het het laadperron, etc. etc.

Het beeld/intentie begint wat vorm te krijgen in mijn hoofd.

Gr. Jeroen

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 19 December 2017, 16:54:51 »
Mooie plannen!
Vind het zeer interessant omdat ik zelf iets soortgelijks wil bouwen.
Ga dit met veel interesse volgen.
Succes!

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2017, 17:40:34 »
Een kleine proefopstelling van het stadje:



Links moet dan het station komen. Op de voorgrond is dan nog zo.n extra 10 cm ruimte voor landschap.

Gr. Jeroen

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2017, 17:54:16 »
Ziet er goed uit (y), zo krijg je toch een goed beeld hoe het uiteindelijk gaat worden, zo heb ik dat met mijn zoon ook gedaan.
Succes verder.

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2017, 18:21:31 »
Dank Patrick!

Toch weer wat wijzigingen aangebracht n.a.v. de voorbeeldopstelling.

Een enkelspoor richting fabriek
Stationsspoor 1 wat korter, dubbele wissel voor 1 DKW, zo wat meer ruimte voor spoor 2 (bij station) en wat meer ruimte voor stad.



En gelijk maar eens wat proberen om te kijken of wat op de tekentafel er aardig uit ziet er in werkelijkheid ook wat is:





Langzamerhand gaan we richting bouw  ;D

Gr. Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 31 December 2017, 15:04:32 »
Tussen het oliebollen bakken en opeten hiervan door toch nog even naar het baanplan gekeken.

Op een of andere manier voegde het plan niet. Belangrijkste punt is/was de stad. De stadshuizen prima geschikt bij een "grotere" stad op een grotere baan, maar hier komen de huizen te massief en dominant over en ik wil juist een beetje de landelijkheid uitstralen.

Kortom, geen stad op de baan. wat wel dan?

Na wat zoeken op internet kwam ik uit bij station Heimbach in de Eifel.

http://up.picr.de/16922775em.jpg
http://www.eisenbahn-stolberg.de/wp-content/uploads/2016/04/2016_04_17_Juelich_40J_EAKJ_Bf_Heimbach_MGKD_Aachen_x6_F.jpg
http://bf-h.zielbahnhof.de/index_htm_files/390347.jpg

Dit is wel een beetje het beeld dat ik kreeg. Vakwerk huisjes en wat vakwerk schuren en zo. Zal denk ik wel wat zelfbouw worden dan maar dat geeft niet, is misschien nog wel leuk ook  ;D.

Ik heb het spoorplan van Heimbach min of meer overgenomen, wel gespiegeld. Bij mij is het geen eindstation maar een doorgaande lijn. Verder wat sporen toegevoegd en weggelaten.



Gr. Jeroen



nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2018, 08:37:46 »
blijft lastig zo'n baanplan  ;D

Keuzes en zo. Toch weer een ander ontwerp:



Het spoor naar de houtzagerij loopt omhoog naar ca +5cm. Het spoor naar het schaduwstation loopt naar beneden (ca -5cm).
Nu geen doorgaande (goederen) treinen, wel veel lokaal met "wendezuge".
Over de wissel bij de houtzagerij ben ik nog niet heel zeker.

Gr. Jeroen
« Laatst bewerkt op: 04 January 2018, 08:40:30 door nachbar »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2018, 09:07:10 »
Hallo Jeroen,
                    twee  opmerkingen: er is nog steeds (gelukkig!) goederenvervoer, maar een lok kan niet omlopen. Hoe los je dat op (of vertrekt de goederentrein als 'Sperrfahrt' geduwd naar het eerstvolgende, imaginaire station? En de spooraansluiting zou een Sperrsignal moeten hebben, geen hoofdsein.
Groet, Frank

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #13 Gepost op: 04 January 2018, 09:53:43 »
Hi Frank,

Dat van het omlopen (bij het station of bedoel je bij de houtzagerij?) daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk zelf nog aan een opstelspoor met een extra loc die dan de goederen wagons weer meeneemt. Ik weet alleen niet goed waar die moet komen. Vanaf de houtzagerij zal dat dan inderdaad Sperrfahrt zijn.

Wat betreft het "sperrsignal, bedoel je dat die op de plek komt waar de houtzagerij op het "hoofd" spoor komt? Kan daar ook eventueel een Wachtsignaal (oranje W)?

Thanks!

gr. jeroen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: Bührtal III in H0 baanplan
« Reactie #14 Gepost op: 04 January 2018, 09:59:43 »
Ik bedoelde bij het station. De houtzagerij kan gewoon geduwd worden bediend. En ik zou zeker een Sperrsignal neerzetten in plaats van een Wartesignal. Het spoor komt immers op de 'hoofdlijn' uit.
Groet, Frank