Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Sluitseinen uitzetten Digikeijs NS 1100  (gelezen 2424 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Sluitseinen uitzetten Digikeijs NS 1100
« Gepost op: 11 december 2017, 17:56:07 »
Ik heb van mijn Roco 1134 (blauw zonder botsneus, omgekeerd L) de oorspronkelijke schemerverlichting omgebouwd naar wat helderder exemplaren mbv een Digikeijs DR1100 verlichtingsset. Voor omgekeerd L moest positie P4 worden doorgesoldeerd en voor rangeerlicht positie P3. Ik rijd 3-rail analoog, met een klein (op zichzelf staand) stukje digitaal dmv een MS2. Nu doen zich een aantal merkwaardigheden voor.

1. Analoog rijdend is aan de achterzijde behalve de sluitverlichting ook het rangeerlicht te zien. Dat kan niet uit. Klopt op zich trouwens met de beschrijving.
2. Digitaal rijdend kan de sluitverlichting niet door een functietoets worden uitgeschakeld zonder ook de frontverlichting uit te schakelen.

Momenteel is dat geen probleem. Omdat de loc altijd een trein trekt heb ik de verlichtingsset slechts aan de voorzijde gemonteerd en achter enkel de oorspronkelijke verlichting verwijderd.

De volgende loc staat echter klaar voor ombouw: de botsneusloze grijsgele 1137 met omgekeerd L, ook van Roco. Het zou fijn zijn wanneer die volledig functionerende verlichting zou hebben, zowel voor als achter aan- en uitschakelbaar, het liefst ook met rangeerlicht. Cabineverlichting vind ik trouwens geen harde eis, hoewel Digikeijs die optie ook geeft.

De decoder (volgens de handleiding van de loc heeft Roco een Motorola gemonteerd) is aangesloten met een 8-pins stekkeraansluiting, genummerd

1 8
2 7
3 6
4 5

Het Digikeijs verlichtingssetje is voorzien van vijf draden: wit, geel, blauw, paars en groen. In de handleiding van Digikeijs wordt de decoder als een black box weergegeven waaraan de draden moeten worden aangesloten, maar dat is voor mij niet duidelijk genoeg. Er staat in de Digikeijs handleiding dat voor de voor- resp. achterverlichting de gele en de witte draad kruislings moeten worden aangesloten, maar dan koppel je volgens mij de sluitverlichting hard aan de frontverlichting aan de andere zijde en dat kan de bedoeling niet zijn.

Is er hier wellicht iemand die ook zijn 1100 heeft ge-Digikeijs-t en me kan vertellen hoe het zou moeten?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Sluitseinen uitzetten Digikeijs NS 1100
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2017, 11:37:14 »
Laten we maar beginnen met 2 (digitaal).

maar dat is voor mij niet duidelijk genoeg.
Duidelijker dan gewoon kleurtjes volgen kan bijna niet... ::)

Er staat in de Digikeijs handleiding dat voor de voor- resp. achterverlichting de gele en de witte draad kruislings moeten worden aangesloten, maar dan koppel je volgens mij de sluitverlichting hard aan de frontverlichting aan de andere zijde en dat kan de bedoeling niet zijn.
Klopt, en dat is in veel gevallen wel de bedoeling. Dat is nu eenmaal de manier die nog steeds heel gebruikelijk is. Wil je dat niet heb je gewoon twee extra functieuitgangen nodig. En zeker fabrieksdecoders hebben vaak in totaal maar vier uitgangen Eventueel kan het met extra componenten ook met één extra uitgang met als compromis dat je maar één zijden kan uitschakelen (dus altijd moet koppelen aan dezelfde kant).

Maar wat je ook doet, je zal de functiemapping aan moeten passen om het te laten werken zoals je wilt. En dat is vaak met fabrieksdecoders vaak ook een probleem. De 1100 van mij is door Roco voorzien van een LoPi (volgensmij een LoPi 3 uit me hoofd) maar eentje waarvan veel functionaliteit uitgeschakeld is. Waarschijnlijk heb jij dezelfde decoder. Iets wat je daarmee niet kunt is funciemappen helaas :-\

En ook al zou je het kunnen kunnen mappen blijft over dat je maar 4 uitgangen hebt. Sandaard is dat voor de DRC1100 wit en geel voor front/sluitverlichting, groen (AUX1) voor rangeerlicht en paars (AUX2) voor de cabineverlichting. Je zou dus iets moeten opgeven als je één zijde (met een transistor) uit wilt kunnen schakelen.

1) dan staat de decoder ingesteld dat groen/AUX1 is ingeschakeld tijdens analoog bedrijf. Dat is inderdaad standaard voor een LoPi. Aan te passen door CV13=0 te programmeren. Of, als je in analoog bedrijf juist de cabineverlichting aan wilt CV13=2.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Sluitseinen uitzetten Digikeijs NS 1100
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2017, 09:55:55 »
@1200blauw, we zijn 10 dagen verder, ben je er ondertussen al uit? :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Sluitseinen uitzetten Digikeijs NS 1100
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2017, 12:41:05 »
Nee, ik heb er nog niet verder naar gekeken, maar wel wat breder geïnformeerd.  Mijn machine is er eentje van de laatste uitlevering. Die zijn dacht ik met een Zimo-decoder uitgerust.
Oplossing zou een extra functie-decoder kunnen zijn. Als analoge rijder heb ik er nog niet zoveel verstand van (ben me aan het inlezen), dus nu is de vraag welke dan en hoe aan te sluiten. Ik heb iemand gevonden die me evt. daarbij wil helpen.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3801
Re: Sluitseinen uitzetten Digikeijs NS 1100
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2017, 12:56:57 »
Extra functiedecoder is overkill en nodeloos gecompliceerd. Een zimo mx630R heeft een plug en voor 3 extra functies 3 extra draden. Veel minder gesoldeer en complexiteit.

Dirkjan

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Sluitseinen uitzetten Digikeijs NS 1100
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2017, 13:50:36 »
Als je analoogrijder bent zou ik daar niet aan beginnen. Je kan tijdens het rijden dan toch niet meer wisselen dan tussen voor en achteruit. Gewoon de juiste dingen aansluiten die je wilt laten branden :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Sluitseinen uitzetten Digikeijs NS 1100
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2017, 22:45:26 »
Als je analoogrijder bent zou ik daar niet aan beginnen. Je kan tijdens het rijden dan toch niet meer wisselen dan tussen voor en achteruit. Gewoon de juiste dingen aansluiten die je wilt laten branden :)

Timo
Ik heb wel een MS2 met mogelijkheid tot het aansturen van 8 functies. Ik heb locs waarvan ik de sluitverlichting uit kan zetten. Daar komt ook de wens vandaan dat ook met de Digikeijs-set te willen doen. Ik overweeg momenteel ook mijn hoofdtraject te digitaliseren, dus de wens is eigenlijk dat de loc digitaal zoveel mogelijk kan zonder daar nu analoog last van te hebben (bijv. niet standaard rangeerlicht tegelijk met sluitlicht).


Extra functiedecoder is overkill en nodeloos gecompliceerd. Een zimo mx630R heeft een plug en voor 3 extra functies 3 extra draden. Veel minder gesoldeer en complexiteit.

Dirkjan

Ik kreeg het idee van iemand die graag met elektronica stoeit en zelf al aangaf een soort fetisjist te zijn, dus ik snap waar de overkill en complexiteit vandaan komt. Dat is klaarblijkelijk niet nodig. Dank voor die opmerking. Zeg jij nu eigenlijk dat ik op zoek moet naar die plug om 3 extra functies aan te sturen? Ik heb de loc zo niet bij de hand, maar zal er eens beter naar kijken dan ik tot nu toe gedaan heb (me geconcentreerd op de bestaande stekkerverbinding en socket).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Sluitseinen uitzetten Digikeijs NS 1100
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2017, 08:48:54 »
Zit er dan een Zimo630 in die loc?
De 630 heeft zes functieuitgangen. De 630R is de variant met achtpolige stekker volgens nem652 en dus nog drie losse draden om aan al die functies te komen. Die bedoelt Dirkjan. Het is de vraag of de drierailversie van de 1100 af fabriek deze decoder met alle mogelijkheden heeft. Even kijken. Zo niet, dan is een goedkope functiedecoder bijplaatsen een stuk goedkoper dan de hele decoder vervangen. De ware techneut zou dat mogelijk toch wel kunnen doen, omdat één decoder een stuk netter staat.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3801
Re: Sluitseinen uitzetten Digikeijs NS 1100
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2017, 09:27:14 »
Een decoder met drie functies kun je prima ergens anders gebruiken in een treinstel oid waar geen 6 functies nodig zijn. Als je dus een decoder die je ergens anders inzet van de prijs van een goede decoder aftrekt is een functiedecoder erbij alleen maar complexer, zeker als je nog moet beginnen met digitaal. Dus oude met stekker eruit (en ergens anders in) de 630R erin, drie kabeltjes aan de Digirails plaatjes solderen en klaar.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Sluitseinen uitzetten Digikeijs NS 1100
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2017, 10:12:39 »
Zeker, maar ik denk niet dat topicstarter al in de gaten had dat hij waarschijnlijk een nieuwe decoder moest plaatsen als hij geen functiedecoder wil gebruiken. Met techneuterij heeft het in ieder geval niets te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Sluitseinen uitzetten Digikeijs NS 1100
« Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2018, 13:15:13 »
Er zit een Zimo decoder in de loc, af fabriek. Die heeft 4 functie-uitgangen (F0-F3). Inmiddels is het voor elkaar gekomen, met hulp van een forumgenoot. Ik heb afgezien van rangeersein of cabineverlichting. De frontverlichting aangesloten op F0 en de sluitverlichting op resp. F1 en F2. Daarna geprutst met de CV's, waardoor F1 richtingafhankelijk werd en F2 omgekeerd richtingafhankelijk en F1 en F2 onder één functieknop werden gehangen. Nu kan ik door F0 de frontseinen aan en uit zetten en door F1 de sluitlichten. Analoog heb ik nu alleen frontseinen. Fantastisch wat er allemaal mogelijk is!
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2018, 14:40:01 door 1200blauw »